Jari Vanhatupa

EZ-Scenery, Rwy12, Whisplacer

116 viestiä aiheessa

Ajattelin, että olisi asiaa, perustaa tännekin oma osasto EZ-Scenery ohjelman parissa puuhasteleville. Tänne voi laittaa linkkejä mikäli olet löytänyt joitaikin mielenkiintoisia nettisivustoja joissa on saatavilla EZ-objekteja. Tässä voi myös esittää kysymyksiä ja muutenkin keskustella EZ-Sceneryn käytöstä.

:)

Maisemien muokkaus tällä ohjelmalla on todella helppoa. Kun kokeilin tuota ilmaista demoa: http://www.abacuspub.com/catalog/s600.htm  niin olin aivan ällikällä lyöty! "Mitä! Ei voi olla totta" Niin helppoa EZ:lla on lisätä rakennuksia ym. Fs:maisemaan.

Päätös täysversion hankinnasta syntyi muutamassa minuutissa . . . . ja ohjelman CD-boxi versio tuli kaukomailta ja tipahti postiluukusta parin päivän päästä. Olen ohjelman käyttäjänä vasta aivan aloittelija, enkä vielä osaa neuvoa muita . . mutta eiköhän se tästä . . .

Laitan tähän ensimmäisen linkki-vinkin . . . paljon kaikenlaisia helikoptereihin liittyviä EZ-objekteja löytyy "Hovercontrolista"

http://64.34.169.161/cgi-bin/ifolio/imageFolio.cgi?direct=Development_-_Scenery_-_MSFS/Objects_-_Library_Format

Esitän myös ensimmäisen kysymyksen: Onko tässä ohjelmassa mahdollista käyttää noita RWY12 tiedostoja? Kuinka niitä pitäisi muokata, että ne toimisivat EZ-Sceneryssä? Vai kannattaisiko hankkia ennemmin ohjelma jolla niitä voi asetella?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Maisemien muokkaus tällä ohjelmalla on todella helppoa. Kun kokeilin tuota ilmaista demoa: http://www.abacuspub.com/catalog/s600.htm  niin olin aivan ällikällä lyöty! "Mitä! Ei voi olla totta" Niin helppoa EZ:lla on lisätä rakennuksia ym. Fs:maisemaan.

...

Minulla on tuo Rwy12 - sehän on ilmaisohjelma ja mukana tulee kaikki tarvittava. Tosin en löytänyt sen kirjastoista eurooppalaistyyppisiä rakennuksia (ja muita objekteja) Suomesta puhumattakaan enkä esimerkiksi kerrostaloja. Onko niitä tuossa ez-sceneryssä?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on tuo Rwy12 - sehän on ilmaisohjelma ja mukana tulee kaikki tarvittava. Tosin en löytänyt sen kirjastoista eurooppalaistyyppisiä rakennuksia (ja muita objekteja) Suomesta puhumattakaan enkä esimerkiksi kerrostaloja. Onko niitä tuossa ez-sceneryssä?

Pekka

En ainakaan vielä ole sellaisiin törmännyt, tosin taidan olla väärä henkilö tänhän vastaamaan kun niin vähän aikaa olen vasta noita kirjastoja kolunnut mutta toivottavasti joku tuohon vastaa. Itsekin sellaisia kaipailisin. Olisi aikamoista "herkkua" löytää esim sellainen tavallinen "rintamamiestalo" tai  "pohjalaistalo" ym. Ehkäpä noita voisi itsekin tehdä? Ties mihin tämä voi vielä johtaa . . .

Törmäsin yllättävään juttuun kun tuota Ez:aa testailin. Se ottaa simun freeware ja payware maisemista objekteja ja tarjoaa niitä siinä kirjasto listauksessa käytettäväksi! Esim. minulla kun on nyt paljon Ruotsin maisemia koneella niin sieltä tuli tyrkylle esim. kaikenlaisia punaisia mökkejä ja matalia omakotitalon näköisiä rakennuksia joita on paljon noissa Ruotsi maisemissa.

Niitä ei toki sovi mennä asentelemaan omiin sceneryihin jos meinaa niitä laittaa yleisesti jakoon mutta omiin tarpeisiin noita mökkejä ajattelin ripotella sinne tänne.

???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin! . . Tästä se "scenery gurun" ura lähtee käyntiin . . .  ;D

Kun nyt on hieno ohjelma, niin koitetaan tehdä sillä jonkinlainen oma lentopaikka-maisema . . . .

Ensin kiertelin Cessnalla Ruotsin rannikolla ja etsin sopivaa tonttia. Sellainen sitten löytyikin Sundsvallista hieman pohjoiseen päin eräältä merenlahdelta. Paikka on suunnilleen Lunden ja Ramvikin välillä.

Tontti vaikuttaa tasaiselta ja on ihan tyhjä muista rakennuksista . . eipä muutä kun aletaan hommiin. Tarkoituksena on saada aikaan vesilentopaikka johon voi tulla myös helikopterilla.

[ attachment removed / expired ]

Ensin tein nuo laiturit, semmoisista pätkistä yhdistelemällä. Tein heti reilun mittaisen laiturin, jotta siihen sopii useampikin kone. Laiturin toiselle puolelle laitan sitten veneitä. Rantaviivalle asensin kaislikkoa, niin on kivemman näköistä.

Sitten siirryin maalle rakentamaan. Tuommoisen talon valitsin päärakennuksesksi. Mielestäni se on sopivan "ökyn" näköinen. Se kuuluu simun defaultti rakennuksiin ja on kai oikeasti joku "kauppa". . . saa kelvata tälläiseen "harjoitustyöhön"

Ajattelin ensin asentaa tuon "defu" ladon mutta vaihdoin sen myöhemmin parempaan.Ladon päätyyn tuli roskis ja polttoaine-säiliö.

Talon taakse ja tontille laitoin sitten puita ja maahan kasvillisuutta sekä pensaita ja kukkia, puutarhakalusto, postilaatikko, roskapönttö, laatikoita ym. Tontille tuli tie perille asti joten sinne tien päähän pistin sitten pari autoa parkkiin.

Kuvassa se parempi lato . . ai niin . . pihassa tepastelee ehtoinen emäntä, mennäämpäs alemmaksi . .

No tulehan nyt kyytiin sieltä, kun sataa vettäkin . . . Noita ihmishahmoja on saatavana paljon, hyvän näköisiä ja ne kääntyvät automaattisesti katsojaa kohti, lähestyy niitä sitten mistä suunnasta tahansa.

Takapihalle laitoin toisen rakennuksen ja siihen ympärille kaikkea rekvisiittaa. Siltä löytyy sitten "toinen nainen"

Pihassa oli punainen läikkä, joten asensin siihen tuollaisen säiliön, sieltä on muka vuotanut jotain punaista ainetta.

Lähestytään laiturin puolelta vesisateessa. Laiturissa on purjevene sekä kumivene.Lisäksi merenlahdella seilaa toinen purjevene jossa on purjeet nostettuna. Löysin yhden lentokenttärakennuksen joka näytti ihan rantasaunalta . . .  pistin sen tuonne rantakaislikkoon. Saunarannassa on toinen kumivene. Pihaan jätin paljon tilaa, että sinne on helppo tulla kopterilla

Tämmöistä testailua tuossa, tuon EZ-Sceneryn kanssa harrastelin. Tuonne voisi vielä tehdä Afcadin, niin saisi Ai-vesikoneet tulemaan laituriin . . . ehkä myös liikkuvia veneitä?

Tämä nyt on tälläinen ensikokeilu ja tutusuminen ohjelmaan, enkä tuota sceneryä aio laittaa mihinkään jakoon, joten ei kannata hätääntyä jos tuossa on noita, muiden tekemiä rakennuksia käytössä . . . .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on samantapainen ohjelma kun ilmainen Whisplacer, joka sisältää FSX:n omat valmiit objectit puista taloihin jne.

Simun ollessa päällä näkee tarkoin mihin mitäkin sijoittaa. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pekkä kyseli, että onko Ez-sceneryyn Suomalaistyyppisiä taloja. Löysin mielestäni muutamia aika hyviä. Kyseessä on EZ-Uk Buildings Vol1,2,ja 3 Flight-Sim Comista. En saanut tuota linkitettyä! Nuo kerrostalot on kyllä hyvinkin Suomalaisen näköisiä.

Tuli muuten justiin mieleen, että eikös semmoisista korkeista pilvenpiirtäjistä saisi "Suomalaisia" jos ne painaisi maan sisään niin, että ne lyhenisivät sopivasti?

???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedoista!

Itse asiassa olisin tarvinnut juuri sellaisen korkean pilvenpiirtäjän. Pykäsivät sellaisen pari vuotta sitten tuohon Pielisjoen rantaan (Joensuussa).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedoista!

Itse asiassa olisin tarvinnut juuri sellaisen korkean pilvenpiirtäjän. Pykäsivät sellaisen pari vuotta sitten tuohon Pielisjoen rantaan (Joensuussa).

Pekka

Tuosta Joensuun Tähtitornista pitäs saada kunnon kuvat niin tekisin itse sen Simuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löysinpäs minäkin tontin itselleni, Australiasta  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvännäköinen ja tilava tontti! Eipä muuta kuin mökkiä ja laituria väsäämään, muista myös kauniit naiset pihapiiriin.

Minä en aio tyytyä yhteen huvilaan, vaan meinaan niitä rakennella sinne ja tänne. Koskaan ei voi etukäteen tietää milloin tekee mieli heittää vapaalle . . . ja silloin on hyvä kun simussa on huviloita vähän joka puolella.

Ainahan voi matkalla jättää ison koneen kentälle ja ottaa vuokralle kopterin tai vesikoneen ja lentää lähimmälle mökille.

Edit: ja sittenhän voi tehdä niinkin, että ottaa siellä mökillä käyttöön veneen ja ajelee sillä, siinä lähialueella. Kivaa vaihtelua, kun aina on muuten nuo lentolaitteet käytössä. Lähistölle voisi sitten tehdä vielä "salaisen kalamajan" johonkin saareen. Sinne pääsisi vain veneellä . . . . jne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saisiko Tonilta jotain vinkkejä kuinka pääsisi alkuun tuon Whisplacerin kanssa kun netistä ei tutoriaaleja (enää nykyään) löydy?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saisiko Tonilta jotain vinkkejä kuinka pääsisi alkuun tuon Whisplacerin kanssa kun netistä ei tutoriaaleja (enää nykyään) löydy?

Se on aika yksinkertainen ohjelma, eli simu käyntiin, menet sinne valitulle alueelle mihin haluat rakennuksia sijoittaa, sitten avaat Whisplacerin sieltä File > New ja sitten menet Live Preview, Connect.

Nyt pitäisi näkyä punainen risti keskellä sitä whishplacerin aluetta, sitten valitset sieltä Add library object ja sen jälkeen kaksois napautus objectin päällä ja myös Kaksois näpäytys sen objecti kuvan päällä niin pääset selaamaan eri objekti kategorioita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Thanks,

Alkaako luomukseni sitten näkyä simulaattorissa ilman Whisplacerin käynnissä oloa jos tallennan sen BGL muotoon Addon Scenery/Scenery kansioon?

Tältä se nyt näyttää pikaisesti väsättynä. Ongelmana kuitenkin se Whisplacerin sammuttaminen. Sen jälkeen scenery ei näy. Mihin muotoon se pitää tallentaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ez-Scenery saattaa toimia hieman samoin joten kerron kuinka siinä tapahtuu: Jos tekee uutta sceneryä johonkin täysin "puhtaaseen" paikkaan, niin se on näkyvissä niin kauan kunnes simun sammuttaa. Uudelleen käynnistyksen jälkeen luotu maisema oli hävinnyt.

Paitsi, ettei se tietenkään oikeasti ollutkaan hävinnyt. Se pitää vain asentaa simuun niinkuin mikä tahansa uusi scenery.

Tuossa Ez:ssa se homma menee ainakin siten , että se ohjelma luo sinne Ez, kansioon automaattisesti uuden bgl. tiedoston joka sieltä sitten käydään poimimassa omaan kansioonsa joka on nimetty vaikkapa: Testimaisema. Tuo kansion sisälle laitetaan sitten Scenery niminen kansio, jonka sisälle laitetaan se Ez:tan luoma bgl.

Sitten tämä uusi maisema mennään asentamaan ihan normaalisti jolloin se näkyy kuten mikä tahansa uusi asennettu scenery.

Mutta minulla on tosin Fs9, enkä tiedä kuinka nuo kuviot menee Fsx: sä sä!

Voi olla, että näkyisi niinkin jos vain heittäisi sen bgl:n Addon Sceneryn,/scenery kansioon mutta halusin sen nimenomaan omaksi "lisuriksi" . . .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiedätkös Jari miten nuo EZ-Scenryn objektit saisi toiminaan esimerkiksi Rwy12-ohjelman kanssa? Itse objektit lienee rakennettu samalla periaatteella, mutta ohjelmat käsittelevät niitä eri tavoin. Rwy12 käyttää xml-tyyppisiä tiedostoja objektien hallintaan. tarvittaisiin mahdollisesti jonkinlainen kääntäjäohjelma jotta nuo voisi kääntää EZ:in ymmärtämään muotoon ja päinvastoin? Itse tarvitsisin sitä "päinvastoin", sillä minulla ei ole EZ-Sceneryä (maksullinen ohjelma).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiedätkös Jari miten nuo EZ-Scenryn objektit saisi toiminaan esimerkiksi Rwy12-ohjelman kanssa? Itse objektit lienee rakennettu samalla periaatteella, mutta ohjelmat käsittelevät niitä eri tavoin. Rwy12 käyttää xml-tyyppisiä tiedostoja objektien hallintaan. tarvittaisiin mahdollisesti jonkinlainen kääntäjäohjelma jotta nuo voisi kääntää EZ:in ymmärtämään muotoon ja päinvastoin? Itse tarvitsisin sitä "päinvastoin", sillä minulla ei ole EZ-Sceneryä (maksullinen ohjelma).

Pekka

En tiedä . . ainakaan vielä . . Kokeilin tuossa muutama päivä sitten selvittää tuota käännösjuttua mutta juuri päinvastoin, eli Rwy12 - Ez:si mutta jäi selvitys kesken. Kuulemma onnistuu kääntää ainakin noin päin, miksei siis toisinkinpäin.

Senverran on vielä uutta tämä, että tyydyn nyt ensihätiin operoimaan vain noiden varsinaisten Ez tiedostojen kanssa.

Suunnitelmat ovat tietysti aivan hurjia ja pistin tilaukseen sen Abacuksen Desing Studio 3:n . . . niin kai on moni muukin tehnyt, saamatta silti aikaan mitään. Minullekin saatta käydä juuri niin . . . .

On kyllä tuo rekisteröity ja käyttökuntoinen G-Max mutta toivon, että tuohon Abacus ohjelman kanssa pääsisi helpommin sinuiksi.

jos pääsen alkuun niin se on sitten "Oksat pois ja pala latvaa" ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen asennellut EZ-Sceneryllä muutamia majakoita tuonne Ruotsin rannikolle, lähinnä Vfr suunnistusta helpottamaan mutta myöskin varsinaiseksi lento ja vierailukohteeksi.

Tuo kuvissa esiintyvä majakka on Söderhamnin edustalla olevassa saaressa ja oikea majakka tottelee nimeä: Storfjunkrun.

Majakkavierailua varten asentelelin rannalle laiturin johon voi ajaa vesikoneen tai veneen parkkiin.

Löysin mielestäni hyvän majakkamallin jossa on päivä,ilta ja yötekstuurit, olenkin käyttänyt tuota samaa majakkaa toistaiseksi joka paikassa, joten siinä mielessä ei touhu ole kovinkaan realistista mutta eipä se pahemmin haittaa. Pääasia on kuitenkin se, että majakoita yleensä on.

Tässä majakassa on pyörivä iso linssi josta lähtee pimeän aikaan pitkät valokeilat jotka pyyhkivät lähimaastoa.

Ensin ajattelin jättää nuo yötekstuurit pois mutta kun kokeilin lentää pimeän aikaan majakan lähistöllä niin ihastuinkin noihin pyöriviin valokeilohin . . . ne ovat tosi hyvän näköiset ja helpottavat majakan löytymistä huonolla kelillä.

Laituri on jälleen kasattu "pätkistä" joita tähän malliin oli kolmea erilaista sekä irtopylväitä ja tikkaita ym. joita en tosin kaikkia ottanut käyttöön.

Rantakivet olen tehnyt sellaisesta kalliojärkäle objektista jonka upotin maahan ja mereen siten, että vain yläosa näkyy osittain. kokoa skaalaamalla ja järkälettä pyörittelemällä olen sitten saanut rantakiviin vaihteluita ja mielestäni ne ovatkin varsin uskottavan näköisiä.

Näinhän sen on oikeassa luonnossakin, että suurin osa kivestä saattaa olla maan sisällä. Tosin tuollaiset järkäleet syövät "frameja" ja vaihdan sitten joskus tilalle kevyemmät "pintakivi" objektit, kunhan ensin opin niitä G-Maxilla tekemään.

Taustan metsä oli hyvä objektilöytö! Siinä tulee kolmea erikokoista "metsäsaareketta" joita voi sitten pyöritellä ja skaalailla ja siten niistä rakennella toivotunlainen metsä. Nuo talot ovat taas jostain kenttäsceneryistä lainattuja, joten en voi tätäkään maisemaa pistää jakoon. Pelastusrenkaat, kylttejä ym. muuta pikkusälää on sitten ripoteltu sinne tänne.

En tähän ruvennut etsimään linkkejä noihin objekteihin mutta voin ne kyllä tähän myöhemmin lisätä mikäli joku niitä kaipaa . . . ihan perus Avsim, Flightsim. Com tavaraa nuo ovat. Eli juuri niitä jotka käydään heti hakemassa, kun Ez-Sceneryä oppii vähän käyttämään.

Ruotsalaisista majakoista löytyy kartta, sekä paljon kuvia ja tietoa oheisen linkin takaa: http://www.fyr.org/

Majakoiden etsinnässä käytän apuna myös Ruotsin yleisilmailukarttoja sekä lopullisessa sijoittamisessa Google Earthia, josta usein näkee selvästi mihin kohtaan majakka pitäisi sijoittaa.

Ps: Kiinnostaisi tietää, että onko jollain toisellakin foorumilaisella käytössä Ez-Scenery.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Esitän myös ensimmäisen kysymyksen: Onko tässä ohjelmassa mahdollista käyttää noita RWY12 tiedostoja? Kuinka niitä pitäisi muokata, että ne toimisivat EZ-Sceneryssä? Vai kannattaisiko hankkia ennemmin ohjelma jolla niitä voi asetella?

...

Tämän: http://msmvps.com/blogs/arnogerretsen/archive/2006/08/27/obplacer-xml-and-rwy12-object-libraries.aspx  ja tämän: http://msmvps.com/blogs/arnogerretsen/archive/2006/01/03/object-library-mania.aspx  mukaan Rwy12:n objektien pitäisi näkyä suoraan EZ-scenery-ohjelmassa. Kopioit ne bgl- ja niitä vastaavat texture-tiedostot asianomaisiin EZ-sceneryn kansioihin. Toisinpäin ai valitettavasti ole yhtä helppoa. Niiden objektien tiedot pitäisi nimittäin saada xml-muotoon jollain tavalla. Näin siis mikäli olen ymmärtänyt lukemani.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve kaikille!

Minäkin olen nyt pikkuhiljaa aloitellut tuon whisplacerin käyttöä, ja eilen rakentelinkin jo vähän testausmielessä Hawaijille.

Pari kuvaa:

PS. Anttonille ja Tonille semmonen kyssäri, että miten noita whisplacerin objekteja voi kääntää?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, eilen lupasin tuolla "Sotsi jossa on sitä jotakin" osastossa kertoa siitä "sumu-lisäosasta" Elikkä kyseinen aivan loistava sumu on Ez-Sceneryn objekti, joka tulee Ron Jeffersin Ez Outdoors 1 ja 2 paketissa joka sisältää muitakin "erähenkisiä" objekteja. Sumun koko on skaalattava ja pienimmillään se on vain pieni "pläntti" ja suurimmillaan useita kilometrejä leveä.

Sumukerros on hyvin ohut ja sitä onkin tarkoitus katsella hieman yläviistosta jolloin se on parhaimman näköinen. Sumualuetta voi myös pyöritellä vaakasuunnassa jolloin sen voi epäsymmetrisen muotoilunsa takia sovitella moneen eri paikkaan.

Luonnollisesti myös korkeutta voi säätää ja kun laittaa sumun aivan veden pinnan yläpuolelle siten, että se peittää vain pienen kaistaleen rantaviivan tuntumasta, jatkuen maastoon, silloin näkymä on varsin vakuuttava.

Alla olevassa kuvassa rajasin sumun melko pieneksi jolloin se on paikoitellen hyvin sakeaa. Tässä merisumu on hiipinyt Ruotsalaiseen rannikkokylään.

Seuraavassa kuvassa on etualalla sumualue joka on noin parin metrin korkeudella vedenpinnasta.

Alla olevassa kuvassa taasen olen yhdistänyt simun oman sumuefektin tähän Ron Jeffersin sumulisäosaan jolloin kuvan etualakin saa tyylikkään sumupeitteen. Jos kopteri olisi pitänyt saada sumun sisään, niin kuva olisi silloin pitänyt ottaa torninäkymästä.

Tämä Jeffersin Outdoor paketti sisältää toki kaikkea merkittävää josta olisi kiva laittaa kuvia mutta säästänpähän niitä kuvia sitten myöhempien sceneryiden yhteyteen joissa noita elementtejä on kyllä varmasti mukana.

Voisin tähän vielä laittaa hienon Ez-objektin joka on mukana outdoor paketissa . . . alla olevan saaren olen päällystänyt pika-pikaa eräänlaisella "photoscenery, maa-massalla" jolloin siitä tuli kyllä aika näyttävän näköinen. Tuonne kun laittaisi vielä vähän rantakiviä ym . . . Nuo puut tuli vähän turhan isoina . . . siinä asentelun hurmassa kun niitä sinne nakkelin menemään . . . .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heikki, kääntäminen tapahtuu heading kohdasta.

Tämän ikkunan saat klikkaamalla objektin kohdalla kahdesti.

(Voisiko otsikon muuttaa koskemaan myös Whisplaceria tai tehdä Whisplacerille oman ketjun?)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

(Voisiko otsikon muuttaa koskemaan myös Whisplaceria tai tehdä Whisplacerille oman ketjun?)

Voinhan minä tuon nimen muuttaa, jonkin ajan päästä, jollet sitten pistä itse pystyyn omaa ketjua Whisplacerille. Ei se ainakaan minua haittaa vaikka se ja RWY12 on tässä mukana . . . mitä mieltä muut ovat asiasta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heikki, kääntäminen tapahtuu heading kohdasta.

Thanks, jäi viimeeksi iteltä toi kohta huomaamatta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämmönen mökki on mulla Sveitsissä  :thmbup:

Maisemissa ei moittimista, vaikka default sceneä onkin. Mökille saapuminen vaatii kuitenkin STOL-koneen tai helikopterin. Jungmannin saa kyllä ilmaan mutta laskeutuminen vaatii erityistä tarkkaavaisuutta. Tankkauspistekin on korjaushangaarin edessä.

Tällä koneella ei ole hankaluuksia laskuissakaan  :) HB- maalausta en tosin löytänyt. Hangaarin ja mökin väliin parkkeerattu kaksi autoa.

Rannalla on tuulipussi josta näkee tuulen suunnan ohilentoa tehdessä, laiturissa on purjevene ja tilaa on niin veneille kuin vesitasoillekin. Rinteessä on tuollainen pikku potkuri ja tuonne kauemmaksi laiton vielä majakan maamerkiksi. Kiitotie siis tuossa hangaarin ja mökin edestä koko matkan rannalta rannalle. (En ole vielä keksinyt miten saan nurmikiitoradan paikalleen Whisplacerilla)

Vieressä oleva järvi on suhteellisen iso ja vesiliikennettä on paljon. Lintuja bongasin myös tuolla majakan suunnalla (ei tarvinnut lisätä). Lisäksi lähistöltä löytää muutaman lentokentänkin ihan siedettävän lentomatkan päästä.

LSMF 8nm

LSZE 11nm

LSPV 17nm

LSZR 25nm

LSZH 35nm (Zürich, iso lentoasema  ;D )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään