Juha Kalli

Lokki osui Finnairin koneen moottoriin

54 viestiä aiheessa

Kun joskus matkustin B757:llä, ja oli huono onni saada paikka riviltä 13-15?, niin siinä oli "sokea" ikkuna. Onko tämä esim. matalapaineahtimen "räjähdysvyöhykkeellä", eli kohdalle mistä ahtimen siivet monesta syystä voivat tulla "tupaan".

Muuten sama ikkunakonfiguraatio on muistaakseni ainakin "isomoottorisissa" 737:ssa, mutta miksi ei esim. AB 320 sarjalaisissa???

Hei melennetään terveisin

Jalleflyer

757:ssa en tiedä syytä niille kahdelle ikkunattomalle riville, mutta B737 classiceissa(ainakin, -300, -400 ja -500) syy on se että siinä kohtaa menee isot ilmakanavat air conditioning packeilta kattoon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos siihen Unitedin DC10:een viittaat niin yksin tuo kiekon pettäminen ei kyllä aiheuttanut sitä onnettomuutta. Paremminkin DC10:n huono suunnittelu jossa kaikkien kolmen hyrdauliikkajärjestelmän linjat meni sen läheltä ja kun poksahti niin sitten lähti kaikista paineet ja siinä vaiheessa alkaa olla ohjattavuus 0...

 

Niin mutta homma sai alkusysäyksen siitä kiekon hajoamisesta.  Siinäkin oli varmasti oma osansa tapahtumiin kun kiekossa ollutta murtumaa ei oltu haivaittu moottorin huolloissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

757:ssa en tiedä syytä niille kahdelle ikkunattomalle riville, mutta B737 classiceissa(ainakin, -300, -400 ja -500) syy on se että siinä kohtaa menee isot ilmakanavat air conditioning packeilta kattoon...

 

 

 

Arvaus:

 

Jos putki on suunniteltu reittiliikenteeseen mutta sittemmin ahdettu täyteen jakkaroita charterversioksi niin siinä kohtaa riveillä 13-15 pitäisi olla 757:ssa alkuperäissuunnitelmien mukaan keittiö ja keittiön kaappitilat.

 

Briteissäkin aikoinaan kun lensivät Helsinkiin Bojoilla oli siinä kohtaa businesluokan keittiön kaapit. Kakkosovien kohilla.

 

Ropelikoneissa ne ikkunan peitteet vielä ymmärtääkin varsinkin jos kone on suunniteltu Siperiaan missä lentää niitä jäätyneitä kanoja ja korkeella.

 

;) -

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään