Guest JTE

Mädäri ja Ysi

14 viestiä aiheessa

Elikkä mitä "externaali" eroja MadDogilla ja DC-9:llä on? -paitsi koko?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkoisesti huomaa eron helposti ainakin että kasikymppisissä on ns. talttaperä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellisten lisäksi: Sivuvakaajan yläosan etureuna on kulmikkaampi ja jos takaportaat on auki, MD:ssä erottuu taittuva "jatkopala"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkoisesti huomaa eron helposti ainakin että kasikymppisissä on ns. talttaperä.

Finnairilla joo, mutta muualta maailmalta löytyy kasikymppisiä ysin mallisella peräkartiolla.

 

http://www.airliners.net/open.file/903212/L/

 

Finnairillakin kasikymppiset tulivat alun perin tuollaisella kartiolla, mutta ne vaihdettiin myöhemmin taltoiksi. (Aerodynamiikan parantamista)

 

Eikös myös siipi ja laskutelineet ole hieman erilaisia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tellingit ovat ainakin erilaiset. Ja ysistähän puuttuu vasemman moottorin edessä oleva "huolto-ovi".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä mitä "externaali" eroja MadDogilla ja DC-9:llä on? -paitsi koko?  :P

 

Millä ysillä ja millä MD:llä?

DC-9-10 ja MD-90 ovat aivan eri koneita....

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi:

 

MD-80 & 90: Trailing edge menee ensin melko suoraan ulospäin, ja kääntyy vasta sitten taaksepäin

MD-87: Sivuvakaaja on vieläkin kulmikkaampi, ja korkeampi

MD-90: Moottorit eivät enää näytä samalta, kuin JT8D.  MD-87-tyylinen sivuvakaaja.

B717: myös uudet moottorit, mutta siipi näyttää enemmän ysin siiveltä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä ysillä ja millä MD:llä?

DC-9-10 ja MD-90 ovat aivan eri koneita....

Juha.

 

Juu, tiedän että ovat eri koneita  :o

En vain tiennyt kumpi kone eräässä fotossa oli.  Katsoppas kun DC9 ja MD-8x näyttävät niin samanlaisilta näin 1/10 ilmailijan silmin.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin moottorit ovat vaihdettu ja aerodynamiikkaa on viilattu. Alunperin MD-8x olikin joku superDC-9.

 

Kaikki MD-80:et paitsi MD-88 ovat tekniseltä sertifioinniltaan DC-9-81/2/3/7-koneita.

 

Eikös myös siipi ja laskutelineet ole hieman erilaisia?

 

Kyllä. MD-80:ssä on 28 prosenttia suuremmat siivet. Siiven pituutta on kasvatettu DC-9:n siivestä keskiosan kohdalta 1,6 m ja siiven kärjestä 60 cm. MD-80:lla on yli 4 metriä enemmän kärkiväliä kuin DC-9:llä.

 

Ja ysistähän puuttuu vasemman moottorin edessä oleva "huolto-ovi".

 

Niin saattaa puuttua MD-80:stakin, mallista riippumatta on käytetty optiota jättää tuo ovi pois.

 

Erkki

www.md80.net

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika varma tunnistuskeino on eturungon "linnunpaskalaudat". Eli ne ohjaamon ikkunoiden alapuolella olevat levymaiset virtauksenohjaimet.

Jos niitä ei ole on kyseessä DC-9-xx, jos ohjaimet nokasta löytyvät on kyseessä DC-9-50 tai MD-8x kone.

MD-87:n tunnistaat helposti kulmikkaan korkeusvakaajan sukkulan lisäksi moottroin kyljessä olevasta evästä. MD-87:ssa se on lähes koko moottoripellin mittainen, kun muissa MD-8x koneissa se on huomattavasti lyhyempi.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yseissähän ei taida olla "wing fairingia" eli sitä rungon osaa, joka ympäröi siipeä kiinnityskohdastaan kasikymppisissä. Kasikymppisen siipien johto- ja jättöreunat taittuvat alaspäin lähellä runkoa. Korkeusvakaajat lienevät 80 -sarjassa isommat?

 

90:ssä on lisäksi kaksi skuuppia rungon oikealla puolella: nokkatelineen kohdalla sekä ennen siipiä. APU:n pakoputki on taempana ja ylempänä. Isommat renkaat.  Varauloskäyntien välissä kaksi ikkunaa. Runkoa pidennetty siipien etupuolelta 1.4 m, jolla saatu kompensoitua isompien moottoreiden (V2500) aiheuttama painonlisäys.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään