Sami Marttila

Helios Airwaysin kone vuoreen Ateenan lähellä

130 viestiä aiheessa

Veikkaanpa että kone on lentänyt FMS:ään ohjelmoidulle selvitysrajalle ja jäänyt normaalisti pyörimään holding-kuvioon.

 

...kunnes menovesi loppui?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kun aikataulun mukaan tuon lennon pitäisi kestää Larnakasta Ateenaan 1 h 45 min, saadaan keskinopeudeksi (siis nousu ja lasku mukaan lukien) n. 532 km/h. Nyt kone lensi n. 40 km pidemmälle ja käytti aikaa 3 h 5 min eli keskinopeus oli n. 315 km/h. Millä selittyy tuo n. 200 km/h ero keskinopeudessa? Tosin jos kone ei lähtenytkään täsmälleen klo 09:00, kuten aikataulu ja nuo selostukset esittävät, niin ero selittyisi ehkä sillä. Eikös sitä ilmastointia korjattu vielä ennen lähtöä, eli aiheuttiko se viivästystä lennon alkamiseen?

 

JAS

 

Tuossa korkeudessa matkanopeus on se noin 850 km/h (maanopeus), joka näkyy broshyyreissa. Koneella ei voi ajaa kovinkaan paljon hitaammin, sakkausnopeus tulee äkkiä vastaan. Eli, jos kone on ollut tunnin kauemmin ilmassa, se on myös lentänyt 800 km enemmän matkaa.

 

Luultavasti jossakin kierroksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mtv3 uutisointi:

 

Tekstiviesti huijausta

Kreikan poliisi on pidättänyt miehen, joka kertoi eilen saaneensa turmakoneesta tekstiviestin. Mies kertoi televisiossa saaneensa turmakoneesta tekstiviestin: "Meillä on kylmä. Lentäjä on sininen. Me kuolemme. Hyvästi". Viesti osoittautui huijaukseksi. Viestiä pidettiin aiemmin parhaana johtolankana siitä, mitä lentokoneessa oli tapahtunut ennen onnettomuutta.

 

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2005/08/385816

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattuehävittäjien ottamia kuvia ennen turmaa: http://www.dunningmarketing.com/helios_photos.htm.

 

Vahvasti epäilen muokatuiksi, eli huijauskuviksi.

 

1) Mikä ihmeen Dunning Marketing?

2) Miten Ilmavoimien lentäjien ottamat kuvat olisivat tuolla, jonkun yksityisen markkinointifirman kotisivuilla (joka on vielä USA:lainen!)

3) itse kuvatkin näyttävät vahvasti muokatuilta, eli koneet on liitetty taustaan jälkeenpäin.  (esim tuo laskusiivekkeiden asento ... hyvin yleistä että lennetään hiljaa = laipat alempana, kun otetaan ilmasta-ilmaan mainoskuvia koneesta.)

Lisään vielä kohdan 4) - eli voisin väittää tuon kakkoskuvan olleen jossain lehdessä, Helioksen esittelyssä. Eli heidän oma pressikuva!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vahvasti epäilen muokatuiksi, eli huijauskuviksi.

1) Mikä ihmeen Dunning Marketing?

 

Taitaapi olla jonkinlainen mainostoimisto ja heillähän on yleensä omat kuvakikkailijansa riveissään. Aika uskottavilta nuo kuvat Helioksen koneesta kyllä ovat, mutta kuten mainittua, miten Ilmavoimien ottamat kuvat olisivat voineet päätyä jonkin mainostoimiston käsiin?

Hyvä kuvakikka jos sellainen on  :-\ Tiedä nyt sitten...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vahvasti epäilen muokatuiksi, eli huijauskuviksi.

 

1) Mikä ihmeen Dunning Marketing?

2) Miten Ilmavoimien lentäjien ottamat kuvat olisivat tuolla, jonkun yksityisen markkinointifirman kotisivuilla (joka on vielä USA:lainen!)

3) itse kuvatkin näyttävät vahvasti muokatuilta, eli koneet on liitetty taustaan jälkeenpäin. 

4) - eli voisin väittää tuon kakkoskuvan olleen jossain lehdessä, Helioksen esittelyssä. Eli heidän oma pressikuva!

 

5) kuviin 1 ja 3 on liimattu sama kuva koneesta.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ideahan tuossa paineistuksen pettämisessä koneessa on vähän sama kuin nousisi syvästä sukelluksesta rakettina pintaan, se johtaa melkein väistämättä kuolemaan. Kun ei ole kielen päällä noita ilmakehän painemuutostaulukoita niin en ala arvaamaan kuinka syvää sukellusta tuo vastaa esim. 6.000ft -->35.000ft

 

 

Tuota... äkkiä päättelisin, että se vastaa nousua noin 6-7 metrin syvyydestä pintaan. Ainakin paine-ero on vastaava. Sehän ei muuten ole mikään vaaraton nousu, sukeltajallekaan. Saattaa aiheuttaa keuhkorepeämiä ja typpiongelmiakin. Ei kai siinä sentään heti kuole...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(kirjoitetaanpas tämä tosiaan oikeaan ketjuun...)

 

 

Eli: Maikkari kertoi, että ohjaamossa olleet olivat lentoemäntä ja stuertti (jolla oli myös lentokoulutusta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sinallaan outoa etta sanoivat myos jotta ainoastaan lentoemo ja peramies olivat ohjaamossa, siis hylyssa, eli lentotaitoinen stuertti oli jostain syysta poistunut...

 

(sorry, ei oo skandeja saatavilla)

 

Tai sitten ne sekoitti stuertin ja perämiehen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ideahan tuossa paineistuksen pettämisessä koneessa on vähän sama kuin nousisi syvästä sukelluksesta rakettina pintaan, se johtaa melkein väistämättä kuolemaan. Kun ei ole kielen päällä noita ilmakehän painemuutostaulukoita niin en ala arvaamaan kuinka syvää sukellusta tuo vastaa esim. 6.000ft -->35.000ft

 

Paineistuksen ei kuitenkaan pitäisi samantien hävitä, ilman katastrofaalista aukkoa rungossa.

Ilman tarpeeksi suurta aukkoa konehan "räjähtäisi", jos koittaisi saada paineen häviämään niin nopeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei toki mutta tassa tapauksessa lienee pettanyt hyvin nopeasti ja liki ohjaamoa kun pilotit eivat ole saaneet konetta hallitusti alemmas ennen kuin on mennyt toimintakyky...

 

Ei kuitenkaan niin nopeasti, että olisivat kuolleet siinä mielessä, kuin sukeltajat tuuppaavat silloin tällöin kupsahtamaan. Toimintakyvytön kylläkin.

Ruumiinavauksessa on todettu co-pilotin sydämen ja keuhkojen toimineen törmäykseen saakka, kuten myös muutaman muun, joille on ehditty tehdä ruumiinavaus.

 

Toivottavasti vielä löytävät ohjaamon äänitallenteet, sillä laatikon löysivät, mutta eivät sisältöä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota... äkkiä päättelisin, että se vastaa nousua noin 6-7 metrin syvyydestä pintaan. Ainakin paine-ero on vastaava. Sehän ei muuten ole mikään vaaraton nousu, sukeltajallekaan. Saattaa aiheuttaa keuhkorepeämiä ja typpiongelmiakin. Ei kai siinä sentään heti kuole...

 

Keuhkorepeämän vaaraa ei ole jos muistaa hengittää ulos. Sukeltajan tauti aika epätodennäköinen jos sukellus ei ole ollut syvemmällä eikä pohjassa oloaika kovin pitkä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei toki mutta tassa tapauksessa lienee pettanyt hyvin nopeasti ja liki ohjaamoa kun pilotit eivat ole saaneet konetta hallitusti alemmas ennen kuin on mennyt toimintakyky...

 

Tämä nyt on (aavistuksen turhaa) spekulointia, mutta periaattessa jos maskit tippuu automaattisesti vasta 14000ft painekorkeudessa on mahdollista, että paineen laskiessa hitaasti hapenpuute on saattanut kuukista pilotit jo aikaisemmin. Esimerkiksi reilu puoli tuntia yli 10000ft:n painekorkeudessa saattaa aiheuttaa vakavaakin hapenpuutetta. Tilannetta pahentaa sekin jos lentäjät ovat esim. kovia tupakkamiehiä. Hapenpuutteessa kyky tehdä oikeita päätöksiä laskee, tulee optimisisteksi/välinpitämättömäksi jne. Silloin joku master caution saattaa tulla kuitattua ilman, että selvitetään todellista syytä. Luulenpa, että tästä onnettomuudesta saadaan aika nopeasti tarkkoja selityksiä kun mustat laatikot puretaan.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei toki mutta tassa tapauksessa lienee pettanyt hyvin nopeasti ja liki ohjaamoa kun pilotit eivat ole saaneet konetta hallitusti alemmas ennen kuin on mennyt toimintakyky...

 

Tuntuisi ainoalta mahdollisuudelta, että pilottien maskeista ei ole ollut saatavilla happea. Tämä ehkä selittää myös kapteenin poistumisen ohjaamosta hakeakseen kannettavaa happipulloa. Aikaa on vain turkasen vähän. En tunne kolmeseiskan järjestelmää, mutta joissakin konetyypeissä on ollut raana kiinni huollon jäljiltä. Jos näissä tapauksissa olisi tsekki jäänyt tekemättä olisi seuraukset olleet tosipaikassa kohtalokkaat. Vaikka raanan saa auki ohjaamosta, ei toimintakyky välttämättä riitä enää asiaa oivaltamaan.

Monessa paikkaa on muuten mekaanikoilla happi ja typpipullo samassa kärryssä.

Joka tapauksessa tässä on ryssitty pahasti. Lienee olla aika miettiä mistä me olemme valmiita maksamaan, eikä itkeä korkeita lipunhintoja.

Håkan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, jos kaasuhanan vetää "zu sich", eli puoleensa, niin silloinhan motit menee tyhjäkäynnille niin kuin pitääkin. Bild-lentäjäpikakoulutus on ihan oikeassa.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä nyt juttuja syntyy. Vai että kahteen otteeseen yritetty laskeutua emon ja matkustajan ohjastamana.

 

Lainattu karjalaisesta:

 

Ateenan lähellä maahansyöksyneen kyproslaisen matkustajakoneen lentäjä oli kertonut lennonjohdolle elektroniikkaongelmasta koneessa pian lähdön jälkeen, kertoi kreikkalaislehti Nea torstaina.

Nean mukaan pilotti ilmoitti kymmenen minuuttia Larnakasta tapahtuneen lähdön jälkeen, että koneen elektroniikkaosaston ilmastoinnissa oli vikaa. Lehden haastattelemat asiantuntijat sanoivat, että elektroniikan ylikuumeneminen selittäisi sekä koneen radioyhteyksien mykistymisen että ongelmat ilmanpaineen kanssa.

Kyproslaisen Helios Airways -yhtiön matkustajakone syöksyi sunnuntaina vuoristoon lähellä Ateenaa. Kaikki koneessa olleet 121 ihmistä saivat surmansa.

Ateenalainen Sky Radio puolestaan kertoi, että koneen ohjaamossa ennen turmaa nähdyt kaksi henkilöä, matkustaja ja lentoemäntä, olivat kahdesti yrittäneet saada konetta laskeutumaan Ateenan lentokentälle. Radion mukaan lennonjohto oli yrittänyt opastaa heitä laskeutumisessa, vaikka yhteydet koneesta ulospäin olivat poikki.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC:stä löytyy tietoa, jonka mukaan päivää ennen onnettomuutta Helioksen 737 holdasi puolisen tuntia Birminghamin kentän lähellä laippaongelmien vuoksi. Lasku sujui ongelmitta. Yhdessä laipassa oli vikaa, joka korjattiin, sanoi Helioksen edustaja.

 

Edelleen BBC:stä: Tänään, perjantaina, Helioksen 737 laskeutui Lutonin sijasta Stanstediin sen takia, että pilotti epäili laippavikaa. Sekin lasku sujui ongelmitta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuohan on suorastaan vaarallista,jos vain yhdessä laipassa on vikaa.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Ylen uutisissa kerrottiin juuri, että helios on keskeyttänyt lentotoiminnansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos laipassa on vika niin se ei  pudota cabiinin painetta ... vai kui ???? Eivat liity toisiinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos laipassa on vika niin se ei  pudota cabiinin painetta ... vai kui ???? Eivat liity toisiinsa.

 

Eivät toki liity.Eivät oikeastaan mitenkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään