Toni Määttänen

IVAO:ssa lentäminen... Olisi kivaa, mutta ei vaan pysty.

10 viestiä aiheessa

Olen vuoden ajan aika-ajoin yrittänyt päästä IVAO:n verkkolentoihin mukaan. Asia on niin, että ilman henkilökohtaista opastusta siitä ei tule mitään. Olen tutkinut sivut jne, mutta tulee niin paljon kysymyksiä mieleen, että niiden etsimiseen menee hermot. Tekstiä on ihan liikaa. Hermot menee. Pitäis olla joku tossa vieressä selittämässä miten homma toimii, niin johan lähtis. HItto. Tai tiedänhän minä miten jhomma toimii, mutta että miten siihen pääsee mukaan... Ja teille, jotka nyt olette kirjoittamassa, että "Tutki sivut ja toimi ohjeiden mukaan", niin älkää viitsikö!!!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo tämä viesti on kyllä totta. Itselle tuli ihan sama olo kun sinne olin rekisteröitymässä. Tekstiä ja IVAO:n tai IVAO aiheisia sivuja on enemmän kuin järki pystyy määräämään ja kaikki ovat jotenkin "sekaista". Opittavia asioita ja juttuja joita on "tärkeä" lukea tuntuu olevan enemmän kuin sähköpuolella amiksessa. Jo Suomalaisen tuen ja sivuston ja suomalaisten asioiden löytäminen sivustoilta tuntuu olevan välillä mahdotonta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Asiaa tosiaan on jonniin verran ja sen sisäistäminen ei välttämättä onnistu pelkästään lukemalla. Siksi moneen otteeseen olenkin täällä mainostanut, että halutessaan voi ottaa minuun yhteyttä YV:llä niin autan "kädestä pitäen" teorioissa kuin myös sitten itse käytännössä verkossa. Esim. mesessä pystyy helposti ja nopeasti käymään epäselviä asioita läpi ja sitten ensimmäisille lennoille tulen tarvittaessa henk.koht. lennonjohtamaan.

Jos vaan kiinnostaa ottakaa molemmat muhun YV:llä yhteyttä (kuin myös kaikki jotka ovat samassa tilanteessa kuin Toni ja Jonas!), niin pääsette takuulla verkkoon asti!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

Puhutte täyttä asiaa! Itse olen opastanut kädestä pitäen todella monia pilotteja IVAO:n maailmaan niin, että olen tullut "virtuaalisesti vierelle" chat-ikkunan kautta neuvomaan miten homma toimii. Lisäkseni Jerome Parviainen on auttanut ansioituneesti todella monia alkuun. Kun muutaman kerran on neuvonut, ihmiset (myös te) huomaavat miten yksinkertaisesta asiasta on kyse :).

Olemme IVAO-Finlandissa suunnittelemassa jonkin asteista lentäjien virallista koulutusta mutta siitä myöhemmin lisää. Tällä hetkellä voin itse tarjota apua aikani puittessa kuten varmaan myös toinen ensimmäisessä kappaleessa mainittu herrasmies. Joten laittakaa yksityisviestiä meille niin autetaan herrat alkuun, ilomielin ;) Itse kannatan ideologiaa, että jokainen jäsen, niin uusi kuin vanha, on kultaakin kalliimpi ja palvelee niin Suomea kuin koko verkkolentomaailmaa.

Risto

IVAO-Finland

EDIT: No jo se herrasmies ehti ;D Ottakaa siis Jeromeen yhteys tai toissijaisesti minuun... Muutaman kohdalla olen huomannut sen, että jopa yksityisviestin lähettäminen pelottaa mutta siihen ei ole tarjolla muuta, kuin että voi herranjestas ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees, meikäläiseen voi kanssa ottaa yhteyttä. Muistan, kun itseä ei kukaan auttanut verkkoon pääsemisessä, ja ei siinä sitten auttanut muu kun lähteä kantapään kautta opettelemaan omalta osalta. :)

Mese on ollitalso(at)hotmail(piste)com. Myös voi ottaa yhteyttä suoraan privaviestillä jos verkossa satun olemaan.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen vuoden ajan aika-ajoin yrittänyt päästä IVAO:n verkkolentoihin mukaan. Asia on niin, että ilman henkilökohtaista opastusta siitä ei tule mitään. Olen tutkinut sivut jne, mutta tulee niin paljon kysymyksiä mieleen, että niiden etsimiseen menee hermot. Tekstiä on ihan liikaa. Hermot menee. Pitäis olla joku tossa vieressä selittämässä miten homma toimii, niin johan lähtis. HItto. Tai tiedänhän minä miten jhomma toimii, mutta että miten siihen pääsee mukaan... Ja teille, jotka nyt olette kirjoittamassa, että "Tutki sivut ja toimi ohjeiden mukaan", niin älkää viitsikö!!!

Hermot menee...

Onko sinulla sitten ongelmaa asenteessa? Kaikkea ei voi saada heti, koska opittavaa on paljon :-\ Nostan kuitenkin hattua sinulle, koska sanot asiasi juuri siten kun tunnet sen, eli kerroit olevasi jo epätoivoinen byrokratian rattaissa :) Jos olet aiemmin lennellyt esim. FS2004, tai FSX, ja käyttänyt simulaattorin omaa lennonjohtoa? Niin sieltä oppii jo ne "aakkoset" lennonjohdon kanssa toimimiseen. Näillä avuilla on jo paljon merkitystä siirryttäessä verkkolentämiseen...

IvAe on myös erittäin hyvä ohjelma radioliikenteen kuunteluun, ja opiskeluun. Et viestissäsi yksilöinyt sitä, mikä sinulle eniten tuottaa vaikeuksia (ohjelmat, radio-fraseologia tai muu...) Itse lensin tänään ensimmäisen Ivao-lentoni, eikä siinä mikään vaikeuksia tuottanut. Latasin, ja luin ohjelmien manuaalit jo ennen niiden asentamista (aikaa kului 2pv.) On totta että sivuja riittää jo pelkästään ohjelmien (IvAP/teamspeek) oppimiseen/tajuamiseen aika mukava määrä, ja tietysti Englannin kielellä, kuten asiaan kuuluu... Myönnän etten joutunut kuitenkaan enää lentomenetelmistä, ym. lukemaan koska samat pätee Vatsim-verkossa jossa olen jo muutaman tunnin lentänyt. Silti ohjelmien (Ivao) manuaalit veivät sen 2pv.

Onnea ja tsemppiä sinulle, ja kuten jo aiemmin "kuulit", niin tulet saamaan henkilökohtaista opetusta! Tämä jos jokin on hienoa :thmbup: Muista aina että "hiljaa hyvä tulee"! Ei sinne verkkoon kannata kuitenkaan lähteä pilaamaan muiden harrastajien mieltä sen takia, että "kiire" sinne olisi päästä...

T: Mika

Edit: Kulahtanut näppis =jää kirjaimia välistä :-[ Vaihdan aamulla uuteen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikalta asiallinen kirjoitus :thmbup:

Ei sinne verkkoon kannata kuitenkaan lähteä pilaamaan muiden harrastajien mieltä sen takia, että "kiire" sinne olisi päästä...

Toisaalta kääntöpuolikin on hyvä muistaa. Aloittelija ei ole koskaan täysin valmis verkkoon vaikka opiskelisi miten paljon! verkko opettaa tavoilleen ja ensimmäiset lennot tulee olemaan aina ja iankaikkisesti vaikeita kaikille uusille piloteille/johtajille johtuen verkon luomasta jännityksestä.

Kiirettä ei kannata pitää mutta pelätäkään ei kannata ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oman osaamisen mukaan, sitten kun siltä tuntuu.

Mutta asioiden oppimisen myötä tulevan turhautumisen takia ei verkkolento haavetta jumankiesus kannata jättää unholaan  :o. EI SAA, en hyväksy sitä  ;D! Ojennan mielelläni auttavan käteni kunhan äijät vaan tarttuu siihen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikalta asiallinen kirjoitus :thmbup:

Toisaalta kääntöpuolikin on hyvä muistaa. Aloittelija ei ole koskaan täysin valmis verkkoon vaikka opiskelisi miten paljon! verkko opettaa tavoilleen ja ensimmäiset lennot tulee olemaan aina ja iankaikkisesti vaikeita kaikille uusille piloteille/johtajille johtuen verkon luomasta jännityksestä.

Tämä on täyttä totta! On aivan selvää, että ensimmäinen lento on erittäin jännittävä, mutta sitä ei pidä pelätä. Paradoksi tässä on se, ettei lennetä ollenkaan vaikka juuri toisinpäin pitäisi tehdä (eli lentää) ja yrittää oppia lennostaan? Ei kukaan moiti lentäjää, joka on yrittänyt ja parhaansa tehnyt.

Seuraava lento on jo helpompi, ja jotain on opittu!

Itse noin 300h Vatsimissa lentäneenä voin vain todeta, että ihminen on erehtyväinen, ja saa joskus jopa mokata! Ei se ole kuitenkaan niin tärkeää tämä verkkolentäminen, kuin oma elämä... :)

T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä keino pelon voittamiseen on ekoilla lennoilla ainakin lähteä liikkeelle jostain pikkukentältä ilman johtoa ja lentää vaikka Malmille jos sieltä johtoa löytyy. Matkaan pääsee ilman yhteydenottoja mihinkään ja kun on ilmaan päästy, on pieni pakko sitten perillä ruveta huutelemaan sinne radioon kun ei sitä lentoa enää siinävaiheessa keskenkään kehtaa jättää. ;D Ja lisäksi ei tarvi ihan kaikkia repliikkejä ja systeemejä heti osata kun pitää hoitaa vaan se laskeutumispään puoli...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään