Esa Sairio

Mistä uusia ilmakuvia photosceneryihin?

82 viestiä aiheessa

Olen ajatellut "pitkän tauon" jälkeen tehdä jotain uutta Suomen photosceneryrintamalla. Nyt vain tuntuu olevan niin, ettei hovihankkijaltani BLOM Kartalta löydy enää ilmakuvia paikoista, joista en ole vielä tehnyt photosceneryä. Tai heillä ei ole antaa kuvia ainakaan ennen ensi syksyä. Ns. väärävärikuvia kyllä löytyisi, mutta ne eivät käy photosceneryiden pohjaksi. Olen selvittänyt tämän asian perusteellisesti.

Pannaan tähän luettelo Suomen photosceneryistä FS 2004:lle/FSX:lle. Kursivoidut ovat minun tekemiäni.

Espoo Photoscenery 1.0

Helsinki Photoscenery 1.0

Jyväskylä Photoscenery 1.0

Kuopio Photoscenery 1.0

Oulu Photoscenery 1.0

Pori 1.0

Porvoo Photoscenery 1.0

Raahe Photoscenery 1.0

Rovaniemi 3.0

Tampereen photoscenery 1.0

Turku Photoscenery 1.0

Vantaa Photoscenery 1.0

Microsoftin sinänsä hienosta tasokkaita ilma- ja viistokuvia sisältävästä palvelusta ei kuvia ole saatavissa photoscenerykäyttöön (http://maps.live.fi/LiveSearch.LocalLive). Selvitin asian olemalla yhteydessä heihin ja muihin tarvittaviin tahoihin.

020202-palvelu on yksi mahdollisuus, mutta mustavalkeat ilmakuvat eivät kelpaa - eivätkä sellaiset, joissa ajelehtii pilviä maiseman päällä.

Joidenkin kaupunkien nettisivuilla on pienehköjä ilmakuvia kuten Hyvinkää ja Kotka. Noihin ehkä saisi luvat ko. kaupungeilta.

Minua kiinnostaisi ensisijaisesti jatkaa pääkaupunkiseudun photosceneryä pohjoiseen (nyt photoscenery rajoittuu kiusallisesti EFHK:n kohdalla kiitoratojen pohjoispäähän) ja ehkä myös itään ja länteen. Sitten kiinnostaisi vaikkapa Lapin tunturit, joilla on isoja hiihtokeskuksia tai muuten vaan näyttää maastoa (esim. Saana ja Kilpisjärvi). Ja tietenkin ne isot kaupungit, joista ei vielä ole sceneryä, kuten Vaasa, Kajaani sekä esim. Ahvenanmaa saaristoineen.

Jos joku tietää, mistä saisi sopivia ilmakuvia ja mikä tärkeää, myös niille luvat, olisin tiedosta erittäin kiitollinen! :)

yES :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaasan kaupungin web sivuilla näyttäisi olevan tarjolla myös ilmakuvaa (v 2006): http://kartta.vaasa.fi/web/

Vaasasta löytyy mittava ilmakuva. Ennen kuin alan tiedustella lupaa Vaasan kaupungilta, kysyn seuraavaa.

Millä tavoin Vaasan netti-ilmakuvasta voi kopioida ja siirtää Photoshoppiin isomman kuvan kerrallaan kuin 256x256? Tulosta-copy-paste tuottaa tuolalisia mitättömän pieniä osakuvia.

Kuopion kuvat sain siirrettyä Photariin 1000 x 1000 pixeliä kokoisina. Allaoleva ohje ei varmaankaan sovi Vaasan kuviin:

"Kuopionseudun karttapalvelussa (http://kartta.kuopionseutu.fi/map/map.php) homma toimii seuraavasti:

Java viritelmä lataa palvelimelta aina 400px x 460px kokoisia karttapaloja, oli näytön koko mikä tahansa.

Palvelimelta saa kuitenkin ladattua suoraan maksimissaan 1000px x 1000px kokoisia karttapaloja tähän tyyliin:

http://kartta.kuopionseutu.fi/map/cgi-bin/map.php?q=80&w=1000&h=1000&px=1.0&x=3534691.0&y=6977884.0&data=2&koodi=kooditahan&kieli=1

Osoitteessa w ja h parametrin tarkoittavat luonnollisesti kuvan kokoa, px parametri skaalaa (metriä/pikseli) ja x ja y parametrit KKJ muotoisia koordinaatteja kuvan keskelle. data parametri määrittelee minkälaista karttadataa halutaan, muilla ei olekaan merkitystä

Eli kun px parametrin arvo on 1.0, saadaan seuraava pala ladattua lisäämällä x ja y arvoihin aina vuorotellen 1000." Tämän neuvoi Teemu Peltonen.

Siis miten Vaasan kuvat saa kopioitua Photariin isompina kokonaisuuksina?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua kiinnostaisi ensisijaisesti jatkaa pääkaupunkiseudun photosceneryä pohjoiseen (nyt photoscenery rajoittuu kiusallisesti EFHK:n kohdalla kiitoratojen pohjoispäähän) ja ehkä myös itään ja länteen. Sitten kiinnostaisi vaikkapa Lapin tunturit, joilla on isoja hiihtokeskuksia tai muuten vaan näyttää maastoa (esim. Saana ja Kilpisjärvi). Ja tietenkin ne isot kaupungit, joista ei vielä ole sceneryä, kuten Vaasa, Kajaani sekä esim. Ahvenanmaa saaristoineen.

Jeps,

Jos olet tekemäsää uutta photosceneryä jostakin kaupungista (jos siis ilmakuvia löytyy), niin Suomesta puuttuu maisemat mm. Vaasaa ja Kajaania isommistakin kaupungeista Joensuusta ja Lahdesta. Itse ainakin olen Joensuun kannalla eräästä nimeltä mainitsemattomasta syystä  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos olet tekemäsää uutta photosceneryä jostakin kaupungista (jos siis ilmakuvia löytyy), niin Suomesta puuttuu maisemat mm. Vaasaa ja Kajaania isommistakin kaupungeista Joensuusta ja Lahdesta. Itse ainakin olen Joensuun kannalla eräästä nimeltä mainitsemattomasta syystä  ::)

Löytyy vieläkin suurempi kaupunki: Kouvola (vajaa 90000 asukasta), jossa minä asun... Kouvolan alue Utin kenttineen voisi kyllä olla mielenkiintoinen muillekin, mm. Kymijoen vesistöjen takia.

Mutta turhaahan näitä on pyydellä kun karttojen saatavuus on ratkaiseva tekijä... Jos esim. Kouvolan alue haluttaisiin tehdä, niin kannattaisiko kaupunkiin olla yhteydessä ja kysyä karttojen saatavuudesta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löytyy vieläkin suurempi kaupunki: Kouvola (vajaa 90000 asukasta), jossa minä asun... Kouvolan alue Utin kenttineen voisi kyllä olla mielenkiintoinen muillekin, mm. Kymijoen vesistöjen takia.

Jota suurempi kaupunki Lahti on 100000 asukkaallaan. http://kartta.lahti.fi/ osoitteesta löytyy ilmakuvia Elokuulta 2005.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvia tuntuu löytyvän. Muutamissa on reilun kokoinen aluekin. Lupa-asia on sitten oma juttunsa.

Ongelmana on se, kuten tuossa aiemmin valitin, että netistä imuroitaessa ilmakuva siiryy liian pieninä palasina kuvankäsittelyohjelmaan.

Voisiko joku neuvoa, miten kuvat voisi imeä koossa 1000 x 1000 pixeliä? Esim. Vaasa ja Lahti.

Siis kuten imuroin Kuopion. :)

yES ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaasasta löytyy mittava ilmakuva. Ennen kuin alan tiedustella lupaa Vaasan kaupungilta, kysyn seuraavaa.

Millä tavoin Vaasan netti-ilmakuvasta voi kopioida ja siirtää Photoshoppiin isomman kuvan kerrallaan kuin 256x256? Tulosta-copy-paste tuottaa tuolalisia mitättömän pieniä osakuvia.

Sen verran kokeilin, että kuvan koko näyttäisi olevan verrannollinen browser-ikkunan kokoon nähden. Venytin IE:n triplehead2go näytölle ja ilmakuva skaalautui vastaavasti. Eli ei muuta kun, muutat näytön resoluution niin tarkaksi kuin mahdollista ja alat copy-paste urakan.

Toinen vaihtoehto sitten lienee tonkia tarkemmin sivulla olevaa java scriptiä, meikäläisen tietämys ei siihen hommaan auta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen verran kävin tuota sivua ja sivun koodia läpi, että se hakee aina kerrallaa 256x256 kokosen kuvan palvelimelta ja ilmeisesti palvelu ei muun kokoisia kuvia anna. Helpoin vaihtoehto lienee, kun luvankin joutuu kysymään, on kysyä saisiko tuon ilmakuvan suoraan tuolta Lahden Teknisen ja ympäristötoimialan maankäytön yksikkö, joka tuota palvelua ylläpitää. Tällaisia kuvia se sieltä tarjoilee http://kartta.lahti.fi/web/GetTile.ashx?theme=Internet%20Ilmakuva&x=206902&y=52833&zoom=6&Layerkey=01. Muuttamalla x ja y -parametrin arvoa kuva tulee eri kohdasta.

Jussi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sain neuvon miten nettikuvasta saa ison palan kerrallaan. Alt-printscreenillä valittu kuva, tosin reunuksineen, siirtyy leikepöydälle. Sieltä sen saa Photoshoppiin photarin paste-komennolla. Sitten vaan photarissa ylimääräiset reunat ym. pois ja yhdistämään näin saadut isohkot ilmakuvat yhdeksi suureksi koko tehtävän sceneryalueen ilmakuvaksi.

yES :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos meinaat esim lahden ilmakuvista ottaa copypastea, niin suuren resolution lisäksi kannattaa painaa selaimessa F11 nappulaa, jolloin selain suurentaa sivun koko ruudun kokoiseksi ja kuva-ala suurenee huomattavasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos meinaat esim lahden ilmakuvista ottaa copypastea, niin suuren resolution lisäksi kannattaa painaa selaimessa F11 nappulaa, jolloin selain suurentaa sivun koko ruudun kokoiseksi ja kuva-ala suurenee huomattavasti.

Kiitos neuvosta, joskin sain suoraan myös tämän neuvon.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta vain mustavalkoisena. Värillisen ruutu on musta.

yES 8)

Hmm... jotain häikkää ilmeisesti siellä niillä, olen ihan itsekin käpistellyt noita värillisiä kuvia jokunen aika sitten :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuopion kuvat sain siirrettyä Photariin 1000 x 1000 pixeliä kokoisina. Allaoleva ohje ei varmaankaan sovi Vaasan kuviin:

"Kuopionseudun karttapalvelussa (http://kartta.kuopionseutu.fi/map/map.php) homma toimii seuraavasti:

Java viritelmä lataa palvelimelta aina 400px x 460px kokoisia karttapaloja, oli näytön koko mikä tahansa.

Palvelimelta saa kuitenkin ladattua suoraan maksimissaan 1000px x 1000px kokoisia karttapaloja tähän tyyliin:

http://kartta.kuopionseutu.fi/map/cgi-bin/map.php?q=80&w=1000&h=1000&px=1.0&x=3534691.0&y=6977884.0&data=2&koodi=kooditahan&kieli=1

Osoitteessa w ja h parametrin tarkoittavat luonnollisesti kuvan kokoa, px parametri skaalaa (metriä/pikseli) ja x ja y parametrit KKJ muotoisia koordinaatteja kuvan keskelle. data parametri määrittelee minkälaista karttadataa halutaan, muilla ei olekaan merkitystä

Eli kun px parametrin arvo on 1.0, saadaan seuraava pala ladattua lisäämällä x ja y arvoihin aina vuorotellen 1000." Tämän neuvoi Teemu Peltonen.

Siis miten Vaasan kuvat saa kopioitua Photariin isompina kokonaisuuksina?

yES

Hei

Olen tehnyt photoscenery maisemat SilentWings ohjelmaan mm Vaasan ilmakuvista. Ilmakuvien käyttö ilman lupaa kuvien omistajaltahan ei ole sallittua. Minä kysyin luvan teknisen viraston paikkatietoinsinööriltä. Otimme Menkijärvestä itse kuvat viime syksynä ( 300 kuvaa jotka yhdistin manuaalisesti)

EFVA

sw_efva.jpg

EFME

efme_sw.jpg

Vaasan scenery on suurinpiirtein Vaasan kaupungin kokoinen eli sama kuin löytyy www.vaasa.fi kartasta ja EFME noin 5 km kentän ympärillä.

Tarkkuutta noin 1 m/pix

T Jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... jotain häikkää ilmeisesti siellä niillä, olen ihan itsekin käpistellyt noita värillisiä kuvia jokunen aika sitten :)

Kyllä nuo nyt värillisenäkin näkyy.

Jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa viimevuoden lopulla selvittelin Maanmittauslaitoksen kuvien käyttämistä.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?cx=2443570&cy=7003990&scale=40000&tool=siirra&mode=orto〈=FI

Tuollahan on nyt kaikki mustavalkoisia mutta ovat aloittaneet värillisten kuvien ottamisen vihdoinkin.

http://www.maanmittauslaitos.fi/Tuotteet_ja_palvelut/Ilmakuvat/Digitaalinen_kuvatuotanto/Digitaaliset_ortokuvat.htm

Tiedustelin näiden kuvien käyttöä omassa SilentWings Suomisceneryn yhteydessä ja sain hyvin positiivisen vastauksen. Kunhan kuvia

tulee niin niitä saisi käyttöön. Tähän mennee varmaan jokunen vuosi ennenkuin peittävyys alkaa olla kohtuullinen mutta toivoa on siis

koko suomen saamiseksi ilmakuvapohjaiseksi.

Jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiedustelin näiden kuvien käyttöä omassa SilentWings Suomisceneryn yhteydessä ja sain hyvin positiivisen vastauksen. Kunhan kuvia

tulee niin niitä saisi käyttöön.

Kyselitkö siltä pohjalta että maisemat tulisivat yleiseen jakoon nettiin kaikkien ladattavaksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joensuusta löytyy erinomainen ilmavalokuvakartta osoitteesta http://maps.live.fi . Microsoftin Virtual Earth käyttää tuota yhteistyössä (sivulla olevan ilmoituksen mukaan) Fonectan kanssa. Sitä karttaa ei kuitenkaan saa suoraan siltä sivulta kopioitua tiedostoksi. Kuvaoikeuksista tuon osalta en tiedä mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joensuusta löytyy erinomainen ilmavalokuvakartta osoitteesta http://maps.live.fi . Microsoftin Virtual Earth käyttää tuota yhteistyössä (sivulla olevan ilmoituksen mukaan) Fonectan kanssa. Sitä karttaa ei kuitenkaan saa suoraan siltä sivulta kopioitua tiedostoksi. Kuvaoikeuksista tuon osalta en tiedä mitään.

Olen yrittänyt Microsoftilta ja muualtakin (ilmakuvafirma) saada käyttöoikeutta LiveSearch- ilmakuviin, mutta joka paikasta vastaus on ollut aina kielteinen. Maksamalla ison tukun rahaa noita voisi saada.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyselitkö siltä pohjalta että maisemat tulisivat yleiseen jakoon nettiin kaikkien ladattavaksi?

Nyt ei ole tässä juuri sitä mailikeskustelua mutta kyllä kirjoittelin ihan julkisesta käytöstä koska tarkoitus

ei ollut laisinkaan privaattikäyttöön.

Avainsanoja kyselyssä "simulaattori koulutuskäyttöön" ja "harjoittelu"  etc.

Jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt ei ole tässä juuri sitä mailikeskustelua mutta kyllä kirjoittelin ihan julkisesta käytöstä koska tarkoitus

ei ollut laisinkaan privaattikäyttöön.

Avainsanoja kyselyssä "simulaattori koulutuskäyttöön" ja "harjoittelu"  etc.

Juu, hieno homma jos onnistuu. Itse epäilen ihan loppuun saakka tätä, nimim. niin monta kertaa kyseessä olevan laitoksen suolaisia hintoja tutkineena. Siksi tuntuu ihan hullulta että he antaisivat yhtäkkiä kuvat ilmaiseksi. No... se nyt on vain minun "perus-epäilijän" vika.  :) Toivotaan siis parasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään