Guest KTalvio

Rahtitilan lämpötila ja puhetta sopivista matkalaukuista

40 viestiä aiheessa

Kunnon matkalaukku tai pehmeä kassi kunnon vetoketjuilla on parhaat. .

 

Tommoinen kuvissa näkyvä nauhakin on ihan hyvä pistää ympärille varmistukseksi.

Tosin se on hyvä sitten kiristää oikein olan takaa, jottei aukea väärään aikaan.

Nykissä oma laukku tuli kyseinen nauha "solmulla" siinä päällä (ei ollut sentään jäänyt omille matkoille, kun oli kahvan alta pujotettu ;)), koska oli vissiin auennu jossain vaiheessa. Kiitos vissiin kuuluu ylimääräiselle turvallisuustarkastukselle helsinki-vantaan päässä, jossa tarkastaja pisti sen kyllä kiinni, mutta eipä tullut mieleen tarkistaa, vetikö se sen nauhan tarpeeksi kireälle.

Hesan päässä olikin tarkemmat syynit kuin nyyjorkissa, hieman toisin kuin odotin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ARVOLAATTORIN ruuma tosin joutuu kovalle koetukselle kun Jounille Rangen osia joka kesä siivet notkollaan Englannista kuskataan, mutta sellanen musta rauta ei ole millänsäkään ruuman raittiista ilmasta.

 

Menikö vähän "off topic" niinku sanotaan, LOL

 

Ettei vain olisi ne Jounin rangeosat särkeneet niitä ruuman peltilevyjä..... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos uskallatte heittää veskaanne niin pitkälle kuin se lentää, tulee se melko varmasti ehjänä perille.

 

Excellent!!! ;D

Juuri näin - tuli naurut tähänkin päivään. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ARVOLAATTORIN ruuma tosin joutuu kovalle koetukselle kun Jounille Rangen osia joka kesä siivet notkollaan Englannista kuskataan, mutta sellanen musta rauta ei ole millänsäkään ruuman raittiista ilmasta.

 

Menikö vähän "off topic" niinku sanotaan, LOL

 

Ettei vain olisi ne Jounin rangeosat särkeneet niitä ruuman peltilevyjä..... ;D

 

Heheh,  eipäs nyt huudella siellä... pari kuppasta peltivannetta vaan tuli tuliaisiksi.  8)

Pakkohan se on kuskata osat privatejetillä ettei rahtikyypät särje niitä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesan päässä olikin tarkemmat syynit kuin nyyjorkissa, hieman toisin kuin odotin

 

Sama juttu mulla, ihmettelin ihan samaa. Viimeinen käsikopelotarkistus oli putken päässä (epäilyttävät kokeiltiin myös vars. turvatarkastuksessa) ja meidän porukan kaikki laukut katottiin käsin läpi. Tämä siis Suomessa. Palatessa varattiin aikaa 3h ja odotettiin suurinpiirtein ristikuulustelua. Mitä vielä; hyvä että passit katottiin ja suoritettiin normaali läpivalaisu/metallinpaljastinrumba.

Ja laukuista. Se ainoa oikea on Delsey. Tiedän yhden kaksikymmentä vuotta kestäneen, paljon lentäneen yksilön, joka on vielä ulkonäköä lukuunottamatta priimakunnossa. Ja tavaraa niihin mahtuu paljon enemmän kuin kokoluokka antaa ymmärtää.  Mutta nyt ollaan jo aikalailla sivussa alkuperäisestä aiheesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samsonite sen pittää olla...no joo... itsellä ainakin meni sellaisesta vetoketjullisesta, pehmeästä, isosta matkalaukusta "ulkoverhoilu" rikki ensi reissulla, kun taasen tämä Samsonite (samanlainen kuin tuossa aiemmassa Airbussin ruumakuvassa se tummansininen) on kestänyt rynkytystä ihan hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heei kertokaapa jos tiätte, ku oon ollu huomaavinani, et rinkat tsekataan tosi usein. Ainaki mulla o security cheked tarra aina rinkassa, ku poriin meen, mut harvemmi muissa laukuissa oon sitä huomannu. Et onks mun Haltin rinkka joteki terroristien suosima malli, vai muutenko mie vaan oon epäilyttävä vai mitä häh?  ???

 

Kimmo bin Laden  :P

 

Johtuu myös siitä, että jos sen rinkan laittaa matkalaukkuhihnoille niin rinkasta roikkuvat narut voivat jäädä hihnojen väliin. Siksi ne menee aika usein erikoistavarahihnoilla, ja sillon ne tarkastetaan käsin (eli securitas valaisee).  Ja sopii myös muistaa sekin, että aika usein noi rinkat on "pyöreähköjä" ja ne jää hihnoilla pyörimään minne sattuu, eikä niitä siksi sinne haluta. Ja sillon taas sama kohtalo.. -laukkusivuun ja securas sen valaisee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palatessa varattiin aikaa 3h ja odotettiin suurinpiirtein ristikuulustelua. Mitä vielä; hyvä että passit katottiin ja suoritettiin normaali läpivalaisu/metallinpaljastinrumba.

 

Tulipa tuossa myös mieleen että naistarkastaja repi repustani esille ceedeet ja olin kuulevinani sen kysyvän miespuoliselta tarkastajalta, että pitäisikö nämä tarkistaa. Tuumasin mielessäni että "wtf, miten voi ees ajatella ceedee levyjen tarkastamista?".

Johon taas tuli vastaus että ei, lukeehan niissä mitä niissä on. Oli taas toisen "wtf" elämyksen aika mietiskellessä, että kuulenko ihan harhoja, ja mitä ne rustaukset meinaa, eihän niihin tarvitse kirjoittaa erityistä listaa sisällöstä - ja mitä ihmettä ne levyt yleensäkään kuuluu niiden työn piiriin.

 

Noh, jos kotopäässä ihmeteltiin ceedeelevyjä, niin nyyjorkista tullessa oltiin olan takaa EVVK, kun rahtasin matkatavaroissani kokometallista asereplikaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten just niitä muovilukoilla olevia hihnoja on pienen kaupungin asukkaita vastaava määrä orpoina poistettu.

 

Ostinpa minäkin kerran mielestäni kunnon hihnat, olisivatko nyt sitten olleet Samsoniten. Ensimmäisen reissun jälkeen hihna oli solmittu kahvan ympärille ja lukko rikki (ja kyllä, se oli muovilukko) :(

 

Ja turvatarkastuksista tuli mieleeni tapahtuma tältä kesältä. Olimme palaamassa Venetsiasta Köpiksen kautta Helsinkiin. Köpiksessa oli koneen vaihto joten Venetsiassa saimme tietysti omat boarding passit molemmille legeille. Venetsian turvatarkatuksessa tietenkin katsottiin nuo liput mutta kävipä vaan niin, että lasten ja laukkujen kanssa sählätessämme esitimme väärän lennon liput. Mutta eipä siihen äijä mitään huomiota kiinnittänyt toivotti vaan hyvää matkaa. Portilla sitten huomasimme tämän sekoilun lippujen kanssa kun lukulaite alkoi huutamaan lippua syötettäessä :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa tuossa myös mieleen että naistarkastaja repi repustani esille ceedeet ja olin kuulevinani sen kysyvän miespuoliselta tarkastajalta, että pitäisikö nämä tarkistaa.....

 

Noh, jos kotopäässä ihmeteltiin ceedeelevyjä, niin nyyjorkista tullessa oltiin olan takaa EVVK, kun rahtasin matkatavaroissani kokometallista asereplikaa  ;D

Paras oli sen Securitacsen naisen selitys, kun se tuli pyytämään meitä sivuun: amerikkalaiset vaativat tiukkoja turvatoimia. No just. Vaativat muunmaalaisilta, mutteivät noudata itse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikalailla alkuperäistä aihetta sivuuttaen:

 

Me tultiin yks kerta Turkista, Dalamanista. Heti kun päästiin terminaalin ovista sisälle meille tehtiin ensimmäinen turvatarkastus, kaikki ruumaankin menevät matkalaukut läpivalaistiin. No käveltiin Chek-In:iin. Ja kaikki normaalit rituaalit, paitsi Chek-In:in jälkeen ei ollut turvatarkastusta.

 

Odoteltiin siinä sitten ja tehtiin ostoksia, kunnes oli aika siirtyä koneeseen. Ennenkuin päästiin "viimeiseen odotustilaan ennen koneeseen astumista", meille tehtiin turvatarkastus (normaali läpivalaisu käsimatkatavaroille ja metallinpaljastin).

 

Sitten mentiin ulos ja bussilla koneen luo. Pihalla meitä odotti rivi laukkuja ja kenttähenkilökuntaa . Meidän piti ennen koneeseen nousemista näyttää kenttähenkilökunnalle mitkä laukut olivat meidän. Siitä ne sitten vietiin ruumaan, ja me saatiin odotella että khlökunta saa koneen lastattua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kukaan aatellut etta jos laukku matkaa paineisttamattomassa ruumassa esim. 3

tuntia miinus - 58 c lampotilassa niin ehka ne vaatteet joita laukussa on ovat kotonakin aika kylmia mita ei koskaan kuitenkaan tapahdu...siis laukut ovat samassa lampotilassa kuin matkustajatkin. Kai siihen perustuu painerungon tarkoituskin miksi lentokone pysyy koossa taivaassa. Vai olenko ihan hakoteilla??? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten mentiin ulos ja bussilla koneen luo. Pihalla meitä odotti rivi laukkuja ja kenttähenkilökuntaa . Meidän piti ennen koneeseen nousemista näyttää kenttähenkilökunnalle mitkä laukut olivat meidän. Siitä ne sitten vietiin ruumaan, ja me saatiin odotella että khlökunta saa koneen lastattua.

 

Tämä luultavasti liittyy siihen, että laukkujen lukumäärä ei täsmää kirjanpidon kanssa. Eli laukkuja ollut kentis liikaa koneeseen menossa ja sitten jokainen matkustaja valitsee oman laukkunsa ja loput laukut jäävät sitten koneesta pois... "Laukkushowsta" joskus puhutaan kun tuollain joudutaan tekemään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä luultavasti liittyy siihen, että laukkujen lukumäärä ei täsmää kirjanpidon kanssa. Eli laukkuja ollut kentis liikaa koneeseen menossa ja sitten jokainen matkustaja valitsee oman laukkunsa ja loput laukut jäävät sitten koneesta pois... "Laukkushowsta" joskus puhutaan kun tuollain joudutaan tekemään...

 

Jepso.

 

Tämä on ollut sinivalkoisellakin (ja varmasti muillakin) ihan perinteinen ja usein toimitettu käytäntö.

 

Eli koneen viereen muodostetaan kärrykuja, joka sisältää noin miljoona (riittävästi ainakin) kärryä kahdessa jonossa.

Jonojen välissä on sitten matkustajien kaikki laukut. Tämän jälkeen matkustajat saapuvat sievästi jonossa ja osoittavat, mitkä laukut kuuluvat heille.

Toiseen varviin menevät bongatut ja toiseen hylsyt.

 

Näin on toimittu esimerkiksi tilanteissa, joissa juuri luvut eivät täsmää.

Tältä on onneksi suurimmaksi osaksi pelastuttu, kun kaikki on nykyään niin sähköistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Me tultiin yks kerta Turkista, Dalamanista. Heti kun päästiin terminaalin ovista sisälle meille tehtiin ensimmäinen turvatarkastus, kaikki ruumaankin menevät matkalaukut läpivalaistiin.

 

Madrid--Mexico City: "Olkaa hyvä käykää laukkunne kanssa 'Special Check-Inissä', koska lentonne kulkee Yhdysvaltojen ilmatilassa... "  Laukut läpivalaistiin, jonka jälkeen ne piti tyhjentää, jotta ne voitiin läpivalaista vielä tyhjänä.  Sitten kun ne oli jotenkin onnistuttu jälleen pakkaamaan, niin sinetti päälle ja takaisin jonottamaan check-in -jonoon...

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään