Guest flaitsimulaatori

Suomalaiset vihdoinkin samassa lentoverkossa!

27 viestiä aiheessa

Näyttää siltä, että viimeisetkin suomalaiset Vatsim-lentäjät ovat siirtyneet Ivaoon. Olen reilun viikon verran seuraillut tasaisesti Vatsimin ja Ivaon lentoja Suomessa ja tasan yhden suomalaisen lentäjän olen sinä aikana Vatsimissa nähnyt.

 

No, sehän tässä on ollut toiveena, että suomalaiset siirtyisivät lentämään yhteen ja samaan verkkoon. Toive näyttää nyt toteutuneen. Ei tässä muuten mitään, mutta tylsää kun joutuu lennonjohtokoulutukset käymään uudestaan Ivaon puolella vaikka Vatsimissa ne on jo käyty. Edistystähän tämä on joka tapauksessa. Suomalainen virtuaalitaivas on nyt ruuhkaisempi kuin vuosiin.  :thmbup:

 

PS. Ensimmäinen lento Ivaossa takana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta tylsää kun joutuu lennonjohtokoulutukset käymään uudestaan Ivaon puolella vaikka Vatsimissa ne on jo käyty.

Ei tarvitse, saa siirrettyä VATSIM:n ratingit suoraan IVAOon. ;) Sen verran katsotaan, että IvAc on hallussa ja sitten vaan johtamaan. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse, saa siirrettyä VATSIM:n ratingit suoraan IVAOon. ;) Sen verran katsotaan, että IvAc on hallussa ja sitten vaan johtamaan. 8)

 

Jep, Ivaoonhan onnistuu ratingien siirto suoraan taulukon mukaan jos on Vatsimissa vähintään ctr-tasoinen lennonjohtaja. Minä olen vasta stu+, eli lähestymislennonjohtaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, Ivaoonhan onnistuu ratingien siirto suoraan taulukon mukaan jos on Vatsimissa vähintään ctr-tasoinen lennonjohtaja. Minä olen vasta stu+, eli lähestymislennonjohtaja.

 

Ei sekään silti vaikuta asiaan millään tavalla. Aiempi kokemus on ainoa mikä merkitsee - aloitat sitten vain S1-tasolla ivaossa, mutta se ei tällä hetkellä rajoita mitenkään.

 

 

http://www.ivao.fi/atc/koulutus/

 

Koulutuksen sisältö kuitenkin räätälöidään täysin jokaisen oppilaan aiemman kokemuksen ja osaamistason pohjalta. Eli esimerkiksi aiempaa kokemusta omaavien lennonjohtajien kohdalla kyse on vain hyvin lyhyestä perehdyttämisestä käytettyihin ohjelmiin ja menetelmiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä, että viimeisetkin suomalaiset Vatsim-lentäjät ovat siirtyneet Ivaoon. Olen reilun viikon verran seuraillut tasaisesti Vatsimin ja Ivaon lentoja Suomessa ja tasan yhden suomalaisen lentäjän olen sinä aikana Vatsimissa nähnyt.

 

No, sehän tässä on ollut toiveena, että suomalaiset siirtyisivät lentämään yhteen ja samaan verkkoon. Toive näyttää nyt toteutuneen. Ei tässä muuten mitään, mutta tylsää kun joutuu lennonjohtokoulutukset käymään uudestaan Ivaon puolella vaikka Vatsimissa ne on jo käyty. Edistystähän tämä on joka tapauksessa. Suomalainen virtuaalitaivas on nyt ruuhkaisempi kuin vuosiin.  :thmbup:

 

PS. Ensimmäinen lento Ivaossa takana.

 

Jaahas, että tähän on sitten tultu! Itse olen ollut viimevuoden anti-aktiivinen ;D lentämisessä. Syitäkin on: Wilcoon siirtyminen MD11 => A32S. Wilcolla lentäminen varsinkaan verkossa ei ole mielekästä (surkea tuote), joka tuppaa lähtemään esim. STAR:in syöttämisen jälkeen lentämään 360deg väärään suuntaan. Jälleen Lontoossa pari päivää sitten. Sitten oli tuo FSNLeague, eli formuloihin tutustuminen ja ajaminen joka söi paljon aikaa uutena harrastuksena (erittäin mukavaa).

 

Nyt sitten "vihdoinkin" toimii PSS+Posky 757-200 oikein, ja olisi tarkoitus siirtyä ko. konetyyppiin. Virtual Finnairilla kun lentelen, oli luonnollista aloittaa verkkolennot Vatsim-verkossa. Jos olen tyytyväinen PSS:n tuotteeseen (aika paljon vielä opiskelua ja testausta) tulen pyytämään vaihtoa 757-tyyppiin. Seuratessani keskustelua olen huomannut tämän "siirtyminen IVAO-verkkoon-ilmiön", ja kunhan 757 on hallussa, ja siihen siirrytty (jos mahdollista) aloitan sitten itsekin IVAO -ohjelmien opiskelun ja asentelun.

 

Täältä tullaan :thmbup:

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka paljon tuolla IVAO.ssa on yleensä noin arkipäivän illalla lentäjiä/lennonjohtajia ihan kokonaisuudessaan? Jos VATSIM.issa on normipäivänä illal lentäjiä n.600 ja ATC.ta n. vajaa 200 niin mitkä ovat IVAO.n samaiset numerot, ei oo tullu seurattua. Ite lennän kyllä VATSIM.ssä enkä tiedä mikä hyöty olis tulla IVAOon, kun en kuitenkaan lennä suomessa. Lähinnä Englannista etelä euroopan lomakohteisiin. Ei sillä että olisi mitään IVAO.ta vastaan (ei voi olla kun en oo kokeillu), mutta totuus on että enempi, parempi. Oli sitten suomalaisia tai Kamputsealaisia  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IVAO:ssa on lähes kaikkialla maailmassa (paitsi jenkeissä) enemmän porukkaa, kuin VATSIM:ssa. ;)

 

Tahtoo numeroita  :D

En saa tuolta IVAO.n sivuilta oikeen mitään irti, jtn erroria se vaan tuputtaa. Halusin vaan tietää onko se sen arvosta jättää nyk. lentoyhtiö isomman lentäjä/lennonjohtaja yhteisön toivossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tahtoo numeroita  :D

En saa tuolta IVAO.n sivuilta oikeen mitään irti, jtn erroria se vaan tuputtaa. Halusin vaan tietää onko se sen arvosta jättää nyk. lentoyhtiö isomman lentäjä/lennonjohtaja yhteisön toivossa.

 

No ihan just tuolta katsottuna tämänhetkiset lukemat on Controllers : 153 ja Pilots 814

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IVAO:ssa on lähes kaikkialla maailmassa (paitsi jenkeissä) enemmän porukkaa, kuin VATSIM:ssa. ;)

 

Ei toi nyt ihan noin yksiselitteistä ole. Esimerkiksi Euroopassa Norja, Puola, Venäjä - ja ennenkaikkia UK on vahvoja VATSIM-maita. Maanosissa tietysti mainitsemasi Pohjois-Amerikka. Sitten on tietysti maita joissa on hyvin tasaista.

 

Monen maan osalta pistää silmään, että usein VATSIM:ssa on (maanosittain ja maittain) lennonjohtoa enemmän suhteessa lentoliikenteeseen verrattuna IVAO:oon vastaavalla alueella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... (surkea tuote), joka tuppaa lähtemään esim. STAR:in syöttämisen jälkeen lentämään 360deg väärään suuntaan.

 

En halua olla pilkun suutelija mutta voitko tarketaa kuinka onnistut lentämään 360deg väärään suuntaan? ???

 

;D

 

Itse en ole vaivautunut vaihtamaan verkkoa vielä. Olen kyllä tutustunut jonkin verran IVAO toimintaan mutta jotain jäi ohjemien asennuksessa tai muussa sitten mättämään. Itse lennän edelleen VATSIMissa lähinnä Saksassa, Englannissa, Itävallassa, Sveitsissä eli siis ympäri keskistä eurooppaa. Johtoa on yleensä paljon tarjolla varsinkin viikonloppuiltaisin. Myös liikennettä on ihan mukavasti.

 

Mottoni on, If it works, don´t fix it :)

 

-tuomo

 

PS. Malmin torni on ollut muutamana viime päivänä VATSIMin puolella auki ansioituneesti. Liikennettä ei ole ollut paljon mutta uskon että aktiivisuus lisää aktiivisuutta. Mutta ei mennä taas tähän VATSIM-IVAO tappeluun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuo muuten hyvä asenne tähän liittyy? ;)

 

VATSIM toimii verkkolentoverkkona omassa käytössä riittävän hyvin. En siis ala vaihtamaan toimivaa settiä toiseen :)

 

Mutta nämähän ovat makuasioita ja kukin tyylillään.

 

Tuli muuten sellainen tuossa hetki sitten mieleen että mikä mahtaa olla ko. verkkojen (globaali?) ikäjakauma, vai onko siitä tehty minkäänlaista tilastoa?

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen jokseenkin samaa mieltä Tuomon kanssa; kun kerran systeemit toimii, niin mitäpä sitä vaihtamaan.  :)

 

Itse lennän paljon Jenkkilässä, jossa IVAO ei (ainakaan vielä) ole vaihtoehto. Vatsimin puolella voi lentää vaikka coast-to-coast koko ajan valvotussa ilmatilassa. Samoin muutama Euroopankin maa on sen verran tukevasti Vatsim-maaperää, että useimmiten Ivap jää käynnistämättä.

 

Kuitenkin olen molempien verkkojen softat asentanut ja kumpikin toimii hyvin, vaikkakin Ivapin kanssa piti virittää WideFS, jotta sai tangentin painalluksen välittymään toiselle koneelle. Sama MTL-konemallikirjasto toimii myös FSInnissä automaattisesti. Harmi ettei FSInniä ole hyväksytty IVAO:ssa käytettäväksi (miksi ihmeessä ei?).

 

Henkilökohtaisena kommenttina Tuomaksen flamebait-postaukseen (ja muillekin, joiden mielestä IVAO on simulentäjien taivas) toteaisin, etteivät kaikki suomalaiset verkkolentäjät siis ole siirtyneet IVAOon, mutta moni lähinnä tai pelkästään Suomessa lentävä kylläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, että tähän on sitten tultu! Itse olen ollut viimevuoden anti-aktiivinen ;D lentämisessä. Syitäkin on: Wilcoon siirtyminen MD11 => A32S. Wilcolla lentäminen varsinkaan verkossa ei ole mielekästä (surkea tuote), joka tuppaa lähtemään esim. STAR:in syöttämisen jälkeen lentämään 360deg väärään suuntaan. Jälleen Lontoossa pari päivää sitten. Sitten oli tuo FSNLeague, eli formuloihin tutustuminen ja ajaminen joka söi paljon aikaa uutena harrastuksena (erittäin mukavaa).

 

Nyt sitten "vihdoinkin" toimii PSS+Posky 757-200 oikein, ja olisi tarkoitus siirtyä ko. konetyyppiin. Virtual Finnairilla kun lentelen, oli luonnollista aloittaa verkkolennot Vatsim-verkossa. Jos olen tyytyväinen PSS:n tuotteeseen (aika paljon vielä opiskelua ja testausta) tulen pyytämään vaihtoa 757-tyyppiin. Seuratessani keskustelua olen huomannut tämän "siirtyminen IVAO-verkkoon-ilmiön", ja kunhan 757 on hallussa, ja siihen siirrytty (jos mahdollista) aloitan sitten itsekin IVAO -ohjelmien opiskelun ja asentelun.

 

Täältä tullaan :thmbup:

 

T: Mika

 

Nyt sitten ensilento takanapäin.

 

Lentona VFINN/ FIN2615 EFHK0510z - GCXO1120z.

 

Siirtyminen Ivaoon oli helppoa. Luin ohjelmien manuaalit (IvAp/Teamspeak/IvAe), ja hieman katselin meininkiä IvAe:lla, ja toki kuuntelin myös muutamia lennonjohto/lentäjä-keskusteluja.

 

Ikävä kyllä olen niitä vähemmän onnekkaita lentäjiä, jotka eivät IvAe:ta voi käyttää lennon aikana :-\ Tämä johtuu Fullscreenissä ajamisesta, ja FS:n kaatumisesta jos ko. tilasta poistuu... (Läppäri pitäisi siis omistaa).

 

IvAe: Erittäin mukava työkalu offlinessa/onlinessa liikenteen ja lennonjohdon tarkkailuun ym... Vastaa Vroutea, ja Vatawarea Vatsim-verkossa, mutta vaikuttaa käytännöllisemmältä ja monipuolisemmalta kuin Vatsim:n vastaavat

[ attachment removed / expired ]

 

IvAp: Yllättävän monipuolinen ja helppokäyttöinen ohjelma :thmbup: Monia keskusteluja lukeneena osasin hieman "pelätä" ko. ohjelman käytettävyyttä verrattuna Vatsim:n SB3-ohjelmaan. Päällimmäisenä mieleen jäivät mm. METAR-sanomien saanti kentältä kun kentältä onnistui käden käänteessä, Lentosuunnitelman lähettäminen helppoa, Lennonjohtajien "online" näkeminen helpompaa kuin uskoisi (viittaan aiemmin lukemiini kirjoituksiin). Ehdoton suosikkini oli silti se, että ohjelman saa "piiloon" yhtä näppäintä käyttämällä ;) Vatsim:ssa käytettävä SB3 on erittäin helppokäyttöinen, joten käyttöliittymien puolesta pisteet lähes tasan. Vasta yhden lennon (IVAO) tehneenä pidän kuitenkin IvAp:ia monipuolisempana!

 

Jos tässä vaiheessa jokin lukija tuntee nenässään pienen pallukan nimeltä herne? On syytä käväistä tauolla ::)

 

Ivao:

Yllätyin kovin siitä, kuinka paljon lentäjiä oli unicomilla, vasta vaikka aamu alkoi valjeta Eurooppaan! Aiemmin Vatsim:ssa lentäessäni ko. aikaan ei unicomilla kyllä tosiaan kiirettä pitänyt! Lennon aikana myös neljä konetta osui TCAS-ruudulleni.

 

Tässä kolme niistä.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä jättämäni lentosuunnitelma (Vroute airac 0711). Hieman on tästä kysyttävää....

[ attachment removed / expired ]

 

Akuperäinenhän oli: RUNEN UN872 WOODY/N0440F350 UN872 ABETO/N0440F370 UN872 BEXAL UN866 KONBA

 

En siis laittanut nopeuksia/pintoja omaani, joten kysynkin: Miksi WOODY:lla noustaan ODD lentopinnalle, vaikka mennään selkeästi länteen? Ymmärrän, että ainakin "Lissabon_CTR" käyttää hassuja lentopintoja, eli ODD etelään ja EVEN pohjoiseen! Käyttääkö siis myös muutkin maat samaa systeemiä? L-suunnitelmasta päätellen näin voisi päätellä :-[

 

Käännytään finaaliin 30.

[ attachment removed / expired ]

 

Yritykseni lähestymisessä epäonnistuu täysin, joten "Los Rodeos tower, FIN2615 report missing approach" :thmbdn: "Finnair 2615 climb to 6000 and direct to TFN"

 

Direct to TFN...

[ attachment removed / expired ]

 

Erittäin ystävällisen, ja asiansa osaavan ATC:n opastuksen jälkeen pääsemme vihdoin finaaliin 30. Finnair 2615 (tuulet) cleared to landing runway 30.

[ attachment removed / expired ]

 

Lento oli erittäin positiivinen yllätys. Se että lentoja unicomilla oli paljon, nosti fiilistä paljon. Myös viimehetkillä auennut Teneriffan torni toi lisämausteensa tähän ensimmäiseen Ivaossa lentämääni lentoon :thmbup:

 

Sitten se joka "ehkä" jäi mietityttämään....  Vatsim vai Ivao?

 

Kumpikin verkko on aivan yhtä hyvä! Vatsimissa lennonjohtajan äänen saa vaihdettua, joko "tavalliseen" tai sitten VHF-simulointiin. Itse olen kumpaakin käyttänyt, ja se kumpi on parempi riippuu aivan siitä kuinka kovalla volumella lennonjohtaja puhuu... Ivao:ssa tätä mahdollisuutta ei ole.

 

Tämän jutun tarkoitus EI ole vertailu Vatsim/Ivao, vaan ainoastaan selvitys kysymyksineen ensimmäisestäni Ivao-lennostani. Vaikka kuinka toivoin.... :( En nähnyt yhtäkään toista konetta niin lähellä, jotta olisin voinut nähdä millaisia malleja Ivaossa näkyy..... Till the next time!

 

T: Mika

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpikin verkko on aivan yhtä hyvä! Vatsimissa lennonjohtajan äänen saa vaihdettua, joko "tavalliseen" tai sitten VHF-simulointiin. Itse olen kumpaakin käyttänyt, ja se kumpi on parempi riippuu aivan siitä kuinka kovalla volumella lennonjohtaja puhuu... Ivao:ssa tätä mahdollisuutta ei ole.

Tuohon on saatavilla erillinen ohjelma, TS-Noise, jos tuota VHF-simulointia haluaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Länteen parillinen, itään pariton sääntö ei ole mikään jumala, sillä on väyläkohtaisia sääntöjä ja maakohtaisia. Keski-Euroopassa ja Länsi-Euroopassa (ja toki muissakin paikoissa tapauskohtaisesti) on käytössä tuo ODD etelään ja EVEN pohjoiseen. Eli WOODY:llä alkaa rajoitus jonka jälkeen UN872 väylää tulee ajaa parittomalla lentopinnalla. Nämä asiat selviävät käytännössä helpoiten reittikartoista. Kyseisen maan nettiAIP yleensä tarjoaa jonkinlaiset reittikartat.

 

Moro!

Tuo EVEN/ODD säännön poikkeuksia ei yksikään lennonjohtaja ole noteerannut näiden vuosien varrella. Poikkeuksena Italia,Ranska,Portugali ja Espanja jotka käyttävät etelään ODD ja pohjoiseen EVEN levels.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas ;D

 

Täytynee uskoa plaaniin...  :laugh:

 

PS: ehkä olisi syytä tutustua myös ed. mainittuihin karttoihin! Kiitos vaan. Lisää kommentteja vain peliin, jos aihetta on...

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Ongelma voi tulla siitä että ainoa enroutechart joka näyttää odd-even levels on Jeppesen, esim. Navigraphin kartoissa ei näitä ole. Se voi olla yksi syy tähän tietämättömyyteen. Eikä tosiasiassa näitä poikkeus reittejä Keski ja Pohjois Euroopassa ole montaakaan ja ne liittyvät useimmiten näihin Etelä Euroopan pohjois-etelä sääntöön. Jos on merkinnyt level muutokset reittiin niin se on lennonjohdon tehtävä huolehtia siitä että mennään oikein ja jos ei ole johtoa niin on vähän riskaabelia lentää näiden poikkeus sääntöjen mukaan, kokemuksesta tiedän.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Todella hieno (ja ilmeisen puolueeton) kertomus Mikalta, good job :thmbup: Mukavaa lukea "testiä" kuvien värittämänä..

 

Kiitos vain antamastasi palautteesta :-[

 

Aina on haaste lentää pitkiä matkoja (perheeni niistä ei kai juurikaan ole innoissaan) ;D Olisi tietenkin muutakin tehtävää tarjolla :-\

 

Lentäminen on kuitenkin oma "juttuni", enkä siitä voisi luopua!

 

FIN2615 taxi to gate 8. FIN2615 taxiin to gate 8 via T....

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takastulomatkalla olikin ongelmia :'(

 

Teneriffan torni tuli paikalle rullauksen aikana, muttei kuullut minua/Enkä minä myöskään häntä. No textillä sitten mentiin. Koitin katsoa missä vika, ja team speak oli pudonnut serveriltä. Sain manuaalisesti takaisin, muttei edelleenkään toiminut (kokeilua Ville Heikkisen kanssa). Lähdin sitten katsomaan missä vielä vikaa, niin FS kilahti sitten siihen ja syystä tai toisesta autosavesta löytyi vain ikivanhoja lentoja :thmbdn:

 

Mitenhän olisi järkevintä testata muita häiriköimättä tuota radioyhteyden toimivuutta? Ei viitsisi lähteä seuraavalle lennolle, ennenkuin toimii. Mikrofoniasetuksista se ei ollut kiinni, ja tangenttikin oli ihan oikein?

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takastulomatkalla olikin ongelmia :'(

 

Teneriffan torni tuli paikalle rullauksen aikana, muttei kuullut minua/Enkä minä myöskään häntä. No textillä sitten mentiin. Koitin katsoa missä vika, ja team speak oli pudonnut serveriltä. Sain manuaalisesti takaisin, muttei edelleenkään toiminut (kokeilua Ville Heikkisen kanssa).

Paras tapa saada TS takaisin oikealle kanavalle&servulle on vaihtaa radion taajuus hetkeksi joksikin muuksi, ja sen jälkeen takaisin, tällöin TS yhdistää uudelleen lennonjohtajan taajuuksille.

Jos käytät winukkaan niin jos olet irrottanut/lisännyt äänilaitteita koneeseesi lentojen välillä, voi olla että joudut asettamaan uusiksi TSän asetuksista käyttettävät äänikortit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhän olisi järkevintä testata muita häiriköimättä tuota radioyhteyden toimivuutta? Ei viitsisi lähteä seuraavalle lennolle, ennenkuin toimii. Mikrofoniasetuksista se ei ollut kiinni, ja tangenttikin oli ihan oikein?

 

Moi Mika

 

Mene vaikka IVAC:n ja kysy Suomessa olevalta lennonjohtajalta siellä chatilla, voitko testata ääntä rauhallisessa välissä. Tämän jlk vaan menet taajuudelle esim. IVAE:n kautta ja kokeilet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paras tapa saada TS takaisin oikealle kanavalle&servulle on vaihtaa radion taajuus hetkeksi joksikin muuksi, ja sen jälkeen takaisin, tällöin TS yhdistää uudelleen lennonjohtajan taajuuksille.

Jos käytät winukkaan niin jos olet irrottanut/lisännyt äänilaitteita koneeseesi lentojen välillä, voi olla että joudut asettamaan uusiksi TSän asetuksista käyttettävät äänikortit.

 

Oletusäänilaitetta tulee kyllä vaihdeltua! Näytti silti olevan oikein tuo asetus team speakissa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ei kyllä hirveesti viitsisi enempiä ohjelmia asennella (IvAc). Onko täysin "rikollista" mennä koneineen esim. Vantaalle, ja kysäistä siellä l-johtajalta y-viestillä sopisiko "radiotesti" :-[

 

T: Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään