Guest MikaelT

IVAO Finlandin lentäjäkoulutus

21 viestiä aiheessa

[ attachment removed / expired ]

 

Oletko aloittelemassa verkkolentämistä? Tuntuuko jokin asia hankalta? Etkö tiedä, mitä kaikkea tulisi osata verkossa? Turhaan hätäilet, sillä apu on omassa lentäjäkoulutuksessamme.

 

Lentäjäkoulutuksemme avulla jokaisesta aloittelevasta verkkolentäjästä kehkeytyy asiansa osaava pilotti, joka ei pienestä hätkähdä. Kaikki lentämisen perusedellytykset käydään läpi, tarkoituksena saavuttaa taso, jonka jälkeen lentäjä pystyy jatkamaan opiskeluaan ja kouluttautumistaan itsenäisesti. Koulutus perustuu yksilöllisyyteen, joten kouluttajan kanssa käydään läpi ja opetellaan asioita, jotka koulutettavasta ovat vaikeita ja hankalia.

 

Kouluttajien yksi tärkeimmistä tehtävistä on niin sanotun verkkokammon poistaminen lentäjältä. Tämä onnistuu helposti kouluttajan toimiessa lennonjohtajana, joten mokaamisen pelko hellittää, koska tutkan takana on tuttu henkilö, joka tietää ja tuntee tilanteen ja osaa neuvoa tarvittaessa.

 

Koulutukseen voi ottaa osaa kuka tahansa verkkolentämisestä kiinnostunut henkilö, joka tuntee tarvitsevansa tukea ja opastusta harrastuksessaan. Vaikka lentämisen olisi jo aloittanut, niin voi tietenkin hakeutua kouluttajan juttusille, jotta nähdään mikä lentämisen osa-alue vaatisi petraamista.

 

Kouluttajina toimii idean isän, Risto Partanen, lisäksi Jerome Parviainen ja Mikael Tynkkynen. Kaikkiin kolmeen voi ottaa yhteyttä verkkolentämistä ja koulutusta koskevissa asioissa. Yhteyttä voi ottaa FsNordicin kautta yksityisviestillä, MSN-Messengerin kautta, tai sähköpostilla.

 

Ottakaa rohkeasti yhteyttä kehen tahansa kolmesta!

 

Yhteystiedot:

 

Jerome Parviainen, MSN: jerome.parviainen@windowslive.com

Mikael Tynkkynen, MSN: mikael_tynkkynen@hotmail.com email: fi-ec@ivao.aero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka!

 

Vertin kanssa viikon verran ollaan pohdittu asioita ja nyt jo ensimmäinen IFR lento menossa!

 

Tässä nyt 1 kuvatus IVAE:sta katsottuna, Vertti siis FIN446:na tulossa Oulusta ja minä odottelen Helsingin tutkassa  :thmbup:.

[ attachment removed / expired ]

 

Esimerkillistä touhua Vertiltä  :thmbup:! Ottakaa muut mallia, sama apu on tarjolla teillekkin  :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin on ollut halukkaita lentäjäkoulutukseen ja tänään 2 henkilön kanssa lennettiin harjoituslentoja Malmilla  :thmbup:!

 

Theo Leinssonin kanssa aiemmin päivällä ja tällähetkellä kovaa vauhtia käynnissä Alex Kontion kanssa laskukierros harjoitus!

[ attachment removed / expired ]

 

Hyvä äijät, rohkeasti yhteyttä minuun tai Mikaeliin jos vähänkin tuntee kipinää  :)!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kontion Alex:n kanssa käytiin Helsingin edustalla pyörimässä. Lentosuunitelman mukaisesti hurautettiin NOKKA ulos/sisään ja siinä välissä käytiin meikäläisen kotikoivua mittailemassa Espoossa  :thmbup:.

 

Hertsikaa kiertäen suuntana NOKKA. Aleksi taustalla täydellä kesnuttimellaan (OH-FUL)  :laugh:.

[ attachment removed / expired ]

 

Lähialueen ulkopuolella päästiin pyörimään ja kokeilemaan kuinka se mopo keulii.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja muodostelmaa oli toki pakko ajaa, verkkolentoa parhaimmillaan  8).

[ attachment removed / expired ]

 

Kotikoivut mittailtu ja paineltiin takaisin kohti Malmia. Malmin tornille huudeltiin tässä vaiheessa seuraavasti: "Malmin Torni illat, OHCJP, tiedoitus KILO QNH1019 lähestytään Helsingin länsipuolelta, arvio NOKKA sisään aikaan 14, pyydetään lähestymisohjeita". Ja torni vastasi seuraavasti: "OHCJP, Malmin Torni illat, NOKAN kautta liity vasemmalle myötätuuliosalle kiitotielle 18, tuhat jalkaa tai alle, VFR".

[ attachment removed / expired ]

 

Ja vasen myötätuuli kiitotielle 18 ja pari läpäriä oli tietty pakko ajaa. Alex vetelee taustalla sauvaa nivusiin pehmeän kosketuksen toivossa.

[ attachment removed / expired ]

 

Läpilaskun jälkeen koittaa aina se raskas vastatuuli osa. Läähpuuh sanoo mopokesna kun nousee Vy:tä (67kts) 700ftpm  :laugh:.

[ attachment removed / expired ]

 

Shemmosta settiä tälläkertaa. Mukavaa oli ja Alex painelee menemään jo kuin vanha tekijä  :o!

 

Hianoa nähdä että mun lässytyksistä on ollut jotain hyötyäkin ja että äijät nauttii verkossa lentämisestä!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilkunnussimisena, että yleensä C152:n Vy on 65kts. :)

 

Kaikissa C152:ssa ja C172:ssa joita olen lentänyt IRL (5) on kyllä ollut tuo 67, missähän yksilössä Santer on 65:n törmännyt? Eipä tuo nyt ikinä niin solmun tarkkaa ole, mutta 67 se on.

 

Ja niille, jotka eivät vielä tiedä niin Vy = Best Rate of Climb.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisää pukkaa!

 

Minä OH-COR:lla ja Alex Kontio jälleen täydellä cesnallaan. Btw ihmiset kun kiitotie 36 käytössä niin älkää tukkiko tätä odotuspaikkaa, vaan ajakaa tähän sivuun tässä kun tätä tilaa on jotta mahdollisesti nopeammat takana tulevat pääsevät lähtemään  :). Ihan IRL on nähty tilanteita, että takana tuleva ei pääse lähtemään, kun joku tekee koekäyttöä siinä tukkeena.

[ attachment removed / expired ]

 

Mä oon niin reilujätkä, että ihan teitä ajatellen menin ulos näinkin kiireisessä vaiheessa ottamaan shottia ja sen takia ajauduttiinkin hetkellisesti 800 jalkaan, vaikka laskukierroskorkeus on siis 600  :-[.

[ attachment removed / expired ]

 

Loppuosalla aikeena läpilasku, Diamondi kääntyilee sivutuuliosalle.

[ attachment removed / expired ]

 

Oikeanpuoleinen myötätuuli kiitotielle 36, kissa kääntyilee perusosalle.

[ attachment removed / expired ]

 

Läpärit ajettu ja välissä käytiin ryystämässä kahveet Hopealinnussa ja miettimässä seuraavaa siirtoa. Päätettiinpä lähteä vielä ilmaa halkomaan. Odotuksessa kiitotie 36, koekäyttö ja viimeiset tarkistukset ennen lentoonlähtöä. Kissa kiihdyttelee.

[ attachment removed / expired ]

 

Espoon nurkilla käytiin pyörähtämässä.

[ attachment removed / expired ]

 

Rullaati rullaati pitkin Malmin mäkistä asematasoa.

[ attachment removed / expired ]

 

Olipahan mukavaa taas neljän koneen ja loistavan lennonjohdon (EFES_CTR Anssi Malisen) voimin  :thmbup:. Sitten onkin Alexin kanssa VFR-asiat paketissa ja aletaan siirtymään IFR puolelle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Oikeanpuoleinen myötätuuli kiitotielle 36, kissa kääntyilee perusosalle.

[ attachment removed / expired ]

 

Kattos oon ollu samaan aikaan lentelemässä, kun koulutusta on suoritettu. Toivottavasti en lennelly ihan miten sattuu.  ;D

Niin ja minä oon OHKKM.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kattos oon ollu samaan aikaan lentelemässä, kun koulutusta on suoritettu. Toivottavasti en lennelly ihan miten sattuu.  ;D

Niin ja minä oon OHKKM.

 

Kerrankos tungit kesken mun ja lennonjohdon keskustelun välii jollai olisko ollu, että kumpaan suuntaan se kierros menikään. Noh iha pikkuasia kuitenki. :D Eikä todellakaa millää pahalla. :D

 

Alex

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdotus kouluttajille: Olisiko asiaa jos teillä olisi oma "Lentokoulu" johon lentäjäopiskelijat voisivat liittyä ja jossa olisi opiskelumateriaali tai ainakin linkit niihin, ajanvarausjärjestelmä jolloin voisi sopia lento-opettajan kanssa lennoista ja muuta sellaista. Koulutus tapahtuisi kuten tähänkin asti Messengerin ja IvApin kautta sekä lennot hoidettaisiin verkossa. Eli teillä olisi paikka jossa nämä asiat saisi hoidettua virtuaalisen lentokoulun kautta.

 

Olisin itse valmis rakentamaan teille tällaisen järjestelmän jos vaan kiinnostusta löytyisi. Eli jos teitä lento-opeja kiinnostaa niin ottakaa toki yhteyttä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdotus kouluttajille: Olisiko asiaa jos teillä olisi oma "Lentokoulu" johon lentäjäopiskelijat voisivat liittyä ja jossa olisi opiskelumateriaali tai ainakin linkit niihin, ajanvarausjärjestelmä jolloin voisi sopia lento-opettajan kanssa lennoista ja muuta sellaista. Koulutus tapahtuisi kuten tähänkin asti Messengerin ja IvApin kautta sekä lennot hoidettaisiin verkossa. Eli teillä olisi paikka jossa nämä asiat saisi hoidettua virtuaalisen lentokoulun kautta.

 

Olisin itse valmis rakentamaan teille tällaisen järjestelmän jos vaan kiinnostusta löytyisi. Eli jos teitä lento-opeja kiinnostaa niin ottakaa toki yhteyttä!

 

Moi Artur

 

Nyt en ihan hiffaa mitä ajat takaa? Tarkoitatko tietojärjestelmää/webbisivuja, jonka takana olisi kaikki mitä asiaan liittyy?

 

Sen mitä viestistäsi ymmärsin niin kaikki mainitsemasi asiat meiltä löytyy meidän omien systeemien ja käytäntöjen takaa, joten tuskin on tarvetta. Mutta mielelläni kuuntelemme lisää :)

 

Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään