Jari Vanhatupa

Laivaliikennettä simuun

83 viestiä aiheessa

No aikani taas säädin, niin nyt näkyy se laivakin. Laitoin sen parkkiruudun tyypiksi dock ja lisäsin sille reilusti lisää radiusta. Oli vissiin siitä kiinni että se kalikka ei mahtunut siihen ruutuun. Enään se ongelma että se edelleen häviää siitä kun lähtöaika koittaa. Reitti on kiinni myös siinä parkkiruudussa. Täytyykin testata seuraavaksi, josko sillä appron routen leveydellä olisi jotain merkitystä, jos se laiva on liian leveä sille reitille.

//EDIT: Ja nythän se toimii. Simu ei näemmä ymmärrä vedessä tapahtuvaa AI-liikennettä. Olin laittanut appron routen, runway taxi linkin ja runwayn pintamateriaaliksi "water". Näihin kaikkiin kun hoksasi laittaa tilalle esim. "concrete" niin johan toimii. Seuraavaksi tarvitsee alkaa opettelemaan Gmaxia, että saa Hki-Tallinna liikenteen vaatimat laivat simuun...  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoa! Katsoin onko minullakin valittuna tuo "concrete" . . . ja olihan se (Varmaan vahingossa) . . . .

Kokeilin myös muuttaa tuon parkkiruudun tyypiksi dock ja lisäsin radiusta ja jo alkoi Haman "Le Marigan" Ai versio näkymään . . . . " Aivan loistavaa ".

Toivottavasti intosi riittää Gmaxin opetteluun ja Suomi laivojen tekemiseen . . . . ajatus on kiehtova, tällä laivaosastolla Suomessa "pöytä on puhdas" ymmärtääkseni kukaan ei ole tehnyt sen eteen paljonkaan . . . mahdollisuudet ovat aivan huikeat.

:laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Odotan innolla Viking lineä ja Silja lineä turku - tukholma välille ;D Voisihan sitä Gmaxilla tehdä myös sen itse sataman laivoille? Terminaalit ja kaikki :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistettekös näitä plaaneja jakoon? Olisi kiva saada itsellekkin jotain liikennettä.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin. . . En tiedä Mikko kysytkö minulta vai Samilta . . ehkä kysyt molemmilta, vastaan nyt omasta puolestani. Jos noita plaaneja ja Afcadeja laittaisi jakoon, niin kyllä ne varmaan pitäisi olla melko tasokkaita ja totuudenmukaisia . . . ehkä? Siis , että laivat kulkisivat  todellisuutta jäljitellen laivaväylää pitkin ja satamalaiturit olisivat oikeissa paikoissa.

Laivat joita noihin plaaneihin laitettaisiin olisivat ainakin aluksi vääriä, kun Suomen laivoja ei ole olemassa. Jokainen voisi tietty vaihtaa niihin sellaiset laivat kun haluaa.

Jos noita plaaneja alkaisi hyvin tekemään niin täytyisi hankkia merikarttoja josta saisi laivaväylät selville.

Minun kohdalla tämä laivajuttu on vasta aivan alussa, se on vielä sellaista "leikkiä" ihailen silmät pyöreänä erilaisia Ai laivoja ja testailen mitä sattuu . . .

Mitään järkevää tuskin saan aikaan vielä pitkään aikaan . . . varmaan nopeimmin saa laivaliikennettä kun vaan alkaa häsäämään itse näiden juttujen kanssa.

Samuli tuolla aiemmin koitti monta kertaa sanoa, että portin koko pitäisi olla isompi . . . ja hän oli oikeassa . . . iso konttilaiva vaatii aivan eri kokoisen "vihreän pallon" kuin pieni hinaaja. Isot laivat eivät yksinkertaisesti näy ellei tuota parkkiruudun radiusta kasvata rutkasti kuten Sami teki. Minäkin sain näkymään pitkiä Ai-rahtilaivoja kun säädin tuon vihreän pallon kokoa isommaksi.

Tässä alla olevassa kuvassa on iso konttilaiva ja sen vasemmalla puolella on pieni hinaaja työn touhussa . . . oikealla puolella oleva laiva on nimeltään "Liberty"

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä Jarin kanssa siitä, että jakoon laitettavat plaanit pitäisi olla kyllä sitten oikean aikataulun mukaisia. Tuo tekemäni Freedom plaani on nyt siinä mielessä oikein, että kyseinen laivahan on Turussa rakennettu ja sillä on ajeltu koeajot saaristoa pitkin Pohjois-Itämerelle. Tosin tuossakin nyt laiva käy kääntymässä Rajakarin paikkeilla ja palaa sitten takaisin ja se tekee tämän 4 tunnin välein. Todellisuudessahan laiva olisi telakan rannassa suurimman osan ajasta, josta se sitten lähtisi yhdelle viikon-kahden mittaiselle koeajolle. Tuon toteuttaminen vaan voi olla aika vaikeaa.

Perusidea nyt ainakin itselläni oli testata, kuinka tuo toimii ja miltä se simussa näyttää.

Kunhan vaan alkaisi tajuamaan tuosta Gmaxista edes jotain (on aika hepreaa mulle) niin voisi yrittää tuota Tallinnan liikennettä. Se olisi helppo toteuttaa, kun reitti menee suoraan Helsingin kasuunilta Tallinnan majakalle, eikä matka ole kovin pitkä. Samalla sillä saisi mukavan lisän Malmilta tapahtuville VFR-paikallislennoille, kun aina joku laiva pyörisi siinä sataman suunnalla.

Eckerö Linen Nordlandia voisi olla vanhempana lauttana sopivan kulmikas ja yksinkertainen muodoiltaan toteuttaa ensimmäisenä 3d-piirtelynä, joten voisihan tässä jotain yrittää saada aikaiseksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tästähän saisi mahtavan lisäosan Helsingin maisemaan, isot matkustajalaivat, pienet yksityisveneet, rahtialuksia, Suomenlinnan lautta, ym.. Plaanien ei varmaankaan tarvitsisi olla täysin realistisia, suunnilleen oikeata reittiä vaan oikeisiin aikoihin. Pikkuveneet voisivat kierrellä aika päättömästi Helsingin edustalla, ja jokunen purjevene seilaisi välillä Tallinnaan. Jotain "soutuveneitä" ja rahtialuksia saisi varmaan valmiina, kunhan saisi luvan käyttää niiden malleja?

Minä osaan mallintaa 3D Studiolla ja jonkun ruotsinlaivan saisin varmaan aikaiseksi kunhan kunnolliset valokuvat löytyvät.

Mitenkäs nuo plaanit muuten, seilaisivatko laivat sitten ympäri vuoden kelillä kuin kelillä? Onko plaaniin mahdollista kirjoittaa rajoituksia esim. vuodenajan mukaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuollainen laivaliikennepaketti olisi varmasti tervetullut lisäosa simuun ja uskonkin, että moni sellaisen varmaankin asentaisi.

Ehkäpä kannattaisi sittenkin ainakin aluksi unohtaa "realistisuuden" ja pyrkiä vain siihen, että yleensä jotain laivoja alueella liikkuu. Voihan niitä plaaneja sitten myöhemmin päivittää aidommiksi jos on tarvetta.

Itse teen tänne Vaasan edustalle "kuvitteellista" laivaliikennettä jossa aikataulut ja laivat ovat "ihan mitä sattuu!" Tarkoituksena on vain se, että on hyvän näköistä kun alueella liikkuu laivoja ja veneitä.

Olen kyllä laittanut isot laivat kulkemaan laivaväylän mukaisesti, koska minulla sattui olemaan merikartta täältäpäin. Noiden laivojen lisäksi teen myös "vesikone satamia" josta Ai-vesikoneet tekevät pieniä paikallislentoja.

Tuollaisessa laivalikennepaketissa voisi mielestäni olla vain esim. Afcad satamat laivan kulkureitteineen ja plaanit, muttei välttämättä itse laivoja. Jokainen voisi ne itse hakea netistä niinkuin lentokoneetkin haetaan, silloin ei kai tarvitsisi kysellä lupia laivojen käyttöön.

Plaanissa lukisi vain esim: "Rahtilaiva" "Purjevene" "Matkustajalaiva" Ym. joihin sitten jokainen voisi vaihtaa tilalle hakemansa laivan tiedot.

Paketin tekijällä pitäisi olla jonkin verran "Paikallistuntemusta" ettei mitään aivan hölmöä liikennettä syntyisi. Esim. minulle joku "Suomenlinnan lautta" ei sano yhtään mitään . . .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja liikkuuhan noita rahtilaivoja tuolla aikamoisen epämääräisillä aikatauluilla ihan tosielämässäkin. Kesken matkaa määräsatama muuttuu, saapumisajat heittää päivätolkulla ym...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osaako joku sanoa, että löytyykö netistä, laivaväylien sijainneista  mitään "yleiskarttoja". Olen useampaan kertaan yrittänyt etsiä mutta tuloksetta.

Ei oikein kiehdo ajatus ostaa kalliita merikarttoja vaan sen takia, että voi simuun vetää laivareittejä.

>:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löysin kuvan tuollaisesta Google Earth layeristä, mutta en onnistunut jäljittämään mistä sen saisi.

Global Shipping Lanes

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Karttapaikan 1:40 000...

:thmbup:. Minä olen käyttänyt vastaavaa Infokartan tekemää Pohjois-Savon retkeilykartastoa josta voi vielä erikseen hakea mm. kaikki melontareitit, syväväylät, satamat, vierasvenelaiturit, veneenlaskupaikat, kanavat ja sillat. Tämän avulla onnistui hyvin Kuopion alueen vesiliikenteen suunnittelu, kun X-Planessa aikoinaan kokeilin.

FSX:ssä on jo muuten melko hyvä kokoelma vakio-objekteja vesille. FSX default scenery objects - vehicle water, water objects [* lc0277]. Noilla pääsee ainakin hyvin alkuun, jos yleiskäyttöiset mallit kelpaavat.

[* YouTube].

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja jos tiedetään suunnilleen, minkätyyppisiä laivoja käy missäkin laiturissa niin noistahan vois sitten valita sopivan. Ettei vahingossa laiteta tankkeria konttisatamaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko Merenkulkulaitoksen Suomen tärkeimmät vesitiet -pdf* liian epätarkka ja Karttapaikan 1:40 000 -taso liian tarkka yleiskartaksi?

*: löytyy täältä jos pdf-linkki ei toimi

Tuo Karttapaikan 1:40 000 on kyllä hyvä . . . kiitokset linkistä! Siitä näkee laivaväylät ja veneväylät Suomen lähialueella, kun vain jaksaa zoomailla ja " tihrustaa".

Jollain vähän yli 100Eur panostuksella saisi Suomen alueelta paperiset yleismerikartat, jotka ulottuisivat myös Ruotsin puolelle.

mutta . . .mutta . . . :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Tuollaisessa laivalikennepaketissa voisi mielestäni olla vain esim. Afcad satamat laivan kulkureitteineen ja plaanit, muttei välttämättä itse laivoja. Jokainen voisi ne itse hakea netistä niinkuin lentokoneetkin haetaan, silloin ei kai tarvitsisi kysellä lupia laivojen käyttöön.

Plaanissa lukisi vain esim: "Rahtilaiva" "Purjevene" "Matkustajalaiva" Ym. joihin sitten jokainen voisi vaihtaa tilalle hakemansa laivan tiedot.

Paketin tekijällä pitäisi olla jonkin verran "Paikallistuntemusta" ettei mitään aivan hölmöä liikennettä syntyisi. Esim. minulle joku "Suomenlinnan lautta" ei sano yhtään mitään . . .

Olisi toki hyvä, jos laivojen yhteydessä olisi mainittu edes linkki, josta ne voi itse noutaa. Sehän ei riko tekijänoikeuksia. Lentokoneiden ja miksei siis myös laivojen metsästys kun on erittäin aikaa vievää puuhaa ellei ole annettu edes mitään vihjettä mistä plaaniin sopiva laite löytyisi.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään tuli FSX:lle saataville Herran nimeltä Joost Visser ai veneet Englannin kanaalille. Yli 60 laivaa liikennöimässä yötä päivää. Aika mielenkiintoinen, latasin äsken, täytyy mennä kattomaan miltä näyttää. Ainakin laivat ovat paketin perusteella Default, mukana tuli ainoastaan ADE:lla tehty .bgl tiedosto jolloinka laivat ovat joko default tai sitten itse ladattava. Tiedostonimellä  channel_scenery.zip avsimissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aihetta sivuten. Lesbossaaren sällit Aegean yliopistossa ovat tehneet erinomaisen hienon meriliikenteen karttasovelluksen, MarineTraffic.com - Live Ships Map. Systeemi kääntää kaikkien yli 299GT alusten AIS-transponderitiedot niin, että karttapohjalla näkee lähes reaaliajassa alusten sijainnin, suunnan ja nopeuden. Kohdetta klikkaamalla näkee myös aluksen kuvan, maan, tyypin, kohdesataman, kuljetun reitin ja monet muut tiedot.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aihetta sivuten. Lesbossaaren sällit Aegean yliopistossa ovat tehneet erinomaisen hienon meriliikenteen karttasovelluksen, MarineTraffic.com - Live Ships Map. Systeemi kääntää kaikkien yli 299GT alusten AIS-transponderitiedot niin, että karttapohjalla näkee lähes reaaliajassa alusten sijainnin, suunnan ja nopeuden. Kohdetta klikkaamalla näkee myös aluksen kuvan, maan, tyypin, kohdesataman, kuljetun reitin ja monet muut tiedot.

Hieno linkki ! Kiitos ! :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olipas huikea linkki . . . kävin katsomassa liikennettä Turun saariston kieppeillä, oli siellä säpinää! Vaasan korkeudella taas ei paljon mitään. Tästähän näkee näppärästi minkätyyppisiä laivoja missäkin liikkuu . . . jos niinkuin suunnittelee laivaliikennettä simuun . . .

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomasittekos muuten tuon "coming soon: data exchange" -jutun? Tuostahan kannattaisi pistää yhteyttä ja miettiä saisiko rakennetua simuun modulin joka yhdistää noiden data-API:iin ja tekee lähes realtime-laivaliikennettä simuun? ;-) Esim siinäkin mielessä myös noita itseään voisi kiinnostaa että siitä saisi kivan visuaalimallin datalle aika kätevästi..

-T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuohan se vasta huikea idea olisi! . . . Sittenhän sitä pitäisi lähteä joka päivä lentämään merelle etsimään laivoja ja katsomaan mitä siellä nyt tapahtuu . . . . 

;D

Laivat voisi ryhmitellä samoin kuin tuolla MarineTraffic.comissa, eli Cargo, Tankers, Tug, Yachts jne . . . simuun ilmestyisi sitten sentyyppinen laiva tiettyyn paikkaan merellä ja se etenisi hiljakseen tiettyyn suuntaan . . . . sitten kun nettiyhteyden panisi poikki niin laivat katoaisivat tai sitten ei??

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomasittekos muuten tuon "coming soon: data exchange" -jutun? Tuostahan kannattaisi pistää yhteyttä ja miettiä saisiko rakennetua simuun modulin joka yhdistää noiden data-API:iin ja tekee lähes realtime-laivaliikennettä simuun? ;-) Esim siinäkin mielessä myös noita itseään voisi kiinnostaa että siitä saisi kivan visuaalimallin datalle aika kätevästi..

Juu sama tuli minullakin mleleen ja siksi laitoin linkin juuri tänne. Jotain vastaavaa simulaattoreihin kyllä tulevaisuudessa tulee mutta ihan nykyisiin ohjelmaversioihin tätä voi olla hankala pultata. Lupa-asiatkin pitäisi hoitaa ensin kuntoon. Mutta kiehtova ja kutkuttava ajatus kieltämättä. Vesiliikenteen AI-data lainataan merenkulkuhallinnolta, maantieliikennedata tiehallinnolta, raideliikennedata ratahallinnolta jne..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään