Risto Partanen

Superlauantai IVAO:sa lauantaina 31.1.2009

21 viestiä aiheessa

Tervehdys!

 

Ylihuomenna lauantaina IVAO:ssa on tiedossa varsinainen superlauantai virtuaali-ilmailijoille. Tuolloin tullaan järjestämään jo aikaisemminkin mainittu Scandinavian Real Life Event. Ruotsin, Norjan, Tanskan sekä Suomen ja plussana vielä Viron ilmatilassa tulee olemaan lennonjohtoa enemmän kuin laki sallii. Näin ollen kaikilla on mahdollisuus päästä todella realistisen ilmailun makuun, jossa lennonjohto näyttelee luonnollisesti huomattavan suurta roolia. Kyseinen tapahtuma on IVAO:n kaikkien aikojen suurin "yksityisesti" järjestetty tapahtuma ja taivas tulee olemaan todella ruuhkainen, se on varma.

 

Ennen RLE:ä ja sen aikana Malmille on luvassa lennonjohtoa lentäjille. Olet sitten ensikertalainen tai jo kokenut stara niin ei muuta kuin propellin rattiin ja lentämään Malmille laskukierroksia, tekemään pieni VFR lento Helsingin edustalle tai miksei vaikka lentämään "puljaa" kahden kentän välille mukavassa porukassa. Malmilla on hyvä ottaa viime hetken tuntuma ennen iltapäivää.. Keliennusteet lauantaille on vaihtelevia, mutta toivotaan aurinkoista pakkaspäivää kuten on lupailtu.

 

RLE starttaa 1200 UTC eli Suomen aikaa kello 14:00! Ensisijaisesti lentäjiä pyydetään bookkaamaan lentonsa täältä mutta mikäli uskallus tms. ei vielä riitä, ilmatilaan on täysi lupa ja oikeus tulla lentämään muutenkin. Tapahtuma kestää kokonaiset yhdeksän tuntia ja jo Helsinki-Vantaalla on lennonjohtajia 8 kappaletta sekä ensimmäistä kertaa Suomessa, Marshaller Follow Me-autolla. Tavan mukaan lentojen varausvauhti kiihtyy loppua kohden, joten kannattaa käydä poimimassa mielekkäimmät päältä ennen kuin muut ehtii.

 

Joten ei muuta kuin kaikki, tervetuloa IVAO-taivaalle heti lauantai-aamusta lähtien :thmbup: Mikäli mieltä hiertää jokin kysymys ja siitä syystä ei uskalla tulla lentämään niin kannattaa mennä kysymään asiasta IVAO:n IRC-kanavalle, kysyä asiasta täällä Foorumilla tai laittaa esimerkiksi minulle tai Jerome Parviaiselle yksityisviestiä niin yritetään löytää vastaus kysymyksiin.

 

Ystävällisin terveisin,

 

Risto Partanen

Ivao-Finland

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites, jos aattelis lähtee sillon lauantaina Malmilta Ouluun, onko hirveen hektinen meno hesan alueella, uskaltaako sinne mennä ollenkaan sekaan? Tai siis en ole varma mistä päin tungen itseni ulos hesan alueelta ja miten pääsen sinne asti. ^^

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei hätää tuosta. Tuskin tutka sinua edes päästää TMA:lle tuolloin niin et tietenkään häiritse Vantaan liikennettä :)

 

Helsingin TMA:n rajat näet parhaiten kartoista (yllättäen) ja alaraja sisemmällä TMA:lla on 1300ft ja ulommalla 2500ft. Malmin torni siis tiputtaa sinut unicomille kun valvomattomaan ilmatilaan lähdet :)

Eli toisin sanottuna unicomille heti departuren jälkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä IVAOn menetelmistä, vaaditaanko valvomattomassa ilmatilassa UNICOMin seurantaa, mutta tosielämässä VFR-lennoilla saadaan yleensä selvitys jättää lähialue jonkin ilmoittautumispaikan kautta.

 

Matkalennolla lentoonlähtöselvityksen jälkeen suoritetaan lentoonlähtö nousten selvityksen mukaiseen maksimikorkeuteen ja suunnistetaan ilmoittautumispaikkaan, ja kun ollaan ilmoittautumispaikassa ilmoitetaan esim. "OTL, NOKKA ulos". Johon torni vastaa esim. "OTL, Lähtö oli 47, hyvää matkaa moi".

 

Paikallislennolla muuten sama mutta lähtöaikaa ei anneta: "OTL, NOKKA ulos" johon torni vastaa "OTL".

 

Tai jos päätetään lentosuunnitelma lähialueen rajalle "OTL, NOKKA ulos päätän lentosuunnitelman", johon torni: "OTL, lentosuunnitelma päätetty aikaan 49".

 

Eli välittömästi lentoonlähdön jälkeen ei ilmoiteta tornin jaksolla mitään eikä varsinkaan vaihdeta jaksoa ilman lupaa - vertaa IFR-lentoon, jossa lentoonlähtöselvityksessä on käsketty (tai STAR-menetelmässä on määrätty) vaihtaa tutkan jaksolle, jolle ilmoittaudutaan lentoonlähdön jälkeen.

 

Joskus harvoin VFR-lento koordinoidaan valmiiksi tutkan kanssa (edellyttää ennakkovalmistelua ja hyvin hiljaista TMA:ta; ohjeet AIP:ssä), jolloin selvitys ei ole "jätä lähialue xxx kautta" vaan  esim. "lentoonlähdön jälkeen nouse 3000 jalkaan, vasemmalla kaarrolla suoraan reitille, koodaa 5661", jolloin lentoonlähtöselvityksen yhteydessä "yhteys tutkaan 119.1".

 

Muitakin variantteja löytyy, ehkä tavallisin se että lentosuunnitelmaan on merkitty esim. FL65, ja on ruuhka-aika, jolloin selvitys on normaalisti "Jätä lähialue NOKKAn kautta VFR", joka oikeuttaa nousemaan maksimikorkeuteen 700 jalkaa ja aikanaan ilmoitellaan: "OTL, NOKKA ulos" johon torni vastaa  esim. "OTL, lähtö 47, korkeutta tutkalta" tms.

 

Tutkan kanssa matkalennolla esimerkiksi:

 

OHCTL: Helsingin tutka, OHCTL

tutka: OHCTL

OHCTL: OHCTL VFR Turkuun lentosuunnitelman mukaan Kaivopuiston tasalla 1300 jalkaa QNH xx, pyydän nousta lentopinnalle 65

tutka: OTL, koodaa 5661

OHCTL: koodaan 5661, OTL

tutka: OTL, tutkayhteys, nouse lentopinnalle 60 (C-ilmatilassa tasapinnat kaikille lennoille - IFR-koneiden porrastus on 1000 jalkaa joten +500 jalkaa lentävä kone varaisi myös pinnat 60 ja 70; liikennetilanteesta riippuen pyydetty korkeus voi mennä sellaisenaan läpi)

OHCTL: nousen lentopinnalle 60, OTL

 

Mutta kovin usein, varsinkin jos on ruuhkaa: "OTL, koodaa 5661, säilytä 1300 jalkaa (pysyttele valvomattomassa), kutsun 10 min kuluttua". Mutta transponderikoodin saaminen kertoo että selvitys korkeammalle on tulossa. Jos vaikuttavaa alapuolelta porrastettavaa liikennettä ei ole, korkeusselvitys on VFR-lennolle yleensä esim. "4000 jalkaa tai alle", jolloin esimerkiksi pilven väistäminen alakautta ei vaadi erillistä selvitystä.

 

Fraseologiaesimerkki oikeellisuusvarauksin - virallista ja täysin oikeaoppista ei taida olla missään julkaistu.

 

Miika

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta kaikille!

 

Keli on Etelä-Suomessa kuin morsian, joten ei muuta kuin virtuaaliselle taivaalle :thmbup: Malmin tornissa on jo johtoa!

 

METAR EFHK 310750Z 03004KT 4000E -IC FEW005 M17/M19 Q1034 0415//52 5415//55 1515//95 NOSIG

TAF EFHK 310537Z 3106/0106 03005KT CAVOK PROB30 3106/3108 4000 -IC FEW001 TXM13/3112Z TNM19/3121Z

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta kaikille!

 

Keli on Etelä-Suomessa kuin morsian, joten ei muuta kuin virtuaaliselle taivaalle :thmbup: Malmin tornissa on jo johtoa!

 

METAR EFHK 310750Z 03004KT 4000E -IC FEW005 M17/M19 Q1034 0415//52 5415//55 1515//95 NOSIG

TAF EFHK 310537Z 3106/0106 03005KT CAVOK PROB30 3106/3108 4000 -IC FEW001 TXM13/3112Z TNM19/3121Z

 

 

 

 

EFHF_TWR Online vissiin koko päivän kun ei saada simua kuntoon joten tulkaa lentämään..

 

>
METAR: EFHF 310920Z VRB02KT CAVOK M14/M17 Q1034
short-TAF: EFHF 310836Z 3109/3117 02003KT 9999 FEW006 PROB30 3109/3112 2500 IC FEW001
long-TAF: poissaoleva

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

scandinavialrle.jpg

 

Nyt on paras mahdollinen johto paikalla! Vain tampio jättää lentämättä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melko paljon tampioita vissiin täällä, sillä liikennettä on huomattavan vähän. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivävalinta oli vähän kenkku.. Jos ensi kerralla onnistuisi tapahtuma ihan arkipäivänä.

 

Kyllä minä mieluiten otan viikonloppuna.. Voi olla koko päivän  :thmbup: Itse olen nyt johtamassa ja olisi kiva päästä lentämään mutta lento lähtee vasta tunnin päästä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuostahan pääsisi suoraan johtopeitolla vaikka Ivalosta Amsterdamiin, tosin rettiä saa varmaan vähän Fixata sitten Alankomaiden päällä. Itse pääsen vasta illemmalla lentämään, kun en ole nyt päivällä jaksanut, ja elämässä on (toistaiseksi :D) muutakin kuin simuilu. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivävalinta oli vähän kenkku.. Jos ensi kerralla onnistuisi tapahtuma ihan arkipäivänä.

En kyllä itse näe tuossa mitään järkeä, ihmisillä on töitä ym. kouluja, niin aikataulut tuskin sopivat usealle hengelle. Itselle olisi sunnuntai sopinut kaikista parhaiten, mutta kyllähän sitä nytkin lensi  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka

 

RLE jatkuu vielä kaksi tuntia mutta jo tässä vaiheessa haluan kiittää todella paljon kaikkia suomalaisia, niin lentäjiä kuin lennonjohtajiakin, good job :thmbup: Itse päätapahtuma jakaantui niin suurelle alalle, että kunnon ruuhkia ei koettu mutta itseäni asia ei haittaa ainakaan tippaakaan! Lensin aamusta iltaan neljä lentoa ja kaikilta legeiltä jäi mahtava fiilis! Oli hienoa nähdä, että moni suomalainen vietti lentäjänä eri legeillä lähes koko lauantai-päivänsä ja kuten myös moni lennonjohtaja. Eritoten olen todella positiivisesti yllättynyt VFR-liikenteen määrästä Malmin ja muun Suomen ympärillä.

 

Suuri kiitos kaikille, tästä on hieno jatkaa kohti uusia seikkailuja; yksinään tällaisia päiviä ei pysty kukaan järjestämään, siihen tarvitaan kaikkien tuki ;)

 

Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kiitos minunkin puolestani! Näitä saisi olla useamminkin ja LA-SU mittaisia.... Parasta palvelua on mielestäni ollut Hesassa ja huonointa Oslossa..... :thmbdn: Selvityksssä ei edes kerrotuu kiitotietä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtuma alkaa olemaan pikkuhiljaa loppusuoralla.. Viimeisiä koneita odotellaan vielä maahan näillä minuuteilla. Tapahtuman aikana paikalla oli jatkuvasti väh. 9 lennonjohtajaa. Tämä on todella loistava suoritus teiltä kaikilta! (Yhdeksän tunnin mittaiset tapahtumat eivät koskaan ole ihan helppo nakki)  :thmbup:

 

Näille herroille kiitos mahtavasta lennonjohto- (ja maapalvelu ;))tarjonnasta!

 

Pursiainen

Vattulainen

Alatalo

Tynkkynen

Parviainen

Lehtinen

Malinen

Goldsteins

Vuopala

Pyhäjärvi

Keinänen

Heikkinen

(potkikaa nilkoille, sikälimikäli unohdin jonkun tästä listasta)

 

 

Kahtellaan uutta RLE:tä pidettäväksi taas joskus!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille lentäjille sekä lennonjohtajille joita olen saanut koettella ;D Todella kiva oli saada malmillekkin joskus myös hiukan enenmän koneita... Seuraavaa tapahtumaa odotellessa Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos todella mukavasta tapahtumasta. ATC toimi mukavasti ja lentäjätkin osasivat ihan hyvin kaikki. (Ainakin se osa minkä minä näin.)

Ja Simolle; ainakin Goldsteins unohtui listalta.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo,  kiitos minunkin puolestani kaikille lennonjohtajille - ja myös kanssalentäjille. Olipa mukavaa, kun sai välillä oikein urakalla pyöritellä jaksoja radioon. :thmbup: Täytyypä tässä myös kehaista Suomen lennonjohtajien tasoa. Käväisin päivän päätteeksi vielä Tukholmassa. Ei oikein mennyt puikkoihin siellä. Lj unohti minut FL70:lle, ja selvitti ILS-lähestymisen n. 5 NM:n päässä kynnykseltä. Uskalsi kuitenkin kysäistä, pystynkö laskeutumaan vähän rivakammin... ;D Noh, en pystynyt, ja sain lentää ylimääräisen kierroksen.

 

Mutta mukavaa oli :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kiitokset kaikille lentäjille ja lennonjohtajille. Jopa IFR pilotit (FIN112, Arttu lähdenperä?) auttoivat minua VFR lentojeni kanssa... Positiivista porukkaa kyllä löytyy suomen taivaalta.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään