Kimmo Ketolainen

Copterlinen helikopteri pudonnut mereen

474 viestiä aiheessa

Hesarin mukaan kone oli viisi vuotta vanha Sikorsky S-76 C+.

 

Kuten todettua, nimenomaan näillä (kahdella) kopterillahan tätä reittiä on ainoastaan operoitu.

 

HS:n artikkelin mukaan: "Viron viranomaisten mukaan myös kopteri on saatu nostettua pintaan ponttonien avulla. Onnettomuuspaikalla on vettä 16–17 metriä."  Ja Äripäev Online -lehti kertoo kopterin tippuneen Tallinn-2 poijun viereen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koneessa on nuo hätäkelluntasysteemit ja matkustajilla liivit,eikä kone ole ehtinyt ilmoittaa ongelmista niin tulee itselle mieleen, että alas on tultu yllätäen ja nopeasti.

Eihän se tietenkään kovin korkealla edes taida lentää lahden ylitse, mutta kuitenkin aikaa olisi varmaan reagoida ellei ole sattunut jotain ennelta arvaamatonta. Jotain isompaa irronnut tai hajonnut?

 

Toinen mitä tulee mieleen, on se että aletaanko spekuloimaan tahallisella teon mahdollisuudella, kun on MM-kisatkin alla ja etenkin, jos asiaan ei tule valaistusta jonkin ajan päästä?

 

Tuo keli on kuitenkin, ainakin täällä Helsingin edustalla nyt aika tuulinen ja sateinen, joten siinä on varmasti jo paljon todennäköisempi tekijä. Mutta kyllä tämäkin siis selviää aikanaan.

Täällä työpöydän takana on helppo spekuloida...

 

Toivotaan kuitenkin vielä, että matkustajat ja lentäjät olisivat selvinneet, vaikka uutisoinnista voi saada perin lohduttoman kuvan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virolainen uutistoimisto uutisoi, ettei kopteria olekaan nostettu ylös;

 

Helsinki, 10.8. Kotimaa stt 205

 

Suomenlahteen pudonnutta helikopteria ei ole vielä saatu nostettua ylös merestä, ilmoitti virolainen uutistoimisto BNS keskiviikkona kello 14.30. Julkisuuteen tulleet tiedot, joiden mukaan kopteri olisi jo nostettu merestä, ovat BNS:n mukaan virheellisiä.

 

Meri on kopterin putoamispaikalla Viron edustalla noin 60 metriä syvä.

 

Copterline käyttää Tallinnan ja Helsingin välisessä liikenteessään Sikorsky S 76 C -helikoptereita. Uutistoimisto BNS:n mukaan Copterline on peruuttanut jäljellä olleet keskiviikon lentovuoronsa Suomenlahden yli.

 

edit:

 

Helsinki, 10.8. Kotimaa stt 206

 

Helikopteriturman syy on Copterlinen vastuullisen johtajan Jorma Kalholan mukaan tällä hetkellä epäselvä.

 

- Täysin mahdottomuus on tällä hetkellä sanoa yhtään mitään, Kalhola sanoi iltapäivällä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CNN:n uutinen aiheesta antaa aika lohduttoman kuvan:

 

When rescuers first arrived, the tail section of the chopper was sticking out of the water, said Mati Raidma, head of the Estonian rescue service. But the entire helicopter soon went under, leaving behind only scattered debris on the surface.

"We couldn't find anybody, only debris," said Estonian maritime rescue service spokesman Aivar Muriks, adding that divers were searching for survivors at the scene.

"Apparently, the impact of the crash was quite hard," he said.

 

http://edition.cnn.com/2005/WORLD/europe/08/10/estonia.copter.ap/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hui!

 

Yllättävän samankaltainen onnettumuus samalle kopterityypille sattunut jo aiemminkin:

 

http://64.233.183.104/search?q=cache:2-1_rb3Dpo4J:www.aaib.dft.gov.uk/cms_resources/dft_avsafety_pdf_503164.pdf+sikorsky+S76+accidents&hl=fi

 

Syynä oli yhden pääroottorin siivekkeen murtuminen, joka tärinän lisääntyessä mursi vaihdelaatikon. Putosi todella nopeasti, ei eloonjääneitä :-(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja 2 miehistön jäsentä.

 

Jotka olivat suomalaisia. Ylen uutiset huomioivat myös juuri tämän aiemmin voimassaolleen lentorajoituksen, mutta se on tosiaan poistettu nyt.

 

Seuraava tv:n uutislähetys on 16.20 Neloselta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotka olivat suomalaisia. Ylen uutiset huomioivat myös juuri tämän aiemmin voimassaolleen lentorajoituksen, mutta se on tosiaan poistettu nyt.

 

Seuraava tv:n uutislähetys on 16.20 Neloselta.

 

Eikös mtv3 tule uutislähetys 15.50

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin mukaan ja nyt myös muiden mukaan pudonnut kopteri oli

tunnukseltaan OH-HCI

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Oma henk.koht. arvaus, että homma karkasi käsistä kopterin joutuessa täydessä vauhdissa etelästä nousseen rintaman puuskarintamaan.. Merelle päästessään lämmin meri antanut rintamalle lisää puhtia. Suomen puolen havaintoasemilla tuulet ovat olleet 15-20m/s ja puuskat 20-24m/s. Nuo solut ovat jo toisella kierroksella matalapaineen ympäri ja koko sääsysteemi on tyypillinen vaarallinen järjestelmä. Säätilalla lienee siis merkittävä rooli onnettomuudessa, enkä lähtisi tuon enempää sitä ainakaan spekuloimaan. Jäädään odottamaan virallista selvitystä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävää että aina muistetaan mainita tuosta ilmailulaitoksen aikaisemmasta rajoituksesta. Sehän oli jo poistettu kun asiat oli hoidettu kuntoon. Veikkaan että huomiset lööpitkin syyllistävät copterlinea nimenomaan tuon rajoituksen takia. Tästä tulee helposti copterlinelle huono maine vaikka onnettomuuden syy olisi jossain aivan muualla kun pilottien taidoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin mukaan ja nyt myös muiden mukaan pudonnut kopteri oli

tunnukseltaan OH-HCI

 

Jos pitää paikkansa, niin tämä jäi minun viimeiseksi kuvaksi ko. kopterista:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvattu viime lauantaina Himoksella, Jämsässä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän hetkisten tietojen valossa minäkin epäilen säätä syyksi tuohon onnettomuuteen.

 

Jos onnettomuus on johtunut vaikeista sääoloista, kellä oikeastaan on vastuu? Pitääkö lentoyhtiön pystyä arvioimaan tuollainen tilanne ja käskeä kopterin pysyä kentällä vai onko vastuu säätilan arvioinnista lentäjillä?

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän hetkisten tietojen valossa minäkin epäilen säätä syyksi tuohon onnettomuuteen.

 

Jos onnettomuus on johtunut vaikeista sääoloista, kellä oikeastaan on vastuu? Pitääkö lentoyhtiön pystyä arvioimaan tuollainen tilanne ja käskeä kopterin pysyä kentällä vai onko vastuu säätilan arvioinnista lentäjillä?

 

- Ville -

 

Ilma-aluksen päälliköllä on aina viimeinen vastuu turvallisuudesta.

 

Erittäin valitettavaa... toivotaan nyt kaikkien mukanaolleiden parasta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa on sadetutkakuva lähes minuutilleen onnettomuuden ajankohtana.

 

Edit: salamapaikantimista ei löytynyt merkkejä ukkosesta ko. hetkellä.

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

tsekatkaa testbed.fmi.fi => Animation in history browser => klo 13:00 ja 13:15 havainnoissa näkyy ko. rintama... :(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylen mukaan minkäänlaista hätäviestiä ei ainakaan Tallinnan lennonjohtoon tullut, joka kertoisi siitä, että kaikki on tapahtunut todella nopeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän hetkisten tietojen valossa minäkin epäilen säätä syyksi tuohon onnettomuuteen.

 

Jos onnettomuus on johtunut vaikeista sääoloista, kellä oikeastaan on vastuu? Pitääkö lentoyhtiön pystyä arvioimaan tuollainen tilanne ja käskeä kopterin pysyä kentällä vai onko vastuu säätilan arvioinnista lentäjillä?

 

- Ville -

 

Kyllähän kuitenkin viimekädessä pilotti tekee päätöksen lentääkö vai ei, ellei sitten lentokenttä ole jo suljettu sään vuoksi, jolloin se on viranomaisten päätös.

Vai olenko ihan hakoteillä?

 

Uutisissa varmasti tiedotetaan aiheesta heti kun TIETOA on, mutta kuulostavat aika kovilta puuskilta nuo 20-24m/s eli noin 38-46knots, Tallinnan pikalaivoillahan tuulirajat taisivat olla 15m/s

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään