Jari Vanhatupa

EZ-Scenery, Rwy12, Whisplacer

116 viestiä aiheessa

Nyt on ongelma: Kun yritän yhdistää whisplaceria simuun, niin alalaitaan tulee seuraava ilmoitus: IPv6 not supported, please add an ipv4 connection block in simconnect.xml

Olen googlannut ongelmaa, tuloksetta.

Joten, osaisiko foorumilaiset ratkaista ongelman?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Whisplacer toimii vain FSX:n kanssa. Ethän yritä väärän simulaattorin kanssa yhdistää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Whisplacer toimii vain FSX:n kanssa. Ethän yritä väärän simulaattorin kanssa yhdistää?

 

Kyllä täs ihan FSX:än kanssa yritetään yhdistellä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed ]

 

EZ-Sceneryn, Lagon FSE:n ja muidenkin objektin-asettelu ohjelmien tiedostokirjastoissa tulee usein mukana erilaisia liikkeiden mainoskylttejä. Valitettavasti kyltit ovat jokseenkin tarpeettomia, koska ne ovat lähinnä ulkomaisten outojen liikeketjujen merkkejä. Tai sitten erilaisia englantilaisia mainoslauseita ym. Jokatapauksessa kuitenkin huonosti Suomeen sopivia. Niitä ei kuitenkaan kannata heittää roskikseen vaan niihin kannatta tehdä Suomalaiset "repaintit"

 

Mitään erikoisia "scenery gurun" taitoja ei tarvita vaan ihan normaalisti DXTBmp:llä ja kuvankäsittely ohjelmalla pärjää. Mikäli alkuperäisen merkin muoto ei meinaa istua uuteen korvaavaan suomalaiseen, niin alkuperäisen merkin "alpha" kanavaa voi muokata läpinäkyvyyden osalta, niin saadaan uusi merkki istumaan paremmin.

 

[ attachment removed ]

 

Esa Sairio on asentanut photosceneryihinsä kiitettävästi taloja oikeille paikoilleen. Tosin ne ovat malliltaan luonnollisesti vain vähän sinne päin, mikä toki riittääkin aidon vaikutelman luomiseen ilmasta käsin. Tosin näkymät muuttuvat vieläkin kiinnostavammiksi mikäli isoimpien liikekeskusten katoille asentaa aidot liikkeiden logot. Tilanne paranee huomattavasti ja on kivempi esitellä simua vaikkapa vieraille kun käydään katsomassa paikallista "Prismaa"

 

Näistä merkeistä on apua myös Vfr suunnistamisessa. Kun näkee marketin katolla tutun liikemerkin, niin heti tietää missäpäin sitä ollan menossa. Eikä tarvitse asentaa kuin muutama merkki niin heti maisema herää eloon aivan uudella tavalla.

:)

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylttien asentelussa ja tekemisessä voidaan myös mennä pidemmälle, eli tehdään kyltit ja valomainokset itse alusta asti. Niiden tekeminen on ehkä mallinnustöistä helpoimpia. Kyltin voi tehdä G-Maxilla tai Desing-Studiolla. Itse käytän viimeksimainittua. Tarvitsee tehdä vain ohut tai paksu halutun kokoinen laatta, joka sitten teksturoidaan vaikkapa itse näpätyllä kuvalla.

 

Alla olevassa kuvassa on ABC-itsepalvelu aseman valotaulu. Otin tuosta kuvan edestäpäin, paikallisen Prisman vieressä olevalta asemalta.

Kuvankäsittelyohjelmassa rajasin vain valotaulun näkymään kuvassa ja muutin kuvan 256x256 neliöksi ja Bmp:ksi. Sitten DXTBmp:hen ja muutos DXT1 formaattiin ja tallennus haluttuun "texture" kansioon.

 

Desing-Studiolla tein sitten oikean muotoisen laatan, jonka teksturoin molemmin puolin äsken tehdyllä kuvalla jolloin kuva täytti koko laatan ja muuttui taas alkuperäisen näköiseksi.

 

[ attachment removed ]

 

Valmiin kyltin olisi voinut viedä simuun suoraan Desing-Studiolla mutta päätin tehdä siitä EZ-Scenery objektin jolloin sen asentaminen on tarkempaa ja helpompaa, kun kyltin kokoa ym. pääsee säätelemään reaaliajassa suoraan simussa.

Mikäli aikoo asentaa jonkin tekemänsä kyltin simussa olevan talon katolle, niin täytyy kyllä olla todellinen "fakiiri" mikäli hermot kestää asennella sitä suoraan G-Maxista tai Desing-Studiosta. Objektien asettelu-ohjelmilla se on paljon helpompaa.

:)

[ attachment removed ]

 

Esimerkiksi EZ-Sceneryn mukana tulee kuvassa näkyvä EZ-Library Manager, jolla voi tehdä EZ-objekti Bgl:iä, G-Maxilla tai FSDS:llä tehdyistä töistä, kunhan ne on ensin muunnettu Mdl muotoon.

 

[ attachment removed ]

 

Alla olevassa kuvassa vielä Sokos-Hotellin valomainos! Kun mainoksen on saanut muunnettua EZ, RWY12, Whisplacer, Enhancer jne. ohjelmien objektiksi, niin on paljon pienempi kynnys lähteä asentelemaan sitä vaikkapa kaikkien Suomen Sokos-Hotellien katoille!

;D

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jos haluat kylttiesi näkyvän myös tyylikkäästi yöllä, niin niihin voi tehdä erikseen halutun näköisen "yö tekstuurin" :)

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o

 

Onko näitä tarkoitus/mahdollisuus pistää jakoon? Joku FinnKylttiX olisi hieno lisä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o

 

Onko näitä tarkoitus/mahdollisuus pistää jakoon? Joku FinnKylttiX olisi hieno lisä!

 

FinkylttiX . .  Hah!,Hah!, kuulostaa hauskalta . . .  :laugh:

Kyllähän varmaan periaatteessa voisi laittaa jakoon, tosin noita kylttejä on minulla vasta niin vähän, ettei ole mielekästä niitä paketoida jakoon tässä vaiheessa. Pitäisi myös selvittää miten mahtaa olla tekijänoikeuksien kanssa jos noita liikkeiden logoja jakelee?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt oli kyllä pakko kokeilla omien sceneryjen tekemistä ;D Löyty hyvä paikka Uudesta Seelannista, tämmöstä rakentelen:

 

 

Parkkialue ladon takana

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hangaari, lentokoneita, muutama tuulivoimala ja lisää lentokoneita

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ladon toinen puoli ja vanhoja öljytankkeja.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Testattu kaikilla defu cessnoilla ja piperillä, hyvin mahtuu nousemaan ja laskeutumaan. Sopivassa vastatuulessa King Airkin varmaan nousis ja pysähtyis ajoissa :D

 

 

Mitenköhän saisin pelkästään ton kuvissa 2 ja 3 näkyvän puun pois?  :P Jos teen puun ympärille exclusion-alueen Whisplacerilla niin mihin kohtiin pitäisi laitta ruksit?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väsäilitkö valmiin kentän ympärille vai miten sait tuon kiitotien ja numerot näkyviin? Onko noissa Whispplacerin objektikirjastoissa kiitoteitä ja numeroita vai käytitkö jotain muuta ohjelmaa?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väsäilitkö valmiin kentän ympärille vai miten sait tuon kiitotien ja numerot näkyviin? Onko noissa Whispplacerin objektikirjastoissa kiitoteitä ja numeroita vai käytitkö jotain muuta ohjelmaa?

 

 

Eikös tuo onnistu ihan AFCadilla melko näppärästi. Joskus kokeilin AFX:llä, EZ-Sceneryllä ja Instant Sceneryllä tehtailua, mutta into lopahti metsurien puutteeseen ja muihin maanrakennushommiin. Default-kiitotiet olivat miten sattuivat ja niin pois päin - olihan siinä ongelmia. Aina silloin tällöin homma houkuttaisi, mutta vaatisi jonkun suomenkielisen kunnon tutoriaalin eikä niitä oikein tunnu olevan liikenteeesä.

 

Jari voisi joskus hetkenä, jolloin tekemisen puute iskee tehdä jonkin sortin tutoriaalin, koska sinulla on homma jo melkoisesti hanskassa. Niin no - meille muille se olisi oikotie onneen, mutta joo - tuo oli vain tälläinen epämääräinen toive  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jari voisi joskus hetkenä, jolloin tekemisen puute iskee tehdä jonkin sortin tutoriaalin, koska sinulla on homma jo melkoisesti hanskassa. Niin no - meille muille se olisi oikotie onneen, mutta joo - tuo oli vain tälläinen epämääräinen toive  ;D

 

Niimpä! . . . Ei oikein ole tutoriaalia samoissa "kansissa" kaikki tieto on hajallaan pitkin foorumia ja maailmaa . . . Toisaalta ymmärrän kyllä miksi. Itseasiassa se vaatisi opaskirjan kirjoittamista. Esimerkiksi heti kun mennään pois vaikkapa EZ-Sceneyn perustoiminnoista niin homma levähtää jo tosi laajaksi ja tietoa sekä eri ohjelmia pitää haalia jo aika tavalla, yhdellä tehdään yhtä ja toisella toista ja siihen väliin hankitaan ohjelma joka sovittaa asiat yhteen jne.

Kirjoitan kyllä mielelläni ohjeita niistä jutuista jotka olen ymmärtänyt mielestäni täysin oikein ja joita olen kokeillut käytännössä mutta koen silti vielä olevani jokseenkin aloittelija näissä scenery jutuissa. Intoa kirjoittamiseen kyllä on mutta tietoa ei ole tarpeeksi. Foorumin toinen Jari olisi ehkä oikeampi henkilö kirjoittamaan sellaisen opaskirjan.

:)

 

Sinänsä Rolfin idea tutoraalista on hyvä. Olisi hienoa jos olisi saatavana semmoinen paksu kirjakaupasta ostettava "Simu-mallintajan Opas"

Tekijöinä voisi olla vaikkapa T.Kantomaa ja kumppanit. Esa Sairiolla olisi siinä kirjassa oma luku "Näin teet Photosceneryn".

O.Syynimaa voisi kirjoittaa luvun " Tehdään oma AI-kone simuun"  T.Hiltunenkin houkuteltaisiin takaisin ja hän voisi kirjoittaa luvun "Kaupunkiympäristön mallintaminen" jne. jne. Kirja olisi tottakai Suomenkielinen niin, että minäkin ymmärtäisin.

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väsäilitkö valmiin kentän ympärille vai miten sait tuon kiitotien ja numerot näkyviin? Onko noissa Whispplacerin objektikirjastoissa kiitoteitä ja numeroita vai käytitkö jotain muuta ohjelmaa?

 

 

Afcadilla tein kiitotien tms. ja lisäsin objektit whisplacerilla. (Fs9 afcad tiedostot näköjään toimii FSX:n kanssa ihan sellasenaan :thmbup:)

 

Oli kyllä melkosta yritys-erehdys meininkiä kun ei kiitotie ja apronin kulmat meinannu millään osua oikeisiin kohtiin. Aikaavievää touhua :P

 

 

Edit: Vielä vois vähän hifistellä ja lisätä ILS:n tonne..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla foorumin englantilaisella osioilla on esittelyssä mielenkiintoinen Aldo Della Vedovan tekemä Fs9:n objektikirjaston "täydennysosa". Tämä on sikäli mielenkiintoinen, että näissä ei tule mukana tekstuureita vaan objektit hyödyntävät erittäin taitavasti simun omia kirjastotekstuureita.

Kokoelma ei korvaa simun omia objekteja vaan täydentää niitä. Mukana on kiitettävä valikoima mm. rakennuksia, ajoneuvoja, työkoneita, aitoja ym. Ohessa pieni näyte kirjaston kuvakartasta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kokeilin testimielessä asentaa muutamia objekteja. Asennus onnistunee useimmilla tarkoitukseen tehdyillä ohjelmilla, minä käytin kokeilussa Flight1:sen Instant Sceneryä. Asensin kirjasto bgl:ät simun Scenery/Generic/scenery mappiin jossa ovat muutkin simun kirjasto ja autogen objektit. Tekstuureista ei tosiaankaan tarvitse huolehtia sillä ne tuntuivat löytyvän automaattisesti oikein.

Ohessa pieni Vaasan photosceneryyn eräälle saarelle pikaisesti tehty huvila, jossa käytin Aldon kirjasto-objekteja + muutamaa defu autogen puuta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä näyte ajoneuvoista: Ambulanssi ja palopäälliön auto Vaasan paloaseman pihassa. Objektien laatu on selvästi parempi kuin simun vastaavissa defaulteissa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä jalkapallokentän esiin taikova objekti on todella hyvä. Kyseessä on valkoiset "maalatut" viivat jotka voi asentaa photosceneryn jalkapallokentän päälle. alkuperäinen ruoho jää siis näkyviin. Viivat ovat myös senverran "korkeita" että ne saa säädettyä näkyviksi vaikkei maasto olisikaan aivan peilisuora. Todella hienosti toimiva objekti. Mulana on myös tenniskenttiä, niissä on myös kentän pinta mukana ja paksuutta on taas viisaasti senverran, että kentän saa näkymään hieman vinossakin maastossa. Suosittelen näitä oivallisia ja huolella tehtyjä Aldon objekti-kirjastoja.

:)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään