Guest odo

Avoin kirje Suomen verkkolentäjille

14 viestiä aiheessa

Viimeaikoina Suomessa on verkkolentämisen osalta tapahtunut jonkin asteista siirtymää VATSIM -> IVAO ja monet ovat jo ihmetelleetkin että mitä nyt oikein on tapahtumassa. Tässä avoimessa kirjeessä me tahdomme selittää miksi näin ja mitä nyt sitten tapahtuikaan.

Ensimmäiseksi suora selvitys Henri Lehtiseltä ex-Event Coordinator VACC Finlandissa.

Tulin VACC Finlandin henkilökuntaan keväällä 2008. Vastuualueenani oli tapahtumien suunnittelu ja koordinointi, Event Coordinator.

Olin jo muutamaan isompaan verkkotapahtumaan tehnyt pohjamateriaalit ja mainokset ennen tuloani VACC Finlandin henkilökuntaan, joten

siirtymä viralliseksi tapahtumien järjestäjäksi oli luonnollinen, kun VACC Finlandilla moinen paikka oli auki ja sinne henkilöä kaivattiin.

Tiesin kuitenkin, etten ole tulossa mihinkään helppoon työhön, sillä Suomessa isoihin tapahtumiin oli selvästi tullut taantumaa eikä tapahtumat

enää houkutelleet paikalle isoja ruuhkia. Olin mukana järjestämässä neljää isoa IFR-tapahtumaa, joista vain yhdessä voidaan puhua ruuhkasta

(Helsinki Spring Heat 2008). Syitä tapahtumien hiljaisuuteen ei juuri ikinä saatu selville, tapahtumaa oli mainostettu erittäin laajasti ja

ennakkomateriaali oli kunnossa ja esillä tarpeeksi ajoissa, ilmeisesti vain mielenkiintoisempia tapahtumia osui samoille aikakoordinaateille.

Tultani VACC Finlandin henkilökuntaan järjestämään tapahtumia (Helsinki Spring Heatin jälkeen), alkoi erinäiset asiat vaivaamaan minua.

Olin ymmärtänyt VACC Finlandin directorin kanssa keskustelujeni perusteella, että kokemukseni ja taitoni riittävät kyseiseen paikkaan ja saan

toimia vapaasti aiempien tehtävien tapaan. Kuitenkaan tämä ei onnistunut koskaan. Useasti kun olin jotain valmista materiaalia laittanut esille,

se poistettiin, koska "sitä ei oltu näytetty yhteisesti koko muulle henkilökunnalle" ja näin tapahtuma viivästyi, koska kaikkien piti saada se lukea

ja director melko harvoin paikalla oli tuota lukemassa ja kommentoimassa. Ikävimmin kävi viimeisimmän "Startti Virtuaali-ilmailuun"-tapahtuman kanssa,

kun tapahtumaa piti siirtää yli 2 viikkoa jonka vuoksi en enää itse tapahtumaan edes päässyt, kuin hetkeksi vierailemaan. Tämä alkoi olla jo

itselleni ns. viimeinen tippa. Jatkuva tarpeeton säätäminen ja hallinnolliset ongelmat söivät motivaation täysin toimia VACC Finlandin henkilökunnassa,

puhumattakaan lievistä aikaongelmista kouluun johtuen, töistä olisin kyllä selvinnyt niistä huolimatta, mutta ei vähäisellä ajallani juuri enää

kiinnostanut panostaa tuohon kun homma ei toimi.

Henkilökunnassa oli toki muitakin ongelmia. Jatkuva huomauttelu ylempien taholta siitä, että "tehkää jotain!" vaikka ei muut eivät edes oikeastaan

tienneet mitä edes pitäisi tehdä ja huomauttelut siitä, miksi erinäisiin foorumiketjuihin ei vastailla jotain (ei kommentoitavaa = miksi vastata?).

Aikoinaan kritisoin myös Euroscope -ohjelman käyttöä primäärisenä ATC-koulutusohjelmana ja kyseenalaistin silloiset toimintatavat, joissa suosittiin

edelleen VRC-ohjelman käyttöä, viestini poistettiin ja sain sähköpostin, jossa kerrottiin ettei saa kyseenalaistaa yhteistä linjaa (kapinoida?).

Olen VATSIM-aktiivi, tai ainakin olin. Olen mukana SVIL:n (Suomen Virtuaali-ilmailijat ry.) toiminnassa ja toimin myös hallituksessa ja käyn

eri tapahtumissa. Olen lentänyt verkossa n. 1500h ja johtanut n. 400h, olen siis kohtuullisesti siellä aikaa viettänyt näinä viitenä vuotena tähän

saakka. Voinen siis sanoa, että olen yhteisössä aika tunnettu ja näkyvästi mukana (hyvässä ja huonossa, ikävä kyllä). Tiedän, missä eri aktiivit

vaikuttaa ja missä he keskustelevat, nuo paikat ovat FSNordic ja IRC (#vatsim.fi ja #fsnordic), eikä todellakaan VACC Finlandin oma "virallinen"

foorumi. Henkilökunnassa ollessani useasti mainitsin Aleksi Saarisen kanssa tuosta, että VACC Finlandin johto (ACCFIN1 ja ACCFIN2) vaikuttavat

väärissä medioissa. Lienee kaikille selvää kuinka suosittu ja iso paikka FSNordic on, miettikääpä, osuuko uusi mahdollisesti verkkolentämisestä

kiinnostunut virtuaali-ilmailija mielummin FSNordiciin (kuten kaikki muutkin) vai sattumalta pieneen VACC Finlandin foorumiin? Vastaus lienee selvä.

FSNordicin keskustelupalstoilla ei mitään virallista tai muuten selkeää materiaalia ole VATSIM:sta tai VACC Finlandista, ainoastaan vanhojen tapahtumien

infoja, mikä ei varmaan uudelle lentäjälle kerro yhtään mitään. IVAO Finland taasen on siellä selkeästi esillä, heillä on siellä oma fooruminsa ja koko

henkilökunta aktiivisesti siellä mukana, VACC Finlandin johtohenkilöllä ei ole edes tunnuksia FSNordiciin. Olen myös IRC:n vaikutusta tuonut esiin

keskusteluissa, joka on jatkuvasti tyrmätty. IRC:ssä kuulemma annetaan väärää kuvaa VATSIM-verkosta ja foorumeissa viestit on kaikkien luettavissa,

no jos ei se staff IRC:ssä oio vääriä mielipiteitä niin se varmaan auttaa asiaa? Olen IRC:ssä ollut paljon ja kllä koittanut oikoa erinäisiä vääriä

kuvia VATSIM:sta. VACC Finlandin hallinto (kaksi johtavaa henkilöä) ovat todella kaukana itse harrastajista, toisella hädintuskin muutama tunti

lentäjänä ja vain muutamakymmenen tuntia lennonjohtajana. He eivät käy SVIL:n tapahtumassa luomassa kasvoja itselleen ja VACC Finlandille, vaan

pysyttelevät piilossa edelleen, mielestäni siis VACC Finlandilla ei ole kasvoja. Hallinto vaikuttaa vaan 123.450 -foorumiosiossa (VACC Finlandin foorumi siis)

kertomalla tosielämän ilmailujuttuja ja painopiste virtuaali-ilmailussa on todella pieni, varsinkin kun 26% foorumin viesteistä on yhdeltä henkilöltä.

Ehdotin myös yhteistyötä IVAO Finlandin kanssa, kuten oli FSNordicissakin puhetta ja siitä syntyikin keskustelua, ei tosin ihan toivomaani.

Johtohenkilön asenne oli vähintäänkin huolestuttava ("saatte-tulla-takaisin-kotiverkkoonne, voin-auttaa-siinä" -tyyppistä), eikä asiassa

oikein ikinä päästy eteenpäin (alkoi taas "Kommentteja?!?!?!?" -säätö). Tähän aikaan vuodesta lähestyy myös jokavuotinen SeeSanta -tapahtuma, joka

oli jo alkuaan myöhässä aikataulusta. Ilmoitettuani johtohenkilölle, että motivaationi on täysi 0 johtuen erinäisistä seikoista, katsoi hän parhaaksi

laittaa paikkani jakoon. Tosin olisin itsekin varmaan samoihin aikoihin eronnut vapaaehtoisesti, mitta alkoi olla täysi.

VACC Finlandista erotettiin myös yksi toinen henkilökunnasta ja kaksi muuta erosi omasta tahdostaa kun hallinnon kanssa toimiminen kävi sietämättömäksi.

VACC Finlandin hallinto ei enää toimi harrastajan kannalta hyvin, hallinto on omassa ylhäisessä yksinäisyydessään eikä kansan keskellä kuten pitäisi. Foorumi voisi olla FS Nordicin alasosio kuten IVAO Finlandillakin, jossa näkyvyys olisi paljon parempaa ja foorumi olisi harrastajien luona. IRCin puolella oma VACC Finlandin kanavakin olisi tarpeen, mutta kumpaankaan näistä ehdotuksista ei VACCin hallinnossa olla suhtauduttu positiivisesti vaan on jääräpäisesti pidetty kiinni omasta foorumista joka tuntuukin olevan lähinnä kuvagalleriana ja uutispalstana. Aikaongelmat tuntuvat myöskin vaivan hallintoa mikä on ymmärrettävää, mutta jos ei aika riitä niin pitäisi tajuta astua alas. Lasse Hero tajusi tämän ja lähti VACCin johdosta aikanaan kun aika ei riittänyt.

Meille on selvää että VACC Finland ei enää toimi ja tahdomme lentää verkossa jossa voimme kehittää toimintaa ilman, että se vaatii jatkuvaa taistelua hallintoa vastaan. IVAO Finland tarjoaa tämän mahdollisuuden ja siksi me olemmekin siirtyneet IVAOn puolelle. Tulevaisuus ei ole enää VATSIMin puolella Suomen osalta nykyisellä VACC Finlandilla.

Toivomme että VACC Finlandille saataisiin kokonaan uusi lähtö puhtaalta pöydältä niin VATSIM tarjoasi mahdollisuuden ehkä taas kerran.

Nähdään virtuaalitaivailla,

Henri Lehtinen, 870868

Olli Vainio, 872460

Juha Koskiahde, 864090

Sami Vesala, 959552

Aleksi Saarinen, 946386

Niko Palokangas, 936685

Aleksi Lindén, 1000835

Markus Alardt, 891853

Anssi Malinen, 953365

Santeri Lehtonen, 1026018

Juha Kettinen, 933913

Sami Ylismäki, 878340

Toni Tihleman, 873589

Santtu Salomaa, 866246

Juho Penttilä, 995302

Tuomas Kuukasjärvi, 910994

Mika Mononen, 883935

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

Jaa´a, aikamoista :-\ Ensinnäkin totean, että surullista kun harrastus aiheuttaa näin paljon närää ja ristiriitoja jäsenten keskuudessa. Tässä tapauksessa harrastajat tosin koostuvat käsitykseni mukaan huomattavan aktiivisista jäsenistä. Oma suuntaukseni on varmaan päivänselvää kaikille mutta silti en missään tapauksessa olisi toivonut tämän kaltaista "loppua" tiettyjen henkilöiden VATSIM-uralle ja siirtymiselle IVAO:n. Mutta toisaalta, elämäähän tämä on ja elämä on valintoja täynnä. Toivotan tsemppiä VATSIM:n Suomen porukalle ja ehkäpä ne asiat korjaantuu jossain vaiheessa. Mitään tietämättä voin kuitenkin olettaa, että vikaa on ollut varmasti itse kussakin; toisissa enemmän ja toisissa vähemmän.

Toiseksi toivotan porukan tervetulleeksi IVAO-Finlandin siiville :) Riitaa haastamatta toivon, että otatte mallia tähän asti jatkuneesta todella rennosta ja mukavasta ilmapiiristä ja jätätte hymyttömyyden ja totisuuden entiseen verkkoon... Toivon mitä vilpittömämmin, että viime kuukausina parantunut keskenäinen ilmapiiri jatkuu ja typerät kinastelut ja turhat pätemiset on taakse jäänyttä elämää. Henrinkin kanssa on tullut keskusteltua jo jonkin verran ja hänen aikaisempien piirteidensä takaa (anteeksi henkilöiminen mutta Henri asiasta itsekin kirjeessään totesi) paljastui mukava herra, jonka kanssa on miellyttävää vaihtaa kuulumisia ja olla samaa aikaa ONLINE :) Mutta elämä on väärinkäsityksiä täynnä. Jokainen lentäköön tyylillään ja jokainen hyväksyköön toisten tyylin pyrkien kuitenkin noudattamaan kaikkia verkkolentämisen sääntöjä.

Eipä muuta kuin vielä kerran tervetuloa ja ottakaa osaa 30.11.2008 ryhmäflaikkariin :thmbup:

Risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaha, VACC:ilta tuli näemmä välitön vastine tuohon, oli siis oltu asioista perillä ja puolustuspuheet pääsi heti ilmoille, tostahan tulee ihan mielikuva NL:n aikaisesta manifestista!  :thmbup:

Mut ohan toi aika säälittävää, jos tietyt johtohenkilöt eivät pysty irtautumaan viroistaan vaikka henkilöillä ei ole hommalle mitään annettavaa eikä hommalla luultavasti henkilöllekään. Vapaaehtoistoiminnassa kuuluu silloin mielestäni antaa tilaa seuraaville, siihenhän se koko homma perustuu et uudella innolla jatketaan tekemistä, ei kukaan ilmaista työtä kauaa jaksa tehdä. Tosta Ollin postauksesta ainakin voisi saada käsityksen että innokkaita aktiivisia olisi ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...toivottavasti vielä ei ole liian myöhäistä  ;)

Tuskinpa on :) Kuka meistä ei virheitä usko tehneensä, nukkuu pirun syvää konjakin huuruista unta... Virheiden perimmäinen tarkoitus on se, että niistä oppii. Mikäli ei opi niin silloin puhutaan luonteesta ja elämäntavasta ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa allekirjoittaneiden joukossa onkin äkkivilkaisulla käytännössä kaikki Suomen aktiiviset VATSIM-lj:t, joten ihmettelen millä esimerkiksi tuon joulupukkitapahtuman ylipäätään pystyy hoitamaan. Taitaa olla käytännössä niin että VATSIM on Suomesta nyt syvässä unessa. Kuten todettu aiemminkin, liikenne siirtyy sinne missä porukkaa eniten on, koska unicomissa lentelyssä ei ole mitään järkeä.

Vähän surku minulla tietysti on Vacc Finlandia kohtaan, se on monille kuitenkin ollut ensikontakti verkkolentotouhuihin ja mielestäni koko sivuston toteutus, eritoten näkyvimpänä osana Miikan jutut foorumilla ovet olleet mainiota luettavaa.

Koska takuuvarmaa on että nämä kaksi verkkoa eivät tule koskaan yhdistymään, olisi kivempi jos edes yhden maan harrastajat yhdistyisivät vaikkapa saman verkkosivuston alla. Samantekevää kummassa verkossa lentää, kyse olisi verkkolentosivustosta. Kyllä luonto hoitaa sitten tehtävänsä sen verkon valikoitumisen suhteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä sinne jouluflaikkariin on johtoa tulossa. ;) Eikä tuo lista ole mikään VATSIM-lakkolista, vaan lista niistä, jotka ovat kyseisen kirjeen allekirjoittanut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mut ohan toi aika säälittävää, jos tietyt johtohenkilöt eivät pysty irtautumaan viroistaan vaikka henkilöillä ei ole hommalle mitään annettavaa eikä hommalla luultavasti henkilöllekään.

Hult ja Asunta ovat kyllä hyödyntäneet VACC:n toimintaa omalla osaamisalueellaan, mutta valitettavasti heistä kumpikaan ei ole kyennyt toimimaan aktiivisesti jäsenten parissa, vaan ovat jääneet etäisiksi. Lähtökohdat ovat aivan väärät, kun ainoastaan odotetaan jäsenistön kommentteja, eikä itse aktiivisesti pyritä oma-aloitteisesti pysymään ajan hermolla yhteisön mielipiteistä. Tapana on myös jättää pääosa kommenttien sisällöstä huomioimatta, vaikka samaan hengenvetoon vaaditaan kommentteja. Ilmeisesti vain tietynlaiset kommentit ovat oikeasti haluttuja, mitkä tukevat ylemmän portaan käsityksiä siitä, miten VACC:ia tulisi kehittää. Kritiikki kielletään aiheettomana ja/tai jäsenistön epäaktiivisuudesta johtuvana ongelmana.

Optimitilanne olisi, että ylin päätäntävalta VACC:ssa siirtyy jollekin, jolla on läheisempi side jäsenistöön, pyrkii myös oma-aloitteisesti pysymään ajantasalla jäsenistön virallisista ja epävirallisista asioista ja on aktiivisesti toteuttamassa tarvittavia asioita, joita valtaosa jäsenistä puoltaisi. Eikä pidä myöskään unohtaa itse verkossa lentämistä ja johtamista, jotta olisi omakohtaista kokemusta uusimmista ohjelmista, jolloin niihin voitaisiin siirtyä mahdollisimman nopeasti ilman, että vaaditaan jotakuta muuta toteuttamaan se. Vaikka staffiin kohdistuukin hyvin negatiivista kritiikkiä, niin mielestäni nykyisen staffin työpanos heidän omilla osaamisalueillaan olisi edelleen hyvin arvokasta VACC:n toiminnalle. Heillä on jo osoitusta siitä, ettei kaikki heidän toimensa ole vaikuttaneet vain negatiivisesti toimintaan, vaan hyviäkin puolia löytyy.

Valitettavasti tällä hetkellä ne huonot puolet ovat painavammassa roolissa kuin hyvät puolet. Olen tästä koittanut puhua Hultin kanssa ja ilmoittanut, että olisin halukas hoitamaan VACC:n directorin tehtäviä, jolloin kaikkien parhaat puolet olisivat hyötykäytössä. Ennen tätä kuitenkin varmistin osalta aktiivijäsenistöä, että minua kohtaan olisi luottamut directorin tehtävässä, eikä se nähtäisi itsekkäänä tekona tai etten olisi kyvykäs hoitamaan tehtävää. Aikaa olisi käytettävissä sen verran, että pystyisin hoitamaan tehtävää ja ennen kaikkea lähdin asiaa ehdottamaan, koska kellään muulla tähän asti ei ole ollut intoa lähteä viemään asiaa eteenpäin. Useimmat muut ovat mieluummin jättäneet suosiolla seinälle puhumisen ja siirtyneet IVAO:oon, jossa on kokonaisuuteen katsottuna hyvin toisiinsa verkottunut yhteisö. Olisi se varmaan minullekin helpompi tie, mutta en ole valmis luopumaan Euroscopesta ja katsomaan sivusta, kuinka VACC häviää pinnan alle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä sinne jouluflaikkariin on johtoa tulossa. ;) Eikä tuo lista ole mikään VATSIM-lakkolista, vaan lista niistä, jotka ovat kyseisen kirjeen allekirjoittanut.

Meille on selvää että VACC Finland ei enää toimi ja tahdomme lentää verkossa jossa voimme kehittää toimintaa ilman, että se vaatii jatkuvaa taistelua hallintoa vastaan. IVAO Finland tarjoaa tämän mahdollisuuden ja siksi me olemmekin siirtyneet IVAOn puolelle. Tulevaisuus ei ole enää VATSIMin puolella Suomen osalta nykyisellä VACC Finlandilla.

Kyllähän tuosta sellaisen kuvan helposti saa, eikä tarvitse edes lukea rivien välistä. Jotkut allekirjoittaneista tarkoittavat tuota sitten ehkäpä enemmän tosissaan kuin toiset.

En usko että myöskään kenellekään on epäselvää ettei Vacc Finland = VATSIM.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuosta sellaisen kuvan helposti saa, eikä tarvitse edes lukea rivien välistä. Jotkut allekirjoittaneista tarkoittavat tuota sitten ehkäpä enemmän tosissaan kuin toiset.

Se ei kuitenkaan millään tavoin estä toimimasta VATSIM:ssa, vaan kukin tekee oman tahtonsa (ja aikataulunsa) mukaan. Näillä näkymin minä aion olla mukana tapahtumassa, koska ongelmat eivät millään tavoin koske tapahtumaan osallistuvia lentäjiä, jotka edellisten vuosien tapaan odottavat hyvää joulumeininkiä VATSIM:n ainutlaatuiseen tapaan. Haluan edelleen tarjota heille laadukkaan elämyksen ja samalla myös itsekin nauttia tapahtuman ainutlaatuisuudesta, vaikka mitenkään helppo homma siellä tutkaruudun äärellä ei olekaan luvassa. Toivon samaa myös muilta, sillä tapahtuma on ainutlaatuinen verkossa ja kaikista ongelmista huolimatta varmasti myös hauska, kun jättää ongelmat syrjään pariksi päiväksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä ollaan myös 110% valmiina johtamaan jouluflaikkarissa! Tänä vuonna tullut niin paljon koettua uutta virtuaali-ilmailun osalta, että en mistään hinnasta jättäisi jouluflaikkaria ohi.  ;) Viime vuonna siellä tuli lentäjänä käytyä ja silloin jäi jo unohtumaton kokemus. Tänä vuonna odotan vähintään yhtä hyvää - luultavasti jopa parempaa!  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä VACC:in hajoamiseen lienee syynä se, että kaikki haluisi olla toisia parempia (kukkoilua Suomen taivaalla). Uskoisin, että monia tuo käyttäytymismalli on alkanut ärsyttää monia verkkolentäjiä VATSIM/VACC:in taivaalla. Sen takia siirsinkin verkkoa IVAO:oon. Myös sekin, että IVAO:ssa EFES on huomattavasti monta kertaa paikalla kun Vatsimissa (oma kantani  ;D).

Tämä on siis minun kantani/mielipide tähän asiaan

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitään kukkoilua ei ole kyllä ollut. Ja kun luet ehkäpä uudestaan tuon kirjeen, niin siinä kritisoidaan lähinnä VACC Finlandin johtoporrasta eikä käyttäjiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nykyinen johtoporras on saanut paljon hyvää aikaan, mutta toimintaa on tosiaan leimannut sulkeutuneisuus. Toivottavasti tämä keskustelu saa aikaan aikaisempaa avoimemman ilmapiirin VACC Finlandiin. Johtohenkilöiden vaihdos ei ole mielestäni mikään välttämättömyys, mutta uusille johtotehtäviin valittaville kasvoille on annettava vapaammat kädet toimia ja jalostaa ajatuksiaan käytäntöön. Homma ei saisi olla niin paljon yhden henkilön varassa, kuin se tähän asti on ollut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ettei olis nyt pikkusen karannut mopo käsistä?  ???

Voiko olla mahdollista, että VACC:n "henkilökunta" torpedoi täysin käyttökelpoisia suunnitelmia ja hankaloittaa oman staffinsa tekemisiä, tilanteessa jossa ei ole tekijöitä mitenkään joka tuutista tarjolla, ja VACC:n toiminta Suomessa vaan hiipuu ja hiipuu?

Vaikken ole noissa kuvioissa nyt vähään aikaan mitenkään vaikuttanutkaan, niin tuntuu melkoisen uskomattomalta tämmönen kuvio. Voi tietysti olla, ettei Miikka ole kaikissa asioissa tehtäviensä tasalla siinä mielessä, ettei tiedä mitä kaikkea VACC:n kehittäminen tänä päivänä vaatii. Koska ikäpolvet on kerenneet jo minunkin aikana muuttua, ja olen varmaan bout Miikkan ikäinen. Irkissä ja täällä FSN:ssä voi suunnitella kaikenlaista, mutta varmaan käytännön tasolla asioiden läpivieminen tosiaan vaatii sitä kuuluisaa aikaa ja vaivaa, että mitään tapahtuu. Olenpa itsekin aikanaan kirjoitellut tänne ja VACC:n foorumille siitä, että heidän pitäisi aktivoitua toisaallakin, eikä nostaa itseään jollekin viranomaisen kaltaiselle jalustalle, ja kommunikoida vain erityisjulistuksin oman fooruminsa kautta. Siitä en ole koskaan ollut samaa mieltä. Mutta sepä ei nyt varsinaisesti olekaan tämän asian ydin.

Oletus siitä, että toiminnanjohtajan pitäisi osallistua lentämällä tai johtamalla ja tehdä itse ainakin saman verran kuin muiden niin on vähän naiivi. Johtajan tai vetäjän tehtävä on ensisijaisesti koordinoida toimintaa ja katsoa päältä. Ja hoitaa sitten niitä muita kulissien takana tapahtuvia juttuja, joihin varmaan liittyy kaikenlaiset järjestelyt verkkoraudan, yhteistyökumppaneiden jne kanssa. Itse ainakin kaipaisin vähän enemmän faktaa näistä asioista, ennenkuin olen valmis antamaan oman epäluottamuslauseeni VACC Suomen toiminnasta. Itsekin aloitin siellä aikanaan verkkolentohommat, ja olen organisaatiolle ikuisessa kiitollisuudenvelassa siitä, mihin sen kautta pääsi käsiksi.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään