Guest JyriFIN

Hauskoja laskeutumisia

20 viestiä aiheessa

Koneiden maalaukset semmoisia, että taitavat olla koneiden koelennoilta ja ns. max crosswind-testejä. Melko mielenkiintoisen näköisiä.

 

...mahtaako joltain löytyä sitä videopätkää MD-80:n koelennoilta, joissa "hieman" liian kova lasku katkaisi koneen pyrstöosan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

juu hurjia oli laskut, vimoset tuli jo silleen ettei etuikkunaa tarvittaisi laisinkaan. muuten mitenköhän on, mahtaako nuo tilanteet olla jo over the limit siviiliilmailua ajatellen? siis sitä sivutuulen voimakkuutta ajattelin. viittaan siis topicin aloittajan osoittamiin videoihin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen Samin kanssa samaa mieltä. Koneet olivat Boeing:in "tehdasmaalauksessa" olevia yksilöitä ja kyseessä oli todennäköisesti ko. konetyyppien koelentovaiheessa protoilla tehdyistä koelennoista joissa määritellään maksimi sivutuulikomponentteja ja suurimpia sallittuja sortokulmia millä koneen voi kenttään tuoda.

 

Huomasitteko että vain yhdessä pätkässä saattoi todellakin olla kovaa sivutuulta, koska hiekkaerämaassa suoritetuista koelennoista vain tässä pätkässä näytti siltä että pöllyävä hiekka olisi heikentänyt myös näkyvyyttä. Muissa pätkissä koneet ajettiin todennäköisesti tarkoituksella sivuluisussa kenttään, testimielessä. "Normaali" sivutuulilaskussahan ylätuulenpuoleinen siipi on yleensä alempana ja pilotti yrittää potkaista sivuperäsimellä konetta edes pikkuisen radansuuntaiseksi juuri ennen kosketusta. Näissä filmeissä näyttää siltä että koelentäjä ajaa koneen tarkoituksella kenttään asti erittäin suurella sortokulmalla kiitorataan nähden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai oliko taitoa sittenkään ?

 

Ei näyttänyt olevan sivutuultakaan nimeksikään. Näyttää, että pilotti overshoottaa finaalilinjan, eli ajaa niin sanotusti pussiin. Jonka korjaa sitten ajamalla kulmassa kiitotiehen nähden, ja lopuksi huitaisee koneen jalalla suoraksi ja vielä koskettaa alatuulen puoleisella päätelineellä. Eli hyvin epätavallinen tekniikka edes ajatellen sivutuulilaskua.

 

Korealainen kulttuurihan ei varmaan ihan helpolla ylösvetoon taivu.

 

Tuosta ekasta videosta kommentit tuntemaltani 57/67-kapulta:

 

"These are video's of the proving trials for type certification.

 

If you did these in real life you would be up for tea and biscuits with the Chief Pilot for sure. That's assuming the passengers haven't formed an action group and web site for future litigation first."

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkös joku mikä oli tuon sivuvakaajan päässä heiluvan pallon tarkoitus tuossa ensimmäisessä B777:ssä?

 

Eikös se ole jokin mittaus anturi tms. jota käytetään koelennoilla? Muistaaksen A380 ekoilla lennoilla, myös roikkui tuollainen pallo perässä, vai muistanko ihan väärin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai oliko taitoa sittenkään ?

 

Kuten Jukka jo yllä totesi, tuossa ei oikeasta sivutuulitekniikasta olekaan kyse (tai edes sitä yritetty), vaan koneen rajojen (mm. telineiden kestävyyden?) testaamisesta.

 

Muistan itseasiassa nähneeni näitä samoja pätkiä joskus Lennonteorian tunneilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami,

 

Viittasin tuohon 747 extreme landingiin tuolla kommentilla (se wanha video)...  en noihin tyyppitesteihin.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aaaa.. routser.. Nyt katsoin sen itsekin - samaa mieltä, ei oikein "täysin" hanskassa tuntunut olevan.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tietääkös joku mikä oli tuon sivuvakaajan päässä heiluvan pallon tarkoitus tuossa ensimmäisessä B777:ssä?

 

Itse epäilisin, että kyseessä on staattisen paineen mittauslaahus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se Concorden 27-vuotisvideo oli kyllä upea. Heti piti itsekin lähteä taas cruisailemaan pitkin atlanttia Concordella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään