Risto Partanen

Lentäjäpyynnöt tänne (ilmoita myös verkko)

495 viestiä aiheessa

Ompas tänään vilkas päivä EFHK:lla. Sekä IVAO:lla, että Vatsim:ssä ATC tarjolla  :thmbup:

 

Onko IVAO:n ATC kuinka myöhään vielä tänään (paikallista aikaa)? Yritän arpoa, josko saisi vielä lennon tehtyä illan päätteksi. Vatsim taisi olla 2300 asti (paikallista aikaa)?

 

Vatsim kysymys: Mistä mahtaa johtua, että Helsinki In Sight ei näy vattastic.com event listassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ompas tänään vilkas päivä EFHK:lla. Sekä IVAO:lla, että Vatsim:ssä ATC tarjolla  :thmbup:

 

Onko IVAO:n ATC kuinka myöhään vielä tänään (paikallista aikaa)? Yritän arpoa, josko saisi vielä lennon tehtyä illan päätteksi. Vatsim taisi olla 2300 asti (paikallista aikaa)?

 

Vatsim kysymys: Mistä mahtaa johtua, että Helsinki In Sight ei näy vattastic.com event listassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vatsim on paikalla tosiaan 23 local asti Tornin, Tutkan ja Tapereen voimin.

 

Syy tähän on ettei kukaan ole jaksanut sitä sinne ilmoittaa tällä kertaa. Pitäis kyl paremmin muistaa kaikki eri paikat joista potentiaalisia lentäjiä on tarjolla. Kesällä kun nyt tuppaa myös muuta hommaa olemaan myös.  :)

 

vroutessa ja vateudin kalenterissa ainakin on ilmoitukset.

 

Jouka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vatsim on paikalla tosiaan 23 local asti Tornin, Tutkan ja Tapereen voimin.

 

Syy tähän on ettei kukaan ole jaksanut sitä sinne ilmoittaa tällä kertaa. Pitäis kyl paremmin muistaa kaikki eri paikat joista potentiaalisia lentäjiä on tarjolla. Kesällä kun nyt tuppaa myös muuta hommaa olemaan myös.  :)

 

vroutessa ja vateudin kalenterissa ainakin on ilmoitukset.

 

Jouka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FIN164 kiittää ja kumartaa  :thmbup:

 

Tuli sitten suoritettua ensimmäinen lentoni VATSIM:ssä (aikaisemiin vain IVAO:ssa). Mukavaa oli, kun piuhaa oli tarjolla portilta portille (ESSA - EFHK)!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FIN164 kiittää ja kumartaa  :thmbup:

 

Tuli sitten suoritettua ensimmäinen lentoni VATSIM:ssä (aikaisemiin vain IVAO:ssa). Mukavaa oli, kun piuhaa oli tarjolla portilta portille (ESSA - EFHK)!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BTW Eilisestä tuli mieleen tämä:

 

"When able, descent to FLxxx"

 

En tiennyt, että jenkkien ja Suomen välillä on "iso" ero siinä, miten tulee toimia, kun kippari aloittaa korkeuden tiputtamisen. Jenkkilässä tuli huutoa, kun en ilmoittanut, että lähden laskeutumaan (vaikka lupa oli "at pilots discretion"). Suomessa vuorostaan tuli palautetta, kun ilmoitin, että "descendin now to FLxxx".

 

Lentoja vielä sen verran vähän alla, että eiköhän näitä vielä opi paljonkin kantapään kautta (tai mielellään ohjeista).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BTW Eilisestä tuli mieleen tämä:

 

"When able, descent to FLxxx"

 

En tiennyt, että jenkkien ja Suomen välillä on "iso" ero siinä, miten tulee toimia, kun kippari aloittaa korkeuden tiputtamisen. Jenkkilässä tuli huutoa, kun en ilmoittanut, että lähden laskeutumaan (vaikka lupa oli "at pilots discretion"). Suomessa vuorostaan tuli palautetta, kun ilmoitin, että "descendin now to FLxxx".

 

Lentoja vielä sen verran vähän alla, että eiköhän näitä vielä opi paljonkin kantapään kautta (tai mielellään ohjeista).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojoo. Euroopan ja jenkkien välillä eroja on paljon muitakin, mutta kyllähän ne perusphraset aika samoja on. Tosta ilmottamisesta tosiaan, niin taitaa olla jäänne primääritutka-ajoilta. Suomessa kuitenkin nykyään saadaan koko ajan koneelta korkeusdataa yms. Niin kyllä se johtaja huomaa milloin kone lähtee laskemaan. Ei sitä Tampereen IRL jaksoilla myöskään pahemmin enään tota "leaving" phrasea kuule, ellei johtaja sitä vartavasten pyydä.

 

Vatsimissä muutenkin pyritään saamaan operointi niin lähelle realistista kuin mahollista ja lähellä jo ollaankin. Pienet asiat nyt on pieniä, mutta ei ne sanomattakaan taida muuttua :). Tottakai sen voi myös nipotuksena ottaa, eikä siinä mitään.  ;)

 

Voihan tuossa myös olla että jenkeissä tuli phrase "descend on your own discretion", jolloin johtaja periaatteessa tarvitsee myös tiedon minne laskeudut + ilmoituksen descendin aloittamisesta (olettaen ettei johtaja antanut suoraa korkeusselvitystä). Suomessahan yleisin selvitys on "When ready, descend to FL100. Jolloin saat lähteä laskemaan milloin haluat ilman eri ilmoitusta selvitysrajana pinta 100. Jos tästä nyt yhtään ymmärsit mitä haen takaa :D

 

Jouka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojoo. Euroopan ja jenkkien välillä eroja on paljon muitakin, mutta kyllähän ne perusphraset aika samoja on. Tosta ilmottamisesta tosiaan, niin taitaa olla jäänne primääritutka-ajoilta. Suomessa kuitenkin nykyään saadaan koko ajan koneelta korkeusdataa yms. Niin kyllä se johtaja huomaa milloin kone lähtee laskemaan. Ei sitä Tampereen IRL jaksoilla myöskään pahemmin enään tota "leaving" phrasea kuule, ellei johtaja sitä vartavasten pyydä.

 

Vatsimissä muutenkin pyritään saamaan operointi niin lähelle realistista kuin mahollista ja lähellä jo ollaankin. Pienet asiat nyt on pieniä, mutta ei ne sanomattakaan taida muuttua :). Tottakai sen voi myös nipotuksena ottaa, eikä siinä mitään.  ;)

 

Voihan tuossa myös olla että jenkeissä tuli phrase "descend on your own discretion", jolloin johtaja periaatteessa tarvitsee myös tiedon minne laskeudut + ilmoituksen descendin aloittamisesta (olettaen ettei johtaja antanut suoraa korkeusselvitystä). Suomessahan yleisin selvitys on "When ready, descend to FL100. Jolloin saat lähteä laskemaan milloin haluat ilman eri ilmoitusta selvitysrajana pinta 100. Jos tästä nyt yhtään ymmärsit mitä haen takaa :D

 

Jouka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Jouka.

 

Ymmärsin jo tosiaan lennon aikana tuon pointin siitä, miksi näin toimitaan. Olin vain ylpeä, kun jenkkilästä oppineena ilmoitin laskun aloituksen, mutta nyt tiedän paremmin.  ;D

 

Missän tapauksessa en ottanut nipotuksena. Se on aina hyvä lento, kun oppii jotain uutta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Jouka.

 

Ymmärsin jo tosiaan lennon aikana tuon pointin siitä, miksi näin toimitaan. Olin vain ylpeä, kun jenkkilästä oppineena ilmoitin laskun aloituksen, mutta nyt tiedän paremmin.  ;D

 

Missän tapauksessa en ottanut nipotuksena. Se on aina hyvä lento, kun oppii jotain uutta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moneenkos asti Vatsim:ssä on tänään ATC tarjolla? Mulla olisi nimittäin MD-11 lähdössä EBBR:stä EFHK suuntaan about tunnin päästä (21:50/18:50Z).

 

Eli millä varmuudella (00:10/21:10Z) on joku vielä paikalla? Jos (ymmärrettävästi) kaikki ovat jo nukkumassa, niin teen lennon offline.

 

EDIT: Hups, nyt meni väärään ketjuun. Piti laittamani ATC pyynnöt alle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moneenkos asti Vatsim:ssä on tänään ATC tarjolla? Mulla olisi nimittäin MD-11 lähdössä EBBR:stä EFHK suuntaan about tunnin päästä (21:50/18:50Z).

 

Eli millä varmuudella (00:10/21:10Z) on joku vielä paikalla? Jos (ymmärrettävästi) kaikki ovat jo nukkumassa, niin teen lennon offline.

 

EDIT: Hups, nyt meni väärään ketjuun. Piti laittamani ATC pyynnöt alle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään