Guest mmika

Naples Air Center

15 viestiä aiheessa

Tutkailin hieman mahdollisuuksia kouluttautumisesta liikennelentäjäksi USA:ssa ja löysin mielenkiintoisen koulun ja todella mielenkiintoisen hinnaston http://naples-air-center.com/careerpilotjaafaa.htm. Kysyisin nyt vain, kun en oikein ilmailusta mitään tiedä ja tämä on ensimmäinen viestini, että pystynkö tuosta linkistä löytyvän kurssin suorittamalla toimia liikennelentäjä kaikkialla maailmassa, Suomessakin? Jos en, niin miten hyvän pätevyyden tuo kurssi antaa?

Hinta tuntuu erittäin houkuttelevalta verrattuna esim. Patriaan. 33780$ on nykykurssilla vain 27117e!  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsääntöisesti "jenkki koululutus" antaa pätevyydet ansaita elantonsa vain jenkkien puolella. Euroopassa lentäminen jenkki lupakirjalla vaatii tietääkseni JAR muuntamisen, josta voi asiaan perehtyneet kertoa enemmän...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsääntöisesti "jenkki koululutus" antaa pätevyydet ansaita elantonsa vain jenkkien puolella. Euroopassa lentäminen jenkki lupakirjalla vaatii tietääkseni JAR muuntamisen, josta voi asiaan perehtyneet kertoa enemmän...

 

Näinhän se pääsääntöisesti on. Kyseinen NAC on tosin UK CAA:n hyväksymä JAA-koulutusorganisaatio, joten siellä voi lentää myös suoraan Euroopassa hyväksyttyjä kelpuutuksia. Itse olen miettinyt tuota koulua yhtenä mahdollisena vaihtoehtona IR(A)-kelpparin lentämiseen, joten mieluusti lukisin/kuulisin kokemuksia koulusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos etsitte lisää tietoa, ja haluatte lukea muiden kokemuksia Naples Air Center:istä, niin suosittelen PPRuNe foorumia (Professional Pilots Rumour Network). http://www.pprune.org/forums

 

PPRuNe on täynnä erilaisia keskustelualueita, joissa pääsee lätisemään lähestulkoon kaikesta ilmailuun liittyvästä, samanhenkisessä seurassa.

Esim. "Wannabes forums" pitää sisällään paljon juttua eri lentokouluista, ja myöskin ekoista työpaikoista ja haastatteluista. Voipi olla hyödyllistäkin tietoa!?

 

Suoritin itse pikaisen haun PPRuNe:n sisäisen keskusteluhakusivun kautta (klikkaa "search") , hakusanana "Naples Air Center", ja tuloksena oli 382 keskustelua ko. lentokoulusta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkailin hieman mahdollisuuksia kouluttautumisesta liikennelentäjäksi USA:ssa ja löysin mielenkiintoisen koulun ja todella mielenkiintoisen hinnaston http://naples-air-center.com/careerpilotjaafaa.htm. Kysyisin nyt vain, kun en oikein ilmailusta mitään tiedä ja tämä on ensimmäinen viestini, että pystynkö tuosta linkistä löytyvän kurssin suorittamalla toimia liikennelentäjä kaikkialla maailmassa, Suomessakin? Jos en, niin miten hyvän pätevyyden tuo kurssi antaa?

Hinta tuntuu erittäin houkuttelevalta verrattuna esim. Patriaan. 33780$ on nykykurssilla vain 27117e!  :P

 

Tuohon 27k tulee lisäksi vielä noin 20k kaikkea ylimääräistä+ruuat+asumiset+matkat. Silti tuo vaikuttaa epäilyttävän halvalta. Käsittääkseni osa koulutuksesta lennetään Englannissa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa $33k hinnan päälle tosiaan pitää laskea nuo additional costs, jossa asumisen yms. hilppeen lisäksi on yksi aika tärkeä ja tyyris juttu, nimittäin FAA IR:n kovertointi JAA IR:ksi ($7900). Oman käsitykseni mukaan JAA:n jäsenvaltion ulkopuolella, eli tässä NAC:n tapauksessa U.S.A:ssa voidaan suorittaa suoraan JAR:n mukaiset PPL, CPL, ME ja lisäksi ATPL-teoria, mutta IR:n siellä voi tehdä ainoastaan FAR:n mukaisesti. Tämän joutuu sitten konvertoimaan, jolloin hinta ei juurikaan poikkea siitä että tekisi sen suoraan Suomessa. Jos siis pelkkää IR:ää mielii, niin U.S.A ei ole välttämättä oikotie onneen. Joskus on käynyt mielessä että onko missään edullisessa JAA-maassa (esim. Itä-Eurooppa) varteenotettavia kouluja joissa tuon IR:n voisi suorittaa? Olisihan se haastava ja hyödyllinen lisä mukavaan harrastukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus on käynyt mielessä että onko missään edullisessa JAA-maassa (esim. Itä-Eurooppa) varteenotettavia kouluja joissa tuon IR:n voisi suorittaa? Olisihan se haastava ja hyödyllinen lisä mukavaan harrastukseen.

 

IR:stä en tiedä, mutta muutama tuttu herra kävi tässä taannoin ajamassa monimoottorikoulutuksen Senecalla Slovakiassa. Reilusti halvemmaksi tuli kuin kotimainen Seneca...... Tuossa IR:ssä pitäisi ilmeisesti kuitenkin istua teoriat ja käydä paikallisen laitoksen kokeet tenttimässä (näin ainakin Suomessa konvertoitaessa), eli hieman vaativampi tuon lentokoulun suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve. On melko mielenkiintoista seurata keskustelua mahdollisista kouluttautumispaikoista: kuka lentää kotomaassa, kuka ameriikoissa ja kuka aivan toisella puolen palloa. Ihailtavinta on päättäväisyys ja rohkeus, jolla ammatinhakuun on lähdetty.

 

Kun en ole nähnyt tai ainakaan sattunut näkemään täällä mainintaa ko. koulusta niin ajattelin lisätä asiaa pohtivien tuskaa yhdellä lisää: OAT Englannissa; http://www.oxfordaviation.net/. Kurssin hinnan saa noihin halvimpiin verrattuna kertoa ainakin parilla, mutta koulu on Euroopassa tunnettu ja tuloksena suoraan JAR-kelpuutus.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IR:stä en tiedä, mutta muutama tuttu herra kävi tässä taannoin ajamassa monimoottorikoulutuksen Senecalla Slovakiassa. Reilusti halvemmaksi tuli kuin kotimainen Seneca...... Tuossa IR:ssä pitäisi ilmeisesti kuitenkin istua teoriat ja käydä paikallisen laitoksen kokeet tenttimässä (näin ainakin Suomessa konvertoitaessa), eli hieman vaativampi tuon lentokoulun suhteen.

 

Slovakian lisäksi myös Tsekeissä ja Sloveniassa löytyy kouluja, joissa lentäminen (esim. IR-koulu) on Suomea halvempaa. Reissaaminen niihin paikkoihin onnistuu jopa viikonloppupohjalta toisin kuin ison veden taakse. Jos noita IR-teorioita miettii, niin ne tosiaan pitää istua paikalla ilmeisesti kaikkialla muualla paitsi Briteistä löytyvässä Ground Training Services Ltd. -teoriakoulussa, josta löytyy myös (JAA Approved) Distance Learning IR-teoriat. Tosin kyseisen koulun IR-teoriat tulevat jonkin verran kalliimmaksi kuin esimerkiksi NAC:n koko JAA ATPL Distance Learning -kurssi. Kokonaiskustannusten kannalta edullisin vaihtoehto tulee, kun laskee matkat ja majoitukset kuten itse ne haluaa kokea, ja lisää päälle tenttikustannukset (ILL:n tentit ilmaisia ainakin toistaiseksi) NAC:n teorioissa tosiaan joutuu tekemään UK CAA:n tentit, jotka maksavat tällä hetkellä 55 puntaa per aihe. Sama tosin pätee kaikkialla, eli tentit joutuu tekemään sen maan ilmailuviranomaiselle, kuka koululle on luvan myöntänytkin.

 

Mieluusti ne teoriatkin suorittaisi Suomessa, mutta toistaiseksi hintaero on niin merkittävä, että kotimaiset koulut putoavat ulos ainakin DL-kurssien osalta. Ja kun tämä kuitenkin myös säilyy vain harrastuksena, niin ihan huvin vuoksi ei viitsi maksaa kalleinta hintaa. Kotimaisten puolustukseksi tulee sanoa, että voluumitkin ovat rapakon ja kanaalin takana kyllä huomattavasti suurempia, mikä taas näkyy kustannuksissa. Katsotaan nyt, jos lento-osan suorittamisessa voisi tukea omalta pieneltä osaltaan kotimaistakin "tuotantoa"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Slovakian lisäksi myös Tsekeissä ja Sloveniassa löytyy kouluja, joissa lentäminen (esim. IR-koulu) on Suomea halvempaa. Reissaaminen niihin paikkoihin onnistuu jopa viikonloppupohjalta toisin kuin ison veden taakse. Jos noita IR-teorioita miettii, niin ne tosiaan pitää istua paikalla ilmeisesti kaikkialla muualla paitsi Briteistä löytyvässä Ground Training Services Ltd. -teoriakoulussa, josta löytyy myös (JAA Approved) Distance Learning IR-teoriat. Tosin kyseisen koulun IR-teoriat tulevat jonkin verran kalliimmaksi kuin esimerkiksi NAC:n koko JAA ATPL Distance Learning -kurssi. Kokonaiskustannusten kannalta edullisin vaihtoehto tulee, kun laskee matkat ja majoitukset kuten itse ne haluaa kokea, ja lisää päälle tenttikustannukset (ILL:n tentit ilmaisia ainakin toistaiseksi) NAC:n teorioissa tosiaan joutuu tekemään UK CAA:n tentit, jotka maksavat tällä hetkellä 55 puntaa per aihe. Sama tosin pätee kaikkialla, eli tentit joutuu tekemään sen maan ilmailuviranomaiselle, kuka koululle on luvan myöntänytkin.

 

Mieluusti ne teoriatkin suorittaisi Suomessa, mutta toistaiseksi hintaero on niin merkittävä, että kotimaiset koulut putoavat ulos ainakin DL-kurssien osalta. Ja kun tämä kuitenkin myös säilyy vain harrastuksena, niin ihan huvin vuoksi ei viitsi maksaa kalleinta hintaa. Kotimaisten puolustukseksi tulee sanoa, että voluumitkin ovat rapakon ja kanaalin takana kyllä huomattavasti suurempia, mikä taas näkyy kustannuksissa. Katsotaan nyt, jos lento-osan suorittamisessa voisi tukea omalta pieneltä osaltaan kotimaistakin "tuotantoa"...

 

Olisikohan mahdollista käydä istumassa IR-teoriat jomman kumman kotimaisen integroidun ATPL-kurssin mukana, eli istuisi siellä vain sen osuuden mitä IR-kelppari vaatii ja tekisi sitten laitoksen tentit? Ja mitähän tuollainen maksaisi jos olisi mahdollista ja kuinka paljon istumista tulisi? Kuitenkin lento-osuus on se missä saavuttaa yleensä suurimman säästön mennessään ulkomaille, ja sen voisi tehdä sitten intensiivisenä "lomamatkana" oman vuosilomansa puitteissa. Suomessa näyttää kuitenkin tuon lento-osuuden hinta pyörivän 14k€ yläpuolella, ja siitäkin valtaosa lennetään simulaattorilla.

 

Toisaalta, jos mielessä on ammattilentäjän ura niin silloin tietysti kannattaa ottaa kerta heitolla koko ATPL D/L-paketti. Kotimainen hinta ei ihan mahdoton ole jos sitä vertaa siihen että NAC:n kurssimaksun lisäksi matkustaisi Floridaan pelkästään noita ATPL:n luokkaopetusjaksoja ja kokeita varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan mahdollista käydä istumassa IR-teoriat jomman kumman kotimaisen integroidun ATPL-kurssin mukana, eli istuisi siellä vain sen osuuden mitä IR-kelppari vaatii ja tekisi sitten laitoksen tentit? Ja mitähän tuollainen maksaisi jos olisi mahdollista ja kuinka paljon istumista tulisi? Kuitenkin lento-osuus on se missä saavuttaa yleensä suurimman säästön mennessään ulkomaille, ja sen voisi tehdä sitten intensiivisenä "lomamatkana" oman vuosilomansa puitteissa. Suomessa näyttää kuitenkin tuon lento-osuuden hinta pyörivän 14k€ yläpuolella, ja siitäkin valtaosa lennetään simulaattorilla.

 

Yhdessä kotimaisessa IR-teoriat istuttuna kyselyn mukaan 4,5kE ja yhdessä siihen hintaan koko ATPL DL.

 

Toisaalta, jos mielessä on ammattilentäjän ura niin silloin tietysti kannattaa ottaa kerta heitolla koko ATPL D/L-paketti. Kotimainen hinta ei ihan mahdoton ole jos sitä vertaa siihen että NAC:n kurssimaksun lisäksi matkustaisi Floridaan pelkästään noita ATPL:n luokkaopetusjaksoja ja kokeita varten.

 

Näin juuri. Tosiaan Floridan reissujen kustannusten arvottamisestahan kunkin päätös (Suomi vs. Florida) pitkälti riippuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdessä kotimaisessa IR-teoriat istuttuna kyselyn mukaan 4,5kE ja yhdessä siihen hintaan koko ATPL DL.

 

Näin juuri. Tosiaan Floridan reissujen kustannusten arvottamisestahan kunkin päätös (Suomi vs. Florida) pitkälti riippuu.

 

Selvä, joo niin ajattelinkin että kalliiksi tulee tuo luokassa istuminen.

 

Floridan reissussa tosiaan myös itse laitan lisäarvoa sille että matkustaminen ylipäänsä ja asuminen jossain muualla on kokemus itsessään. Jos itse lähtisin ammattipahvia lukemaan niin olen iteroinut päässäni homman suunnilleen siten että Suomessa kävisin rauhassa työn ohella ATPL D/L:n ja lentäisin IR:n (jälkimmäinen tietyllä varauksella myös jostain muualta Euroopasta). Tämän jälkeen ulkomaan "lomalle" esim. Floridaan lentämään JAR:n mukaiset CPL, ME ja MCC.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että säästin koulutuskustannuksissa noin 10 000-15 000 euroa suorittamalla USA:ssa lupakirjat ja muuntamalla ne sitten JAR-lupakirjoiksi, MUTTA, mitä sitten tulee elinkustannuksiin. Valtio ei maksa opintotukea saatika asumistukea jenkeissä opiskeleville lentäjille. Eli kaikki menee omasta pussista. Joten loppujen lopuksi sitä säästöä ei kyllä mitenkään merkittävästi tullut. Enpä ole loppukustannuksia koskaan kuitenkaan alkanut laskemaan, että kumpi olisi sitten ollut halvempaa, Suomessa opiskelu vaiko reissu Jenkkehin.

Kokemuksena ulkomailla opiskelu ja asuminen taas, aivan pirun hieno. Lentokomusta ja elämänkokemusta mitä siitä saa ei voi kyllä rahassa mitata. Jenkkikoulutus pääsääntöisesti myös mahdollistaa työskentelyn lennonopettajana viisumin loppuajan. Eli saa lentokokemusta. Mitä se sitten Suomessa merkitsee, ei ehkä samalla tavalla kuin jenkeissä. Mutta kokemus on kuitenkin aina kokemusta. Ei siitä yleensä haittaa ole ollut.  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään