Risto Partanen

Kiinnostus verkkolentämiseen

84 viestiä aiheessa

Juu mä oon noita kokopäivän tässä lueskellu, katotaan jossainvaiheessa ensviikkoa tai sitäseuravaa, millon alotan taas verkossa. ;)

Alex

Lauantaina 4.4. on aloittelijoille suunnattu VFR Saturday :-) Ohjeet VFR-lentämiseen ja lisäinfoa löytyy http://vfrsaturday.mik.fi

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen pitkään jo luppoaikaani käyttänyt A320:n manuaalien lueskeluun ja järjestelmien opetteluun ja nimenomaan vaan ihan ajankuluksi. Simulaattoreita olen vääntänyt vaihtelevasti jo FS98:sta lähtien, joskus on mennyt vuosi koskemattakaan simuun ja sitten taas useampia viikkoja melkein kokoajan tikussa kiinni. Joskus ei koneessa ole riittänyt tehot tyydyttävään lentokokemukseen ja joskus taas lentäjän kiinnostus on ollut muissa asioissa.

Nyt kuitenkin viime viikonloppuna katselin ilmailuun liittyviä Youtube-videoita. Katsoin jotain videota joka johti toiseen ja pitkän ketjun jälkeen huomasin katsovani jotain VATSIM:iin liittyvää videota. Siitä innostuneena päätin rekisteröityä ja katsoa josko sitä tulisi aloitettua. No, rekisteröidyin ja huomasin että minulla olikin tuolla jo tunnus. Vuodelta 2001 ja samalla muistinkin rekisteröityneeni, mutta jättäneen asian hautumaan kun ajattelin että olisi liian vaikeaa, virheitä ei sallittaisi ja ilmapiiri vain yksinkertaisesti olisi sellainen ettei aloittelija seassa pärjäisi. Sellaisen kuvan sillon jostain sain. Ja itseasiassa, sama olo on edelleenkin. Minun tapauksessani mistään fraseologioitten opettelusta tai kartanluvusta tuo ei kiinni jäisi, mutta edelleenkin tuntuu vain siltä ettei alkuun pääsisi ilman jonkinlaista mielipahaa huonoista suorituksista ja muitten suoritusten pilaamisesta.

Itseasiassa, hieman samanlainen fiilis tulee tänne foorumille kirjoittamisestakin. Täällä on niin paljon asiantuntevuutta ja oikeaa tietoa, että tiedän monen "alempiarvoisen" vain tyytyvän lukemaan koska arvelee ettei ole tervetullut joukkoon vaikka jotain sanottavaa olisikin. Koska pelkää, että on väärässä ja asiantuntijoilta tulee sitten lähinnä vittuilua. Offtopiccia, enkä tarkoita mitenkään äärimmäisenä tätä tilannetta, mutta ajattelinpa nyt kuitenkin avautua kun sivumennen johonkin osuu  ;D

Mutta olen silti päättänyt, että joko VATSIMia tai IVAO:ta on kokeiltava vielä jossain vaiheessa. Nyt vain pitäisi sitten päästä perille siitä, kumpi kannattaa... Tässä olen jo koko viikonlopun lueskellut noihin liittyviä oppaita, saapa nähdä koska on omasta mielestään tarpeeksi pätevä virtuaalitaivaille  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vuodelta 2001 ja samalla muistinkin rekisteröityneeni, mutta jättäneen asian hautumaan kun ajattelin että olisi liian vaikeaa, virheitä ei sallittaisi ja ilmapiiri vain yksinkertaisesti olisi sellainen ettei aloittelija seassa pärjäisi. Sellaisen kuvan sillon jostain sain. Ja itseasiassa, sama olo on edelleenkin. Minun tapauksessani mistään fraseologioitten opettelusta tai kartanluvusta tuo ei kiinni jäisi, mutta edelleenkin tuntuu vain siltä ettei alkuun pääsisi ilman jonkinlaista mielipahaa huonoista suorituksista ja muitten suoritusten pilaamisesta.

Itseasiassa, hieman samanlainen fiilis tulee tänne foorumille kirjoittamisestakin. Täällä on niin paljon asiantuntevuutta ja oikeaa tietoa, että tiedän monen "alempiarvoisen" vain tyytyvän lukemaan koska arvelee ettei ole tervetullut joukkoon vaikka jotain sanottavaa olisikin. Koska pelkää, että on väärässä ja asiantuntijoilta tulee sitten lähinnä vittuilua. Offtopiccia, enkä tarkoita mitenkään äärimmäisenä tätä tilannetta, mutta ajattelinpa nyt kuitenkin avautua kun sivumennen johonkin osuu  ;D

Mutta olen silti päättänyt, että joko VATSIMia tai IVAO:ta on kokeiltava vielä jossain vaiheessa. Nyt vain pitäisi sitten päästä perille siitä, kumpi kannattaa... Tässä olen jo koko viikonlopun lueskellut noihin liittyviä oppaita, saapa nähdä koska on omasta mielestään tarpeeksi pätevä virtuaalitaivaille  :laugh:

Moi!

Eiköhän ne jalat ole tutissut ihan jokaiikalla ennen ensilentoa, siitä ei kannata sen kummempia paineita ottaa, kunhan yrittää parhaansa. Pikkuhiljaa alkaa sitten kokemuksen myötä lisää tietoa ja varmuutta karttua. http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,85899.msg1025627.html#msg1025627 tuossa on varsin hyvät kriteerit sille milloin voi siirtyä verkkoon. Niinkuin ilmailussa yleensä jos on jotain epäselvää/kysyttävää kannattaa ehdottomasti ja pitääkin kysyä. Ei täällä foorumilla kukaan silmille tule, jos asiallisesti kysyy vaikka sitä apua  :).

Verkkovaihtoehdoista suosittelen lämpimästi IVAOta. IVAO Finlandin jäsenmäärä on lähes kominkertaistunut reilun vuoden aikana, joten Suomen taivaat ovat täynnä lentoja ja lennonjohtajia päivittäin  :thmbup:! IVAO on myös erittäin Eurooppa painoitteinen, kun taas VATSIM on enempi jenkkiverkko. Nykytilanteessa IVAO on ehdottomasti parempi vaihtoehto, ellei sitten tykkää lentää siellä jenkeissä.

Tässä nyt vielä hieman statistiikkaa verkkojen väliltä Suomen osalta.

Vuosi 2008:

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,84587.0.html

Alkuvuosi 2009:

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,85977.0.html

Tervetuloa IVAO:n taivaille  :)!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiallinen kommentti ja monella itsetutkiskelun paikka! Mutta se täytyy sanoa, että ilmapiiri on parantunut ja toisten tapojen hyväksyminen sekä auttamisen halu on lisääntynyt viimeisen vuoden aikana todella paljon!

Ei muuta kuin mukaan vaan, ei kannata suotta pelätä :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiinnostusta on, mutta uskallusta ei, koska pelkää kämmivänsä ja saa sitten bannit. :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla olis todella paljon kiinnostusta verkkolentämiseen, varsinkin IVAO:on, koska tuota IVAO- porukkaa on täällä foorumilla, mutta mä en vaan uskalla. Mä osaan lentää ihan ok, siinähän se just on. Mitä jos mulla menee jotain väärin?

Alex

Itsellä ihan samanlainen fiilis. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei bannita, ei todellakaan :)

Virheitä sattuu, aloitteleville ja kokeneille (nimim. kämmäsi jotain menneellä viikolla...) eikä sen vuoksi ketään poisteta kovinkaan helpolla. Sen sijaan jos et noudata yleisiä sääntöjä ja ohjeita ja lennät täysin miten sattuu niin saattaapa siitä joku valvoja (SUPervisor) tulla jotain sanomaan.

Juu, yrittämisestä ei rangaista. Bannia voidaan antaa siinä tapauksessa, että sääntöjä rikotaan tarkoituksella ja jatkuvasti. Aloittelijoita ei ole tarkoitus karkottaa rankaisemalla jokaikisesta erheestä minkä saattaa tehdä. Päin vastoin, apua tarvitseville pyritään aina löytämään kysymys vastauksiin, riittää että uskaltaa kysyä. Kukaan ei ole verkkoilmailu-uransa aikana säästynyt mokailuilta ja sattuuhan noita tosielämässäkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heissan ja hellät tunteet! Viime viikko meni manuaaleja lukiessa, nyt aloitin ohjelmien lataamisen ja eisikoislentoaika vois olla huomenna.! ;) Tästä tulee kivaa. 

Alex

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heissan ja hellät tunteet! Viime viikko meni manuaaleja lukiessa, nyt aloitin ohjelmien lataamisen ja eisikoislentoaika vois olla huomenna.! ;) Tästä tulee kivaa. 

Alex

Tervetulemas vaan ja jos jotain kysyttävää tulee, niin kysy vain rohkeasti!  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei mulla tuli heti kysyttävää, mun VID ja PASSWORD ei toimi, ei oo ilmotettu mistään poistamisesta tai jne. enkä oo kyllä mitään vielä kerenny tekemäänkään, jun sain accountin takas, ku se oli deactivoitu.

Alex

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei mulla tuli heti kysyttävää, mun VID ja PASSWORD ei toimi, ei oo ilmotettu mistään poistamisesta tai jne. enkä oo kyllä mitään vielä kerenny tekemäänkään, jun sain accountin takas, ku se oli deactivoitu.

Alex

Siinä menee yleensä joku 15 min että lähtee toimimaan ne tunnukset.

Ilkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siinä menee yleensä joku 15 min että lähtee toimimaan ne tunnukset.

Ilkka

Ajat sitte mä oon rekisteröityny, nyt eilen sain mun accountin pois deactivoinnista, koska en ollu johonki 2 viikkoo sillon joskus IVAO:ssa niin se deactivoitiin, eilen viellä noi tunnukset toimi.

Alex

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ajat sitte mä oon rekisteröityny, nyt eilen sain mun accountin pois deactivoinnista, koska en ollu johonki 2 viikkoo sillon joskus IVAO:ssa niin se deactivoitiin, eilen viellä noi tunnukset toimi.

Alex

Jaa, sitten en osaa sanoa että mikä tässä mättää  :P

Ilkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alex

Kokeile pyytää salasanat uudelleen. Ja mahdollisesti myös generoida uudelleen jos ei vanhojen pyytäminen riitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tein uuden eli mun vanha oli jotenkin postettu tai poistunut, mutta nyt toimii kyllä nettisivulla password ja id, mutta ei IvAp:issa. IvAp iin laitan aina IVAN passwordin ja tavallisen ID:n mut ne ei toimi.

Alex

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tein uuden eli mun vanha oli jotenkin postettu tai poistunut, mutta nyt toimii kyllä nettisivulla password ja id, mutta ei IvAp:issa. IvAp iin laitan aina IVAN passwordin ja tavallisen ID:n mut ne ei toimi.

Tunnuksesi on käyttämättömänä mennyt inactive -tilaan. Aktivoi se täältä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tunnuksesi on käyttämättömänä mennyt inactive -tilaan. Aktivoi se täältä.

Meninpä aktivoimaan sen valtuuksini, eli nyt pitäisi toimia nuo vanhat tunnukset.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä sain uuden koneen, eikä nyt oo FSX levyjä, eikä IVAO softia, joten se nyt jää vähäksiaikaa, anteeksi tällanen, mutta uus kone tuli tarpeeseen.

Mä pidän tätä vanhaa konetta sellasena "foorumikoneena", ja tota uutta sitten kattelen simuilun merkeissä.

Alex

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän tämä verkkolentäminen ole laisinkaan vaikeaa :), viikko ollaan katottua Jeromen kanssa näitä asioita ja tänään tein ensimmäisen IFR lennon Oulusta Helsinkiin E190:lla. :thmbup:

Tosin virheitä tuli, kun meni ORM1R STARin ohi, mutta ei siinä kauan mennyt päästä takaisin reitille ;D.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän tämä verkkolentäminen ole laisinkaan vaikeaa :), viikko ollaan katottua Jeromen kanssa näitä asioita ja tänään tein ensimmäisen IFR lennon Oulusta Helsinkiin E190:lla. :thmbup:

Tosin virheitä tuli, kun meni ORM1R STARin ohi, mutta ei siinä kauan mennyt päästä takaisin reitille ;D.

Hienoa kuulla tällaista! Toivottavasti muutkin empijät uskaltautuvat mukaan. Tutustukaahan lentäjäkoulutukseemme, jos ette vielä ole: http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,86545.0.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä voisin laittaa tähän sellaista kommenttia, että kynnys oli suuri lähteä verkkoon lentämään, saati sitten hoitaa koko juttu voicella.

Hienosti porukka on ottanut vastaan ja Jerome on ollut todella suuri apu, mies itse lähettää vinkkejä jos munaa. Muutenkaan en ole koskaan huomannut kenenkään lennonjohdossa olevan menettävän malttinsa uusiin lentäjiin.

Eli rohkeasti mukaan, sitä ei opi paremmin kuin kokeilemalla asiaa käytännössä. Ja kannattaa lentää kuin oikeaa konetta, eikä painaa "Disconnect" nappia heti kun tulee virhe. Oikaistaan ja otetaan lentokone haltuun ja saatetaan lentokone kentälle  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo no tänään tuli lennettyä elämäni ensimmäiset IVAO lennot. Pari kertaa tuli semmonen tunne että "apua mitä mä nyt vastaan" mutta chatti auttoi aina tähän, erittäin hyvä ominaisuus. Kiitokset Niko Pursiaiselle sinne tampereen tutkaan niistä ohjeista  :). Eka lento päätty siihen ku sähläsin simun kans ja lento resetoitui, tokalla pääsin jopa flareen asti EFHK:lle, kone vajos liian aikaisin joten siihen jäi (mulla on vauriomallinnus päällä). Ei ihmekään kun yhtäaikaa piti sorvata laskua ja kirjottaa tornille "clrd to land rwy 22L"...

Mutta hauskaa oli! Suosittelen ehdottomasti kaikille simuhulluille verkkolentämistä  :thmbup: Aion taatusti lentää vielä vaikka kuinka monta tuntia IVAO:ssa, sellaset kiksit sain  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään