Guest scrooge83

Finnair huolehtii koneistaan..

18 viestiä aiheessa

Joo, kyseinen linkki on pastetettu tänne parikin kertaa. ;);D

 

Mitäköhä pahaa toi kaveri o tehny, ku o laitettu hammasharjalla jynssäämään siiven pintaa..? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä jynssäisin niitä ilmaiseksi kokopäivätyönä ;D

Voin kuvitella kun joku kysyy ammattia: "niin mää harjaan noita lentokoneiden siipiä". ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja miten ne nyt hinkkaa niitä dösiä enemmän ku me?Perustelux

ei riitä et ukkoja on tuhat vastaan meidän muutamakymmen? ;)

T:Tuubapygmi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs outoa tuossa nyt on ??? Kyllähän minäkin putsaan aamuisin harjalla lumet auton päältä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneton kepale :D toi toinen kun vielä potkasis tuota jynssääjää tylysti persuukselle ja huutais !vauhtia! :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu,

tuo jäähän on taannoin (1991) aiheuttanut onnettomuuden Tukholmassa, kun SAS:in MD-81:kkösestä sammahti jään nielemisen jälkeen molemmat moottorit.

 

http://aviation-safety.net/database/1991/911227-0.htm

 

(edit: parempi linkki)

 

Ja tästähän on olemassa mm. lentokelpoisuusmääräys koskien siiven yläpinnan jään tunnistusta. Takaraja tulee vastaan toukokuussa. Ja loogisesti ko. lentokelpoisuusmääräys koskee ainoastaan 80-sarjan koneita, sillä onhan nyt esim. DC-9-50 -koneet sen verran erilaisia, ettei niissä jäätä voi siiveltä moottoriin mennä...

 

Manu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tästähän on olemassa mm. lentokelpoisuusmääräys koskien siiven yläpinnan jään tunnistusta. Takaraja tulee vastaan toukokuussa. Ja loogisesti ko. lentokelpoisuusmääräys koskee ainoastaan 80-sarjan koneita, sillä onhan nyt esim. DC-9-50 -koneet sen verran erilaisia, ettei niissä jäätä voi siiveltä moottoriin mennä...

 

Itseasiassa... Ompahan noita viiskymppisiä ysejäkin meinannu tulla joskus ketoon tuon jään takia... Mm. Finnairin OH-LYO (jenkki oskari). Viiskymppiset on jo sen verran pitkiä että niissä tuo jää pääsee muljahtamaan moottoreihinkin asti. Tätä kuulemma tapahtui jopa 40- ja 30-sarjalaisissakin. Lyhyenlännissä tumpeissa tosin tälläisiä ongelmia ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa... Ompahan noita viiskymppisiä ysejäkin meinannu tulla joskus ketoon tuon jään takia... Mm. Finnairin OH-LYO (jenkki oskari). Viiskymppiset on jo sen verran pitkiä että niissä tuo jää pääsee muljahtamaan moottoreihinkin asti. Tätä kuulemma tapahtui jopa 40- ja 30-sarjalaisissakin. Lyhyenlännissä tumpeissa tosin tälläisiä ongelmia ollut.

 

Tuosta tapauksesta on hieno kertomus kirjassa Liikennelentäjäliiton 50-vuotisjulkaisussa "Ylitse maan ja veen" (Uola). Tarinan nimi on Kun Jenkki-Oskarista meinasi tulla purjekone. En nyt jaksa ottaa kirjaa hyllystä tuosta kahden metrin päästä, mutta muistaakseni tapaus sattui Brysselistä lähdettäessä. Toinen moottori posahti lentoonlähdössä ja kone palasi takaisin. Maassa todettiin toisen moottorin puhaltimen olevan järkyttävässä kunnossa, mutta kukaan ei tiennyt syytä moiseen. Kun katsottiin toiseen moottoriin, oli senkin puhallin kamalassa kunnossa.

 

Tapausta ei saatu selvitettyä kovinkaan pian, mutta eräs siiven kohdalla istunut lentomatkustaja otti myöhemmin yhteyttä Finnairiin ja kertoi seikkaperäisesti havainnoistaan kuinka siivestä oli irronnut jotain. Tällöin ongelma tajuttiin, ja siihen ryhdyttiin paneutumaan.

 

Jutun yhteydessä on kuva jonkun ysin siiven päätä löytyneestä jäästä...aika huimaa kun jäälevyllä on paksuutta varmaan 2 senttiä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä firmalla varmaan väljempi säännöstö. Kilpailu: mikä kone ?

 

Icicles.jpg

 

Erkki

 

DC9 sarjan kone eli voi olla siis MD80 myös :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa... Ompahan noita viiskymppisiä ysejäkin meinannu tulla joskus ketoon tuon jään takia... Mm. Finnairin OH-LYO (jenkki oskari). Viiskymppiset on jo sen verran pitkiä että niissä tuo jää pääsee muljahtamaan moottoreihinkin asti. Tätä kuulemma tapahtui jopa 40- ja 30-sarjalaisissakin. Lyhyenlännissä tumpeissa tosin tälläisiä ongelmia ollut.

 

Niinpä!

 

FAA:n tulkinta tässä on ihmetyttänyt jo kauemmin. Lisätietoja voi kukin lueskella vaikka FAA:n sivuilta kaivamalla esiin AD:n 2002-21-06 "Upper wing skin". Sieltä löytyy tietoa siitä, miten jokaisessa 80-sarjalaisessa jään tunnistus tulee olla hoidettu 7.5.2004 alkaen.

 

Manu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen koettanut muistella, missä Jenkki Oskarin purjekonejuttu oli painettuna. Pekkahan sen ilmitoi. Koneen kippari oli tuolloin nykyinen MD-11 kapu H. Aaltio, jonka oman, verrattain vauhdikkaan kertomuksen olen ollut kuulemassa.

Aina joskus sattuu, kun tapahtuu.

 

Papa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään