Risto Partanen

Kiinnostus verkkolentämiseen

84 viestiä aiheessa

2.) Löytyvätkö IvaP:n asetukset siis IvaP:sta itsestään? Mistä (sieltä)? Ja jos on IvaP:ssa, niin tarviiko olla online?

Asetukset löytyy ihan Vistan käynnistä valikosta. IVAO/Ivap ainakin mulla. Onko sulla SP1 ja 2 asennettuna FSX:ään? Tuo Service Pack 2:n puuttuminen aiheutti ainakin mulla vähän toisenlaisia ongelmia ongelmia kun poistin sen. Piti asentaa takaisin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

Juu näin juuri kuten Hannu sanoi, eli käynnistä valikon takaa löytyy IVAP:n asetukset. Kurkkaa sieltä kohta 2 ja tee kohta 3. Katso lisäksi muutkin asetukset Online Flyingin tms. alta samasta paikasta.

Viimeisin kärkitietoni on, että Parviaisen Jeromella oli tismalleen sama vika. Tosin siitä on jo aikaa eikä minulle ikinä selvinnyt miten hän korjasi ongelman. Se fiilis on, että asiaan on joku huomattavan yksinkertainen ratkaisu. Tee noi mainitsemani kohdat niin pohditaan sitten lisää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeisin kärkitietoni on, että Parviaisen Jeromella oli tismalleen sama vika. Tosin siitä on jo aikaa eikä minulle ikinä selvinnyt miten hän korjasi ongelman. Se fiilis on, että asiaan on joku huomattavan yksinkertainen ratkaisu. Tee noi mainitsemani kohdat niin pohditaan sitten lisää.

Joo itselläni oli tämä sama ongelma, silloin kun aloitin verkossa (reilu vuosi sitten). Jonkun aikaa asian kanssa taistelin, muokkailin viiruksen torjuntaa, vaihdoin asetuksia ja ylipäätään säädin vähän sitä sun tätä aina edes tietämättä mitä teen  ;D. Sitten se vain yhtäkkiä alkoikin toimimaan, enkä loppupeleissä tiedä mikä oli ongelman ratkaisu, kun sitä sun tätä tuli säädettyä  :-\. Vista + FS9, en muista mikä viruksentorjunta ohjelma ongelman aikana oli, mutta Norton on mullakin joskus ollut.

Jos Riston vinkeistä mikään ei auta, kokeile vielä asentaa se MTL ja kaikki muukin IVAOn softiin liittyvä "suorita järjestelmänvalvojana". Ei mitään hajua onko tolla mitään merkitystä, mutta itse taisin sitäkin kokeilla.

Jokatapauksessa ongelma ratkeaa jollain keinolla, kunhan jaksaa vaan kaikkea kokeilla  :)!.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi nyt varmaan tänne laittaa: Mulla ei simun kaatumisen jälkeen (joka kaatuu siis aina, kun yritän twiikkailla cfg:tä. Ei siitä enempää) ei näy MTL:t. Niiden reindexointi auttaa aina, mutta silloin kun ei muista tehdä sitä, niin onkin vähän huonompi juttu... Kerran tuli jenkeissä valitusta, kun ajoin päälle, kun olin sitä nappulaa unohtanut klikkailla. Sai sitten selitellä, että mistä johtui. ;D Ideaa, että mistä voisi johtua?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi nyt varmaan tänne laittaa: Mulla ei simun kaatumisen jälkeen (joka kaatuu siis aina, kun yritän twiikkailla cfg:tä. Ei siitä enempää) ei näy MTL:t. Niiden reindexointi auttaa aina, mutta silloin kun ei muista tehdä sitä, niin onkin vähän huonompi juttu... Kerran tuli jenkeissä valitusta, kun ajoin päälle, kun olin sitä nappulaa unohtanut klikkailla. Sai sitten selitellä, että mistä johtui. ;D Ideaa, että mistä voisi johtua?

Niin siis tarkoitatko että tuota Reindex MTL-nappia pitäisi painella kesken lennonkin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin siis tarkoitatko että tuota Reindex MTL-nappia pitäisi painella kesken lennonkin?

Ei pysty painamaan, jos simu on käynnissä. Tai voi, mutta siitä voi tulla ikäviä seurauksia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikista ohjeista, nyt toimii. :thmbup:

EDIT: Laitetaan sen kunniaksi vielä kuva tuosta metsurista. Taitaapa olla simuissa vähän eri kohdassa tuo kenttä. :laugh:

Air Algerien 738.

[ attachment removed / expired ]

Lennon alkuvaiheessa oli Malagaa lähestymässä joku MD-8X. Vaappui pahan näköisesti sekä vaaka- että pystysuunnassa. :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... kiinnostusta edelleen olis, mutta tänään meni kyllä taas maku koko touhuun hienosti :thmbdn: Ensinnäkin kun koitin ajaa IvAppia externalista, se ei toimi kuin window-modessa -> paska fps.

ATC:stä en edes sano mitään... muutakun että suht tylyä oli palvelu... :P

Tulispa se fixi SB4ään jo....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... kiinnostusta edelleen olis, mutta tänään meni kyllä taas maku koko touhuun hienosti :thmbdn: Ensinnäkin kun koitin ajaa IvAppia externalista, se ei toimi kuin window-modessa -> paska fps.

ATC:stä en edes sano mitään... muutakun että suht tylyä oli palvelu... :P

Tulispa se fixi SB4ään jo....

Tämän ketjun loppuosa lukittiinkin jo, ja ehkä syystäkin, mutta palaan vielä muutamalla kommentilla aiheeseen. Älkää nyt kukaan vetäkö herneitä sieraimiin vaikka 12 h Ivao-kokemuksella kommentoinkin.

Ensinnäkin laitteiden/ohjelmistojen toimimattomuuteen. Itse kiinnostuin verkkolentämisestä tahkottuani off-linessa aina fs 2000:sta saakka. Ensi yritykseni noin vuosi sitten kariutui siihen, että pitkällisestä yrittämisestä huolimatta en koskaan onnistunut saamaan Vatsim-verkon lennonjohtajien ääntä kuuluviin - oma ääneni kyllä kuului lennonjohtajille. Uusi yritykseni uuden tietokoneen ja Ivaon ohjelmien kanssa on sujunut ongelmitta. Ohjelmat olen ladannut ohjeiden mukaan ja ne ovat toimineet kuten pitääkin. Kaksi kertaa on yhteys katkennut kesken lennon, mutta palannut heti connect-nappia painamalla.

Uskoisin, että foorumilta saa apua teknisiin ongelmiin, jos ne asiallisesti tuo esiin. Kiukuttelu ja paskoittelu ei varmasti edistä ongelmien ratkaisua.

Tekstillä lentämistä kokeilin muutaman kerran Vatsimissa, mutta totesin sen aika hankalaksi. Sormet eivät oikein ehtineet mukaan koneen lentonopeuteen ja lentely alkoi olla enemmän sähläämistä kuin taidokasta toimintaa. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tekstillä lentäminen on jatkossakin sallittava, sillä joukossa saattaa olla harrastajia, joilla voi tosiaan olla pätevät syyt tekstin käyttöön.

Lennonjohtajilta sain asiallista apua yrittäessäni ratkoa Vatsim yhteysongelmiani. Ivaossakin minua on mielestäni kohdeltu asiallisesti, vaikka omat mokani olen varmasti tehnyt. Ehkä toivomuksena lennonjohtajille voisi esittää, että jos lentosuunnitelman RMK kohdassa lukee BEGINNER, puhenopeutta voisi automaattisesti hidastaa. Pitkien numerosarjojen kuuleminen ja ymmärtäminen helpottuisi. Suomalaisten englannin ääntämys on mielestäni kyllä aika hyvällä tasolla, se on yleensä selkeätä ja ymmärrettävää. Kuuntelin kerran Real ATC:ltä, kun Finnairin kone oli Amsterdamissa alottelemassa rullausta-oli todella ilo kuunnella suomalaisen lentäjän selkeää, rauhallista ja ennekaikkea ymmärrettävää radiofraseologiaa (verrattuna vaikka ranskalaisiin tai kiinalaisiin).

Kansainvälisessä verkossa kun toimitaan, olisi tietysti kohteliasta ulkomaalaisia harrastajia kohtaan silloin kun heitä on kuulolla, jos yritettäisiin englannilla. Ainahan se ei ole mahdollista, mutta yrittäähän voidaan. Turha meidän on toistemme kielitaitoa tällä foorumilla mollata, kyllä se kestää vertailun moneen muuhun kansakuntaan.

Luultavasti monella aloittelijalla verkkolentämisen suurin peikko on juuri tämä äänen käyttö radioliikenteessä. Ihan samalla tavalla jännittää varmasti aloittelevia lennonjohtajia. Se on luonnollista, mutta juuri tämä uusi elementti, ääni, yhdistettynä muutenkin mielenkiintoiseen harrastukseen, tekee mielestäni verkkolentämisestä todella kiehtovaa.

Nyt vaan kaikki odottelemaan eläkepäiviä verkkolentämällä  :laugh: ! Ja jäitä hattuun tai grogilasiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin kun koitin ajaa IvAppia externalista, se ei toimi kuin window-modessa

Joo, muistan Thomsonin aikaan kun yritettiin kimpassa vetää, niin tais 5/5 yritystä mennä niin, että jommalla kummalla jossain vaiheessa lagas toi IVAP ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, muistan Thomsonin aikaan kun yritettiin kimpassa vetää, niin tais 5/5 yritystä mennä niin, että jommalla kummalla jossain vaiheessa lagas toi IVAP ;D

No joo, kanarialla silloin tais kaatua 2 kertaa putkeen koko pska ennenkun kolmannella päästiin matkaan... tai sinähän pääsit ekalla mutta minä en ;D

BTW; just vedin HEL-ARN VATSIMissa ihan huvikseen testimielessä kun asentelin molemmat ohjelmat(SB4, IVAP) uudestaan koneelle... hyvin pelitti tuo SB4:kin, ei ainakaan kaatunut simu... tosin johtoa ei ollut eikä liiemmin liikennettäkään lähistöllä. Tosin vedin tuonkin externalina, mutta täytyy koittaa molempia vielä ihan internalina tollasilla lyhyillä legeillä niin ei haittaa vaikka kaatuisikin... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, kanarialla kahdesti, ja Bhamissa eikös sulla 2 vai 3 krt sinne Madeiralle ja Malagaan lähdettäessä sidin lopussa latautunu takas portille, ja kerran ihan vaan CTD twr taajuudelta lähdettäessä... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vastasin kyselyyn Ei! . . . oikeastaan siinä olisi pitänyt olla myös vaihtoehto  "kiinnostaa jonkin verran", koska näin se minun kohdallani on. Tällähetkellä tilanne on sellainen, että tuo lentosimulaattori on mielestäni sellainen runsaudensarvi, että täytyy rajata joitain aktiviteetteja pois mitä se tarjoaa . . .

On mahtavaa keräillä erilaisia lentokoneita ja maisemia, tehdä repaintteja asennella Ai liikennettä, laivoja ym. Tehdä kuvankaappaus kuvakertomuksia jne.

Hallitsen jonkinverran sääntöjen mukaan lentämistä ja silloin tällöin lentelen  mielestäni "oikeaoppisesti" simulaattoron oman lennonjohdon ja ilmailukarttojen avustuksella . . . se on mielestäni erittäin jännitävää ja riittää mainiosti minulle.

Tuo verkossa lentäminen on varmasti kiehtovaa kun siellä on tuttuja lentäjiä mukana joita sitten tapaa ilmassa ja lentokentillä ja varmaankin tuo verkkolentäminen on yksi tämän harrastuksen kohokohtia mutta minä arvostan kuitenkin enemmän noita edellä kertomiani asioita.

:)

Mahtaisikohan tuo minun nettiliitymäkään toimia verkkolentämisessä, 1meg. lagaton laajakaista, se kun välillä pätkii ja heittää ulos netistä jos verkko on kuormitettu liiaksi ja yleensähän se aina on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla olis todella paljon kiinnostusta verkkolentämiseen, varsinkin IVAO:on, koska tuota IVAO- porukkaa on täällä foorumilla, mutta mä en vaan uskalla. Mä osaan lentää ihan ok, siinähän se just on. Mitä jos mulla menee jotain väärin?

Alex

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla olis todella paljon kiinnostusta verkkolentämiseen, varsinkin IVAO:on, koska tuota IVAO- porukkaa on täällä foorumilla, mutta mä en vaan uskalla. Mä osaan lentää ihan ok, siinähän se just on. Mitä jos mulla menee jotain väärin?

Alex

No sit menee väärin, ei kukaan oo seppä syntyessään. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alex

Ei haittaa yhtikäs mitään :)

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei haittaa yhtikäs mitään :)

Antti

Millätavalla ei haittaa? Se, että menee jokin väärin, vai että mä en uskalla tulla? heh ? :D

Alex

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millätavalla ei haittaa? Se, että menee jokin väärin, vai että mä en uskalla tulla? heh ? :D

Alex

Jos jotain menee väärin, niin lennonjohtaja varmasti auttaa sinua. Kaikki tekevät virheitä, ei siitä kannata kantaa huolta :)

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos jotain menee väärin, niin lennonjohtaja varmasti auttaa sinua. Kaikki tekevät virheitä, ei siitä kannata kantaa huolta :)

Antti

Kiitos paljon tää rohkas!  ;D

Alex

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luet vaan ne ohjeet ja etenkin esim. nuo koulutustapahtumien ohjeet (http://www.ivao.fi/tapahtumat/koulutus/), ja kun tunnet olevasi valmis -> verkkoon. Kerralla tuota ei voi oppia vaan uutta asiaa tulee pikkuhiljaa.

Juu mä oon noita kokopäivän tässä lueskellu, katotaan jossainvaiheessa ensviikkoa tai sitäseuravaa, millon alotan taas verkossa. ;)

Alex

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu mä oon noita kokopäivän tässä lueskellu, katotaan jossainvaiheessa ensviikkoa tai sitäseuravaa, millon alotan taas verkossa. ;)

Hienoa Alex, oikea asenne :thmbup: Tervetuloa mukaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään