Guest Marakatt1

flight simulator x

24 viestiä aiheessa

Anteeksi tyhmä kysymys mutta voisiko joku antaa neuvoa kun minun lentokoneeni rullatessa kampeaa vasemmalle? Äsken p51-d:llä kun lensin huomasin että myös ilmassa suorassa pysyminen on mahdottomuus vähän väliä saat korjata asentoa. Olen vasta tässä muutamia kertoja lennellyt verkossa ja yksinpelinä joten pahoittelen tyhmää kysymystäni  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No siis kyllähän oikea konekin rupeaa kampeamaan, riittävässä tuulessa, mutta potkurikone taas lähes aina kampeaa, sillä potkuri tekee sen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos lennät analogisella ohjaimella niin kokeile suurentaa ohjaimen "Dead zone"- aluetta. Dead zone on analogisen ohjaimen ns. tyhjä liikealue, eli mitä suurempi arvo on sitä enemmän ohjainta pitää liikuttaa ennenkun haluttu efekti ns. aktivoituu. Jos joku osaa selittää paremmin, niin siitä vois olla hyötyä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Anteeksi tyhmä kysymys mutta voisiko joku antaa neuvoa kun minun lentokoneeni rullatessa kampeaa vasemmalle? Äsken p51-d:llä kun lensin huomasin että myös ilmassa suorassa pysyminen on mahdottomuus vähän väliä saat korjata asentoa. Olen vasta tässä muutamia kertoja lennellyt verkossa ja yksinpelinä joten pahoittelen tyhmää kysymystäni  ;D

Sivuperäsinmellä jos käytössä ei ole pedaaleja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vai onko kone, jolla lennät 2-moottorinen ?

Ja vain toinen moottori käynnissä ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kone on P-51D niin se on yksimoottorinen WW2 aikainen hävittäjäkone.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilepa kalibroida ohjaimet uudelleen. Voihan olla, että sivuperäsin on täysin tiltissä vasemmalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kone on P-51D niin se on yksimoottorinen WW2 aikainen hävittäjäkone.

Hups, tuli hieman huonosti luettua  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sivuperäsin trimmillä yksimoottorisen potkurikoneen saa lentämään suoraan kun huomioi tuulikorjauskulman jonka suuruus haluttuun lentosuuntaan riippuu tuulen nopeudesta ja tuulen suunnasta. Trimmiä täytyy muuttaa aina tehomuutosten mukaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei mutta minulla kaikki koneet kampeaa vasemmalle rullatessakii ja kiihdyttäessä lentoon. kaikki osat konees o kyllä ihan suorassa :) Mistähän tätä deathzonea voisi säätää ? Ohjaimeni on tälläinen Logitech extreme 3d pro

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei mutta minulla kaikki koneet kampeaa vasemmalle rullatessakii ja kiihdyttäessä lentoon. kaikki osat konees o kyllä ihan suorassa :) Mistähän tätä deathzonea voisi säätää ? Ohjaimeni on tälläinen Logitech extreme 3d pro

Tai no f-14 ja f-18 ainakiin tekevät sitä että vasemalle kampeavat kiihdyttäessä mutta kerääkö toinen moottori sitten nopeammin kieroksia ? en ole oikein mukana mutta samaanaikaanhan niiden täyttyisi kyllä toimia ellen erikseen toiseen vähemmän laita... :))

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kaikki koneet kampeavat, on juttu vähän oudompi. Jos vain P-51D olisi kammennut, juttu olisi ollut ihan normaalia potkurin kampeamista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

Se näyttääkin FSX:ssä olevan termillä "Null zone", eli "Nolla-alue" eli nimikin kertoo mitä siinä haetaan. Tarkasta onko sliderit kuinka vasemmalla. koita noita asetuksia mitä tuossa kuvassa on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

Se näyttääkin FSX:ssä olevan termillä "Null zone", eli "Nolla-alue" eli nimikin kertoo mitä siinä haetaan. Tarkasta onko sliderit kuinka vasemmalla. koita noita asetuksia mitä tuossa kuvassa on.

Joo kiitoksia vaan löysinkii noi iha itse :D ja ainakii hornettia ku lentää ni suoraan onnistuu kiihdytys että kiitoksia vaan silti :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sit jos toisen kysymyksen voisin esittää että: Kuinka minä voin lentää lentoja tollaisia missä on aikataulut ihan ja sitten matkustajia ? olen pelannut tuolla fsxtools.de servulla tota ja sielä tuntuu osa lentelevän niin :) olen rekisteröitynyt niitten sivuille sinne ihan mutta siitä nyt ei ollut muuta iloa kun sain oman kuvanlaitettuu niitten nettisivuille ja botti antaa tehtäviä jos kirjoitan sille komentoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jos haluaisit esim. Lentolistojen mukaan lennellä ja kuljettaa matkustajia, niin silloin kannattaa mennä johonkin virtuaaliseen lentoyhtiöön. Kannattaa opetella fraselogiat ja sitten IVAOon lentämään.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sivuperäsin trimmillä yksimoottorisen potkurikoneen saa lentämään suoraan kun huomioi tuulikorjauskulman jonka suuruus haluttuun lentosuuntaan riippuu tuulen nopeudesta ja tuulen suunnasta. Trimmiä täytyy muuttaa aina tehomuutosten mukaan.

Potkurivirtaushan "vääntää" koneen nokkaa vasemmalle (jos on pilotin vinkkelistä katsottuna myötäpäivään pyörivä potkuri) ja sitä korjataan antamalla oikeaa "jalkaa" eli sivuperäsintä. Mutta tuo on simussa kyllä aika lievä ilmiö, joten usein kun vikurointi on sitä tasoa että se saa aikaan kysymyksen tänne foorumiin, vika on kyllä noissa mainituissa ohjainten kalibroinneissa.

Tarkista myös ettei sulla ole koneessa useampaa joystickiä (tai rattiohjainta/polkimia) kiinni joille on myös määritelty esim sivuperäsimen toimintoja (rudder) tai muita ohjainpintoja. Ne usein sotkevat ohjainten toimintaa ja aiheuttavat ihan omituisia vikurointeja. Niitä ei ole tarvinnut edes itse määritellä, vaan siihen riittää ihan vain että ohjain on koneessa kiinni - kun FS tunnistaa uuden ohjaimen, siihen määrittyy automaattisesti korkeusperäsin, siivekkeet, sivuperäsin ja kaasu jos vain ohjaimessa on niin monta akselia. Jos ne sotkevat kuvioita, ota ne simun asetuksista pois päältä.

Sivuperäsintrimmillä korjataan potkurivirtauksen "vääntöä" esim. pitkässä nousussa matkalentokorkeuteen. Yleensähän tuollaiseten potkurikoneiden ohjainpinnat on säädetty niin, että trimmi keskellä mennään aika hyvin matkalentonopeutta ja matkalentotehot moottorissa. Kun moottorista otetaan täysi teho, pitää lisääntynyt "vääntö" kompensoida jalalla, ja jotta jalka ei puudu, ruuvataan trimmiä jos koneessa sellainen on.

Tuulikorjaus on sitten eri juttu, ja sitä korjataan suuntaamalla nokkaa riittävän monta astetta kohti tuulta jotta kone menee haluttuun suuntaan, vähän kuin virtaavassa joessa ajelu veneellä. Trimmillä sitä ei korjailla, muuten kone alkaisi vain lentää loivaa ympyrää.

// Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuulikorjaus on sitten eri juttu, ja sitä korjataan suuntaamalla nokkaa riittävän monta astetta kohti tuulta jotta kone menee haluttuun suuntaan, vähän kuin virtaavassa joessa ajelu veneellä. Trimmillä sitä ei korjailla, muuten kone alkaisi vain lentää loivaa ympyrää.

// Tuomas

Viestini osa jossa tuulikorjauskulman mainitsin jäi kai hivenen epäselväksi. Tuulikorjauskulma eli sortokulma korjataan lisäämällä haluttuun lentosuuntaan laskettu tai arvioitu tarvittava lentosuunnan korjaus jonka suuruus +/- riippuu tuulen voimakkuudesta ja suunnasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota noin!

Mun svåger neuvoi mulle joskus, kun uudempia oltiin, semmosen tuulikolmion lasku systeemin, johon otettiin lähtöpiste A ja saapumis piste B ja sitten tuulen suunta ja nopeus, ja kas, se vektori näytti sen sortokulman korjauskulman, Vaan kun en enää muista kuinka se kartalle piirrettiin.

Eiköhän pommikoneiden tähystäjätkin käyttäneet jotakin vastaavaa systeemiä pommien irroitushetkeä määritellessään.

Ju 88 oli varustettu muistaakseni semmoisella Stuvi tähtäimellä. Vai oliko se nyt DO 17 Z.

Kysyin sen toimintaa kerran sedältäni, joka aikoinaan kuului muistaakseni LeR 4:n. Hän selitti jotakin, jota en enää muista, enkä ehkä, kun ihan koulupoika vielä olin, ihan kaikkeä sisäistänytkään.

Näihin asioihin lienee parhaat asiantunijat: Taistelulentäjät Jukka Juutilainen. (Oletkos muuten 94 victory:n ÄSSÄ Juutilaisen sukua?) ja

Harri Lonnqvist.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viestini osa jossa tuulikorjauskulman mainitsin jäi kai hivenen epäselväksi. Tuulikorjauskulma eli sortokulma korjataan lisäämällä haluttuun lentosuuntaan laskettu tai arvioitu tarvittava lentosuunnan korjaus jonka suuruus +/- riippuu tuulen voimakkuudesta ja suunnasta.

Jep, juurikin näin.

Ja tuon kulman suuruuden voi laskea monella tavalla, esim. tässä on ruma, mutta varsin toimiva sivusto:

http://www.csgnetwork.com/e6bcalc.html

(Tuossa on montakin ilmailussa kätevää laskinta, mutta tosiaan tuo wind correction angle)

- T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, juurikin näin.

Ja tuon kulman suuruuden voi laskea monella tavalla, esim. tässä on ruma, mutta varsin toimiva sivusto:

http://www.csgnetwork.com/e6bcalc.html

(Tuossa on montakin ilmailussa kätevää laskinta, mutta tosiaan tuo wind correction angle)

- T

Tämä sivu heilahti tonne "Mina favoriter"

Siitäkin huolimatta, etten ole varsinainen lentäjä, joka tällaista käyttää, mutta pelkästä mielenkiinnosta.

Kiitos vain Tuomas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä sivu heilahti tonne "Mina favoriter"

Siitäkin huolimatta, etten ole varsinainen lentäjä, joka tällaista käyttää, mutta pelkästä mielenkiinnosta.

Kiitos vain Tuomas.

Siitä onkin taas tovi aikaa, kun viimeksi tätä on mainittu: http://www.navfltsm.addr.com/ - siinä toinen favoriteihin jos ei ole jo tuttu =)

Hyvin kirjoitettu ja mielenkiintoinen sivusto.

- T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Eiköhän pommikoneiden tähystäjätkin käyttäneet jotakin vastaavaa systeemiä pommien irroitushetkeä määritellessään.

Ju 88 oli varustettu muistaakseni semmoisella Stuvi tähtäimellä. Vai oliko se nyt DO 17 Z.

...

Stuvi oli Ju-88:n syöksypommitustähtäin. Tuosta tulikin muuten mieleeni tämä sivu: http://www.ju88.net/

Siinä kerrotaan Ju-88-A1 U4+TK koneen restauroinnista. Sivulla on erittäin hyviä kuvia kaikille Junkerseista kiinnostuneille.

Viime syksynä saatiin päätökseen suomalaisen Ju-88-A4 JK-254 koneen nostoyöt ja osittainen restaurointi. Koneesta ei ollut kovin paljon ehjää jäljellä, sillä sen arvellaan syöksyneen erääseen täkäläiseen järveen (Rauanlahti, Liperi) n. 600 km/h nopeudella jokseenkin kohtisuoraan vedenpintaan nähden. Jäännökset olivat nähtävillä P-K:n museossa Joensuussa loppuvuodesta 2008 tammikuulle 2009 (kuvia löytynee netistä tässä tekstissä vilahtaneilla hakusanoilla). Koneen nokassa ollut tykki löytyi saven sisästä. Se oli mennyt kuin tikka sinne (veden korkeus putoamispaikalla on luokkaa 1,5 m) eikä ollut kärsinyt juurikaan näkyviä vaurioita. Savi oli säilyttänyt muutkin osat hyvin tunnistettavina. Koko koneen pommilasti löytyi myös saven sisästä räjähtämättöminä. Sotilaat räjäyttivät ne vähän syvemmässä vedessä lähistöllä.

Tämä konehan putosi sen takia, että kokematon pilotti ohjasi sen liian lähelle edellä menevän koneen potkurivirtaan. Kone sakkasi eikä pommikuormaa ehditty irroittaa matalan korkeuden takia (koneet olivat vasta nousussa) ja niinpä se painui järveen kuin kivi. Tapauksesta on kerrottu useassakin ilmasotaa käsittelevässä kirjassa samalla pommituslennolla mukana olleiden kertomana.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pekalle kiitos!

Samoin Tuomakselle linkeistänne.

Aina sitä vanahanakin viisastuu, kun te kaverit tällä palstalla annatte oppia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään