Sami Marttila

Helios Airwaysin kone vuoreen Ateenan lähellä

130 viestiä aiheessa

Kreikkalaisten Notam asiasta:

 

DUE TO ACFT ACCIDENT, SEARCH AND RESCUE ACTIVITIES WILL TAKE PLACE 20NM RAD 381390N235990E AMSL/15000FT.

INDIVIDUAL UNITS WILL ENTER AREA AFTER PREVIOUS COORDINATION WITH THE PIRAEUS JRCC WHICH IS RESPONSIBLE

FOR SEARCH AND RESCUE ACTIVITIES WITHIN ATHINAI FIR.

14AUG05 0900 - 17AUG05 2359 (LG/1/A1371/05)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helios Airwaysilla on vain kolme konetta, joista yksi on B737-300 ja kaksi 737-800.

 

edit: Neljäskin kone on näköjään juuri toimitettu, mutta sen konetyyppiä en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuota kohtaa en ymmärrä:

"Kreikan puolustusministeriön edustaja kertoi uutistoimisto Reutersille, että konetta saattaneen F-16-hävittäjäkoneen lentäjän mukaan kyproslaisen lentokoneen ohjaamossa näkyi lyhistynyt hahmo ja toinen ohjaajanpaikka oli tyhjä."

 

Miten toinen ohjaajanpaikka on voinut olla tyhjä?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Miten toinen ohjaajanpaikka on voinut olla tyhjä?

 

 

Terrorismia? Tai toinen kippari on voinut olla esimerkiksi matkustamossa käväisemässä tai toiletissa tai...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC:n mukaan pilotti on kertonut lennonjohdolle ongelmista ilmastoinnin kans, joten voisko hapenpuute olla yks mahollisuus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC:n mukaan pilotti on kertonut lennonjohdolle ongelmista ilmastoinnin kans, joten voisko hapenpuute olla yks mahollisuus?

 

Toki voisi, mutta silloinhan käytetään happinaamareita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomat:

 

Ateena. Kyproslaisen Helios Airwaysin matkustajakone putosi Ateenan pohjoispuolelle sunnuntaina puolenpäivän jälkeen. Kreikan viranomaisten mukaan koneessa oli 115 matkustajaa ja 6 miehistön jäsentä.

      Helios Airwaysin Boeing 737 -matkustajakone oli matkalla Kyproksen Larnakasta Ateenaan.

      Lennonjohdon mukaan kone syöksyi vuoreen Euboean niemimaalla lähellä Marathonin kaupunkia, noin 30 kilometriä Ateenasta pohjoiseen.

     

Matkustajakonetta saattoi kaksi Kreikan ilmavoimien hävittäjää ennen onnettomuutta.

      Koneet oli lähetetty matkustajakonetta vastaan, koska Ateenan lennonjohto ei saanut yhteyttä koneeseen sen tultua Kreikan ilmatilaan.

     

Kreikan puolustusministeriön edustaja kertoi uutistoimisto Reutersille, että konetta saattaneen F-16-hävittäjäkoneen lentäjän mukaan kyproslaisen lentokoneen ohjaamossa näkyi lyhistynyt hahmo ja toinen ohjaajanpaikka oli tyhjä.

     

Kreikan pääesikunnan tiedottajan Gerassimos Kalpoyannakiksen mukaan maahansyöksyn todennäköisin syy on ollut kaappausyritys.

 

Kuva Helios B737:

 

http://www.airliners.net/open.file/827939/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainiin...

 

Paineistus hajoaa (syy X), eikä lentäjät ehdi laittaa maskeja naamalle.

 

Nyt kysymys kuuluu: millä korkeudella kone on lentänyt sillä hetkellä kun siihen ei enää ole saatu yhteyttä ?

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC kertoi äsken kyseessä olleen B737-800 Next Generation koneen, mutta operaattorin sivuilla (www.flyhelios.com) olevan

aikataulun mukaan koneen pitäisi olla B737-300.

 

JAS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC kertoi äsken kyseessä olleen B737-800 Next Generation koneen, mutta operaattorin sivuilla (www.flyhelios.com) olevan

aikataulun mukaan koneen pitäisi olla B737-300.

 

JAS

 

Jos pitää paikkansa niin tämähän olisi ensimmäinen NG:lle sattunut kuolemiin johtanut onnettomuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATHENS, Aug 14 (Reuters) - A passenger on the airliner that went down near Athens on Sunday said in a mobile text message to his cousin before the crash that the pilots were slumped and that it was freezing in the plane.

"The pilot has turned blue (in the face)," the passenger said in the SMS message to his cousin, Greek television reported.

"Cousin farewell we're freezing," it said.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CNN:n sivulta: "Greek TV station Alpha reported that the pilot had sent a message to air traffic controllers saying the plane had a problem with its air conditioning, after which all communication was cut, Reuters said."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuoreinta tietoa Reuters/STT

Ensimmäiset Kreikassa sattuneen lentokoneen maahansyöksyn kuolonuhrit on löydetty Ateenan pohjoispuolella sijaitsevalta hylyn löytöpaikalta.

Palokunnan tiedottajan mukaan yhtään elossa olevaa ihmistä ei ole löydetty koneen jäännöksistä. Ainakin osa hylystä löytyi 40 kilometriä Ateenasta pohjoiseen Grammatikoksen alueella sijaitsevalta asumattomalta vuoristoseudulta. Jäänteitä on laajalla alueella, missä on syttynyt tulipalo.

– Täällä on tulipalo ja paljon jäänteitä. Yritämme sammuttaa paloa, paikallinen palopäällikkö kertoi aiemmin.

Viranomaisten mukaan valtaosa turmakoneen matkustajista oli kyproksenkreikkalaisia. Koneessa oli 121 ihmistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

STT:n mukaan Kyproksen Larnacan lentokenttäviranomaiset epäilevät Kreikassa sattuneen lentokoneen maahansyöksyn syyksi teknistä vikaa.

Turmakoneella oli vikaa ilmastointilaitteessa ennen matkaan lähtöä, mutta vika korjattiin, lentokenttäviranomaiset kertoivat Kyproksen television mukaan. Samassa koneessa oli ollut kahdesti heinäkuussa vikaa ilmastointia ja ilmanpainetta säätelevissä laitteissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen seurannut lento-onnettomuuksia aika tavalla tiiviisti aina vuodesta 1977 lähtien, jolloin tapahtui tuo dramaattinen Los Rodeosin ilmailuhistorian pahin onnettomuus jossa sumuisella kentällä nousukiidossa ollut KLM 747-200 törmäsi kiitoradalla rullaamassa olleeseen Pan Amin 747-100...tuo onnettomuus vaikutti 16 vuotiaaseen nuoreen poikaan lähtemättömästi. Suurin osa täällä sivuilla olevista nuorista ilmailijoista ei ollut silloin edes syntyneetkään mutta kiitos internetin jokainen varmaan tietää mitä onnettomuutta tarkoitan.

Niin siis kuten sanottua olen seurannut näitä onnettomuuksia ja ennen kun ei ollut internettiä tieto täytyi hakea aina pitemmän kaavan kautta. Ja olen hyvin vakuuttunut että se mitä aion kohta sanoa pitää paikkaansa sillä asian tiimoilta mulla on 28 vuoden kokemus.

Eli kun tuo Toronton AF Airbus A-340-300 onnettomuus tapahtui sanoin heti muutamalle ystävälleni että voisin vaikka lyödä vetoa että seuraavan kuukauden jopa parin viikon sisään tulee lisääkin crasheja.

Ja ikävä kyllä olin oikeassa.  Olen nimittäin pannut merkille että LENTO-ONNETTOMUDET TULEVAT AINA SYKLEISSÄ,PERÄKKÄIN!! Syystä tai toisesta mutta näin on. Ensin menee kuukausikaupallai ilman mitään vahinkoja ja sitten kun ensimmäinen onnettomuus tulee,niitä tulee heti lisää ihan päivien tai viikkojenkin sisällä! Näin on ollut vuodesta toiseen. Nytkin tuosta Air Francen onnettomuudesta ei ole kulunut edes kahta viikkoa ja sen lisäksi Tuniterin ATR, Copterlinen meitä kaikkia koskettanut onnettomuus ja nyt tämä Helios Airwaysin Putte!! Olisi kiva kuulla onko muillakin samanlaisia huomioita/ajatuksia ja mistä ihmeestä tuollainen voi johtua,se on kyllä käsittämätöntä!!

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään