Risto Partanen

Kiinnostus verkkolentämiseen


84 viestiä aiheessa

Moi

 

Tällainen pikkuinen kartoitus! Eli olisiko sinulla kiinnostusta tulla lentämään tai lennonjohtamaan virtuaalitaivaalle mutta et jostain syystä uskalla tai pysty?

Äänestys on tarkoitettu ainoastaan henkilöille, ketkä eivät vielä ole verkossa säännöllisesti! Joten mikäli et kuulu kohderyhmään niin jätä vastaamatta kiitos!

 

Lisäksi kiinnostaisi tietää syitä siihen, miksi et tule verkkoon tai miksi se ei kiinnosta? Etkö uskalla, eikö softat toimi jne.. Jos voisit vastata tänne tai laittaa allekirjoittaneelle yksityisviestiä niin olisin kiitollinen!

 

Äänestys koskee sekä IVAO:ta että VATSIM:a, mutta vastauksessasi ei tarvitse mainita kumpaakaan! Tässä ei ole oleellista se kumpi kiinnostaa vaan se, kiinnostaako verkkotoiminta ollenkaan.

 

Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"14:12:27 Äänestää aiheessa Kiinnostus verkkolentämiseen. "

 

Sanon nyt uudelleen, että älä äänestä jos lennät jo säännöllisesti verkossa! Mikäli et ymmärrä pyyntöä ja sen tarkoitusta niin laita vaikka yksityisviestiä, vastailen sitten selvemmällä Suomen kielellä!

 

Kiitoksia, mikäli pyyntöä voidaan noudattaa ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua kiinnostaisi verkossa lentäminen. Ongelmaksi vain on muodostunut ajanpuute: radiofraseologian opetteluun kuluisi aikaa, jota yliopisto-opiskelijalla ei ole liikaa. Tosin vastapainona maakuntakentillä voi ilmeisesti höpistä radioon suomeksikin, mikä hieman madaltaisi oppimiskäyrää. Pari kertaa olen jo harkinnut radioliikenteen kuuntelemista (observing) IVAO:ssa, mutten ole vielä rekisteröitynyt jäseneksi enkä asentanut ohjelmistoa. Nyt tarvitsisinkin sen viimeisen sysäyksen, jotta saan raahattua itseni linjoille asti! :D

 

Oma lukunsa olisi tietenkin liikennekoneiden järjestelmien hallitseminen verkkolentämisen aikana, mutta tätä mietin vasta joskus hamassa tulevaisuudessa. Nyt tulisin ehdottomasti lentämään verkkoon ihan simun perus-Cessnalla, koska hitautensa vuoksi se antaa aloittelijalle aikaa reagoida ja tehdä tarvittavat asiat edes hieman sinne päin. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseä ei kiinnosta. Jossain vaiheessa yritin aloittaa verkkolentämisen, latasin IVAOn softat, mutta se vaan jotenkin jäi. Ei riittänyt kiinnostusta opetella fraseologiaa. Jotenkin tuntui muutenkin hankalalta, että pitäisi lentää ja puhua radioon samaan aikaan. Lisäksi verkossa ei ole liikennettä lähellekkään yhtä paljon, kun normaalissa lentämisessä. Varmasti olisi aidompaa lentää verkossa, kun tuo simun Atc on aika pöljä välillä. Mutta jokainen tavallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostusta olisi, mutta ajanpuute vaivaa :-\ Silloin tällöin olisi päivällä aikaa lentää verkossakin, mutta iltaisin ei. Ei taida päivällä olla kovinkaan aktiivista verkossa, Suomen puolella?

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostusta olisi, mutta ajanpuute vaivaa :-\ Silloin tällöin olisi päivällä aikaa lentää verkossakin, mutta iltaisin ei. Ei taida päivällä olla kovinkaan aktiivista verkossa, Suomen puolella?

 

Ville

 

Sama ajanpuute vaivaa monia mukaan lukien itseäni, mutta parhaan mukaan yritetään lentää/johtaa ja opettaa. Luonnollisesti arkisin aamusta alkuiltaan on verkkossa hiljaista koko euroopassa, mutta viikonloppuisin lähes ympäri vuorokauden aktiivista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos yleisilmailu vaan kiinnostaa, niin suosittelen kaikkia ajanpuutteesta kärsiviä kokeilemaan vaikka laskukierroksia. Laskukierroslentoa ei käytännössä tarvitse suunnitella mitenkään etukäteen, ja lennon lyhyen keston takia kynnys lähteä lentämään on pienempi. Ja Suomessa radioliikenteen voi hoitaa paikallislennoilla Suomeksi, se on itseasiassa realistisempaakin. Muutenkin yleisilmailussa fraseologia ei ole niin tappavan tarkkaa ja lennonjohtaja ymmärtää kenties aloittelevaa pilottia enemmän, eikä vaaratilanteita ja sähellyksiä pääse niin helposti syntymään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni kiinnostaisi mutta aika opetella oikeaoppiset hommat verkkolentämiseen puuttuu. Pitäis varmaankin osata lentää oikealla tavalla, ja sitä täytyy vielä harjoitella (laskukierroksia, yms pientä) Tietysti toinen vielä on radiofraseologia, jota täytyy harjoitella. Voi tulla sormi suuhun verkkolennossa. :o Muutenkin jos haluaisin lentää verkossa, haluaisin myös osata koneen jolla lennän järjestelmät hyvin, jottei keksen verkkolennon tulisi jotain probleemaa jonka takia joutuisi katkaisemaan yhteyden. "se vasta olisikin noloa". Katsoo jos pian ehdin defu cessnalla päästä päristellen malmin ympäri. :) Ainiin, tietenkin ajattelin odottaa jotta enemmän FSX maisemia ilmestyisi jotta myös pääsisi lentelemään FSX:llä. Vai onko homma mutkikas jos LJ menee FS9/softat on siis enemmän aidon näköiset ja minä FSX defu kentällä rullailen? Eli siis voiko siinä tulla jotain väärinkäsityksiä FS9-FSX lentäjien kohtaamisessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

voiko siinä tulla jotain väärinkäsityksiä FS9-FSX lentäjien kohtaamisessa?

 

Mulla ei ainakaan ole kertaakaan ollut minkäänlaisia ongelmia vaikka FSX:llä lentelen. Maisemia olen asennellut ne mitä on ollut tarjolla + Ultimate Terrain X Europe.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla ei ainakaan ole kertaakaan ollut minkäänlaisia ongelmia vaikka FSX:llä lentelen. Maisemia olen asennellut ne mitä on ollut tarjolla + Ultimate Terrain X Europe.

 

Komppaan Hannua, mitään ihmeempiä ongelmia ei pitäisi tulla vaikka verkossa on FS9 ja FSX pilotteja. Sceneryt saattavat sijaita pari metriä eri paikassa, mutta se ei todellakaan haittaa verkkolentämistä. Joten ei muuta kuin fraseologiaoppaaseen tutustumista ja taivaalle :-)

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä hirveästi kiinnosta, kun minulla ei muut koneet näy. Syynä on (kai) DirectX 10, mutta Vistaan ei ilmeisesti saa DirectX 9:ää? Vai onko vika jossai muualla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos ei koneet näy niin kannattaapi ehkä selvittää asiaa eikä lyödä hanskoja tiskiin :)

 

No enpä ole niin tehnytkään, vaan olen VFR World Touria jatkanut. TCAS:stähän se näkyy, ja sen avulla ollaan menty, mutta kyllähän se harmittaa, kun ei muut koneet näy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä hirveästi kiinnosta, kun minulla ei muut koneet näy. Syynä on (kai) DirectX 10, mutta Vistaan ei ilmeisesti saa DirectX 9:ää? Vai onko vika jossai muualla?

Kyllä saa, DirectX 10 -systeemillä voi ajaa DX9-ohjelmia. Riittää, että ottaa FSX:stä "DX10 preview" -kohdan pois asetuksista. Muistaakseni tuo ongelma tosiaan johtuu siitä, että mallit eivät ole DX10:n kanssa yhteensopivia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä saa, DirectX 10 -systeemillä voi ajaa DX9-ohjelmia. Riittää, että ottaa FSX:stä "DX10 preview" -kohdan pois asetuksista. Muistaakseni tuo ongelma tosiaan johtuu siitä, että mallit eivät ole DX10:n kanssa yhteensopivia.

Noinhan se juuri on, MTL modellit saa näkymään kunhan ottaa dx10 previewin pois päältä. FPS saattaa tippua, mutta näkyypähän kuitenkin, ja suurin osa scenuista ja koneista näkyy... (mulla ollu monen koneen ja parin scenun kanssa ongelmia DX10...) Ja vistassa kun on DX10, niin se osaa silti käyttää DX9, tai 8,7,6... Eipä se  vaikuta mitään onko sulla DX10 vai DX9, kuitenkin koneesi osaa käyttää DX9. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä saa, DirectX 10 -systeemillä voi ajaa DX9-ohjelmia. Riittää, että ottaa FSX:stä "DX10 preview" -kohdan pois asetuksista. Muistaakseni tuo ongelma tosiaan johtuu siitä, että mallit eivät ole DX10:n kanssa yhteensopivia.

 

Nää! X:stä on aikoja sitten laitettu DX10 preview pois päältä.

 

EDIT: Tuolla linkissä puhutaan Accleration packin DX10 previewistä, mulla ei oo Accleration packkii, pelkkä herra de Luxe vaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nää! X:stä on aikoja sitten laitettu DX10 preview pois päältä.

 

EDIT: Tuolla linkissä puhutaan Accleration packin DX10 previewistä, mulla ei oo Accleration packkii, pelkkä herra de Luxe vaan.

Silloin vika on jossain muualla kuin DirectX:ssä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IVAO:n softat eivät toimi lainkaan yhdistelmällä Vista+Norton, tämä esti minun simuilun aika pitkäksi aikaa kunnes vaihdoin xp:hen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IVAO:n softat eivät toimi lainkaan yhdistelmällä Vista+Norton, tämä esti minun simuilun aika pitkäksi aikaa kunnes vaihdoin xp:hen.

 

Kylläpä toimii ainakin mulla oikein hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on FSX, Vista, ja F-Secure. Eikö kenelläkään ole ollut vastaavaa ongelmaa tuolla kokoonpanolla?

Hyvin käy ja kukkuu samalla setupilla. FSX SP2, Vista Ultimate 32bit ja F-Securen Client Security 8 käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on FSX, Vista, ja F-Secure. Eikö kenelläkään ole ollut vastaavaa ongelmaa tuolla kokoonpanolla?

 

Ei liity millään lailla uskoakseni virustorjuntaohjelmaan toi ongelma. Todella monella on olut vastaava ongelma, kuten itsellänikin jossain vaiheessa.

 

1) Laita simulaattorin varjo-asetukset pois päältä ja kokeile

2) Katso IVAP:n asetuksista, että on rasti kohdassa "Show online traffic"

3) Paina Re-Index MTL

4) Käynnistä simu järjestelmänvalvojan oikeuksilla

5) Asenna koko IVAP-Uudelleen

6) Mikäli koneet ei näy, re-connectaa jollekin toiselle serverille

7) Näkyykö koneita visuaalisesti, koneen TCAS:ssa, IVAP:n TCAS:ssa, onko muita koneita todella liikenteessä?

8.) Onko tapahtunut monella lennolla, ettei muita koneita näy, millä kohtaa lentoa?

9) Näkeekö lennonjohto sinut?

10) Näkeekö muut koneet sinut?

 

Tossa nyt alkuun muutama pointti. En jaksa millään uskoa, että kyseessä on ylitsepääsemätön ongelma. Simulaattorimaailma täynnä pienempiä ja suurempia ongelmia, ne pitää vain ratkaista...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No enpä ole niin tehnytkään, vaan olen VFR World Touria jatkanut. TCAS:stähän se näkyy, ja sen avulla ollaan menty, mutta kyllähän se harmittaa, kun ei muut koneet näy.

 

2.) Löytyvätkö IvaP:n asetukset siis IvaP:sta itsestään? Mistä (sieltä)? Ja jos on IvaP:ssa, niin tarviiko olla online?

 

3.) Re-Index MTL? Tuo varmaan löytyy MTL-ohjelmasta?

 

6.) Tarkoittaako tuo re-connectaus, että menen offlineen, ja sitten uudestaan, mutta eri serverille? Olen monellekin eri servulle yrittänyt kirjautua (en monesti ennen samaa lentoa kuitenkaan), mutta kaikilla servuilla  sama. Yleensä olen ollut jollakin EU-servuista.

 

7.) Kuten sanoin tuossa lainaamassani tekstissä, muut koneet näkyvät (IvaP:n) TCAS:ssä.

 

8.) Muistaakseni kolmella ensimmäisellä lennolla näkyi muut koneet, mutta sen jälkeen ei. Koko lennon ajan.

 

9.) Lennonjohto ainakin tietää että olen siellä missä olen.

 

10.) Muut koneet näkevät minut, todistajana esim. Ville Heikkinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään