Guest Henksu

Yleistä höpinää... (Oli: Kiinnostus verkkolentämiseen)

50 viestiä aiheessa

Tekstailu on kyl lähemmäs vittuilua lennonjohtajalle jos totta puhutaan :P Voicella kaikki on paaaaaaaaaljon helpompaa, realismista puhumattakaan  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekstailu on kyl lähemmäs vittuilua lennonjohtajalle jos totta puhutaan :P Voicella kaikki on paaaaaaaaaljon helpompaa, realismista puhumattakaan  :thmbup:

 

Joo, mutta ei ne LJt sais sen takia sieltä silmille tulla, varmaan ollut jostain muusta kyse Petrin tapauksessa, köh? Onhan toi tekstillä säätäminen perseestä, jos mä saisin päättää niin verkossa ei lennettäs/johdettas ilman sitä ääntä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan toi tekstillä säätäminen perseestä, jos mä saisin päättää niin verkossa ei lennettäs/johdettas ilman sitä ääntä.

 

Helppohan se on nykynuorten uhota... Ei ole montakaan vuotta, kun vielä VATSIMissä virallinen kommunikointimenetelmä oli nimenomaan teksti. Voice oli luksusta, jota ei kuitenkaan saanut vaatia. VATSIM piti huolen siitä, että tuo säilyi ihan liian monta vuotta headsettien yleistymisestä huolimatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helppohan se on nykynuorten uhota... Ei ole montakaan vuotta, kun vielä VATSIMissä virallinen kommunikointimenetelmä oli nimenomaan teksti. Voice oli luksusta, jota ei kuitenkaan saanut vaatia. VATSIM piti huolen siitä, että tuo säilyi ihan liian monta vuotta headsettien yleistymisestä huolimatta.

 

Joo ehkä niin. Ei oo myöskään montaa vuotta kun ei ollu koko verkkoa, ei myöskään montaa vuotta kun ei ollut koko simuja. Eihän noita oikeita koneitakaan ole ollu kun reilu sadan vuoden ajan. Niin ne ajat muuttuu. Niin on myös muututtu tekstistä ääneen, niinkuin kuuluukin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helppohan se on nykynuorten uhota... Ei ole montakaan vuotta, kun vielä VATSIMissä virallinen kommunikointimenetelmä oli nimenomaan teksti. Voice oli luksusta, jota ei kuitenkaan saanut vaatia. VATSIM piti huolen siitä, että tuo säilyi ihan liian monta vuotta headsettien yleistymisestä huolimatta.

 

Ja elämäntilanteetkin on erilaisia; jos siinä 2 metrin päässä vaikkapa nukkuu emäntä(/isäntä) tai lapsi ei siinä paljon voicea käytetä. Tosin tuohon on ratkaisu.. isompi kämppä... halpaa...  ::)

 

IVAO:ssahan on virallisia sekä teksti, että voice, tosin voice on suositeltu. Tämä on kieltämättä hankala asia, lennonjohtaessa tekstillä lentävät jää helposti huomaamatta jos ei ole äänimerkkiä tai se jää huomaamatta (en ainakaan itse huomaa kun jostain syystä merkkiääni ei kuulu jostain syystä). Toinen vaikeampi ongelma on, että voice on luonteeltaan semmonen että se "tahtoo jyrätä". Eli jos kuvitellaan että Arttu kirjottaa tekstillä jotain, aloitan vastaamaan ja sitten Jarome huutelee voicella tulee ongelma. Mulla ei ainakaan ole tehokasta moninajoa että voin puhua toista ja kirjottaa toista. Tästä seuraa pitää priorisoida jompikumpi. Helposti tekee niin, että sanoo voicelle sitten samantien vastauksen (etenkin jos lyhyt asia) ja tämä lykkää sitten kirjottamista. Ja jotain on pakko vastata, muuten lentäjä rupee voicella huutelemaan. Sitten tilanne on vielä kaoottisempaa, jos lentäjiä voicella useampi jotka huutelee ja häiritsee kirjoittamista...

 

Yksi ratkaisu tähän on olemassa: Jonkun, jolla on hyvä logiikka (suomeksi: palkataan nainen?  ;D ) voisi tehdä tohon IvAciin alias file. Itse joskus rupesin sellaista tekemään mut jäi kesken sitten. Eli sehän toimii niin että ettet kirjotakaan "SAS123, wind is 200 degrees 12 kts, runway 22L cleared to land" vaan ".lnd 200 12 22L". Ongelma on että toi logiikka on oltava hyvä, jotta komennot on lyhyitä mut ne silti muistaa. Eli niissä pitäis olla hyvä kaava..

 

Oma lukunsa sitten on lennonjohtajat jotka johtaa vain tekstillä. Niitä ei kovin usein onneksi näe. Kun lentäjällä siinä on lentämistäkin niin vielä hankaloittaa, jos tarvii alkaa kirjottelemaan viestejä samalla (ja vähemmän tekstillä lentävillä riskinä vielä on, että vahingossa painaa vaikka G eikä teksti menekään ivapiin vaan fillarit nousee...  ::) Nimimerkki tälläistä on tapahtunut useammankin kerran ). Itse olen ollut niin "julma", että jos nään määränpääkentällä lennonjohtajan joka käyttää vain tekstiä (ei edes vastaanota voicea, se menettelisi vaikka ei niin "realistista olisikaan") saatan divertata kentälle jossa tätä ongelmaa ei ole. Sen verran hankalaa tekstillä lentäminen omasta mielestäni on  :-[ Itselläni toki on vielä se että joudun kaivamaan aina sen näppäimistön jostain, koska on tuo ohjaamohässäkkä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on kieltämättä hankala asia, lennonjohtaessa tekstillä lentävät jää helposti huomaamatta jos ei ole äänimerkkiä tai se jää huomaamatta (en ainakaan itse huomaa kun jostain syystä merkkiääni ei kuulu jostain syystä). Toinen vaikeampi ongelma on, että voice on luonteeltaan semmonen että se "tahtoo jyrätä". Eli jos kuvitellaan että Arttu kirjottaa tekstillä jotain, aloitan vastaamaan ja sitten Jarome huutelee voicella tulee ongelma. Mulla ei ainakaan ole tehokasta moninajoa että voin puhua toista ja kirjottaa toista. Tästä seuraa pitää priorisoida jompikumpi. Helposti tekee niin, että sanoo voicelle sitten samantien vastauksen (etenkin jos lyhyt asia) ja tämä lykkää sitten kirjottamista. Ja jotain on pakko vastata, muuten lentäjä rupee voicella huutelemaan. Sitten tilanne on vielä kaoottisempaa, jos lentäjiä voicella useampi jotka huutelee ja häiritsee kirjoittamista...

Täällä kanssa samaa ongelmaa, että voicella olevat pilotit priorisoituvat ensiksi ja jos niitä on iso kasa, tekstillä ollut saattaa jopa unohtua ja niin edespäin. Lisäksi, kuten sanottua, se tekstillä oleminen nostaa aina lennonjohtajan "painekattilan paineita" jos TMA:lla (tai tornissakin) on useampi kone. Tästä muistuukin esimerkki viime kuun lopusta, kun oli kaksi konetta tulossa LAKUTilta, yksi Orimaalta ja paikalle porhaltaa samaan rykelmään PEXENiltä tekstillä ollut englantilainen. Ei tullut sen koneen johtamisesta mitään, kun neljät koneet pitäisi erotella toisistaan ja sen lisäksi vielä kirjoitella tekstillä jotain.

 

Suuntasäteeseen käännyttäminen on yksi ärsyttävimmistä tilanteista, koska aluksi kirjoitan hitaasti sen koko rimpsun: "FIN506, turn right heading 120, cleared ILS approach runway 15. Report localizer established" tämän jälkeen pilotti avaa IvApin, lukee viestin ja kirjoittaa sen takaisin. Sen jälkeen vasta toimii. Tässä ajassa kone on mennyt suuntasäteestä oli jo ajat sitten ja saa aloittaa uuden säädön, joka erityisesti ärsyttää ruuhkassa. Tietenkään kaikki eivät näin toimi, mutta kokemuksesta 90% toimii. Tähän loppuun voisi siis muistuttaa kaikkia pilotteja niistä kolmesta kultaisesta säännöstä: 1) Kirjoita ylös 2) Toimi 3) Lue takaisin. Ne kun muistaa niin tekstipilotitkin ovat lennonjohtajille huomattavasti mukavempia! Olen puhunut. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselleni ei ole mitään tylyä palvelua vielä eteen sattunut, mutta erilaisia evottajia senkin edestä. Onhan se ärsyttävää, kun lähtö viivästyy 5 minuuttia sen takia, että LJ ei ymmärrä, että selvityksessä on kerrottava myös lähtökiitotie ja -reitti. Sitten eteläisemmässä Euroopassa, Spanjan ja Portugalin nurkilla, turistaan enkkua yleensä sellaisella nopeudella, että aina ei erota kertooko se moottoriturpa siellä vektorit enkuksi vai espanjaksi.

 

Toki Petri voi kertoa tarkemmin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten eteläisemmässä Euroopassa, Spanjan ja Portugalin nurkilla, turistaan enkkua yleensä sellaisella nopeudella

On myös näitä johtajia, jotka vasta kuudennen kerran jälkeen tajuaa, että ollaan englannilla liikkeessa...... :P

 

EDIT. Espanjassa siis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATC:stä en edes sano mitään... muutakun että suht tylyä oli palvelu... :P

 

Samaa oli eilen päivälläkin. Taisi olla sama LJ paikalla. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselleni ei ole mitään tylyä palvelua vielä eteen sattunut, mutta erilaisia evottajia senkin edestä. Onhan se ärsyttävää, kun lähtö viivästää 5 minuuttia sen takia, että LJ ei ymmärrä, että selvityksessä on kerrottava myös lähtökiitotie ja -reitti. Sitten eteläisemmässä Euroopassa, Spanjan ja Portugalin nurkilla, turistaan enkkua yleensä sellaisella nopeudella, että aina ei erota kertooko se moottoriturpa siellä vektorit enkuksi vai espanjaksi.

 

Toki Petri voi kertoa tarkemmin  ;D

Nojoo, en halua ketään nimitellä tai syytellä mutta kumminkin. Kun joskus aikoinaan lentelin tuolla Briteissä(niinkuin muuallakin) ja VATSIMssa niin hommat sujui paljon paremmin. LJ:n selvitykset oli selkeitä ja niissä kerrottiin juuri noi kaikki tarvittavat tiedot clearencessa(siis lähtöreitti ja käytössä oleva rata). Tyyliin "Thomson 999 cleared IFR to Malaga, SAM4S departure rwy 23, sq5234, qnh 1013",  ja tutkalla selkeesti (ja ystävällisesti) "Thomson 999 good day, radar contact, continue as filed"(päästä heitetty mutta tuohon, selkeään, tyyliin). IVAOssa/Suomessa nyt pari kertaa kokeilleena niin jossain tutkalla tulee vaan jotain "Thomson 999 rdr cntc" ja selvityksessä "Thomson 999 R2H sq5154 qnh1003 clrd s/u p/b rprt rdy 4 txi" tyyliin, ja noista lyhenteistä pitäs vielä jotain ymmärtää... ::) Ja sitten kun se lähtöreitti ja kiitorata tulee vasta rullausta pyydettäessä niin kiva siinä ruveta sitten sitä lootaa vielä säätämään.... Ja sitten kun vielä tulee niitä kirotusvirheitä... vaikka sillä tekstillä nyt on niin vittumaista hoitaa yks lento ilmaan niin voi kai sitä silti edes vähän yrittää... ::)

 

Ei mitään nimiä tai muuta mutta eilen Roomaan lähtiessäni selvitys oli juuri tuollainen kaiken maailman lyhennyksiä sisältävä "Finnair 781R R1H sq5329 qnh1013 clrd su pb rprt rdy taxi" tyylinen, sen verran sain tuosta pääteltyä että R1H:lla tarkoitettiin RUNEN 1H:ta, kartoista tsiigailtua huomasin että tuollaista ei edes ole (ainakaan) radalle 04R, ilmoitin LJ:lle että ilmeisesti tarkoitettiin RUNEN 2H:ta, vastauksena tuli "Joo joku H se on, ota oikee".... no ei siinä mitään, naputtelin lootaa kuntoon kun koko ajan potkittiin perseelle että "execute progression" tjn että ilmeisesti kiire oli lähteä kun LJ oli menossa offline... no LJ meni offline ja heti perään minä kun ei enää napannut tuolla lentää kun piti säätää jossain window-paska-modessa ja muutenkin meni vähän vituralleen tuo lennon alku tuon säätämisen takia... nooh, loput menikin sitten offlinessa mukavasti 8)

 

Eli ymmärrän että varmasti on vittumaista hommaa vetää sillä tekstillä, etenkin ruuhkassa, mutta kun kentällä on kokonaista yks kone niin ei luulis hirveen vaikeeta olevan kirjottaa muutama rivi kunnolla....

Voin kyllä olla "voice receive only" jos se helpottaa LJ:n hommia sitten.... mutta ite pysyn tekstissä ainakin toistaiseksi.. jos siis verkkoon olen vielä tulossa... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa oli eilen päivälläkin. Taisi olla sama LJ paikalla. :thmbdn:

Eikä tuo ollut eka kerta kun tylyä palvelua tuli IVAOssa.. samanlaista tuli joskus siellä Lissabonin/Madridin tutkalla... ite ilmotin suht ystävällisesti että "Thomson XXX good afternoon, with you FLXXX" niin sitten tulee vastausta silleen "haista v*ttu evvk" tyylillä "rdr contact tomXXX"... ihan kun oltais veitsi kurkulla tekemässä sitä hommaa.. jos ei yhtään innosta tuo niin pakkoko siellä on sitten olla?

 

Jos ite oisin LJ niin ymmärtäisin kyllä senkin että osa ei vaan halua/pysty vetää voicella, ok, silloin vedetään tekstillä se selvitys jne. Pelihän toi vaan on( ihan oikeesti... ). Tarviiko siitä itkeä että joutuu pari riviä kirjottamaan. Tuskin se nyt sitä simun "realistista" maailmaa horjuttaa kun ei saakkaan voicella lässyttää.

 

Jos nyt kaivetaan nimiä esiin niin itseasiassa ainoa mieleen jäänyt hyvä kokemus IVAOsta oli se kun vedin Thomsonilla Ouluun ja siellä oli Lehtosen poika johdossa, silloin meni hyvin :thmbup: Tosin ainoa miinus oli se että lähtöreitti tuli vasta rullaus-selvityksen yhteydessä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jooh, Milanoon lähtiessä EFHK_APP kanssa meni tosi hyvin ja asiallisesti vaikka tekstillä vedinkin. Siellä tais olla Santeri. Ja tullessa EFHK:N APP ja TWR hoisivat hommansa myös hyvin. En vaan muista ketä siellä nyt oli.  Ilmoittautukoon itse. :)

 

Niin: päivällä tämä Petrinkin viesteissä esillä ollut LJ veti priva keskustelut yleisellä jonkun kanssa, eikä vastannut kutsuihin :thmbup:

Sitten sanoin: FIN896 rwy vacated request taxi to gate 28. Voisit noi privat hoitaa yksityisellä.

 

... Meni vähän aikaa...

 

- clrd to taxi. Eikä meillä mitään privaa ollu xD xD!!!!!111

Sit ajan portille 28 niin tulee:

Oot väärällä portilla mene sinne 22:lle.

- Pitääkö siis käynnistää uusiks ja rullata sinne? Ei täällä kentällä ole edes muita. Sitä paitsi mähän sain selvityksen 28:lle.

- et saanu ku 22:lle. Pitää ja nyt menet siitä sinne 22:lle!

- Joo, terve! - disconnect- :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

jos siis verkkoon olen vielä tulossa... :D

 

 

Toivottavasti olet, koska pakko kai sen miellyttävänkin kokemuksen on joskus tulla  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palataan nyt vähän takaisinpäin aiheessa. Eli kysehän oli kai verkkolentelyn aloittamisesta. Kylläkai noissa ekoissa lentämiskerroissa vois ymmärtää paremmin tuota tekstin käyttöä. Minä ainakin käyttelin muutamalla ekalla kerralla ihan vaan tekstiä, vaikka mikki seisoi käyttökunnossa tuossa vieressä. Syynä oli ihan vaan yksinkertaisesti se että tuo lennonjohtajalle huutaminen oli niin pirun pelottavaa. :) Ja kun nuo menetelmät ja kaikki muut oli ihan uutta, pelkona oli että ei kaikki mene jakeluun vaikka kuinka huutelee ja kuuntelee. Tekstiä käytettäessä jää sentään lj:n "puheet" näkymään ruudulle ja saa hetken lisäaikaa miettiä että mitähän tuo nyt meinaa. Kyllä mun mielestä kannattais kannustaa uusia lentäjiä kokeilemaan aluksi ihan vaikka vaan tekstin käyttöä. Laskee verkkoon tulo kynnystä varmasti jonkinverran. Kyllä sitä siitä sitten äkkiä siirtyy mikin käyttöön kun saa pari kertaa kokeilla ensin ilman ja alkaa ymmärtää systeemiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sitä taas verkkoon tultiin, mutta minusta se on vähän outoa, että jos pyytää rullauslupaa ja -ohjeita, niin sanotaan vaan cldr to taxi, eikä esim Cleared to taxi rwy 04R via zx jne. Brusselissa sentään tuli, että Taxi to Gate 164 via inner, eikä mitään cleared to taxi :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ei nyt varsinaisesti urputusta. Se vaan pienelle aloittelijalentäjälle on outoa, kun ei ohjeita saa isossa verkossa. :)

Jos ei ymmärrä tai saa omasta mielestää riittämättömät ohjeet niin ainahan voi(ja kannattaa) kysyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojoo... Jos se, ettei LJ toivota hyvää iltapäivää/aamua/iltaa/naistenpäivää/Romanian kansallispäivää/talvipäivänseisausta jaksolla on noin suuri piikki perseessä, niin voi itku  ;D Minulle pääasia on, että viestit ovat selkeitä ja ymmärrettäviä (esim. vaikkapa Espanjassa parantamisen varaa, eivät tainneet muuten silloin pari kuukautta sitten edes toivottaa hyvää iltaa  :(), eikä minulle ole millään toivotuksilla ym. kohteliaisuuksilla tortternan väliä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojoo... Jos se, ettei LJ toivota hyvää iltapäivää/aamua/iltaa/naistenpäivää/Romanian kansallispäivää/talvipäivänseisausta jaksolla on noin suuri piikki perseessä, niin voi itku  ;D Minulle pääasia on, että viestit ovat selkeitä ja ymmärrettäviä (esim. vaikkapa Espanjassa parantamisen varaa, eivät tainneet muuten silloin pari kuukautta sitten edes toivottaa hyvää iltaa  :(), eikä minulle ole millään toivotuksilla ym. kohteliaisuuksilla tortternan väliä.

 

Ja Otto taas melkein sai pointin ;) Tässä tapauksessa viestit juuri eivät olleet ymmärrettäviä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten sinä ;) Otto kuitenkin varmaan tarkoitti Petrin aiempia postauksia :)

 

Niin, joissa juuri sanotaan, että

Kun joskus aikoinaan lentelin tuolla Briteissä(niinkuin muuallakin) ja VATSIMssa niin hommat sujui paljon paremmin. LJ:n selvitykset oli selkeitä ja niissä kerrottiin juuri noi kaikki tarvittavat tiedot clearencessa(siis lähtöreitti ja käytössä oleva rata). Tyyliin "Thomson 999 cleared IFR to Malaga, SAM4S departure rwy 23, sq5234, qnh 1013",  ja tutkalla selkeesti (ja ystävällisesti) "Thomson 999 good day, radar contact, continue as filed"(päästä heitetty mutta tuohon, selkeään, tyyliin). IVAOssa/Suomessa nyt pari kertaa kokeilleena niin jossain tutkalla tulee vaan jotain "Thomson 999 rdr cntc" ja selvityksessä "Thomson 999 R2H sq5154 qnh1003 clrd s/u p/b rprt rdy 4 txi" tyyliin, ja noista lyhenteistä pitäs vielä jotain ymmärtää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, joissa juuri sanotaan, että

Petrin vastaus nr. 45n ensimmäinen kappale ja nr. 46n ensimmäinen kappale käsitteli aihettani  :D Kyllä minustakin lyhenteet ovat hiukka turhia, siksi esimerkiksi unicommille viestiessäni pyrin niitä parhaani mukaan välttämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipahan turhaa valitusta taas, vähän voisit Petri miettiä enne ku postaat, menee verkon imago aivan syyttä. Se tekstillä kirjoittaminen kuormittaa johtajaa törkeästi, joten mun mielestä tollasten ihan selkeitten lyhenteiden (rgr, clrd, sqXXXX Q1013 ym.) käyttö on ihan suotavaa. Itse käytän noita johtaessani, vaikka olis just se yks ja ainoa teksti kone koko EFHK:n TMA:n sisällä, parempaakin tekemistä kun alkaa runoilemaan jtn selvitystä. Tekstillä mentäessähän on vaan pääasia että toinen ymmärtää mitä toinen tarkoittaa, kun realistisuus/todentuntu on päin persettä siinä eniwei. Se mitä Hannu sanoi siitä, että voi aloittaa tekstillä on ihan ok, mutta mitä vtun järkeä vetää sillä tekstillä jos osaa jo. Mitähän tollanen mikkikin maksaa, halvimmat varmaa alta 10e. Ja voicellakin jaksoa pyritään kuormittamaan mah.vähän, nopea tervehdys ja reippaasti sanoo asiansa laadusta tinkimättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipahan turhaa valitusta taas, vähän voisit Petri miettiä enne ku postaat, menee verkon imago aivan syyttä. Se tekstillä kirjoittaminen kuormittaa johtajaa törkeästi, joten mun mielestä tollasten ihan selkeitten lyhenteiden (rgr, clrd, sqXXXX Q1013 ym.) käyttö on ihan suotavaa. Itse käytän noita johtaessani, vaikka olis just se yks ja ainoa teksti kone koko EFHK:n TMA:n sisällä, parempaakin tekemistä kun alkaa runoilemaan jtn selvitystä.

Joopa joo. Kyllä minäkin nyt noi selkeät lyhenteet ymmärrän, mutta sinne Roomaan lähtiessä tuli jotain ihan muuta kuin selkeää enkä edes muista mitä sieltä tuli joten meni ihan ohi koko pska. :P (IVAOssa on muuten sekin huono että sitä tekstiä ei pysty rullaamaan enää ylös kuten VATSIMissa, eli ne mitkä menee ohi siitä ruudusta niin menee sitten ohi...) Selvityksen sain ja sen jälkeen tuli jotain epämääräsiä kirjainyhdistelmiä joten olkoot. :P Ja jos on parempaakin tekemistä niin kannattaako sillon olla johtamassa? Siellä kun se asenne tuntuu olevan samanoloista kuin tuo viestisi eli "HV EVVK" tyylistä. Tosin EN siis ole vielä kovin montaa kertaa vetänyt IVAOssa joten en lähde yleistämään mutta tollanen maku mulle on jäänyt toistaiseksi (sitä oulun keikkaa lukuunottamatta).

 

Täytyy varmaan itekkin "hommata" ne kelpuutukset kun sinne tuntuu pääsevän millasta porukkaa tahansa... :P

 

Innostaa tosiaan lentämään tollanen "Joo clrd malagaan, ota joku sid ja rullaa tonne johonkin ihan mitä kautta haluat ja nouse kun ehdit, en nyt jouda kirjottelemaan on parempaa tekemistä".....

 

JA jos lennonjohtajilta hyväksytään tollanen asenne ja kaikenmaailman lyhenteet niin IMO turha niiden lennonjohtajienkaan on sitten itkeä siitä että jotkut vetää tekstillä ::) Eikä se mikeistä oo kiinni tai niiden hinnoista, voisin ostaa vaikka 500 mikkiä jos se siitä on kiinni, en vaan halua voicella tulla säätämään. Paljon selkeämpää/helpompaa tekstillä. Mutta jos tässä vielä joskus eksyy sinne verkon puolelle niin täytyypä kokeilla sitä "voice receive"...

 

Ja sitäpaitsi mulla ei oo koskaan sattunu samalle kentälle kahta konetta enempää niin tuskin siellä hirveen kiirettä on sillä johtajalla. Ja FIRillä kun ei näköjään muuta sanota kun "rdr cntct" niin ei toikaan hirveesti vielä kuormita ketään....

 

Enkä jaksa tämän enempää tästä aiheesta jauhaa kun ei tämä(kään) kuitenkaan johda (taaskaan) mihinkään. Monettakohan kertaa tässä puhutaan tästä samasta asiasta taas. Kohta tulee taas Henri ja sanoo että se kuormittaa johtajaa niin kaaaauheasti kun joutuu kirjottamaan yhdelle koneelle siellä kentällä.

 

... pitäkää verkkonne ... :P :D

 

 

PS: Ainiin, ja sitäpaitsi kuten Henri sanoi, fraseologia on meikäläisellä täysin hukassa niin eikait sitä voi voicella vetää vaan pitää tekstillä harjoitella, kuten taas Hannu sanoi :thmbup:

 

PS2: eikä tästä mitään huonoa kuvaa pidä verkosta saada, kuten itekkin sanoin niin silloin kun kaikki menee putkeen kuten sillä Oulun reissulla (Kiitokset vielä Santerille siitä ;D) niin kaikki on hyvin.

Kun jokaisella menee hyvin niin kaikilla menee hyvin. :thmbup:

Ja vielä kun sais sen ohjelmankin toimimaan fullscreen-modessa 8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa IVAPissa pystyy kelamaan tekstiä ylös alas. Katkoviivan alapuolelta heti eka oikea nappi.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joopa joo. Kyllä minäkin nyt....

Truu angst! Taitaa olla jotain kunnolla IVAO:ta vastaan?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.