Guest odo

VATSIMittäjä IVAOssa, vähän pidempää pohdintaa

20 viestiä aiheessa

Nyt kun on useampi IVAO legi takana niin ajattelin, että hieman pohdin tätä I vs. V kuviota vähän.

Olen lentänyt VATSIMissä useamman sata tuntia viiden vuoden aikana joten jonkin astainen näkemys on toiminnasta ja kehityksestä sen verkon puolella.

Nyt ainakin muutaman IVAO legin jälkeen voin kyllä todeta että mitään todellista eroa lennonjohdossa tai muissa lentäjissä ei ole kahden verkon välillä, ainakaan isommassa tarkastelussa. Paikallisia eroja on jonkin verran, mutta kuitenkin aika vähän loppujenlopuksi. Fiilis on hyvin samanlainen tältä osin molemmissa verkoissa.

SB:n kehitys VATSIMissä on ollut kyllä jotain anteeksiantamattoman hidasta ja huonoa. SB4 julkasitiin public betaan kaksi vuotta myöhässä ja nyt muutaman kuukauden public betan jälkeen useilla on vielä isoja ongelmia sen kanssa eikä mitään ole tapahtunut niiden korjaamiseksi. Muutenkin softapuoli VATSIMissä on parempaa ainostaan käyttöliittymän ja VHF simulaation osalta, muutenhan kaikki koneet on niin 90-lukua hitaine tökkivine liikkeinen ilman kunnon valoja tai mitään. IVAOssa oikeasti näkee toiset koneet ilman labeleita, VATSIMissä hyvin huonosti.

Sitten tämä asia asenteet.

Olen muutamilla IVAO legeilläni antanut asiallista palutetta lennonjohdolle kun olen huomannut jotain missä voisi parantaa, eikä tästä ole kukaan ruennut herneitä vetämään sieraimiin, eikä pitäisikään. Muutenkin verkossa on suhtaannuttu tosi asiallisesti muihin eikä semmosta kunnon pätemismielialaa tunnu olevan, mutta voi kuitenkin sanoa virheistä rehellisesti ilman isompia sotia. Hyvä näin.

Sitten tämä joidenkin IVAOlaisten vuodatukset siitä miten VATSIMissä on asennevammaisia tyyppejä jotka vittuilee. Täytyypä sanoa että olen täysin samaa mieltä. Viimepäivinä IRC-keskusteluissa on kanssaharrastajilta tullut sen tason paskaa kyllä pihalle, että saa ihan silmät päästään hävetä sitä touhua. En enää yhtään ihmettele miksi jotkut haluaa mennä eräiden kokemusten jälkeen IVAOon, en yhtään. Henkilökohtaisesti koen sen erittäin säälittävänä ja häpeällisenä miten jotkut jaksaa vielä sen tason paskaa viljellä suustaan mitä on nyt viimepäivinä tullut.

Jos VATSIMittäjät ihmettelee miksi on joidenkin silmissä huono imago niin kannattaa tosiaan katsella omiin riveihin pikkuhiljaa ihan oikeasti.

Minä ainakin toistaiseksi lennän IVAOssa tästä lähtien koska softat toimii niin hyvin ja voin sanoa myöskin että päätöksen taustalla on rehellisesti äärimmäinen vitutus näiden eräiden säätäjien takia jotka omalla toiminallaan tarjoaa niin mahtavaa kuvaa VATSIMistä.

Katotaan VATSIMiä uusiksi sitten joskus...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiapostaus Ollilta.  :thmbup:

Lähinnä samaa mieltä minäkin. IvApia saisi silti kehittää hieman. Toissa päivä kun en saanut lentosuunnistelmaan laitettua SDEGJPRWY/S vaan antoi laittaa vain SDGJPRWY/S, no ei se maailmaa kaada. Toinen asia joka tuli vastaan oli Wilcon transponderin toimimattomuus IvApin oman kanssa. se kuitenkin on feeltheren vika. Kolmas mitä huomasin oli näppäinyhdistelmien toimimattomuus, jos IvAp on piilotettuna. Ei toiminut mikään niistä vaan aina piti Alt->IVAO->Show/Hide IvAp laittaa. Kerranhan se jumitti koko simun minuutiksi.  :-\ Eli kehitystyötä ilmeisesti visvan kanssa saa vielä tehdä (käytössä siis FS9.)  :) Käyttöliittymä on ensikertalaisille on todella epäselvä ja luulen että pitää vielä seuraavallakin kerralla kysellä apua. Mutta kuitenkin, VATSIMissa olen aloittanut ja siellä myös lennetään - ainakin nyt Virtual Finnair legit (jotka koostuu keskimäärin 97% kaikista kuukaudessa lennetystä IFR legeistä. ;D) Silti, eiköhän siellä IVAOssa tulla pian taas pyörähtämään.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten tämä asia asenteet.

...

Sitten tämä joidenkin IVAOlaisten vuodatukset siitä miten VATSIMissä on asennevammaisia tyyppejä jotka vittuilee. Täytyypä sanoa että olen täysin samaa mieltä. Viimepäivinä IRC-keskusteluissa on kanssaharrastajilta tullut sen tason paskaa kyllä pihalle, että saa ihan silmät päästään hävetä sitä touhua. En enää yhtään ihmettele miksi jotkut haluaa mennä eräiden kokemusten jälkeen IVAOon, en yhtään. Henkilökohtaisesti koen sen erittäin säälittävänä ja häpeällisenä miten jotkut jaksaa vielä sen tason paskaa viljellä suustaan mitä on nyt viimepäivinä tullut.

Kritiikki on varmaan paikallaan, mutta tapaukseen on mahdotonta ottaa kantaa koska et yksilöi kuka, mitä, missä, milloin.

VATSIMissa on kansainväliset hyväksytyt käyttäytymissäännöt (code of conduct) joita jokaisen jäsenen tulee noudattaa, ja ne on liittyessään jäseneksi myös hyväksynyt. Sääntöjen rikkomisesta joutuu jäähylle. Mutta internetiä ei voi valvoa, joten esimerkiksi epävirallisten irc-keskustelujen nostaminen täällä esiin on lähes turhaa, mutta jokaisen sopii mennä itseensä: älä provosoi, älä provosoidu.

Softapuolesta: toimintaa pyöritetään puhtaasti harrastajavetoisesti, joten jos koet että kehitettävää ja parannettavaa löytyy, kannattaa ottaa suoraan yhteyttä ohjelmoijatiimiin ja ryhtyä tukemaan kehitystyötä - on myös kohtuutonta olettaa että kaikki ohjelmistot voisivat olla ilmaisia ja täydellisiä.

Talkootyötä olisi tarjolla vaikka kuinka paljon, mutta sen sijaan porukka roikkuu ircissä ja foorumeilla.

Miika Asunta

VACC Finland

Technical Services Manager

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kritiikki on varmaan paikallaan, mutta tapaukseen on mahdotonta ottaa kantaa koska et yksilöi kuka, mitä, missä, milloin.

Itse en nähnyt tässä asiassa lisäarvoa viestin kannalta.

VATSIMissa on kansainväliset hyväksytyt käyttäytymissäännöt (code of conduct) joita jokaisen jäsenen tulee noudattaa, ja ne on liittyessään jäseneksi myös hyväksynyt. Sääntöjen rikkomisesta joutuu jäähylle. Mutta internetiä ei voi valvoa, joten esimerkiksi epävirallisten irc-keskustelujen nostaminen täällä esiin on lähes turhaa, mutta jokaisen sopii mennä itseensä: älä provosoi, älä provosoidu.

Ei voikkaan, mutta vaikka olisi mitkä säännöt niin kyllä silti pahalla asennevammalla ja huonolla käytöksellä tekee hallaa yhteisön maineelle. Niin se vain menee. Ja niissä epävirallisissa irc-keskusteluissa on kuitenkin vaan suuri osa Suomen aktiiveista paikalla että niiden merkitys todellakaan ei ole turhaa, ei sillä ole merkitystä onko keskustelu "virallinen", vaikka niin koittaisi toivoa. Se vacc.fi:n foorumi ei vaan ole se paikka missä kaikka aktiivit kohtaa vaikka niin varmaan kovasti toivottaisiin siellä. Varmaan täältä foorumiltakin löytyy paljon viestejä joista voisi vetää ekan viestini kaltaisia johtopäätöksiä, eikä tämäkään ole mikään "virallinen" paikka keskustella.

Talkootyötä olisi tarjolla vaikka kuinka paljon, mutta sen sijaan porukka roikkuu ircissä ja foorumeilla.

Suomen osalta VATSIMissä en näe että ketään kiinnostaisi olla VACCin toiminnassa mukana niin kauan kuin nykyinen diktatuurimeininki jatkuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt minä en enää ymmärrä alkuunkaan mistä on kyse.

Miika

Ehkä kannattaisi olla näillä "epävirallisilla" kanavilla missä iso osa harrastajista on niin voisi näkemys syventyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä kannattaisi olla näillä "epävirallisilla" kanavilla missä iso osa harrastajista on niin voisi näkemys syventyä.

VATSIM:hän on aina ollut paikka jossa staff vetäytyy omalle foorumilleen ja on jopa takavuosina yrittänyt saada kaiken VATSIM aiheisen kirjoittelun vain ja ainoastaan omalle foorumilleen.

Toki virallinen asia pitää olla virallisessa paikassa mutta ei voi olla kovinkaan kestävää menoa jos suljetaan silmät ulkopuoliselta maailmalta ja nyhjätään omalla foorumilla kuvitellen että se on kaikki.

Yksi syy miksi en koskaan VATSIMissa päässyt alkua pidemmälle muutama vuosi sitten on juurikin ilmapiiri. Eikä viestien perusteella ole menty kuin alaspäin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

parempaa ainostaan käyttöliittymän ja VHF simulaation osalta, muutenhan kaikki koneet on niin 90-lukua hitaine tökkivine liikkeinen ilman kunnon valoja tai mitään. IVAOssa oikeasti näkee toiset koneet ilman labeleita, VATSIMissä hyvin huonosti.

Ei se Ivaonkaan puolella kehitys mitään hirmu nopeaa ole. Tuo MTL:n installeri esim on anteeksiantamattoman huono. Ja sitten ne HQ:n nettisivut ..... :P

Teamspeakista kaikki jaksavat valittaa (jotka eivät ole kokeilleet?), mutta siinähän ei tosiaan ole muuta kuin että asennat ja unohdat, toimii taustalla ihan itsenäisesti.

Viimepäivinä IRC-keskusteluissa on kanssaharrastajilta tullut sen tason paskaa kyllä pihalle, että saa ihan silmät päästään hävetä sitä touhua.

En ole kuin #fsnordikkia seurannut mutta ei siellä ainakaan mitään hirmupahaa minun mielestä ole ollut, paria lukuunottamatta. Melkein päinvastoin olen ollut yllättynyt miten sivistyneesti porukka on puhunut.. En tiedä miten #muualla sitten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei se Ivaonkaan puolella kehitys mitään hirmu nopeaa ole. Tuo MTL:n installeri esim on anteeksiantamattoman huono. Ja sitten ne HQ:n nettisivut ..... :P

Juu, nuo IVAO:n HQ:n sivut ovat kyllä luokattoman sekavat. Eikä yhtään helpommaksi elämää tee se, että www.ivao.aero ja www.ivao.org menevät eri sivustoille, jotka ovat hyvin samannäköiset, mutta ilm. eri puljua... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, nuo IVAO:n HQ:n sivut ovat kyllä luokattoman sekavat. Eikä yhtään helpommaksi elämää tee se, että www.ivao.aero ja www.ivao.org menevät eri sivustoille, jotka ovat hyvin samannäköiset, mutta ilm. eri puljua... :P

ivao.aero on alkuperäinen ja ainoa oikea IVAO, ivao.org on kiusan vuoksi tehty kopiosaitti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta IVAO on onnistunut siinä äänenlaadussa (Teamspeak). Huomattavasti parempi kuin SB:n oma.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta IVAO on onnistunut siinä äänenlaadussa (Teamspeak). Huomattavasti parempi kuin SB:n oma.  :P

Onhan se laatu parempi, mutta SB on VHF simuloinnin takia mun mielestä realistisempi. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten jo tuolla toisessakin threadissa mainitsin, olin positiivisesti yllättynyt myös äänenlaadusta kokeillessani IVAO:ta pitkän tauon jälkeen uudestaan. En tiedä alanko tulla kuuroksi vai mikä on, mutta en huomannut eroa TeamSpeakin ja SB:n "aitoudessa", kun parhaat VHF-lähetyksetkin tuntuvat kuuluvan aivan kuin vieressä puhuttaisiin. Totta kai etäisyydestä ym. seikoista johtuvia häiriöitä esiintyy todellisen elämän radioliikenteessä, mutta sehän ei ole suinkaan jokahetkinen tilanne. Uskallan epäillä, että TeamSpeak eroaisi oikean elämän VHF-radioliikenteestä niin suuresti, kuin monet väittävät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

Onko kenelläkään hajua miten ton saa toimimaan? Ei ole installeria, joten kopioidaanko noi filet kylmän viileesti Teamspeakin pääkansioon?

Voit kopioida mihin haluat, sitten kun pidät sitä TS-Noise.exeä päällä samaan aikaan Teamspeakin kanssa niin tulloo nuo efektit. Ei minua mitenkään vaikuttanut, paremmin minusta on ilman tuota. Se rahina jotenkin tökerö  ;D http://punkr.de/ts-noise-sound-addons Tuolta saa erilaisia rahinaefektejä, tosin aika kökköjä nuokin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan yleistä joka paikassa. Tuota diktatuuripuolta/norsunluutornijuttua en nyt kommentoi koska en ole moiseen itse koskaan törmännyt, mutta tämä on ihan yleistä kaikessa harrastustoiminnassa: on paljon mukavampi puhua mitä pitäisi tehdä ja ihmetellä miksei kukaan tee mitään - sen sijaan että ottaisi hanskat käteen ja tekisi jotain itse. Tokihan johdon toiminta voi joko tukea tai vaikeuttaa uusien tekijöiden alkuun pääsyä, mutta tuosta mulla ei ole ollut muuta kokemusta itselläni kuin ne VFR-tapahtumat mitä Malmilla tehtiin MIK:in tiloissa, ainakin siihen on aina ollut melkoisen vapaat kädet tehdä juttu kuten halutaan.

Loppujen lopuksihan se paras verkko on se missä on eniten tekijöitä, tuossa todettiinkin jo että teknisesti noissa ei ole käytännössä mitään oleellista eroa.

Näissä touhuissa aina on riskinä se että se tekijäporukka vaihtuu opiskelun tai inttiin menon tai perheen kasvamisen takia ja pitää löytää uutta väkeä. On tietty yksi tapa syyttää "johtoa" siitä että tekemistä ei vain tapahdu sen sijaan että katsoisi itse että koko porukka tekee yhdessä työtä sen päämäärän eteen mitä halutaan. Vai onko se päämäärä ollut kaikilla sama? Jokaisella on kuitenkin ne omat juttunsa miksi näitä harrastaa, ja kannattaa ehkä jutella siitä porukalla että ne on jotenkin keskenään yhdensuuntaisia ja yhteensopivia..?

- T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä henkilökohtaisesti kyllä näkisin ircin yms. muut välineet erittäin tärkeinä työkaluina tähän talkootyöhön, sillä turha etsiä työvoimaa sieltä missä sitä ei ole. Kovin monesta muusta paikasta ei saa aktiiviharrastajia kiinni yhtä nopeasti saati heitä kokoontumaan yhteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään