Guest Henksu

VATSIM: Startti Virtuaali-ilmailuun!

37 viestiä aiheessa

Taidampa yrittää tulla mukaan. EFTU päässä siis lennetään defu kentällä?

 

EFTU:lle ei ole olemassa scenerya paitsi se ½ ja sceneryt eivät ole pakollisia verkkolentämiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFTU:lle ei ole olemassa scenerya paitsi se ½

Se on aivan kuraa. Sen kanssa ei lennä vielä toistaiseksi kukaan.  :P Ja ne scenerythän eivät tietäntkään ole pakollisia, mutta esimerkiksi tässä tapauksessa FinnTerrainit sun muut auttavat HUOMATTAVASTI suunnistusta.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on nyt erittäin hyvä tilaisuus kaikille kiinnostuneille tutustua virtuaalilentämiseen! VFR-navigointi kyseisellä reitillä on varsin helppoa, tarvitsee vain seurata ykköstietä. Radiofraseologia ei ole myöskään tässä tapauksessa kovin monimutkaista eikä sitä radioon puhumista kannata pelätä. Lisäksi paikalla on tosiaan erityinen opastushenkilö, jolta voi huoletta kysyä asioita. Suosittelen mukaantuloa kaikille joita vähänkin kiinnostaa verkossa lentäminen! Vatsim-tunnukset ennättänee hankkia vielä hyvin ennen tuota tapahtumaa jos niitä ei vielä ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites, kun miettisin jospa nyt tulisin FSX:llä mukaan, niin tietenkin Defu maisemilla lennetään, miten se vaikuttaa siihen lentämiseen, olisko FS2004 sitten helpompaa lisurien kanssa? Pelottelee kun FS2004 koko ajan kaatouhan alla kun sillä lentelen...

 

Ainiin, toi reitti EFHF:ltä EFTU:lle, miten tuon saa itse flight planneriin, kun tuo on ihan vaan tekstimuodossa..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni kiinnostaisi virtuaali-ilmailu, joten tämä tapahtuma olisi loistava mahdollisuus minulle.

 

Olisi vain yksi kysymys; Onko tähän tapahtumaan mahdollisuus osallistua FSX:llä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni kiinnostaisi virtuaali-ilmailu, joten tämä tapahtuma olisi loistava mahdollisuus minulle.

 

Olisi vain yksi kysymys; Onko tähän tapahtumaan mahdollisuus osallistua FSX:llä?

On. Tosin kannattaa ottaa huomioon, että vaikka tämä on startti, niin se on online ilmailuun, eikä kokonaan virtuaali-ilmailuun. Tänne tultaessa on silti osattava nousta, lentää, laskeutua, rullailla ja puhua vielä lennonjohtajille samaan aikaan. Jos tiedät että asia on hallussa niin tervetuloa ystävälliselle virtuaalitaivaalle. Muussa tapauksessa jää treenailemaan sinne offline-puolelle.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On. Tosin kannattaa ottaa huomioon, että vaikka tämä on startti, ...

 

Onhan noita vähän jo treenailtukkin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites, kun miettisin jospa nyt tulisin FSX:llä mukaan, niin tietenkin Defu maisemilla lennetään, miten se vaikuttaa siihen lentämiseen, olisko FS2004 sitten helpompaa lisurien kanssa? Pelottelee kun FS2004 koko ajan kaatouhan alla kun sillä lentelen...

 

Ainiin, toi reitti EFHF:ltä EFTU:lle, miten tuon saa itse flight planneriin, kun tuo on ihan vaan tekstimuodossa..?

 

Et saa sitä mitenkään flight planneriin. Se on VFR-plaani, jossa reittipisteet ovat paikkakuntien nimiä jne., eivät oikeita tietokannasta löytyviä pisteitä. VFR:ää lennetään visuaalihavaintojen perusteella, esimerkiksi seurataan teitä ja rautateitä. Apuna voi sitten käyttää GPS:ää jos haluaa. En tiedä kuinka paljon FSX defaulttina eroaa FS9:stä lisäosien kanssa, tuotahan voi itse kokeilla offlinessä, kuinka hyvin pysyy kartalla. Maantiekartta vaan vierelle (joku eniron tai vastaavan kartta käy hätätapauksessa), ja GPS sitten varalla jos ei muuten pysy kartalla.

 

Tuossa OFP-lomakkeessa on tehty valmiiksi nuo suunnat sekä legien väliset ajat, jotka helpottavat suunnistusta. Esimerkiksi Salon päältä otetaan suunta 288, jolloin salpa-pisteeseen saavutaan suunnilleen 8 minuutin kuluttua, jos lennetään nopeutta 120kts. Tämä tietysti ilman tuulikorjauksia ja on vaan karkea arvio, visuaalireferensseistä päätellään aina viimekädessä kulloinenkin sijainti. Tulossa on myös oikeasta ilmailukartasta skannattu kartta jossa on piirrettynä viiva jota olisi tarkoitus seurata, helpottaa suunnistusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan tähän vielä muutamia asioita joita minun mielestäni täytyy osata (ainakin auttavasti, niin että homma onnistuu) ennen ensimmäistä VFR-verkkolentoa.

 

-Vaadittava radiofraseologia, ainakin perusteet, niin että pärjäät.

-Rullaus ja lentoonlähtö. Osaat rullata oikein kentällä. (kartat löytyvät)

-Suunnan ja korkeuden säilyttäminen (koneen trimmaaminen). Autopilotin käyttö tekee homman paljon helpommaksi.

-Pysyt kartalla, VFR:ssä visuaalihavaintojen perusteella, tai ainakin GPS:ää apuna käyttämällä. Tiedät aina missä olet.

-Lähestyminen, laskukierroskuvio ja laskeutuminen. Nämä ovat tärkeitä asioita. Treenaa laskukierros kuntoon. (kartat löytyvät)

 

Vinkkejä:

 

-Kartat löytyvät täältä: https://ais.fi/ais/eaip/fi/ Tutki mitä kaikkea sieltä löytyy.

-Opiskele radiofraseologia "manuaaleista" (esim. nämä Vacc finlandin oppaat). Kuuntele muiden puhetta, se on opettavaista.

-Älä turhaan lennä täysillä säiliöillä (defaulttina ovat täydet). EFHF-EFTU -välille riittää esim. 40% default-Cessnaan.

-Pidä suunniteltu nopeus, muista löysätä kaasua lentoonlähdön jälkeen, tai tavoitekorkeudessa.

-Opettele tarkistamaan QNH ja nollaamaan gyro tarvittaessa (jos ominaisuus on päällä). b-, ja d-näppäimet helpottavat.

-Radioon puhumisesta: Sitä ei tarvitse pelätä. Jos et ymmärrä jotain, kysy tai pyydä toistamaan. Lennonjohtajat ovat myös ihmisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtajat ovat myös ihmisiä.

 

No eihän olla, kuka muka tuollaista on mennyt puhumaan? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tai ainakin GPS:ää apuna käyttämällä.

Mutta meidän flaikkarissa ei GPS:ää tulla käyttämään.  ;) Nyt lennetään oikeasti VFR lento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa, kiitos vain Matille ja Henrille. Nyt meni suunnitelmat uusiksi, vaikeutuukin näköjään huomattavasti tuo lento sitten... Näköjään en ole koskaan sitten kunnon VFR lentoa, koska aina käytän GPS:sää apuna. No, taidan mennä nyt sitten harjoittelemaan näitä asioita, joita Matti tuohon listasi.. :)

 

Kiitos avusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmisen tuntia tapahtuman alkuun... Muistuttelen tässä että ei unohtuisi keneltäkään! Kuvia tapahtumasta luvassa myöhemmin illalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmisen tuntia tapahtuman alkuun... Muistuttelen tässä että ei unohtuisi keneltäkään! Kuvia tapahtumasta luvassa myöhemmin illalla.

Eiköhän "tutkaruudun" toiseltakin puolelta saada kuvia. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista Virtual Finnairin PPL lennoista tuli sen verran hyvin opittua,että voisi illalla tulla lentämään.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs muuten VFR-tapahtumissa sääpolitiikka hoidetaan? Tuolle välille keli näyttäisi olevan tänään aika kuraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs muuten VFR-tapahtumissa sääpolitiikka hoidetaan? Tuolle välille keli näyttäisi olevan tänään aika kuraa.

Käytettävissä olevat lentosäännöt ovat siis VFR, eli näkölentosäännöt. Jos tapahtuman aikaan ei ole saatavilla todellisien säiden mukaan VMC-minimit täyttävä sää, voivat lentäjät simulaattorista laittaa sään VMC-minimien mukaiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä sitä mennään ja vielä ehtii muutkin mukaan:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään