Guest Pinkkari

Lennonjohto positiot

21 viestiä aiheessa

Alkanut tässä askarruttamaan mieltä näin lentäjän perspektiivistä tuota virtuaalimaailmaa katsellessa, että miltä se maailma näyttää sieltä johdon silmin katsottuna? Hieman on jäänyt epäselväksi miltä näyttää esim DEL/GND/TWR positiot? Onko Deliveryssä mitään näkymiä mihinkään vai vaan TeamSpeak koko ruudun kokoisena?  :D Näyttää tuolla olevan ainakin IvAi niminen lisäosa? Käytelläänkös sitä yleisesti? Olis mukava nähdä vaikka hieman selventäviä kuvia tutkanäytöistä ym... Ja jossain kuvassa näkyi jotain liuskoja pöydällä... Mihinkäs niitä käytetään ja mitä niissä on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkanut tässä askarruttamaan mieltä näin lentäjän perspektiivistä tuota virtuaalimaailmaa katsellessa, että miltä se maailma näyttää sieltä johdon silmin katsottuna? Hieman on jäänyt epäselväksi miltä näyttää esim DEL/GND/TWR positiot? Onko Deliveryssä mitään näkymiä mihinkään vai vaan TeamSpeak koko ruudun kokoisena?  :D Näyttää tuolla olevan ainakin IvAi niminen lisäosa? Käytelläänkös sitä yleisesti? Olis mukava nähdä vaikka hieman selventäviä kuvia tutkanäytöistä ym... Ja jossain kuvassa näkyi jotain liuskoja pöydällä... Mihinkäs niitä käytetään ja mitä niissä on?

 

 

Kaikille positioille näkyy tutkaruutu samana.. IvAi on torninäkymä jota käytetään simun kautta jolla näkee myös lentokoneet  :thmbup: Sanosin, että helpoimmiten pääset kun lataat IvAc ohjelman.. Googlekin auttaa kun kirjoitat IvAc screen tms.

 

Liuskoja käytetään lennonjohtajien "kommunikointiin" jolloin vältytään turhilta keskusteluilta. Liuskoissa näkyy selvitetty korkeus sekä selvitetty piste/lähtö-tuloreitti. Niissä on myös lennon tiedot konemalli, reitti, aika, muut tiedot ym.

 

Korjatkaa jos olen väärässä...

 

- Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinäpä yksi kuva tutkaruudulta, kun sitä pyysit. (Sama näkymä kaikilla lennonjohtopositioilla, tässä ollaan tornissa. :) )

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juho: Latailes IVAO Finlandin lennonjohtajien alueelta uudempi Eurocat teema, niin näyttää realistisemmalta. ;)

 

Onko sillä mitään väliä mitä teemaa käyttää?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sillä mitään väliä mitä teemaa käyttää? 

 

On koska kaikki muut paitsi tuo ivaofi-versio on rumia  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juho: Latailes IVAO Finlandin lennonjohtajien alueelta uudempi Eurocat teema, niin näyttää realistisemmalta. ;)

Katos joo.. :P  Nyt näyttää heti paremmalta kun on tuo oikea Eurocat teema. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinäpä yksi kuva tutkaruudulta, kun sitä pyysit. (Sama näkymä kaikilla lennonjohtopositioilla, tässä ollaan tornissa. :) )

 

Hmm... Jotenkin olin käsittänyt että torni ei näe tutkaa ollenkaan. Onkos tämä nyt ihan samoin verkossa ja irl? Ja katseleekos se DEL kanssa tutkakuvaa... Ihmettelen vaan että mihinkä sitä siellä tarvitaan... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otonsuperediitti rules!  ;D Se on muuten sama kuin tämä eurocat, mutta koneitten tagit on oransseja. Eurocat teemassahan tausta on harmaa kuin myös koneitten tagit = mahdollisimman vaikea erottaa toisistaan  ???.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eurocat teemassahan tausta on harmaa kuin myös koneitten tagit = mahdollisimman vaikea erottaa toisistaan  ???.

Näkee ne IRL tutkaputkelta hyvin. ;) IvAcissa saa tihrustella niitä (Varsinkin läppäriltä)... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... Jotenkin olin käsittänyt että torni ei näe tutkaa ollenkaan. Onkos tämä nyt ihan samoin verkossa ja irl?

Eikös pelkillä torni- ja AFIS-kentilläkin ole IRL toki tutkakuva käytössä, mutta sitä ei kuitenkaan saa käyttää lennon johtamiseen?

 

Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... Jotenkin olin käsittänyt että torni ei näe tutkaa ollenkaan. Onkos tämä nyt ihan samoin verkossa ja irl? Ja katseleekos se DEL kanssa tutkakuvaa... Ihmettelen vaan että mihinkä sitä siellä tarvitaan... ???

 

Maakuntakentillä taitaa olla jo (ainakin viittä vaille) kaikilla tutkanäytöt. Menetelmälennonjohdossahan tutkaa voi käyttää tilanteen hahmottamiseen ja sopivan porrastustavan valintaan, mutta porrastaa sillä ei saa.

 

Veikkaan että Vantaalla on jokasessa torniposition työpisteessä myös tutkanäyttö - ainakin maatutka (En ole muutamaan vuoteen käyny ni en tarkkaan muista joku tuoreempi kävijä voisi varmistaa) ja vaikkei ao. lennonjohtaja käyttäisikään tutkaa se työpiste on varatyöpisteenä muille positioille. Ja vantaallahan on maatutka, eli rullaus ja torni voi katella vähän missäpäin maassa liikkuvat koneet on.

 

- Aki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niillä on siellä tutka- sekä maatutkanäytöt. Muistaakseni rullauksella ja selvityksellä on vain maatutka, torneilla on sitten molemmat. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maakuntakentillä taitaa olla jo (ainakin viittä vaille) kaikilla tutkanäytöt. Menetelmälennonjohdossahan tutkaa voi käyttää tilanteen hahmottamiseen ja sopivan porrastustavan valintaan, mutta porrastaa sillä ei saa.

 

Onkos siihen joku hyvä syy sitten ettei sitä saa käyttää? Kummallista että välineet on, mutta ei saa käyttää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos siihen joku hyvä syy sitten ettei sitä saa käyttää? Kummallista että välineet on, mutta ei saa käyttää...

Jaa-a, yksi syy on varmasti, että tutkalennonjohtajalle jouduttaisiin maksamaan enemmän palkkaa (?) ja kun liikennemäärät eivät sitä vaadi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja onhan tutkalennonjohtajat ovat myös istuneet Avia Collegen penkillä hitusen pidempään (ja sitä ennen hommanneet työkokemusta muutoinkin...).

 

Aika harvalla kentällä edes on omaa tutkaa vaan tieto tulee aluelennonjohdon tutka-antenneista. Esimerkiksi Poriin taitaa tulla Kangasalalta tutkakuva, ainakin joskus oli näin? Näin ollen matalalla oleva koneet katoaa tutkalta aikasemmin, tarkkuus on huonompi ja muutoinkin epävarmempi systeemi.

 

- Aki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Aika harvalla kentällä edes on omaa tutkaa vaan tieto tulee aluelennonjohdon tutka-antenneista. Esimerkiksi Poriin taitaa tulla Kangasalalta tutkakuva, ainakin joskus oli näin? Näin ollen matalalla oleva koneet katoaa tutkalta aikasemmin, tarkkuus on huonompi ja muutoinkin epävarmempi systeemi.

 

- Aki

 

Jep, juuri tämän syyn sain myös Turun lennonjohtajalta kun sitä kerran kysyin. Eli kun tutkakuva tulee muualta, niin se ei ole tarpeeks hyvä ja luotettava, että sillä voisi porrastaa koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälainen on maaliikennetutkan kuva esim. EFHK:lla?

 

Entä kuinka alas aluelennonjohdon tutka näyttää?

 

Näkyvätkö transponderittomat koneet siviilitutkissa mitenkään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälainen on maaliikennetutkan kuva esim. EFHK:lla?

Siinä on piirrettynä HK:n asemataso ja rullaustiet. Siinä on vasemmalla reinalla kodeiden numerot ja ne pitää sitten vetää kuvassa liikkuvien pisteiden päälle. Mitään automaattista systeemiä ei siis ole. Lisäksi se kuva on "epävirallista" eikä sitä saisi käyttää primäärisenä rullausselvityksiä ja muita sellasia annettaessa. Se on siis vain apuna siellä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään