Martti Kujansuu

Erikoisempaa kyssäriä

10 viestiä aiheessa

Mitä erikoista oli seuraavissa ilma-alusten rekisteritunnuksissa ja mitkä koneet / kone ne omisti? (Voi olla useammallakin koneella, mutta tässä haetaan sitä hieman erikoisempaa): OH-PMJ, OH-PMK, OH-PMS.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olivat Heinkel He-115, Arado Ar-196 ja Focke-Wulf Fw-58 Weihe, omistaja Suomen valtio (PM= PuolustusMinisteriö, luulisin). Sodan lopussa saksalaisilta jääneitä koneita, jotka pantiin kai siviilirekisteriin, ettei venäläiset ymmärtäisi niitä viedä pois. Tai siis maalattiin vain siviilitunnukset, ei rekisteröity virallisesti.

 

Edit: Jouni tietysti on oikeassa Jaureineen, Kepsuineen ja Sovioineen, sekä tietty päämajoineenkin...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Edit: Jouni tietysti on oikeassa Jaureineen, Kepsuineen ja Sovioineen, sekä tietty päämajoineenkin...

 

 

Enpäs osannut noita tyyppejä laittaa vastaukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rekisterit tulivat odotetusti oikein selityksineen. OH-PMJ oli Erkki Jaurin nimikkokone Lapin sodassa, OH-PMK Olli Kepsun ja OH-PMS Sovion oma. He-115:n saksalainen tunnus oli 6H+BK, Aradon A3+AC ja Focken NH+OI.

 

Lisäkyssärinä voisi kysyä mitkä koneet kansivat tunnusta OH-IPA ja OH-IPD?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rekisterit tulivat odotetusti oikein selityksineen. OH-PMJ oli Erkki Jaurin nimikkokone Lapin sodassa, OH-PMK Olli Kepsun ja OH-PMS Sovion oma. He-115:n saksalainen tunnus oli 6H+BK, Aradon A3+AC ja Focken NH+OI.

 

Lisäkyssärinä voisi kysyä mitkä koneet kansivat tunnusta OH-IPA ja OH-IPD?

 

Eikos niitä ollut Blennuja ja Hurricaneja molempia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-IPA oli virallisessakin rekisterissä De Havilland DH.86, mutta samaa tunnusta käyttivät siirtolennoilla Englannista Suomeen useammatkin koneet, Hurricane, Lysander ja Blenheim kai vissiin, samoin kai IPD:tä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-IPA oli virallisessakin rekisterissä De Havilland DH.86, mutta samaa tunnusta käyttivät siirtolennoilla Englannista Suomeen useammatkin koneet, Hurricane, Lysander ja Blenheim kai vissiin, samoin kai IPD:tä.

 

Hyvä, ainakin kuvia löytyy Blennun kylkiin maalattuina niiden laskeuduttua Juvaan talvisodassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olivat Heinkel He-115, Arado Ar-196 ja Focke-Wulf Fw-58 Weihe, omistaja Suomen valtio (PM= PuolustusMinisteriö, luulisin). Sodan lopussa saksalaisilta jääneitä koneita, jotka pantiin kai siviilirekisteriin, ettei venäläiset ymmärtäisi niitä viedä pois. Tai siis maalattiin vain siviilitunnukset, ei rekisteröity virallisesti.

 

Tuli kinkkua sulatellessa luettua kirja Olli Kepsusta ja siinä oli tarinaa myös näistä koneista. Nuo koneet tosiaan lensivät jatkosodassa saksalaisilla tunnuksilla ja sen jälkeen kun Suomi oli pakotettu katkaisemaan välit saksalaisiin, maalattiin niihin suomalaiset tunnukset. Lapin sodassa vielä näillä koneilla lennettiin mutta sen jälkeen valvontakomissio vaati ne itselleen saksalaisena omaisuutena. Eli ei se veli venäläinen lankaan mennyt ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ErP 4:n Fw-58 Weihe (NH+OI) oli suomalaisten kirjoissa FH-1. Tarinan mukaan kone kivitettiin hajalle ja vielä varmuuden vuoksi poltettiin venäläisten vartiomiesten toimesta Malmin kentällä marraskuussa -44. Kovasti on Aatun kapistukset herättäneet närää noihin aikoihin. Voi toki olla myös niin että vartiomiehillä on ollut vodka-annokset kohdallaan, helpostihan sitä pikku hinurissa yhden lentokoneen kivittää hajalle...

He-115 (6H+BK) ja Ar-196 (A3+AC) purettiin ja vietiin junalla "itäveljen" >:( kalustoluetteloihin liitettäväksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään