Guest MikaelT

IVAO: VFR-koulutustapahtuma Malmilla 1.3. kello 14

26 viestiä aiheessa

Uusien lentäjien kotouttamiseksi verkkoon järjestämme ensi viikon sunnuntaina tapahtuman kaikille verkkolentämistä aloitetteleville. Sunnuntai iltapäivänä tapahtuu kokoontuminen virtuaaliselle Malmille, jossa lennetään muutama laskukierros, oma kone mukaan! Osallistuminen on tehty nyt helposti valmiin materiaalipaketin turvin - kaikki tarvittava materiaali, kuten kartat ja fraseologiaoppaat on kerätty saman sivuston alle. Nyt on hyvin aikaa alkaa opiskelemaan verkkolentämisen alkeita ja astua viikon kuluttua verkkoon!

 

Materiaali löytyy osoitteesta: http://www.ivao.fi/tapahtumat/koulutus/vfr1/

 

Tervetuloa lentämään 1.3. kello 14 lmt!

 

Terveisin,

 

Mikael T.

Event Coordinator

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa että Henri viitsii tarkistaa nuo fraseologiat läpi, ja saadaan varmuudella oikeaa tietoa. Olenkin välillä ihmetellyt IVAO:ssa lentäessäni outoa kielenkäyttöä, lähinnä juuri VFR-lennoilla.

 

Minua jostakin syystä häiritsevät myös sellaiset sanonnat kuin "Cleared to take off", "Cleared to cross...", kutsumerkin lyhentämättä jättäminen... Nämä ovat kuitenkin pikku juttuja jotka pitäisi olla selkäytimessä.

 

Olli T. joka on tulossa Malmin torniin, suuret odotukset kohdistuvat nyt sinuun :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt alkaa näyttää paremmalta.

 

Kun kerran asiantuntijoita on paikalla niin kysyn tässä yhteydessä vielä seuraavia:

 

1) Antaako (Malmin) torni aina laskettaessa ohjeet mistä kiitotie pitää vapauttaa?

 

2) Antaako (Malmin) torni lentoonlähtöluvan vaikka kone ei ilmoita olevansa valmis? Toisinaan virtuaalimaailmassa lupa tulee jo rullatessa, ja lähes aina jos pysähtyy odotuspaikalle yli 10-15 sekunniksi.

 

Olen kiinnostunut IRL menetelmistä, ja virtuaalimaailmassahan näitä pyritään aina noudattamaan mahdollisimman hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olli T. joka on tulossa Malmin torniin, suuret odotukset kohdistuvat nyt sinuun :)

 

No ei niitä paineita eikä osaamista tarvitse ainakaan julkisesti käydä lisäämään eikä kyseenalaistamaan. Olli on käynyt IVAO:n koulutusohjelman läpi kuten kaikki muutkin ja tämän lisäksi tiimaa lennonjohtajana on mukavasti, joten osaamista löytyy. Kukaan ei ole seppä syntyessään ja lennonjohtajat oppii tapahtumista samalla lailla kuten lentäjät. Kaikki eivät voi olla yhtä hyviä kuin toiset ja se riittää, kun haluaa pyrkiä eteenpäin ja oppia mahdollisista virheistä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiima ei ole sama asia kuin kokemus ;) En Ollin taidoista sano mitään mutta taitaa Ollikin tiedostaa, että Malmin VFR-helv**** ruuhkan aikaan on todella vaikea mesta, haastavampi kuin helposti johdettava IFR-ruuhka :) Varmasti arvokas kokemus Ollille kunhan ei liikaa muista asioita IFR-johtamisesta.

 

Niin tai näin, mutta näillä mennään mikäli asia on minusta kiinni. Enkä tämän viestin jälkeen keskustele yhdestäkään jäsenestä foorumilla julkisesti, koska tyyli on mielestäni huomattavan tyhmää. Mikäli on kysyttävää niin YV:llä saa vastauksia. IVAO:ssa on järjestetty kymmeniä opetusflaikkareita ja ikinä homma ei ole tökännyt osaamattomaan johtoon eikä se kaadu nytkään, se on varma.

 

Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiima ei ole sama asia kuin kokemus ;) En Ollin taidoista sano mitään mutta taitaa Ollikin tiedostaa, että Malmin VFR-helv**** ruuhkan aikaan on todella vaikea mesta, haastavampi kuin helposti johdettava IFR-ruuhka :) Varmasti arvokas kokemus Ollille kunhan ei liikaa muista asioita IFR-johtamisesta.

Joo, tottakai haasteet tiedostetaan, ja niitä lähdetään tässä harrastuksessa hakemaan.  :) Tässä ennen eventtiä kertailen materiaalit+käyn johtamassa muutaman kerran Malmilla, ihan vanhan pohjan täydennykseksi.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtuma on siis tänään! Ennen varsinaista tapahtumaa IVAO.fi:n IRC-kanavalla (ivao.fi) henkilökunta ja muut verkkolentäjät ja -lennonjohtajat vastaavat alottelijoiden kysymyksiin. Myös tapahtuman aikana voi kysyä lennonjohtajilta opastusta chatitse. Kirjoittamalla IvAp:n tekstikenttään esimerkiksi .chat EFHF_GND avaat chatin Malmin rullauksen kanssa. Ja tietenkin myös muutkin kuin aloittelijat ovet tervetulleita lentämään.

 

Tervetuloa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyeen loppui minun osaltani tapahtuma. Simu kaatui pari kertaa ja ensimmäistä kertaa liikkeellepäästessäni kaatui Ivap, joka kaatui simun mukanaan. Noh, ensi kerralla sitten uudestaan. Kiitoksia kuitenkin tapahtuman järjestämisestä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, mikähän mahtaa Malmissa olla kun simu kaatusi kolmesti, ensimmäisen kerran Turusta tullessa nokan kohdalla, toisen kerran jo ennen yhdistämistä Malmin platalla ja kolmannen kerran sitten laskukierroksessa.. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivahan tuo oli "ohitella" toisia koneita (lainausmerkit!), kun 206 kesnalla paahtaa 172 kanssa ;D Sitten alkoi löytymään (3 tai 4 kierros) nopeuden suhteen porrastukset..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi ongelma, mikä johtui tosin selvästi opastuksen puutteesta oli laskukierroksen koko. Se laskukierros löytyy tosiaan sieltä landing-kartasta ja sen perusteella se tulisi lentää, nyt kävi muutaman kerran niin että kun lensi kierroksessa, edelläoleva huiteli kilometrien päässä ja sitten puikahti kaukaa eteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikäläinen paahtoi tosiaan cessnalla, oli hurjan näköistä kun toiset vetää 220knots airbusseilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikäläinen paahtoi tosiaan cessnalla, oli hurjan näköistä kun toiset vetää 220knots airbusseilla.

 

Tuskinpa siellä kukaan Airbussilla oli laskukierrosta lentämässä.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskinpa siellä kukaan Airbussilla oli laskukierrosta lentämässä.  ???

Varmaankin EFHK oli vieressä, saattoi mennä aika läheltäkin jos sattui hyvä kiitotie...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei käyny EFHK liikenne lähelläkään koko eventin aikana (04R/L) koko ajan käytössä, eikä yksikään muistaakseni edes tehnyt lähestymistä kentän ylitse. Jollain oli mahdollisesti väärä modelli asetettuna tai sitten Kim:llä on ongelmia MTL:n kanssa. Kiinnittäkää muuten pilotit huomiota siihen, että valitsette oikeat modellit ennen kuin connectaatte, näyttää tosiaan hieman hassulta/epärealistiselta jos jollain on malmin laskukierroksessa B747.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tai sitten Kim:llä on ongelmia MTL:n kanssa.

 

Siis siinä MTL:ssä siin asennanko ne kaikki koneet joita on varmaan miljoona, että saan näkymään ne oikeat koneet? Vai mitä minun sitten pitäisi sille MTL:lle tehdä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis siinä MTL:ssä siin asennanko ne kaikki koneet joita on varmaan miljoona, että saan näkymään ne oikeat koneet? Vai mitä minun sitten pitäisi sille MTL:lle tehdä?

 

Joo niitä koneitten liveryita on aika miehekäs läjä, jos et niitä kaikkia halua se on sun asias, mutta ne kaikkien koneitten modellit kyllä kannattaa asentaa. Nimenomaan sen takia ettei A320:n näy kessnana tai toisinpäin sen takia ettei oo modelleja asennettuna. Ja vaatiiko toi nyt niin leipää vaikka asentaa ne kaikki liverytkin samalla, ainakin ite oon asentanu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vaatiiko toi nyt niin leipää vaikka asentaa ne kaikki liverytkin samalla, ainakin ite oon asentanu.

 

Pari hiiren painallusta, ni ei siihen hirveästi leipää tarvitse  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään