Jan Sandholm

Ensimmäinen verkkolento takana

11 viestiä aiheessa

Nyt on sitten sekin kokeiltu lentona FIN112 EFHK -> EFTU (AT72, ajattelin että tuo hätänumero sopii tämän lennon numeroksi parhaiten). Hikeä puskee vieläkin. Kiitoksia vain lennonjohtajille, kuka siellä lie olikaan, Sami ilmeisesti? Taisi useampi henkilö kuitenkin olla.

 

FPL oli: EFHK ARTUR Q1 MEDOT EFTU, FL80

Lennätettiin: 04R -> (vectors) -> Dct MEDOT -> MEDOT 3A -> RW26

 

Toivottavasti ei mennyt ihan päin mäntyjä, muutamia mokia ja epäselvyyksiä matkalla oli:

 

1. Unohdin tietty TA:ssa laittaa 1013/2992 mittariin, offlinessa se ei unohdu koskaan :). Sitä se "paine" teettää.

 

2. Laskuun selvitettiin MEDOT 3A, mutta samalla käskettiin odottaa selvitystä alempaan korkeuteen, tässä vaiheessa en ollut varma saanko tiputtaa kuitenkin FL80 -> FL70 kun kerran MEDOT 3A alkaa Medotista FL70:stä. Noh, tiputin ja odottelin sen jälkeen tarkempaa ohjetta milloin saa tiputtaa vielä enemmän. Ja sitten lupa tuli 2000:een. Meniköhän oikein?

 

3. Tämän jälkeen sain suoraan luvan lähestymiseen ja ilmoitin kun suuntasäteessä. Ja kauhia paniikki :) Ensinnäkin sää oli Turussa aika karmea ja ei meinannut nähdä yhtään mitään. En tiedä oliko tuossa joku bugi vai mikä, mutta vasta kun vaihdoin VC:stä 2D-paneeliin aloin nähdä jotain (sikäli kun siltä säältä juuri mitään näki). Luulin että tällainen lyhyt reitti SID:llä ja STAR:lla olisi helppo alku, mutta tuo sää kyllä vaikeutti... Toiseksi ATR:n STAR:ssa oli joku omituinen sivuloikka reittipisteen muodossa, joka ei siihen kuulunut. Meinasi jäädä huomaamatta FMC:ssä, mutta onneksi ehdin korjata ennen kuin alkoi vaikuttamaan. Käsiä oli ohjaamo täynnä ;D.

 

4. Laskun jälkeen minulle kerrotiin "kräkspoks-jotain 55". Häh? Ilmeisesti se oli minun lentoaikani tjsp? En osannut lainkaan odottaa moista, ei ollut missään ohjeessa mitä ennen lentoa luin. Pitääkö tuohon jotain vastakin?

 

5. Lennon loppu... Sain luvan rullata asemalle, mutta mitä sen jälkeen? Pitääkö tehdä/sanoa vielä jotain? Ei ainakaan toiselle jaksolle käsketty, sikäli kun oikein ymmärsin :). Rullasin asemalla, löin koneet kiinni ja lokkasin. Menikö ok?

 

6. IVAO profiilissa ei näy mitään Logged Hours kohdassa. Jäiköhän jotain ivap lopputouhuja tekemättä? Tein vain discon ja siinä se...

 

Noh, ensi kerralla paremmin ja olihan se hauskaa. Tätä täytyy kokeilla toistekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hoho, ihan kuin meikäläisen ensimmäinen lento :thmbup: "kräkspoks-jotain 55" ;D

 

Kiitos Jan piristyksestä ja tervetuloa taivaalle! Tuosta se nopeasti lähtee :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

4. Laskun jälkeen minulle kerrotiin "kräkspoks-jotain 55". Häh? Ilmeisesti se oli minun lentoaikani tjsp? En osannut lainkaan odottaa moista, ei ollut missään ohjeessa mitä ennen lentoa luin. Pitääkö tuohon jotain vastakin?

 

Laskuaika se yleensä on. Ei tarvitse lukea takasin, mutta sen yhteyteen yleensä liitetään rullausohjeen jotka luetaan takaisin. ;)

 

Ajat päivittyy kerran päivässä 12Z.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Laskuun selvitettiin MEDOT 3A, mutta samalla käskettiin odottaa selvitystä alempaan korkeuteen, tässä vaiheessa en ollut varma saanko tiputtaa kuitenkin FL80 -> FL70 kun kerran MEDOT 3A alkaa Medotista FL70:stä. Noh, tiputin ja odottelin sen jälkeen tarkempaa ohjetta milloin saa tiputtaa vielä enemmän. Ja sitten lupa tuli 2000:een. Meniköhän oikein?

Koskaan ei saa vaihtaa lentokorkeutta ilman erillistä selvitystä TAI sitten on erikseen selvitetty laskeutumaan jonkun saapumisreitin profiilia, mutta Suomessa tätä ei tehdä käytännössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

5. Lennon loppu... Sain luvan rullata asemalle, mutta mitä sen jälkeen? Pitääkö tehdä/sanoa vielä jotain? Ei ainakaan toiselle jaksolle käsketty, sikäli kun oikein ymmärsin :). Rullasin asemalla, löin koneet kiinni ja lokkasin. Menikö ok?

 

6. IVAO profiilissa ei näy mitään Logged Hours kohdassa. Jäiköhän jotain ivap lopputouhuja tekemättä? Tein vain discon ja siinä se...

Onnittelut!  :thmbup:

 

5. Luet takaisin rullausohjeen. Portilla sanot esim. FIN112 portilla 21, kiitti

Portilla voi vaihtaa UNICOM (122.80) taajuudelle

 

6. Tuo saattaa vain saattaa päivittyä hitaasti

 

Korjatkaa jos olen väärässä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

5. Luet takaisin rullausohjeen. Portilla sanot esim. FIN112 portilla 21, kiitti

Portilla voi vaihtaa UNICOM (122.80) taajuudelle

 

Portille tai platalle saapuessa ei tarvitse ilmoittaa mitään. ellei nyt erikseen halua morjenstaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

6. Tuo saattaa vain saattaa päivittyä hitaasti

 

Ylempänä jo mun vatsaus, eli päivittäin 12Z päivittyy.  ;) Eli 14:00 paikallista aikaa talvisin. 15:00 kesäisin.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylempänä jo mun vatsaus, eli päivittäin 12Z päivittyy.  ;) Eli 14:00 paikallista aikaa talvisin. 15:00 kesäisin.  :)

 

Juu ja mikäli olet online päivitysaikaan niin tietojesi päivitys siirtyy seuraavalle vuorokaudelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnittelut Jan:ille ensilennosta! (ja nyt tokasta :D ) Itekki pitäs joskus uskaltautua itsekkin sinne verkon ihmeelliseen maailmaan. Mutta kerroppas Jan, oliko koko ajan paljon tehtävää, kun itse tottunut aina kun jotain suurempaa näpeltämistä tulee, niin laittaa simun pauselle. Se ei toimi (tai toimii, muttei saa käyttää) netissä, joten itelle voi tulla paniikki sitte ku on paljon tehtävää pienessä ajassa. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähestymisessä yleensä tulee kiire kun ohjeita tulee paljonkin. Pakko ne on yrittää kirjoittaa paperille ja lukea sitten paperista. Ei kokemus vielä riitä muistinvaraisesti repimään... Mutta helkkarin hienosti lennonjohtajat auttavat jos tekee jotain väärin. Privaa tulee ja niistä oppii hyvin. Tavoitteeni on olla toistamatta samaa virhettä kahdesti. Jos kaikki menee jatkossakin ok, niin saattaa olla että uskaltaudun x-mas fly-in:iin Rovaniemelle ATR:lläni.

 

Lento #4 tehty juuri EFHK MILSI N179 UMOTI T84 DEKOP T83 VEH EFKU. Helsingissä oli tutka ja loppumatka mentiin unicom:lla. Kuopiossa oli sellainen keli etten ole tainnut toiste nähdä tässä simussa sellaista :). IAS:kin heitteli niin ettei tahtonut saada selvää lennetäänkö eteen- vai taaksepäin :D. Pari kuvaa reissusta:

 

 

1. Hienosti sattui lentopinnalle kahden pilvikerroksen väliin

 

ivao_01.jpg

 

 

2. Toimisto auki

 

ivao_02.jpg

 

 

3. 5000 jalkaa alas ja vastaan iski täysi pimeys, NUNVA 3A STAR:n alussa

 

ivao_03.jpg

 

 

4. Aloin jo tavaamaan MAP:n ohjeita, mutta tulihan se kiitotie näkyviin

 

ivao_04.jpg

 

 

5. Koneet kiinni, matkustajat ulos

 

(heh, muillakin piloteilla "pikku apulaisia")

 

ivao_05.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään