Robin Karinen

Finnair douglassien mahti

28 viestiä aiheessa

Tuli tossa vaan mieleen kirjoittaa finnairista douglassien mahtina. Kun

onhan sillä ollut aika paljon niitä douglasseja.

 

Tässä lista douglasseista!!!!.

(melkein aika järjestyksyssä)

 

(McDonnell) Douglas DC-3

(McDonnell) Douglas DC-8

(McDonnell) Douglas DC-9

(McDonnell) Douglas DC-10

(McDonnell) Douglas MD-11

(McDonnell) Douglas 83

(McDonnell) Douglas 82

(McDonnell) Douglas 87

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-87 puutuu, ja jos kerran erittelet md-80:set niin DC 9:jä on ollut -10, -40 ja -50 sarjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös DC-2:a ollut myös Aeron ja myöhemmin Ilmavoimien väreissä.

 

Eikä sovi unohtaa Kar Airin DC-6:sta  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä sovi unohtaa Kar Airin DC-6:sta  ;)

 

Vad? Miten Kar Airin kone liittyy Finnairin Douglaseihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo ollut joskus vuoden 2000 lopulla?

 

Joo, varmaankin. Olis vanhoissa Siivet-lehdissäkin ollut varmaan juttua, mutten jaksanut käydä selailemaan ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja eikös Finnair ollut peräti Launch Customer MD-11:n ja MD-87:n kohdalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipahan kakkosia vuodesta -41 vuoteen -49, OH-DLA (myöh. LDA) Voima sekä OH-DLB (myöh- LDB) Sisu. Yssyköiden kymppisarjaan kuului tyyppejä -11 (modattiin 14:ksi), -14, -15 sekä -15MC. Finnairhan oli launch customer MD-87:lle. Laivastoon kuului kolme konetta LMA, LMB ja LMC. Ensimmäinen saapui 1.11.1987 ja viimeinen eli LMC lähti 9.12.2000. Viime mainittu oli myös tämä legendaarinen autoland-kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vad? Miten Kar Airin kone liittyy Finnairin Douglaseihin?

 

1962 Finnair osti enemmistöosuuden Karairista, joten sillä lailla Karairin toiminta on myös osa Finnairia. Lopullisesti Karairin toiminta liitettiin osaksi Finnairia 1993.

 

Siinä se yhteys. Ovat tänäpäivänä yksinkertaisesti Finnair.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Viime mainittu oli myös tämä legendaarinen autoland-kone.

 

Kertokaa tietämättömälle mitä tuo meinaa.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaa tietämättömälle mitä tuo meinaa.  :o

 

Muistaakseni laskeutui Hki-Vantaalla kiitotiellä olleen Transitin katolle. Renkaat meni katosta läpi ja auto lunastukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosielämässä se auto meni tuhannen päreiksi. Onneksi sillä liikennöineet hahmot eivät olleet siellä kyydissä. Häkellyttävä tuuri esti myös sen, ettei suuronnettomuutta syntynyt, vaikka LMC:stä taisi kiepsahtaa teline ympäri tjsp. sekä siihen tuli aika mittavia vaurioita muutenkin. Tehtaan ukot kävivät korjaamassa koneen jälleen lentokuntoiseksi, joskin satuin olemaan koneen viimeistä suomalaista raskashuoltoa tekemässä enimmäkseen takaruuman alueella ja muutamat vauriokorjaukset olivat edelleen selkeästi nähtävillä. Joitakin näistä paikoin suht rouveista korjauksista lähteneitä crackeja korjailtiin siinä huollossa sitten edelleen. Hyvinpä kone palveli senkin jälkeen sekä Finnairilla että tiettävästi uudessakin omistuksessa edelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni laskeutui Hki-Vantaalla kiitotiellä olleen Transitin katolle. Renkaat meni katosta läpi ja auto lunastukseen.

 

Näin se oli. Ainekset tuossa olivat todella suureen onnettomuuteen. Jostakin syystä en onnistunut netistä (Onnettomuustutkintakeskus, Aviation Safety Network, NTSB, Finnair) mitään faktoja tuosta (tämä osoittaa jälleen kerran netin luotettavuuden ja "täydellisyyden") joten pitää luottaa omiin muistikuviin, kun en nyt ehdi plarata paperiarkistojani.

 

Asiaa muistellessani ja viestiäni kirjoittaessani Antti olikin ehtinyt jo kommentoida, mutta lisäänpä tähän omat muistikuvani.

 

MD-87 laskeutui erittäin huonossa näkyvyydessä kiitoteiden risteysalueella olleen ILL:n avolava-Transitin päälle. Huonon näkyvyyden vuoksi auton kuljettaja ei huomannut olevan kiitoteiden risteysalueella vaan ilmoitti olevansa pois käytössä olevalta radalta. Tuohon aikaan (1990-luvun alkupuoli?) EFHK:lla ei ollut maaliikennetutkaa.

 

Onni onnettomuudessa oli se, että MD-87:n toinen pääteline kääntyi autoon osuttuaan 180 astetta. Jos se olisi kääntynyt vaikkapa poikittain, niin kone olisi suistunut radalta, jolloin vahingot olisivat olleet suuremmat ja uhrejakin olisi varmastikin tullut. Nyt muistaakseni kukaan ei edes loukkaantunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se oli. Ainekset tuossa olivat todella suureen onnettomuuteen. Jostakin syystä en onnistunut netistä (Onnettomuustutkintakeskus, Aviation Safety Network, NTSB, Finnair) mitään faktoja tuosta (tämä osoittaa jälleen kerran netin luotettavuuden ja "täydellisyyden") joten pitää luottaa omiin muistikuviin, kun en nyt ehdi plarata paperiarkistojani.

 

Asiaa muistellessani ja viestiäni kirjoittaessani Antti olikin ehtinyt jo kommentoida, mutta lisäänpä tähän omat muistikuvani.

 

MD-87 laskeutui erittäin huonossa näkyvyydessä kiitoteiden risteysalueella olleen ILL:n avolava-Transitin päälle. Huonon näkyvyyden vuoksi auton kuljettaja ei huomannut olevan kiitoteiden risteysalueella vaan ilmoitti olevansa pois käytössä olevalta radalta. Tuohon aikaan (1990-luvun alkupuoli?) EFHK:lla ei ollut maaliikennetutkaa.

 

 

Onnettomuustutkintakeskus on perustettu -90 luvun puolivälin paikkeilla, joten sitä vanhempia tutkintoja ei muutamaa poikkeusta lukuunottamatta sieltä löydy.

 

Kyseistä konetta rutattiin myös Rovaniemellä keväällä 1990. Kone laskeutui radalle 03 kovassa, puuskittaisessa sivutuulessa. Juuri ennen kynnystä puuska painoi konetta sivuun ja korjausliikkeen seurauksena sen vasen siipi osui rataan. Siivestä rikkoontui purjehdusvalot, johtoreunan solakkoa ja jarrulaipan pää. Pari päivää sitä Finnairilaiset leko siirtolentokuntoon.

Kone oli muutama viikko aikaisemmin päässyt "töihin" tuon Transitin romuttamisen jälkeisestä remontista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs tuo tarkoittaa :P

 

Konetyypin valmistajatehdas tekee päätöksen suunnittelemansa uuden konetyypin valmistuksen aloittamisesta, kun se on saanut ennalta määrittelemänsä määrän tilauksia ko. konetyypistä (eli olettaa, että konetyypistä tulee aikanaan kaupallisesti kannattava). Tuohon hetkeen mennessä konetyyppiä tilanneita lentoyhtiöitä (tai vuokrausyhtiötä) kutsutaan 'launch customereiksi' eli valmistuksen käynnistäneiksi asiakkaiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 Ensimmäinen kyseisen konetyypin tilannut /käyttöönottanut lentoyhtiö tai joku muu puulaaki.

 

Konetyypin valmistajatehdas tekee päätöksen suunnittelemansa uuden konetyypin valmistuksen aloittamisesta, kun se on saanut ennalta määrittelemänsä määrän tilauksia ko. konetyypistä (eli olettaa, että konetyypistä tulee aikanaan kaupallisesti kannattava). Tuohon hetkeen mennessä konetyyppiä tilanneita lentoyhtiöitä (tai vuokrausyhtiötä) kutsutaan 'launch customereiksi' eli valmistuksen käynnistäneiksi asiakkaiksi.

 

Okei, kiitos selvennyksestä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan oikein. 1993 Finnair omisti 96,6% Karairin osakkeista, mutta Karairin liiketoiminta luovutettiin Finnairille 1996.

 

Jossakin historiikissa esiintyi vain tuo 1993.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(McDonnell) Douglas DC-3

(McDonnell) Douglas DC-8

(McDonnell) Douglas DC-9

(McDonnell) Douglas DC-10

(McDonnell) Douglas MD-11

(McDonnell) Douglas 83

(McDonnell) Douglas 82

(McDonnell) Douglas 87

 

McDonnell ja Douglas yhdistyivät 28.4.1967, eli DC-3 on kyllä ollut "pelkkä" Douglas DC-3. DC-8:aa ja DC-9:ää alettiin valmistaa ennen yhtiöiden yhdistymistä Douglasin toimesta ja jatkettiin myös yhdistymisen jälkeen. DC-10 oli uuden yhtymän eli McDonnell Douglasin ensimmäinen konetyyppi. Sitten vielä aikajärjestyksestä: MD-11 tulee MD-87:n jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälle samalle MD-87 (OH-LMC) koneelle sattui myös moottorin sammuminen H:ki-Vantaalla 1996:

 

http://www.onnettomuustutkinta.fi/4973.htm

 

Jukka

 

OH-LMC tuli ikuistettua 8.9.2000 Rissalassa, kun odoteltiin Venäjän poikien Suhoita saapuviksi Kubinkasta. Sori kuvan laatu ( bad photographer ) & ensimmäisiä IFI:n CD-kuvaromppuja. Bonuksena OH-LVB wanhassa maalauksessa samalla päivämäärällä:

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

- JJ -

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulemani mukaan siinä OH-LMC:n "autolandissa" kun kone oli pysähtynyt, mittaritaulussa paloi "gear in transit" valo, mikä on tavallaan hassua koska uhriksi joutunut auto oli transit..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään