Jarmo Torvikoski

Unicom-jaksolle ilmoittaminen

6 viestiä aiheessa

Pitääkö Malmilta noustessa ilmoittaa Unicom-jaksolla Malmin liikenteelle vai Helsingin liikenteelle, Malmin kenttähän on Helsingin kentän TMA:lla? Kyselee asiasta epätietoinen.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö Malmilta noustessa ilmoittaa Unicom-jaksolla Malmin liikenteelle vai Helsingin liikenteelle, Malmin kenttähän on Helsingin kentän TMA:lla? Kyselee asiasta epätietoinen.   8)

 

Tietääkseni tuosta ei ole mitään määräystä. Jotkut ilmoittelevat viestinsä alussa esim. Oulu Traffic tjsp, mutta minä en käytä mitään sellaista, vaan viesti voi hyvinkin olla pelkästään "Take off EFOU rwy 30".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö Malmilta noustessa ilmoittaa Unicom-jaksolla Malmin liikenteelle vai Helsingin liikenteelle, Malmin kenttähän on Helsingin kentän TMA:lla? Kyselee asiasta epätietoinen.  8)

 

Riippuu vähän lennon tyypistä. Jos lennät VFR vaikka laskukierrosta tai menet normaalisti lähialueelta ulos niin silloin Malmin liikenteelle, jos taas IFR eli nouset tod.näk Helsingin TMA:lle lentoonlähdön jälkeen niin TMA:n/EFHK:n liikenne tulee siinä tapauksessa sitten toki huomioida. Eikä sitä niinkään kenelle tarvitse kohdistaa, perjaatteessa "takeoff RWY36 @ EFHF" ja mahdollisesti aikeet siihen perään "leaving contol zone via DEGER" tms riittää hyvin. Tuo unicomin käyttö on vähän oman harkinnan mukaan, järjen kanssa. Jotkut huutelee sinne moottorin sammutuksista ja että ovat saapuneet portille ym. kiinnostus kymppi tietoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy sanoa, että tuli aloitettua tämä vituaalisiviililentäminen vähän vaikeamman kaavan kautta. Ekalla kerralla en päässyt perille, koska yksinkertaisesti ryssin.  :( Jonkin aikaa siinä kiroiltuani hölmöilyjäni rohkaistuin uudemman kerran. Perillee pääsin, mutta tälläkin kertaa erotuin konkareista roimasti  :-[  ...virheitä tuli aivan liikaa...mutta positiiviset fiilarit kutenkin jäi kaikkinesa, hieno harrastus on kyllä.  Kiitos Helsingin APP:lle avustuksesta.  :thmbup:

 

p.s. Tällä foorumilla on kyllästymiseen asti toitotettu, aloittelijoille, että lukekaa ohjeet huolella, harjoitelkaa offilla, kuunnelkaa kokeneempien neuvoja ja pyytäkää apu. TÄYSIN SAMAA MIELTÄ... JA ALOITTAKAA PIENKONEILLA!...vaikka henkinen egonne ei sinne mahtuisikaan.

T:  OH-BIG ( The noviisi)  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikä lensi kerran IFR, seuraavan kerran sitten VFR ja nyt on lennetty koko tämä vuosi vain VFR  :laugh:

Eli ihan näin infona vaan, saattaa jäädä koukkuun siihen "vapaamuotoiseen" lentämiseen  ;)

Ja päivä päivältä oppii lisää nippelitietoa, joita ei kaikkia kaiken mailman ohjeissa lue  :(

Kävin eka muutaman päivän huolellisesti läpi fraseologiat ym. ja sen jälkeen ilmaan, valmiiksi tehdyt fraseologialistat kädessä  ;D

Onneks ei ole vielä mitään pahempia faileja tapahtunut...

 

p.s eikä tee yhtää mieli enää IFR   :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään