Sami Marttila

Helios Airwaysin kone vuoreen Ateenan lähellä

130 viestiä aiheessa

Ja ikävä kyllä olin oikeassa.  Olen nimittäin pannut merkille että LENTO-ONNETTOMUDET TULEVAT AINA SYKLEISSÄ,PERÄKKÄIN!!

 

Kyllä - tästähän itseasiassa tuossa Copterline-ketjussa (jompikumpi) oli puhetta.

 

Yksi arvelu oli siinä, että jälkimmäiset onnettomuudet ylittävät uutiskynnyksen helpommin. Tosin viime viikkojen ikävät tapahtumat ovat kaikki sitä kokoluokkaa, että niistä olettaisi näkevän uutisissa vaikkei muita vastaavia onnettomuuksia olisikaan ollut juuri äskettäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
40 kilometriä Ateenasta pohjoiseen Grammatikoksen alueella

 

[ attachment removed ]

 

Been there ... kuva perhelomalta, 18.6.2005.

 

Erkki

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tänne varmaan pitäisi määritellä tiukat asiarajat mistä saa onnettomuuden sattuessa keskustella.  Oikat pois vaan heti jos poiketaan linjasta tai jos menee spekuloinniksi.  Itseasiassa ei kannattaisi mainita ollenkaan onnettomuuksista, ettei tule kenellekkään paha mieli tai joku saa väärää informaatiota. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurin osa tuhoutuneen kyproslaisen matkustajakoneen matkustajista oli kreikkalaisia lapsia, kertoo Tshekin pääministeri Jiri Paroubek.  Lapset olivat olleet lomailemassa Kyproksessa ja palaamassa Kreikkaan, Paroubek sanoi.

Näin kertoo STT eli tosi surullinen juttu se Helioksen 737-300:n turma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

en tiedä mistä tuo STT on uutisensa ottanut, mutta koneessa oli tämän hetkisten tietojen mukaan 10 lasta ja loput aikuisia.  Se ei tietenkään tätä yhtään iloisemmaksi tee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niin laitettakoon vielä hieman tarkennusta, jos joku ihmettelee miksi Tsekin pääministeri kommentoi Kyproslaiselle koneelle Kreikassa tapahtunutta onnettomuutta.

 

Kone oli siis tulossa Ateenaan, josta se piti jatkaa Prahaan.  59 aikuista ja 8 lasta piti jäädä Ateenassa pois ja 46 aikuista ja 2 lasta piti jatkaa Prahaan.

 

Kone nyt sitten vaikuttaisi olleen tämä http://www.airliners.net/open.file/886316/M/

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jiri Paroubek kertoi, että koneen matkustajista 80 olisi ollut lomalta palaavia kreikkalaislapsia, mutta tälle tiedolle ei saatu vahvistusta muista lähteistä. Uskon tässä tapauksessa Lahermaata paremmin kuin STT:a. On vain outoa, ettei tuota tsekkiministerin lausumaa ole vileä korjattu. PS: Viimeisen tiedon mukaan musta laatikko on jo löydetty.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm.. olen itse lentänyt juuri kyseisellä koneyksilöllä.. Deutsche BA:n väreissä HEL-HAM joskus vuosia sitten. Koneessa oli "Paradiesevogel" -maalaus..  :(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustamosta oltaisiin kuulemma ehditty lähettää tekstiviestejä ennen putoamista. Paineistuksen katoaminen on voinut  olla hidas ja huomaamaton, jolloin happinaamareita ei ole huomattu ottaa käyttöön. Koneen järjestelmäkään ei ilmeisesti varoita paineen muutoksista. Ilmeisesti jossain tekstiviestissä olisi sanottu jonkun matkustajan nähneen lentäjän kasvot sinisenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm.. olen itse lentänyt juuri kyseisellä koneyksilöllä.. Deutsche BA:n väreissä HEL-HAM joskus vuosia sitten. Koneessa oli "Paradiesevogel" -maalaus..  :(

 

Kone on liisattu Deutshe BAlta huhtikuussa 2004.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Ilmeisesti Kreikan ilmavoimien F-16 oli nähnyt perämiehen roikkumassa tajuttomana omalla paikallaan happinaamari kasvoillaan...

 

B737:ssa on kyllä varoitus, jos kabiinin korkeus alkaa nousta. Kun cab alt nousee yli 10,000ft:iin, laukeaa varoitinsummeri (joka on ilmeisesti täsmälleen sama kuin config-varoitin (!), ja mm. tästä syystä usein paineistusongelmien diagnosointi viivästyy).

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse on mitä suurimmissa määrin puhtaasta sattumasta - toisistaan täysin riippumattomista tapahtumista, historiasta löytyy paljon myös ihan "yksittäisiä" onnettomuuksia.

 

niin tai näin. Joka tapauksessa Japanissa oli läheltä piti tapaus perjantaina : Jalwaysin (JA/JOZ)DC-10stä rajähti mottori kesken nousun ja sirpaleita satoi maahan. Kone oli matkalla Fukuokasta-Havaijille. Kone onnistui palaamaan kentälle onnistuneesti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti jossain tekstiviestissä olisi sanottu jonkun matkustajan nähneen lentäjän kasvot sinisenä.

 

Hieman omituiselta kuulostaa, että matkustajilla olisi aikaa kirjoitella tekstiviestejä, kun lentäjällä on kasvot jo sinisenä. Mutta ilmeisesti kyseisellä matkustajalla on suuret keuhkot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B737:ssa on kyllä varoitus, jos kabiinin korkeus alkaa nousta. Kun cab alt nousee yli 10,000ft:iin, laukeaa varoitinsummeri (joka on ilmeisesti täsmälleen sama kuin config-varoitin (!), ja mm. tästä syystä usein paineistusongelmien diagnosointi viivästyy).

 

Laukeavatko matkustamon happinaamarit samalla vai pitääkö ne laukaista manuaalisesti?

 

//basse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laukeavatko matkustamon happinaamarit samalla vai pitääkö ne laukaista manuaalisesti?

Manuaaliset taitavat olla; lasiohjaamoissa antavat näytölle varoituksen niin ehkä olisi sitten saatettu huomata ajoissa paineen katoaminen... Mutta tiedä sitten...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin oli meikäläisen toukokuussa Ateenassa ottama kuva (joka oli esillä täälläkin) kelvannut hollantilaiselle nettisaitille www.nu.nl (sain kuvakaappauksen sähköpostilla Hollannista, kuva ei enää ole saitilla), lupaa kysymättä tietenkin  >:(.

 

[ attachment removed ]

 

Onnettomuuden syyn spekulointi osataan näkymä myös Kreikassa. Melkein heti saatuani tiedon onnettomuudesta lähdin EFHK:lle kuvaamaan joten iltapäivän ajan olin radiouutisten ja WAP:n varassa. Aika hyvin muistaakseni jo kolmen radiouutisissa Kreikassa "tiedettiin" onnettomuuden syy.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laukeavatko matkustamon happinaamarit samalla vai pitääkö ne laukaista manuaalisesti?

 

//basse

Jonkin ohjaamovideon perusteella muistelisin, että ensin tulee varoitus, jos paineistuksen kanssa on ongelmia. Tässä vaiheessa happinaamarit voi laukaista myös manuaalisesti jos katsotaan aiheelliseksi. Jos paine laskee jonkin tietyn rajan alle, niin happinaamarit putoavat automaattisesti esiin. En muista mikä konetyyppi oli kyseessä, mutta luulisin, että naamarit tulevat ainakin jossain vaiheessa myös automaattisesti esiin kaikissa konetyypeissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jonkin ohjaamovideon perusteella muistelisin, että ensin tulee varoitus, jos paineistuksen kanssa on ongelmia. Tässä vaiheessa happinaamarit voi laukaista myös manuaalisesti jos katsotaan aiheelliseksi. Jos paine laskee jonkin tietyn rajan alle, niin happinaamarit putoavat automaattisesti esiin. En muista mikä konetyyppi oli kyseessä, mutta luulisin, että naamarit tulevat ainakin jossain vaiheessa myös automaattisesti esiin kaikissa konetyypeissä.

Bussissa laukeavat automaattisesti kun cab alt 14 000ft:n raja ylittyy, mutta muissa tilanteissa jos painekato on hidasta on ohjaamosta harkinnan mukaan vapautettava käsin matkustamon happinaamarit

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Myös 737:ssa laukeavat automaattisesti kun cabalt yli 14,000ft. Manuaalinen laukaisu mahdollista niinikään.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, eiköhän ne maskit ole tippuneet ihan kuin pitikin, mutta jos lentäjät ovat "lyyhistyneet" niin lopputulos on tämänkaltainen. Happea riittää generaattoreista noin 20 minuuttia. Kuitenkin, ei kiinnostaisi olla tällä hetkellä yhtään sen mekaanikon housuissa, joka oli korjannut ko. koneen ennen lentoa.

 

Kiitoksia markkinatalous ja kiire!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, eiköhän ne maskit ole tippuneet ihan kuin pitikin, mutta jos lentäjät ovat "lyyhistyneet" niin lopputulos on tämänkaltainen. Happea riittää generaattoreista noin 20 minuuttia. Kuitenkin, ei kiinnostaisi olla tällä hetkellä yhtään sen mekaanikon housuissa, joka oli korjannut ko. koneen ennen lentoa.

 

Kiitoksia markkinatalous ja kiire!!

Juu, meinasin jo aiemmin kirjuuttaa tänne että taitaa ko. mekaanikolla olla uneton yö, ja seuraavakin kun korjasi sekä antoi "luvan" lähteä  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen ikävä onnettomuus.

 

Tuo spekulointi siitä miksi onnettomuudet tapahtuvat mukamas aina/usein sykleissä on täysin turhaa. Kyse on mitä suurimmissa määrin puhtaasta sattumasta - toisistaan täysin riippumattomista tapahtumista (...)

 

 

Näin on sikäli, että satunnaiset tapahtumat eivät voi sattua ajallisesti tasaisin välein, silloinhan ne eivät enää olisi satunnaisia ... Joskus tulee ryöppyjä, jotka huomataan ja tulkitaan osaksi jotain sykliä  -- ihmislaji kun on sellainen luontainen keräilijä-metsästäjä-havainnoija-järjestäjä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ABTN uutisoi:

 

"Established in 2000 Helios has been accident free until this time although a pressurisation problem was experienced last December resulting in an emergency landing at Larnaca.  It is not known at this time if it is the same aircraft."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään