Jani Nissi

Varjoliito! (moottorilla ja/tai ilman)

34 viestiä aiheessa

Moi! olen aloittamassa ensi kesänä varjoliito kurssin. Ja ajattelin kysyä teiltä:

 

-onko sopiva ensinmäiseksi ilmailuharrastukseksi?

-harrastaako kukaan täältä foorumilta kyseistä lajia? jos harrastaa, niin kokemuksia.

-mitä mieltä olette lajista?

-onko halvin kaikista ilmailu harrastuksista? (lennokkeja ei lasketa ;D )

-pitääkö lupakirjoja uusia? ja jos pitää, niin monen vuoden välein?

-kuinka turvallista tämä on muihin ilmailuharrastuksiin verrattuna? (varavarjo kyllä löytyy ;) )

 

tässä muutamat linkit:

 

Kerhoja: http://www.varjoliito.fi/main.site?action=siteupdate/view&id=29&menu_open=1/1

              http://www.varjoliito.net/hvs/'>http://www.varjoliito.net/hvs/

              http://www.varjoliito.net/

 

Kauppoja: http://www.sportwings.org/ (suomesta löytyy muitakin, mutta tämä on suosituin)

               

Muita: http://www.juvankoski.com/varjoliitoni.htm

           http://www.vesatolppa.com/

           http://www.paramoottori.fi/ (esittely moottori lentelystä.)

 

pistäkääs kommenttia! 8)

 

EDIT: noilla pääsee ihan mukavan korkeallekin. (ennätys 5400m)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkö on tärkein tekijä lajia valittaessa?  ???

 

MikkO

EI! Mutta minun rahatilanteessani on! ;) kyllä minäkin hyppäisin cessnan puikkoihin jos olisi varaa. ;D

 

 

EDIT: ja ikää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi! olen aloittamassa ensi kesänä varjoliito kurssin. Ja ajattelin kysyä teiltä:

 

-onko sopiva ensinmäiseksi ilmailuharrastukseksi?

-harrastaako kukaan täältä foorumilta kyseistä lajia? jos harrastaa, niin kokemuksia.

-mitä mieltä olette lajista?

-onko halvin kaikista ilmailu harrastuksista? (lennokkeja ei lasketa ;D )

-pitääkö lupakirjoja uusia? ja jos pitää, niin monen vuoden välein?

-kuinka turvallista tämä on muihin ilmailuharrastuksiin verrattuna? (varavarjo kyllä löytyy ;) )

 

 

 

sopii hyvin ensimmäiseksi. mulla se on samalla myös viimeinen. ei sillä, että olisin mitenkään tympääntynyt, vaan en kaipaa muunlaista lentämistä. makuasia, mutta mulle varjoliito (moottoroitu) on riittävä lentokiiman purkamiseksi. lentäminen tuntuu jotenkin aidolta, kun ilmavirta hyväilee kasvojasi suoraan ja edessä on vain autius:-)

 

asiasta piisaisi juttua loputtomiin. samat jutut tähän kyllä pätee, kuin moneen muuhunkin ilmailulajiin. harrastus on turvallista, kunhan noudatat sääntöjä/ opetuksia, olet huolellinen ja lennät vain taidoillesi sopivalla liitimellä ja kelissä. turvallisuus on siellä omien korvien välissä.

 

riippuliito taitaa olla vielä edullisempaa, johtuen käytettyjen liitimien markkinatilanteesta ja liitimien kestoiästä. tuota on kyllä vaikea mitata, mutta esim mulla lentotunnin hinta keikkuu tähän mennessä (n.400h) jotain vajaan 15 euron seutuvilla. tähän on pitänyt ostaa kaksi uutta siipeä ja yksi uusi moottori, jotka eivät toki vieläkään ole lähellekään lopussa.

 

lupakirjan voimassapitämiseen pitää tenttiä lentosääntötentti parin vuoden välein ja lentää min. 10 lentoa vuodessa.

 

runsaasti pitkäjännitteisyyttä ja vapaa-aikaa tarvii lajin saloihin perehtyminen. lennot ovat aluksi lyhyitä lentokentän tai järven päällä tehtyjä. vasta lentotaitojen karttuessa pääsee toteuttamaan matkoja.

 

sen verran voin omasta puolestani kyllä sanoa, että laji olisi osaltani jäänyt jo aikapäiviä sitten, ellei olisi tuota konetta...

 

vasta moottori mahdollistaa itsenäiset lennot ja lentoreitin suunnittelun tarkasti etukäteen. varjoliidin on itsensä vakauttava lentolaite, joten matkakorkeuteen päästyäsi voit lukita kaasun ja päästää ohjaimet ja keskittyä pelkästään maisemaan.  termiikilento on varmaan omalla tavallaan haastavaa ja hauskaa, mutta samalla myös aikavievää (kentällä käkkimistä ja kelien odottelua) matka ei etene, kun täytyy pyöriä pää pyörällä termiikissä. korkealla on kylmää ja maisemat erottuu huonosti...lisäksi et voi sitä harrastaa yksin, vaan olet lentokavereiden kiireiden varassa. paikalla pitää olla hinaaja ja lähettäjä itsesi lisäksi.

 

moni "vapaalentäjä" ei silti suostu millään kanniskelemaan painavaa konetta selässään, vaan vannoo termolennon nimeen. kuka mistäkin tykkää...

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

minunkin tavoitteeni on tuo paramoottori, mutta sitä ennenhän pitää käydä kurssit pp4:seen asti, eikö?

pp1/2 maksaa 1100€. mites siitä eteenpäin? minulla on ensi kesään mennessä rahaa noin 3000€, kuinka pitkälle sillä pärjää? suunnitelin, että noi piisaisi pp4:seen asti, piisaako? sitten seuraavaksi kesäksi/talveksi hankin pp5:sen ja paramoottorin jos rahat piisaa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

minunkin tavoitteeni on tuo paramoottori, mutta sitä ennenhän pitää käydä kurssit pp4:seen asti, eikö?

pp1/2 maksaa 1100€. mites siitä eteenpäin? minulla on ensi kesään mennessä rahaa noin 3000€, kuinka pitkälle sillä pärjää? suunnitelin, että noi piisaisi pp4:seen asti, piisaako? sitten seuraavaksi kesäksi/talveksi hankin pp5:sen ja paramoottorin jos rahat piisaa. ;)

 

 

pp3 pahvilla voi alkaa alottelemaan moottorikoulutusta. käytännössä kurssin päälle 50 lentoa.  äkkiä ne tulee, kun on asialla. urakoi vaikka 10 liukua illassa...

 

tuota aloitustasoakin ollaan puuhamassa alaspäin tasolle, jota se oli viime vuosituhannella (pp2). mutta se ei taida muuttua vielä pariin vuoteen.

 

harva paramoottorilentäjä enää viitsii alkaa pp tasoa movakirjan saatuaan nostamaan...

 

tonnilla se kurssi ja 1000-2000 käytettyyn vähänlennettyyn varustepakettiin kuulostaa ihan realistiselta. halvimpia lentokelpoisia paramoottoripaketteja olen nähnyt myytävän 2500€  uudet täydelliset hyvät varusteet maksaa 8000-9000

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On erittäin sopiva ensimmäiseksi ilmailuharrastukseksi. Harrastan itse riippuliitoa, mutta varjoliitäjien touhuja tulee seurattua vierestä kun samassa kerhossa on sekä riippareita että varjoja. Turvallisuus riippuu lähes pelkästään lentäjästä. Jos lennät omien taitojen ja välineitten asettamien rajojen puitteissa, niin lentäminen on varsin turvallista.

 

Jos vaan mahdollista, niin kannattaa mennä kurssille jo talvella. Kesällä koulutuslentoja voi tehdä yleensä vain aamulla ja illalla ilman ollessa tasaista. Talvella sensijaan voidaan kouluttaa läpi koko päivän. Hyvällä tuurilla pääset seuraavan kesänä jo kokeilemaan termiikkilentoakin.

 

linkkivinkki: http://www.paraglidingforum.com/

 

P.S. Kannattaa tutustua myös riippuliitoon ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On erittäin sopiva ensimmäiseksi ilmailuharrastukseksi. Harrastan itse riippuliitoa, mutta varjoliitäjien touhuja tulee seurattua vierestä kun samassa kerhossa on sekä riippareita että varjoja. Turvallisuus riippuu lähes pelkästään lentäjästä. Jos lennät omien taitojen ja välineitten asettamien rajojen puitteissa, niin lentäminen on varsin turvallista.

 

Jos vaan mahdollista, niin kannattaa mennä kurssille jo talvella. Kesällä koulutuslentoja voi tehdä yleensä vain aamulla ja illalla ilman ollessa tasaista. Talvella sensijaan voidaan kouluttaa läpi koko päivän. Hyvällä tuurilla pääset seuraavan kesänä jo kokeilemaan termiikkilentoakin.

 

linkkivinkki: http://www.paraglidingforum.com/

 

 

 

P.S. Kannattaa tutustua myös riippuliitoon ;)

kiitoksia Aarnolle ja Jarmolle kommenteista. talvellakin koulutus olisi mahdollista, saan tonnin kokoon tammikuussa ja loput lopputalven ja kesän aikana (kesätöistä: 1000€/2viikkoa) normaalisti saan 200€ kuussa. ;) Haluaisin kysyä vielä, että vaikuttaako varjo paljonkin siihen kuinka korkealle pääset vai pitääkö olla iso moottori tai hakea nostetta termiikeistä? ??? vai mennäänkö 3km korkeuteen pelkän moottorin avulla? ??? eli taitolaji vai varustelulaji?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lennetään moottorilla, niin silloin pääsee niin korkealle kuin bensaa riittää. Moottorilentäjät eivät yleensä lennä termiikkiaikaan.

 

Termiikissä lentäessä taas kelillä on suuri vaikutus. Voi olla että yksikään nosto ei nouse yli kilometrin, jolloin kolmeen kilometriin ei ole pääsyä. Myös pilotin taidot vaikuttavat. Nousevia ilmavirtauksia ei näe, mutta silti niitä pitäisi löytää ja niissä pitäisi onnistua pysymään. Varusteillakin on väliä, mutta pääsääntöisesti hyvä pilotti pysyy ylhäällä huonoillakin varusteilla siinä missä huono pilotti tulee alas viimeistä huutoa olevilla vehkeillä. Kelillä on kuitenkin viimeinen sana, koska jos nousevia ilmavirtauksia ei ole, niin ilmassa ei myöskään pysy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluaisin kysyä vielä, että vaikuttaako varjo paljonkin siihen kuinka korkealle pääset vai pitääkö olla iso moottori tai hakea nostetta termiikeistä? ??? vai mennäänkö 3km korkeuteen pelkän moottorin avulla? ??? eli taitolaji vai varustelulaji?

 

termolennossa maksimikorkeus on käytännössä pilven alaraja. pilven alla on nostoja, mutta pilveen ei saa mennä. se sitten riippuu kelistä, missä se alaraja on. yleensä välillä 800-2000. onpa joku tainnut tavata kahden ja puolenkin tonnin keliä. moottorilentäjä ei yleensä lennä termokelillä. mihinkäs sitä termoa tarvitsisi? sitäpaitsi termokelillä on myös yhtä paljon laskevaa ilmaa, joten ilma on aika "sekaista" hauskinta lentäminen on aivan minimilentokorkeuksissa ja ainoastaan matkalennolla lennetään jossain 500-1000. tämä sentakia, että varalaskupaikkaa ei tuossa korkeudessa tarvi erikseen pitää silmällä, vaan mahdollisen konerikon takia suomalaisessa maisemassa löytyy aina joku turvallinen laskupaikka tuosta korkeudesta. myötätuuleen liidellään kilometristä 10 kilometriä ja enemmänkin, tuulennopeudesta riippuen. aina siellä joku neva, tai hakkuuaukko on tuolla matkalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niin vielä jäi sanomatta tuosta korkeusennätyslennosta koneella, että siivellä ja lentäjän/koneen tehopainosuhteella on merkitystä. kevyt kaveri isolla siivellä ja tehokkaalla koneella nousee helposti neljään kilometriin. venäläiset on käyneet yli kuudessa kilometrissä (epävirallisesti) puuduttavaa hommaa kaikenkaikkiaan. aika käy pitkäksi ja palelee... harvinaisia on joka tapauksessa yli kilometrin korkeudessa käynnit paramotoristilla.

ilman oheneminen ylempänä hidastaa nousunopeutta. siipi ei kanna (noste pienenee), potkuri ei työnnä (kohtauskulma pienenee)ja moottori ei anna tehoa (täytös huononee) jossain tulee raja vastaan, että ei enää nouse. silläkin on merkitystä jopa pilven päällä, minkälaisella alueella satut ajeleen. harvoin ilma on täysin tasaista, vaan jossain saattaa olla 0.1m/s nostavaa ja toisaalla 0,1m/s laskevaa. jos kaasu on jo pohjassa ja pysyt vaakalennossa,  pitää hakeutua nostavan ilman kohdalle, mikäli haluaa ylöspäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa tuokin asia selväksi, kiitoksia. :) mutta kysyisin vielä, että kun suunnittelet lentoa, niin otatko huomioon isojen koneiden lentoreitit? tästä Kellokosken yläpuolelta koneet suhisee suuntaan jos toiseen 500m korkeudessa, ei ole varmaan kauhean mukavaa tömähtää airbussin tuulilasiin. ;D

 

 

EDIT: Aarno! sinullakin on aika kova ennätys ;)http://www.varjoliito.net/rank/mova/mototiedot.php?usr=pärinäpoika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa tuokin asia selväksi, kiitoksia. :) mutta kysyisin vielä, että kun suunnittelet lentoa, niin otatko huomioon isojen koneiden lentoreitit? tästä Kellokosken yläpuolelta koneet suhisee suuntaan jos toiseen 500m korkeudessa, ei ole varmaan kauhean mukavaa tömähtää airbussin tuulilasiin. ;D

 

Mä luulisin että se lentosääntötentti ym on nimenomaan tuommoisten asioiden huomioimista varten ;) Sitä varten on olemassa valvomaton ja valvottu ilmatila. Valvottuun ei saa mennä ilman lennonjohtoselvitystä, ja siellä ne isot koneet suhaavat. Joten se on pakko ottaa huomioon.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä luulisin että se lentosääntötentti ym on nimenomaan tuommoisten asioiden huomioimista varten ;) Sitä varten on olemassa valvomaton ja valvottu ilmatila. Valvottuun ei saa mennä ilman lennonjohtoselvitystä, ja siellä ne isot koneet suhaavat. Joten se on pakko ottaa huomioon.

 

//Tuomas

saakos jostain karttoja mistä näkee, että missä kohdassa kellokoskea on valvottu ilmatila ja missä ei? näin tässä 2 päivää sitten yhden tyypin lentelemässä paramoottorilla noin sadan metrin päästä siitä lentoväylästä mitä koneet käyttää. ??? onko hän sitten kysynyt selvitystä lennonjohdolta? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

saakos jostain karttoja mistä näkee, että missä kohdassa kellokoskea on valvottu ilmatila ja missä ei? näin tässä 2 päivää sitten yhden tyypin lentelemässä paramoottorilla noin sadan metrin päästä siitä lentoväylästä mitä koneet käyttää. ??? onko hän sitten kysynyt selvitystä lennonjohdolta? ???

 

Moro,

 

Kellokosken tasalla valvottu ilmatila alkaa 1300 jalan korkeudelta ja tuon korkeuden alapuolella voi lentää ilman selvitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

Kellokosken tasalla valvottu ilmatila alkaa 1300 jalan korkeudelta ja tuon korkeuden alapuolella voi lentää ilman selvitystä.

Eli noin 260m? ??? hyvä tietää, eipä ainaskaan tuu törmättyä bussiin. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli noin 260m? ??? hyvä tietää, eipä ainaskaan tuu törmättyä bussiin. ;D

 

Jaat tuon jalkalukeman kolmella niin saat metrejä, eli reippaan 400 m korkeudella siellä Kellokoskella voit liihottaa ilman että imeydyt varjoinesi bussin moottoriin  :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaat tuon jalkalukeman kolmella niin saat metrejä, eli reippaan 400 m korkeudella siellä Kellokoskella voit liihottaa ilman että imeydyt varjoinesi bussin moottoriin  :).

 

No juu ei! Virhettä tulee lähes 10% ja väärään suuntaan... Saattaa raporttia pukkaa, jos painaa yli 400m

1 jalka on 0,3048m. Jaa mieluummin ensin kymmenellä ja kerro sitten kolmella. Virhe on näin laskettuna varsin pieni, mutta silti helppo laskea jopa päissään.

 

1300 / 3 = 433

1300 / 10 x 3 = 390

 

Vrt.

 

1300 x 0,3048 = 396

 

Tarkoitus ei ole saivarrella, mutta kun tuota "jaa kolmella" kuulee aika usein sanottavan, niin ajattelin muistuttaa. Kiitos ja anteeksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitus ei ole saivarrella, mutta kun tuota "jaa kolmella" kuulee aika usein sanottavan, niin ajattelin muistuttaa. Kiitos ja anteeksi.

 

Turhaan anteeksi pyytelet, eli hyvä vaan kun korjasit. Omat lennot kun tapahtuvat jalkamittarein jalkaymäristössä niin raporttia ei ole tarvinnut toistaiseksi alkaa kirjoittelemaan ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

raporttia ei ole tarvinnut toistaiseksi alkaa kirjoittelemaan ;D.

raporttia? eli jos menet vahingossa pari metriä valvottuun ilmatilaan, niin joudut lähettää raportin lennonjohdolle? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

raporttia? eli jos menet vahingossa pari metriä valvottuun ilmatilaan, niin joudut lähettää raportin lennonjohdolle? ???

 

Tunnollisen lentäjän ei koskaan pitäisi lentää valvottuun ilmatilaan vahingossa.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnollisen lentäjän ei koskaan pitäisi lentää valvottuun ilmatilaan vahingossa.

 

Mikko

Niinpä se taitaa olla, ei sinne vahingossa taideta joutua. :) Mites tuolla paramoottorilla laskeudutaan kovaan sivutuuleen? samalla tavalla, kun lentokoneetkin? ??? vai meneekö se silleen, että jos on kovaa tuulta niin ei lennetä ollenkaan?(paramoottorilla) tavallisella varjoliitimellähän nämä tuuli olosuhteet ovat tärkein asia ennen lentoa, eikö? (ei lennetä jos tuulee kovaa tai puuskissa) onkos teillä harrastajilla jotain video/kuva linkkejä lennoilta?

 

EDIT: eli onko kenelläkään mitään varjoliito/paramoottori video/kuva linkkejä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tuolla paramoottorilla laskeudutaan kovaan sivutuuleen?

Liitimillä laskun ei tarvitse olla kiitoradan suuntainen, joten pyritään aina laskemaan vastatuuleen. Ei nyt ainakaan tule mieleen yhtään syytä laskea sivutuuleen.

 

Jotain videoita löytyy dhv:n sivulta. Ei kannata antaa saksankielen häiritä vaikkei sitä ymmärtäisikään. Kuvamateriaali on ensiluokkaista. http://www.dhv.de/typo/index.php?id=190

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään