Mika Raurala

Perjantai kyssäri; Mikä kone,missä ja mikä alkuperäinen rek.tunnus?

11 viestiä aiheessa

Nonniin! Jokelta näköjään löytyi kuva ko. koneesta :o

 

Mutta edelleen haetaan konetyyppiä,paikkaa ja alkuperäistä rekisteritunnusta ;)

 

//Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta edelleen haetaan konetyyppiä,paikkaa ja alkuperäistä rekisteritunnusta ;)

 

Kone on Grunau Baby, ja näyttäisi olevan Suomen Ilmailumuseossa Helsinki-Vantaan lentoasemalla, tai sitten jossakin on todella paljon samannäköinen museohalli. Alkuperäistä rekisteritunnusta en osaa sanoa, ellei tuo sitten ole sama kone, joka vielä muutama vuosi sitten oli nähtävissä Räyskälän kakkoshallin katossa tunnuksella OH-BAR (jos oikein muistan). Mutta miksi sen tunnus olisi muka pitänyt vaihtaa vielä tässä vaiheessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone on Grunau Baby, ja näyttäisi olevan Suomen Ilmailumuseossa Helsinki-Vantaan lentoasemalla, tai sitten jossakin on todella paljon samannäköinen museohalli. Alkuperäistä rekisteritunnusta en osaa sanoa, ellei tuo sitten ole sama kone, joka vielä muutama vuosi sitten oli nähtävissä Räyskälän kakkoshallin katossa tunnuksella OH-BAR (jos oikein muistan). Mutta miksi sen tunnus olisi muka pitänyt vaihtaa vielä tässä vaiheessa?

 

Noniin tulihan se tyyppi sieltä. Ei ole ilmailumuseossa tämä yksilö. Länsisuomessa pitää olla, jotta voit nähdä tämän - muistaakseni

joku tältä foorumilta on jopa halukas muuttamaan sinne - niin hienot maisemat siellä hänen mielestään on ::)

 

//Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on Tampereella. :) (arvaus että Vapriikissa.. ???)

 

http://www.grunaubaby.nl/museumbabies.htm

 

Jukka

 

Ei ole tämä sillä;

 

Kyseessä on Schleicher Grunau Baby IIb, sn;1 (33a) , joka oli Mariehamns FK rf:n käytössä vuosina 1947 - 15.05.57. Alkuperäinen rekisteritunnus OH-HRH, OH-BAY tunnus annettu "vahingossa" - ko. kone ei lentänyt koskaan BAY:na.

Se alkuperäinen BAY on siellä tampereella , tämä yksilö liitelee EFMA:n lähtöterminaalin katossa

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin... :-\ Mietin tuota samaa, kun katselin konerekisteriä...mutta tuo OH-HRH hämäsi, kun se löytyy Mäkinen/Ritarannan kirjan lopusta purjekonetyyppien luettelosta nimellä HRH ??? HRH-purjekone, ei Grunau Baby.  Enkä ollut varma, mikä kone on kyseessä, joku omatekelekö? Hyvä kun selvisi, kiitoksia! :D

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin... :-\ Mietin tuota samaa, kun katselin konerekisteriä...mutta tuo OH-HRH hämäsi, kun se löytyy Mäkinen/Ritarannan kirjan lopusta purjekonetyyppien luettelosta nimellä HRH ??? HRH-purjekone, ei Grunau Baby.  Enkä ollut varma, mikä kone on kyseessä, joku omatekelekö? Hyvä kun selvisi, kiitoksia! :D

 

Jukka

 

Löysin lisää tietoa tuosta salaperäisestä HRH-purjekoneesta. Se todellakin oli muunnettu Grunau Baby, ”Paperi-Baby” joka rakennettiin Ahvenanmaalla. Kone katsastettiin 12.2.1948 ja se sai tyyppitunnuksen OH-HRH. Tunnus tulee etunimistä Hans (Stenius), Rafael (Bergfält) ja Håkan (Österberg). Nämä herrat suunnittelivat ja rakensivat koneen. Kone oli päällystetty paperilla! Se sai rekisteritunnuksen OH-BAY, joka kuitenkin poistettiin rekisteristä 1954. Katsastuksessa, jossa oli pääkatsastajana Lars Norrmen, oli myös mukana  Kalle Temmes, joka olisi kieltänyt painokkaasti taitolennon koneella. Kuitenkin Bergfält oli tehnyt silmukan koneella myöhemmin kaupungin päällä...Näin muistelee Karl-Johan Edlund Feeniks-lehdessä 1/2001.

 

Kone oli alun perin tyypillä HS-1, mutta muutettiin HRH:ksi ja sitten se sai vahingossa OH-BAY-tunnuksen. Kone on tosiaan ihan oma tyyppinsä, muistuttaen Grunau Babyä, paitsi rungon läpileikkauksen suhteen sekä peräsimen. OH-BAY:ta on ympäröinyt tietty salaperäisyys, konetta ei ole välillä uskottu edes olevan enää. Mutta sitä oli vuosikaudet säilytetty eräällä vintillä Maarianhaminassa. Se on restauroitu nyt uudelleen, ja on hienosti esillä , kuten kuvista näkyy.  :)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa Jukka, virtuaali karmaa ropisee täältä tonnikaupalla 8)

Hieno juttu että viitsit tonkia aihetta laajemmalti ja laittaa lisäinformaatiota tänne!

 

Kiitos!

 

//Mika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa Jukka, virtuaali karmaa ropisee täältä tonnikaupalla 8)

Hieno juttu että viitsit tonkia aihetta laajemmalti ja laittaa lisäinformaatiota tänne!

 

Kiitos!

 

//Mika

 

 

Kiitoksia vaan itsellesi hienoista kuvista. Tulee aploodeja tässä samalla. Nää vanhat lentokone- ja kenttäarvoitukset tuppaa olemaan sellaisia, että pitää alkaa penkoa, kun juttu alkaa kiinnostamaan. Ja vaivaamaan... ;D

 

Muuten tuo OH-BAY (ex OH-HRH) on päällystetty kuten alkuperäinenkin, eli kaksinkertaisella voimapaperilla. Se alkuperäinen oli myös lakattu selluloosalakalla. En tiedä onko tämä entisöity lakattu sillä, koska sitä taitaa olla hankala enää saada. Peräsin on näköjään rakennettu uudelleen, se oli ollutkin hukassa ennen entisöintiä. Ja sivuperäsin on tehty Babyn vastaavaksi, koska alkuperäinen oli alla olevan kuvan mukainen:

 

Kuva on ollut FLYG-lehdessä 3/47 /Feeniks

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään