Robin Karinen

lentokone onnettomuuksien vuosi/kuukausi

25 viestiä aiheessa

nyt tässä lähi aikoina on tippunut aika pljon koneita alas:(

eihän tässä voi muuta sano kun että mikä hemmetti niitä koneita vaivaa >:(

 

lista lentokoneista/helkoptereista

 

Boeing 737 Kam Air 105 kuollutta

airbus 340 air france ei kuolleita

sikorsky copterline 14 kuollutta

boeing 737 helios 121 kuollutta

Atr tuniter 16 kuollutta

afganistanin kopteri onnettomuus 17 kuollutta

mcdonnel douglas 80 tai 82, 161 kuolluttta

boeing 737-200 150 kuollutta ihme kyllä 17 jäi henkiin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nyt tässä lähi aikoina on tippunut aika pljon koneita alas:(

eihän tässä voi muuta sano kun että mikä hemmetti niitä koneita vaivaa >:(

 

lista lentokoneista/helkoptereista

 

airbus 340 air france ei kuolleita

sikorsky copterline 14 kuollutta

boeing 737 helios 121 kuollutta

afganiistanin kopteri onnettomuus 17 kuollutta

mcdonnel douglas 80 tai 82, 161 kuolluttta

 

 

Tuohon täytyy lisätä vielä 6. elokuuta tuhoutunut Tuninterin Atrain, 16 kuollutta. http://www.aviation-safety.net/database/record.php?id=20050806-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuo jo melkoinen turmasuma lyhyen ajan sisällä. Veikkaan että puhdasta sattumaa, vaikka takaraivossa jyskyttää ajatus siitä että koko tämän vuosituhannen kestänyt lentoyhtiöiden heikko kannattavuus saattaa heijastua myös kaluston huoltoihin ja kuntoon. Tosin huoltotöiden laiminlyönti on kyllä niin suurta omaan pesään kusemista, että sihen ei ole kyllä yhdelläkään kunniallisella lentoyhtiöllä varaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa hieman sivuten, niin kerätäänkö mihinkään kootusti Aviation Safety Networkin tyylisesti pienemmille koneille eri maissa sattuneita onnettomuuksia?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vuosikin on otsikossa, niin voisi sitäkin käsitellä. Vuosihan on heinäkuuhun asti ollut hyvinkin "turvallinen" ja viime vuosihan oli kaikkien aikojen (siis siitä lähtien kun on yleensä alettu lentää) turvallisin.  Elokuun alun kaksi viikkoa sen sijaan jäänee historiaan hyvin synkkänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nyt tässä lähi aikoina on tippunut aika pljon koneita alas:(

eihän tässä voi muuta sano kun että mikä hemmetti niitä koneita vaivaa >:(

 

lista lentokoneista/helkoptereista

 

Lisäksihän heinäkuun puolivälissä tuhoutu Päiväntasaajan Guinessa An-24, 60 kuollutta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa hieman sivuten, niin kerätäänkö mihinkään kootusti Aviation Safety Networkin tyylisesti pienemmille koneille eri maissa sattuneita onnettomuuksia?

 

-Tero-

 

Ei ole tullut huomattua pienkoneonnettomuuksien maailmanlaajuista saittia, mutta USA:n NTSB ylläpitää nettisivustoa, josta löytyy aika paljon tapauksia sieltäpäin:

 

http://www.ntsb.gov/NTSB/month.asp

 

Esimerkiksi pelkästään 6.8.2005 on listattu 10 incidenttiä, joissa kuoli 3 henkilöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tota entäs se Brittien Emppu 145 joka veti pitkäksi märällä kiitoradalla hannoverissa?

Sitäkään ei ole nähtävästi tossa  ::) ja sitten yksi asia menee offtopikiksi niin että onkos siinä emppu 145 reversejä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja sitten yksi asia menee offtopikiksi niin että onkos siinä emppu 145 reversejä?

Harvemmissa on. BA Citiexpressillä ei käsittääkseni ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvemmissa on. BA Citiexpressillä ei käsittääkseni ole.

Kun näytät tietävän niin jarruttaako se pelikillä jarruilla eli eikö se melkein tarkoita että talvi lähestyy niin eihän sillä uskalla lentää ja nyttenki todettiin että pitkäksi meni en lähe kyllä väittämään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun näytät tietävän niin jarruttaako se pelikillä jarruilla eli eikö se melkein tarkoita että talvi lähestyy niin eihän sillä uskalla lentää ja nyttenki todettiin että pitkäksi meni en lähe kyllä väittämään...

Pari välimerkkiä helpottaisi lukemista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä enemmän OT:ksi, mutta menköön, tekee mieli avautua:

 

- Justiinsa näytti parille uutispalstalle ilmestyneen tieto tälläisestä reilun 100 hengen vesiliikeneturmasta. Jostakin syystä näistä kertominen jää aina paljon vähäpätöisimmille palstoille ja muutenkin pienemmälle huomiolle kuin ilmaliikenteen onnettomuudet. Onhan ne tietysti köyhiä onnettomia pakolaisia jotta ilmeisesti sietääkin hautautua pikku-uutisiin.

 

- Muutama päivä sitten valtakunnan päälehdessä, Kreikan turmaa käsitelleen uutisen yhteydessä oli aivan ihmeellinen luettelo tuhoisimmista lento-onnettomuuksista. Kuitenkin se oli mielestäni melko epätäydellinen, siitä kun muistaakseni puuttui mm. se saksassa (?) katuun tullut kone jossa oli joukoittain lapsia (no ne oli jotain itäeurooppalaisia, ei siis kiinnosta). Ja eikös Ukrainassa ollut myös se vahingonlaukaustapaus, siitäkään ei ollut mainintaa. Joka tapauksessa luettelon tarkoitus lento-onnettomuus uutisen yhteydessä jäi minulle epäselväksi, ellei erityisesti  ollut tarkoitus lietsoa lentopelkoa.

 

Ai niin, Euroopassa kuolee vuosittain about yli 40 000 ihmistä tieliikenteen onnettomuuksissa...

 

Ugh, olen puhunut

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä Hesarin onnettomuusluettelosta puuttui myöskin Swissairin lento SR111. Lista oli ilmeisesti joltain ulkomaiselta uutistoimistolta kopsattu, mutta minäkin kyllä vähän ihmettelin sitä listaa.

 

On se jotenkin omituista, että lento-onnettomuudet ovat medialle aina kovan luokan uutinen, vaikka kysymyksessä on suhteellisesti laskien maailman turvallisin matkustustapa, mikä on tiedetty iät ja ajat.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se jotenkin omituista, että lento-onnettomuudet ovat medialle aina kovan luokan uutinen, vaikka kysymyksessä on suhteellisesti laskien maailman turvallisin matkustustapa, mikä on tiedetty iät ja ajat.

 

Se on vissiin vaan niin traagista kun satoja ihmishenkiä menetetään samalla kertaan. Kyllähän autokolareissa kuolee ihmisiä enemmän vuodessa kuin lentokoneonnettomuuksissa.

 

Edit:typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä kai sitten. Aviation Safety Networkin tilaston mukaan 10 viime vuoden keskiarvo liikenne- ja bisnesilmailussa on 769 kuollutta henkilöä maailmassa per vuosi.

 

Paljonko ihmisiä kuoleekaan autoillessa per vuosi maailmassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kotitapaturmissa kuolee vuosittain Suomessa yli 2000. Olen koettanut hengailla lentokentillä pelkästään oman turvallisuuteni takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilta-Sanomat kertoo jälleen uudesta vaaratilanteesta. Tämä uutinen menee varmasti osaltaan alentuneen uutiskynnyksen piikkiin.

 

 

Turkkilaiskone teki hätälaskun Budapestiin

 

Turkkilainen matkustajakone on joutunut tekemään hätälaskun Unkarin Budapestiin, kun toinen sen moottoreista meni epäkuntoon. Kone onnistui kuitenkin laskeutumaan turvallisesti, eikä kukaan kyydissä olleista yli 300 ihmisestä loukkaantunut.

 

Kone oli turkkilaisen Fly Air -yhtiön Airbus A300, joka oli matkalla Istanbulista Brysseliin. Koneessa oli 292 matkustajaa sekä 11 miehistön jäsentä.

 

Moottorivian syytä ei toistaiseksi tiedetä. (STT)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC on myös julkistanut onnettomuuslistan, joka menee taaksepäin vuoteen 1998. Huomattavasti tarkempi, kuin Hesarin lista.

 

Vaikka kyseisen listan julkistaminen ei osoittaisikaan hyvää makua, niin tottahan ne onnettomuudet ovat, joten toisaalta tietoa ei ole myöskään syytä pimittää?

 

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/2008892.stm

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään saatiin taas jatkoa listaan, kun Venäjällä kuoli 4 ja loukkaantui 2 henkeä Argo airlinen kopterionnettomuudessa. Myös armeijan MI-8 tippui Venäjän kaukoidässä. Onnettomuudessa loukkaantui 4 henkeä. Jäkimmäisen onnettomuuden seurauksena armeija helikopterilennot on keskeytetty toistaiseksi. (Lähteenä Pravda)

 

Jutussa viitattiin myös toiseen artikkeliin, jonka mukaan MI-8:n onnettomuushistoria Venäjällä on melko synkkää luettavaa:

 

 

1998 - 8 crashes

1999 - 6 crashes

2000 - 1 crash

2001 - 7 crashes

2002 - 5 crashes

2003 - 5 crashes

2004 - 6 crashes

 

ja tänä vuonna on tähän mennessä ollut ainakin seitsemän onnettomuutta. 98-04 onnettomuuksissa on kuollut vähintään 180 henkeä. Artikkeli oli otsikoitu "syynä onnettomuuksiin yleensä huoltotoiminnan taso", mutta muiksi yleisiksi syiksi mainittiin lentäjän tekemät virheet ja sääntöjen rikkominen.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Northwestille, joka on pinteessä mm. mekaanikkojen lakon takia, tapahtui tosiaan perjantaina 747:n nokkatelineen lysähdys Guamilla ja lauantaina kahdelle eri koneelle incidentit Detroitissa. Toisesta puhkesi laskussa 4 rengasta ja toinen teki laskun, koska ohjaamossa havaittiin savua.

 

Taidan pistää toiseen ketjuun lisätietoa Northwestin taloustilanteesta.

 

USA Today/MSNBC

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimittaja Jyri Raivio peräänkuuluttaa eri maiden ilmailuviranomaisilta tarkempaa operaattoreiden valvontaa tämän päivän Hesarissa.

 

Airwise News kertoo, että ranskalaiset alkavat pian julkistaa omaa mustaa listaansa epäilyttävistä lentoyhtiöistä.

 

Googlella "Blacklisted airlines" löytyy jo nyt jotakin, ei tosin kovinkaan ajankohtaista tietoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään