Guest nicolaine

IVAO ASIAA!

102 viestiä aiheessa

jos mä vähän omaa kantaani laitan tähän. Olin tornissa harjoittelemassa kun ko. episodi sattui. Toista kertaa.  Olisin mielelläni auttanut kaveria, linkillä missä on kartat mistä näkee mihin pitää mennä. En kuitenkaan itse ole ollenkaan selvillä mitä voi, ja mitä ei voi tuolla taajuudella kirjoittaa. Lisäksi en olisi laittanut pahakseni, jos apua olisi kysytty tyyliin "anteeks mutta mulla ei oo karttaa, missäpäin se on" - eikä ylläolevalla tavalla. Sitävartenhan lennonjohto on, että se tarpeen mukaan ja ehtiessään neuvoo...

Itellekin IVAO on vielä niin uus juttu, että opittavaa on paljon ja luen ja kyselen - kiitos vaan NikoP. koulutuksesta - se vielä jatkuu ja ehkä joku päivä teillä on oikeesti "akka tornissa" :D

 

Ja nuorempi Nico. Vähän kärsivällisyyttä, paljon harjoittelua ja kysy aina kun siltä tuntuu. Sitä varten tää palsta on ja STAFF siellä - mutta perusasioita pitää itsekin opiskella.

ja netikettiin mennäkseni - EI TARTTE HUUTAA ;)

 

Ja joo, kaikki taajuudella olleet kuulivat varmasti kun mun kieli meni solmuun ja kaivelin jalkoja suustani.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamen ja eiköhän teidän parin herran kinastelu ala jo riittää. Alkaisi olla noloa laittaa tämä(kin!) lukkoon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei voitaisko joskus ihan suunnitellusti siis (vaikka sami ammattilaisena suunnitella reitin ja yrittäisin parhaani)

jos tuli si ongelma LJ  neuvoisi minua siitä nähtäisiin mihin ollaan päästy ja mitä on parannettavaa?

siis joku aiheeseen liittyneistä (vaikk Hanna) niin LJ??

Miltä kuulostais?  :thmbdn:? :thmbup:?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ööh siis....

tarkoitin testata mihin olen päässyt.

mulla ei kyllä flight planin routen valmisteleminen tai siis se koodaus onnistu =p

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, ensinnäkin, kannattaa postata IVAOon liittyvät asiat tuonne Verkkolentofoorumin puolelle. :)

 

Luepa IVAO:n ohjelmien manuaalit huolella läpi noin alkuun. Sillä pääsee jo pitkälle

 

Arttu opastaa tässä aivan oikein!

 

Se, miksi minä ylipäätään työnsin pääni soppan johtuu siitä, että lennollani näin/koin todellista avuttomuutta uuden lentäjän "lennolla"! Jos lueskelee Nicon postauksia, niin huomaa väistämättä että kiire on virtuaalitaivaalle ollut. Näin ei kenenkään kuitenkaan pitäisi toimia, eikä se että jättää mainitsematta ko. lentäjän nimen ole sekään reilua, koska silloin itse asia menee "naljailuksi" kaikkia uusia lentäjiä kohtaan. Myös mainitsemani toinen lentäjä/lennonjohtaja Ville Ei mielestäni toiminut kovin korrektisti laskeuduttuaan katajanokalle (ja vieläpä ilman suksia) ;D Sain häneltä viestiä, jossa hän antoi ymmärtää että lennonjohto oli asiasta tietoinen? Jos näin, niin siitä anteeksipyyntöni Villelle!

 

On erittäin positiivista, että Nico on ymmärtänyt alkaa lukemaan niitä oppaita, jotka olisi jo ennen ensilentoa pitänyt lukea, ja vieläpä ajan kanssa, että myös ymmärtää mitä lukee... Mitä sitten itseeni tulee, niin en todellakaan ole täydellinen. Aloitin Vatsim-verkossa lentoni, ja suoraan IFR-säännöillä ja MD11-koneella. Tämä siksi, että jo kymmeniä vuosia Helsinki-Vantaan liikennettä radiolla ja skannerilla seuranneena, sekä Virtual Finnairilla FS2004 -simulla (jossa lennonjohto on mukana) operoineena kynnys oli erittäin alhainen juuri IFR-operointiin. Mokia sattuu tuon tuosta, joka onkin aika luonnollista, koska noin 4-6 lentoa lennän kuukaudessa. Oikeassa elämässähän lentoja on "himpun verran" enemmän, jolloin rutiinitkin säilyy mielessä paremmin. VFR:ää en verkkoon uskaltaisi lähteä lentämään ainakaan Suomen kielellä, koska fraseologia ja ilmatilaluokitukset eivät todellakaan ole minun hallussa! Kerran olen kuitenkin "huidellut" menemään Kanarialla VFR-säännöillä, mutta IFR:äksihän se muutui pilvien ajautuessa reitilleni (onnekseni L-johtoa ei ollut paikalla) :-[ Toista kertaa en lähtisi kokeilemaan ilman tarkkaa perehtymistä VFR-sääntöihin!

 

Mitä sitten uutena pilottina kannattaa tehdä?

 

1. Pitää osata lentää sillä lentokoneella (kaikissa olosuhteissa), jolla verkkoon aikoo lähteä lentämään.

2. Ennenkuin asentelee minkäänlaisia verkkolento-ohjelmia, on lentämiseen tarkoitetut oppaat olla luettuina, ja

  ymmärrettyinä, on sitten kyseessä VFR, tai IFR -lento.

 

3. Verkkolentojen ohjelmiin, joita alkaa käyttämään on oppaat luettuina, ja ymmärrettyinä, ja tarvittavat säädöt tehtyinä.

4. Mikäli koulutusta on tarjolla? Kannattaa siihen osallistua.

5. Kannattaa seurailla (observoida) lentoliikennettä verkossa mahdollisimman paljon, jolloin saa tuntumaa siihen miten

   asiat   (radiokeskustelut) hoidetaan verkossa käytännön tasolla.

 

6. Vielä ennen ensilentoa lukea kaikki jo aiemmin luetut oppaat ja manuaalit kertaalleen läpi.

7. Asentaa verkkolento-ohjelmat (vaikka tod.näköistä että oletkin ne jo asentanut.) Tutustua rauhassa (offlinessa ko.

   ohjelmiin).

 

8. Lataa, ja tutki tarkkaan kaikki lentoasemaa/lentoasemia koskevat kartat ja niihin liittyvät menetelmät.

 

9. Suunnittele ensimmäinen lento mahdollisimman hyvin, ja lennä se "offlinessa" jo ennen varsinaista lentoa. Varaudu

   siihen, että verkossa lentäessä "offlinessa" lennetty lento ei ole samanlainen, koska lennonjohto määrää viimekädessä

   lentosuunnat, SID:it ja STAR:it, ja ainakin IFR-lennoilla STAR ei ole koskaan se, mitä lentotietokoneelle (FMC) on

   ohjelmoitu.

 

10. Ensilento :) Puhu rauhallisesti, ja normaali-äänellä radioon. Älä puhu liian nopeasti, koska tällöin lennonjohtaja myös

     puhuu samalla nopeudella, olettaen että pystyt kirjoittamaan/muistamaan ohjeet. Kerro lentosuunnitelmasi "remarks" eli

     lisätietoja koskevassa osiossa olevasi uusi lentäjä (useimmiten Englanniksi Newbie). Ota paperia, ja kynä valmiiksi

     ennenkuin otat yhteyttä lennonjohtoon!!! Kirjaa saamasi ohjeet paperille, ja toista ne lennonjohtajalle.

 

Jos olet tehnyt kaiken edellä kertomani, olet varmasti tervetullut verkkolentämisen pariin. Oikotietä ei ole! Mokailla saa, ja vaikka se pahalta tuntuukin, niin aina oppii uutta ja seuraavalla kertaa muistaa, ja on valmis mokaamaan jossain muussa asiassa ;) Pikkuhiljaa kuitenkin asia alkaa sujumaan, eikä tarvitse enää niin usein kertoa L-johtajalle sitä tuttuakin tutumpaa "please repeat again"!

 

Päätän tämän keskustelun osaltani tähän, ja toivotan kaikille tuleville (sekä jo verkossa oleville) lentäjille/lennonjohtajille hyvää mieltä, ja onnistumisen iloa :thmbup:

 

T: Mika

 

Edit. Oh: Olipahan juttua tullut paljon kirjoittaessani tätä ???

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En löydä edes omaa asettamaani teamspeakin hotkeytä kun connectaan toweriin niin  en pusty puhuun kun en tiiä sitä...

Sori tyhmä kyssä mut mistä sitä voi muuttaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En löydä edes omaa asettamaani teamspeakin hotkeytä kun connectaan toweriin niin  en pusty puhuun kun en tiiä sitä...

Sori tyhmä kyssä mut mistä sitä voi muuttaa?

 

Teamspeak/settings/sound input/output settings

 

T: Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mulla ei kyllä flight planin routen valmisteleminen tai siis se koodaus onnistu =p

 

Edelleen. Lue nuo ohjeet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

viimeiseen kysymykseen en sulle osaa Nico vastata ja olen kyllä tornissa toistekin vielä. Tosin en ole oikea henkilö vielä neuvomaan sua tossa hommassa varsinkaan kun en itse ole lentänyt verkossa- täällä on useita kokeneita pilotteja jotka varmasti auttavat sua tarpeen tullen. Kiire ei saa olla eikä parane hosua - kaikki tietää miten siinä käy. Nyt malttia, opiskelua ja hyvää koneen tuntemista - kyllä se siitä.

 

Noi Mikan ohjeet oli tosi hyviä, niistä kannattaa oottaa onkeensa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltaa

 

Kyllä lentäjien kuuluu siinävaiheessa jo osata asiat kun verkkoon kirjaudutaan, siis ettei LJ:n sen kummemin tarvitse alkaa opettamaan fraseologian perusteita ja rullauskartan tulkitsemista.. IVAO:lla on varsin hyvät materiaalit Suomeksi ja vielä perinpohjaisemmat englanniksi ja niitä lukemalla pääsee pitkälle, jos haluaa. IVAO Finland ei ainakaan vielä tarjoa virallisesti lentäjille "koulutusta/avustusta", mutta sitäkin on saatavilla monelta henkilöltä tältäkin foorumilta. Itse kuulun tuohon porukkaan olennaisesti ja olen montaa kaveria avittanut alkuun verkkolennon kanssa ja perään on hieno katsella kun äijät nauttii touhusta lähes päivittäin  :).

 

Pelkästään noita materiaaleja lukemalla ei välttämättä pysty sisäistämään kaikkea sitä asiaa ja tulee helposti epävarma olo ja alkaa luovuttamaan. http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,84510.0/viewResults.html esim. tuon thriidin äänestys tuloksia katsellessa meinaa itku tulla  :'( ;D. Täällä on niin monta paria auttavia käsiä, että teidän ei tarvitsisi kuin tarttua niihin, niin takuulla saataisiin asiat käytyä niin että ymmärtää ja sen myötä sitten uskaltaa lentää verkossa. Jos tuntuu, että apu olisi tarpeessa niin YV:tä mulle tulemaan, prkl!

 

Osku: Voin vakuuttaa, että STAFF puuttuu vastaavanlaisiin asioihin, pienempiinkin. Ei välttämättä laittamalla hissan esseen pitusta selostusta asiasta, mutta eihän siihen sellaista tarvitakkaan, eihän? Se on parin lauseen mittanen keskustelu mesessä/irc:ssä tms. ja avot. STAFF tekee varmasti kaikkensa edistääkseen divisioonan toimivuutta kaikilla osa-alueilla mm. tässä. Puhuin asiasta Villen kanssa mesessä ja homman pitäisi nyt olla selvä.

 

Nico: Juurihan laitoin sinulle privaviestin, että voin auttaa materiaaleissa ja sitten ajallaan käytännössä, eli tulen henk.koht johtamaan ja neuvomaan ensilennoille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osku: Puhuin asiasta Villen kanssa mesessä ja homman pitäisi nyt olla selvä.

 

And thats the end of this chapter. Kiitokset sinne :)

 

Asia loppuunkäsitelty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

viimeiseen kysymykseen en sulle osaa Nico vastata ja olen kyllä tornissa toistekin vielä. Tosin en ole oikea henkilö vielä neuvomaan sua tossa hommassa varsinkaan kun en itse ole lentänyt verkossa- täällä on useita kokeneita pilotteja jotka varmasti auttavat sua tarpeen tullen. Kiire ei saa olla eikä parane hosua - kaikki tietää miten siinä käy. Nyt malttia, opiskelua ja hyvää koneen tuntemista - kyllä se siitä.

 

Noi Mikan ohjeet oli tosi hyviä, niistä kannattaa oottaa onkeensa.

 

Oletko sinä se ensimmäinen? Siis nainen lennonjohdossa Suomessa! Onnea roppakaupalla, sillä tätä on kaivattu jo pitkään ainakin Vatsim:n puolella :thmbup: Erittäin hienoa!

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsoinkin kun Olin approach EFHK (siinä episodipäivänä) niin katsoin ivao eyestä että Hanna? se.. sehän on nainen mutta hyvin hoiti hommansa.. Itse "munasin"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun tässä näitä ikäkysymyksiä edellä käsiteltiin: muistakaas poijjaat, että naiset ovat aina 24 vuotiaita, kuten käytöksen kultaisesta kirjasta voi lukea. Ihan varmasti tullaan Cheyennen kanssa vielä Hannaa moikkaamaan :thmbup:

 

Sitä käytöksen kultaista kirjaa saa sitten vapaasti soveltaa täällä foorumillakin ja oikeassa elämässäkin. Tekee nimittäin elämisen paljon mukavammaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jees, minähän se ensimmäinen oon :) katotaan nyt miten homma alkaa toimia - kun vaan ehtis treenata... työt vähän haittaa harrastuksia...

 

ja se mitä tarkoitin sillä että lennonjohto voi neuvoa, tuli lähinnä tuolta yleisen ilmailukeskustelun puolelta eräästä ketjusta, missä pohdittiin NOTAMien lukemisen tärkeyttä... pieniä juttuja, joita voi lennonaikana tarkastaa lennonjohdolta, varsinkin VFR-lennoilla - MIKÄLI lennonjohdossa ei ole ruuhkaa.

 

Ja Jaakko, mä oon ainakin mielelläni AINA 24 vuotias... ;) tervetuloa vaan ..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika postasi hyvin tuossa nuo 10 steppiä. Meinasin itsekin kirjottaa vähän samantyylisen jutun, muttei tarvikaan, kun Mika ehti kirjottamaan  :thmbup:. Vielä lisään pari juttua mitä mun mielestä kannattaa huomioida...

 

1. Pitää osata lentää sillä lentokoneella (kaikissa olosuhteissa), jolla verkkoon aikoo lähteä lentämään.

 

"Osaa lentää" ei tarkota että pääset ilmaan ja pistät autopilotin päälle ja sit ehkä osaat laskea. Kyllä sanoisin että kannattaa oikeasti treenata lentämään niin hyvin että pystyy pitämään suunnan ja korkeuden ilman autopilottiakin. Samoin ILS ilman autopilottia on hyvä treenata niin, että kohtuullisen hyvin osaa. Autopilotti voi joskus seota ja on paljon kivempi sitten kun niin tapahtuu, tietää että pystyy hallitsemaan koneen. Itsellä esim. usein ollu tilanne että panelin pitot heat ei ookaan toiminu ihan oikein vaan syystä tai toisesta se on toiminut vain pikanäppäimen kautta - joten kesken lähestymisen onkin mennyt nopeusmittarit pois -> eihän auto throttle enään tietenkään toimi.

 

Ja korotstan tota Mikan mainitsemaa "kaikissa olosuhteissa, joilla aikoo lähteä lentämään", että älä lähde ekoilla lennoilla huonoon keliin. Kyllä sitä huonossa kelissä lentämiseen ehtii tutustua sitten kun on kokemusta karttunut. Kannattaa myös huomioida, että kaikilla kentillä ei ole ILS:ä jokaiselle kiitotielle (no, eihän itseasiassa edes Vantaalle ole), joten kenttää valitessa kannattaa valita määränpää jossa joko näkölähestymiskeli tai tuuli niin, että ILS:llä varusteltu kiitotie on käytettävissä.

 

3. Verkkolentojen ohjelmiin, joita alkaa käyttämään on oppaat luettuina, ja ymmärrettyinä, ja tarvittavat säädöt tehtyinä.

7. Asentaa verkkolento-ohjelmat (vaikka tod.näköistä että oletkin ne jo asentanut.) Tutustua rauhassa (offlinessa ko.

    ohjelmiin).

 

Kokeile 1. kertaa ohjelmaa sillä asenteella, että "tällä kertaa ei välttämättä lennetä". Eli jos joku ei toimi tai et ymmärrä ohjeiden avulla, että miten joku toimii tms. voit kysyä forumilla etkä hätäile sen lentämään lähtemisen kanssa. VFR:ssä voi olla ihan hyvä "kuivaharjoitella" niin, että lennät 1-2 ensimmäistä online-lentoa jossain lennonjohdottomalla kentällä (Nummela, Räyskälä jne). Sielä saat käytännössä kokeiltua kuinka pistät transponderin päälle, laitat koodin, lähetät lentosuunnitelman jne. ja pääset lentämään laskukierroksia ilman että vielä tarvii jutella lj:lle. Sitten kivempi mennä lennonjohtajalle juttelemaan kun tietää kuinka ohjelma toimii, siitä ei tarvi enään murehtia.

 

6. Vielä ennen ensilentoa lukea kaikki jo aiemmin luetut oppaat ja manuaalit kertaalleen läpi.

 

Tulosta esimerkkilento itsellesi. Voit sieltä luntata aika paljon jos jotain unohtuu. Kuitenkin fraseologia menee aika pitkälti samalla lailla, pääasiassa vaan korkeudet, suunnat yms muuttujat vaihtelee...

 

 

 

10. Ensilento :) Puhu rauhallisesti, ja normaali-äänellä radioon. Älä puhu liian nopeasti, koska tällöin lennonjohtaja myös

     puhuu samalla nopeudella, olettaen että pystyt kirjoittamaan/muistamaan ohjeet. Kerro lentosuunnitelmasi "remarks" eli

     lisätietoja koskevassa osiossa olevasi uusi lentäjä (useimmiten Englanniksi Newbie). Ota paperia, ja kynä valmiiksi

     ennenkuin otat yhteyttä lennonjohtoon!!! Kirjaa saamasi ohjeet paperille, ja toista ne lennonjohtajalle.

 

Muista, että voit pyytää lennonjohtajaa toistamaan, jos et saanut kaikkea ylös tai kerro heti jos et ymmärrä jotain. Voit myös pyytää puhumaan hitaammin jos siltä tuntuu.

 

Radioliikenteessä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, missä kohden avaa suunsa. Eli tavallaan oppia tunnistamaan muiden juttelusta, koska siihen keskusteluun vielä on oletettavissa vastaus, kaikki kun ei ihan heti pysty vastaamaan lennonjohtajalle (tai lennonjohtaja koneelle). Esim. jos lennonjohtaja selvittää ("käskee") lentäjää, siihen pitäisi tulla aina lentäjältä vastaus, joten siihen väliin ei kannata sanoa mitään. Lähes aina lennonjohtaja (Suomessa) saa viimeisen sanan, koska lennonjohtaja kuittaa yleensä lentäjän takaisinluvun omalla kutsullaan (eli "tutka", "torni", "Turku"...) - tuon jälkeen siis on usein hyvä kajauttaa oma ääni eetteriin.

 

Reittiselvitys on aloittelevien lentäjien (ainakin minulla oli pitkään... silloin 8-9 vuotta sitten  :P) yksi suurimmista pelonaiheista. Lennonjohtajien suusta kun tulee tarinaa niin maan perusteellisen paljon, sitten se kaikki pitäs saada ylös (ellei ole joku master mind, joka muistaa kaiken). Mutta ei hätää, mulla on siihen ratkaisu.

 

Lataa ja tulosta tämä

 

Tuon lomakkeen ideana on, että sun ei tarvi kirjottaa selvittäessä esim "squawk 1234" vaan riittää että laitat sen oikeaan paikkaan. Ja kentät on siinä järjestyksessä, jossa tieto yleensä tulee selvityksessä (paitsi QNH joka on väärässä laidassa, siihen syy selviää pian.)

 

Ylälaidassa ei varsinaisesti oleellista tietoa ole kuin kutsutunnus. Muut tiedot (päivämäärän, henkilöluvun, arvioidun/toteutuneen lentoonlähtöajan ja arvioidun/toteutuneen laskuajan voi merkitä jos haluaa.

 

Lähtö-osio on jaettu kahteen osaan, vasemmalle täytetään tiedot ennen selvitystä, eli säätiedot koneen tyyppi, standin (tai gaten) numero, QNH (löytyy ATIS-viestistä), tiedotus (sekin ATIS-viestistä) ja mahd. muut muistiinpanot. Reitti-kohdan voi myös oikealta esitäyttää, kuten myös kiitotien ja lähtöreitin. Kun pyydät selvitystä (tai pushbackia riippuen vähän tilanteesta ja kentästä) löydät kaikki lennonjohtajalle kerrottavat tiedot. Selvitystä vastaanottaessa sulla on QNH, kiitotie, lähtöreitti yms valmiina täytettynä joten niiden pelkkä tarkastus riittää. Eihän enään ollukaan niin paljoa tietoa mitä tarvii laittaa selvityksestä ylös, eihän ;)

 

Reittiosiolle voi sitten lentoonlähdön jälkeen raapustella kaikki selvitykset ylös ja loppuun lähestymisjutut.

 

Vielä pieni vinkki koskien tulostusta, ton saa kätevästi tulostettua myös A5-kokoon, useimmat tulostimet kun mahdollistaa tulostamaan kaksi sivua arkille. Itse myös tulostelen näitä poisheitettävien paperien kääntöpuolelle - mitä sitä suotta tuhlaamaan puhtaita papereita kun on tyjiäkin sivuja turhissa tiedotteissa ja laskuissa :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni joka lentoa varten seuraavanlainen kaavake: Lisäksi yleensä tulostan Vroutelta saamani reitin (.pdf). Johon kirjaillaan lennon kuluessa reittipisteiden ylitys-ajat/p-ainemäärät. Lisäksi se sisältää Lähtökentän METAR:in sekä tulokentän METAR:in ja TAF:in.

 

 

 

FLIGHT INFORMATION FORM

 

 

Flight number:____________       AC:____________       REG:____________   

     

           

Date:___________     From:__________ Dep time utc[  ]  loc[  ]    __ __ __ __ 

 

 

Date:___________          To:__________  Arr time utc[  ]  loc[  ]    __ __ __ __ 

 

 

Route: _________________________________________________________________

 

           _________________________________________________________________

 

           _________________________________________________________________

 

           _________________________________________________________________

 

 

Alternates: ___________   ____________   __________   ___________

 

 

Clearance. QNH: ______  SID: ___________ Climb: _______  Squawk: _______ Dep: ______

 

Taxi via: ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ RWY: _______

 

 

Flight level: ________    Mach: ________    Upper winds: _______________________

 

 

Approach. QNH: _______ RWY: ______ STAR: ________ Wind: ____ @ _____ Arr: _______

 

Vref: ______ Taxi via: ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ Gate: _______

 

 

 

Gate out:  __ __ __ __  To:  __ __ __ __  Lnd:  __ __ __ __  Gate in:  __ __ __ __ 

 

       

Pax:______    Crew:_______   Gargo:_______  Aft Gargo:_______     TOT: _________

 

   

ZFW:____________  GW:_____________  TOW:______________  LW:____________

 

 

FOB:____________               FOB aft landing:____________      Fuel used: __________

           

 

 

T: Mika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on tuon tapainen myös, jonka siis itse kehittänyt. Laittanut lähinnä ne tiedot mitä koen tarvitsemani lennon aikana, kuten kaikki löpö määrät, painot ja muut, jotka löydän lentokoneen configuration managerista. Eli jokaiselle koneelle periaatteessa teen erilaisen plaani-alustan, mutta ei vielä hirveää rehkimistä ole ollut kun vain Maddog 2008 PRO:ta tullut lennettyä.

 

Edit: Mika, tuosta sinun pohjastasi, niin se on Cargo, ei Gargo. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Edit: Mika, tuosta sinun pohjastasi, niin se on Cargo, ei Gargo. :)

 

Onneks huomasit, ei tosta muuten oliskaan ollut kuin vessapaperiksi, jos sen vois tulostaa serlalle  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneks huomasit, ei tosta muuten oliskaan ollut kuin vessapaperiksi, jos sen vois tulostaa serlalle  ;D

 

 

 

Tuossa on muuten ideaa; tulostaa OFP:t sun muut suoraan vessapaperille, niin tulee sitten hyötykäyttöön lennon jälkeen!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... Normi paperille printatuilla voi tietty tapetoida seinät käytön jälkeen.

Eipä olis naapurilla samanlaista  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään