Kimmo Ketolainen

Copterlinen helikopteri pudonnut mereen

474 viestiä aiheessa

Aviaton Safety Network on listannut tänä vuonna 32 liikennekoneluokan onnettomuutta, yht. 397 kuollutta....

 

Kuinka monta niistä on ylittänyt suomalaisen uutiskynnyksen, ja kukapa täälläkään osaisi muistista listata ne kaikki?

 

Tämä onnettomuus on kuitenkin ikävä juttu kerta kaikkiaan. Eikös ole vakavin suomalaiselle kopterille koskaan sattunut turma, vai muistanko väärin?

 

Ahvenistolla kuolleiden + vaikeasti vammautuneiden määrä oli suurempi, mutta kuolonuhreja oli vähemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

4) molemmissa turmissa pääroottori löytyi irrallisena ennen varsinaisen kopterin löytymistä

 

Tuosta ei kai ole ollut vielä ihan tarkkaa tietoa että oliko siellä vain lapa vai koko roottori. Alkuvaiheissa puhuttiin roottorista, hesarissa lavasta. Saapi nähdä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sikorskyssä on jokaisen lavan päässä pienet palat, jotka käsittääkseni vakauttavat lentoa. Mikäli oikein olen ymmärtänyt, tuommoinen pala saattaa joskus rajussa kelissä irrota, jolloin matkanteko on tärisevämpää. En kuitenkaan usko, että tuommoisen palan irtoaminen olisi tämän onnettomuuden aiheuttanut.

 

Yksi kärkipaloista näkyy hyvin tässä kuvassa:

http://www.airliners.net/open.file/417421/L/

 

Toisella foorumilla epäiltiin, että pääroottori olisi irronnut kesken lennon (yksi lapa irtoaa, niin eiköhän epätasapainon vuoksi ne muutkin repeydy irti). Tällainen samantyylinen onnettomuushan sattui kolmisen vuotta sitten jossakin päin maailmaa:

 

"Kolme vuotta sitten samanlainen kopteri syöksyi mereen kun yksi pääroottorin lavoista murtui ja epäkeskon aiheuttama tärinä repi roottorin vaihteistoineen irti koneen rungosta. Kopteri oli kuljettamassa öljynporaajia ja porauslautalla olleen silminnäkijän mukaan kopterin runko iskeytyi merenpintaan ja roottori seurasi vasta perässä. Kaikki kopterissa olleet kuolivat törmäyksessä."

 

Lisäksi:

 

"Copterlinen mukaan monet koneen turvajärjestelmät pettivät. Koneen olisi pitänyt leijua alas hitaasti ja jäädä kellumaan, ja sen olisi pitänyt lähettää hälytysääni. Näin ei käynyt." - lähde HS

 

Tämän kuvauksen mukaan, kopterin alastulo olisi hyvinkin johtua em. syystä.

 

Erittäin ikävä tapahtuma. Matkustajilla ei liene paljoa mahdollisuuksia ollut, sen verran ahdas on ko. kopteri tiloiltaan kun siellä 12 matkustajaa on sisällä että ei käy kateeksi sieltä hätätilanteessa ulospyrkiviä, taaemmilta penkeiltä ei taida mitenkään päästä ulos edes kopterin ollessa maassa jossei etummaiset mene ensin? Jossain myös luki että olisi pudonnut varsin rajusti mereen, siinä ei sitten enää ole poistumismahdollisuuksillakaan niin merkitystä tietty ollut....

 

 

 

Lisäksi matkustajapuolen ovissa on muistaakseni sellainen "lukkonuppi", joka pitää vetää ylös, ennenkuin ovi aukeaa. Tämä on siis voinut olla osasyy siihen, etteivät matkustajat ole päässeet koneesta ulos.

 

EDIT: Ovista ilmeisesti löytyy myös jokin pleksin alla oleva hätäaukaisu, joka tiputtaa oven pois saranoiltaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on rauhanajan ilmailuhistoriamme neljänneksi eniten uhreja vaatinut onnettomuus.

 

1961: Koivulahti, Aero Oy (DC 3), kuolleita 25

1963: Maarianhamina, Aero Oy (DC 3), kuolleita 22, hengissä selvinneitä 3

1978: Rissala, 1978, Ilmavoimat (DC 3), kuolleita15

2005: Suomenlahti (Viro), Copterline (Sikorsky), kuolleita 14

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

STT:

 

Virolaisten mukaan kopterionnettomuuspäivä on ollut sangen tyyni. Rajavartiolaitos ilmoitti, että rannikolla tuulen nopeus oli kuusi metriä sekunnissa iltapäivällä.

 

Viron lennonjohto ei koko aikana saanut minkäänlaista hätäsignaalia kopterista.

 

Se niistä sääspekulaatioista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Copterline uskoo siis ettei näin voi käydä toiste, vaikkei tiedetä mikä onnettomuuden aiheutti ja jatkaa lentoja huomenna normaalisti? :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin kyseisellä yksilöllä Tallinnaan ja takaisin kaverini kanssa työreissulla 14. kesäkuuta.Olen lentänyt monenlaisten kopterien kyydissä melko paljon, nyt sattui kai niin, että juuri tämä tippui. Joku kai bongasi tällaisiakin tapahtumia.Kuvasin koneen Hernesaaressa ja Tallinnan satamassa. Tuo lapateoria (vrt. edellinen haaveri tyypillä Pohjanmerellä) on aika mielenkiintoinen ja selviää kyllä nopeasti, kunhan kappaleet saadaan käsiin. Tässä vaiheessa voi kyllä spekuloida kaikenlaista, monesti haaveri on monen pienen asian summa (tekniikka,huolto,lentäjä,lentotyyli,keli jne.). Tämä kyllä selviää, mutta vie tietenkin aikaa. Malttia.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisää STT:tä. En nyt ihan koko pätkää kehtaa pistää, koko versio löytyy http://uutiset.stt.fi/kopteri/27830498.htm

 

Erään silminnäkijähavainnon mukaan kone olisi käyttäytynyt holtittomasti ennen mereen putoamistaan. Se kertoo siitä, että kyse voi olla ohjausjärjestelmän viasta.

 

– Hydrauliikkajärjestelmiä on kaksi ja ne ovat toisista erillään, joten tuollaista ei voi aiheutua. Voi olla, että napaohjauslevyjärjestelmässä on ollut jokin ongelma, pilotti jatkaa.

 

Koska putoaminen tapahtui vasta minuutteja nousun jälkeen, kopteri on ollut jo hyvässä vauhdissa.

 

– Uskon, että sen nopeus on ollut sellaiset sata solmua, mikä periaatteessa sulkee pyrstöroottoriongelmat pois. Jos se on ihan holtittomaksi mennyt, se viittaisi pääroottorivaihdelaatikkoon tai ohjausjärjestelmään, lentäjä summaa.

 

Teknisen vian lisäksi syy voi löytyä täysin yllättävästä sääilmiöstä.

 

– Vaihtoehtona on, että on ollut kyse microburstista, joka on sellainen ukkospilvestä lähtevä alaspäin suuntautuva voimakas virtaus. Sellainen on joskus Jenkeissä työntänyt matkustajakoneenkin maahan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin kyseisellä yksilöllä Tallinnaan ja takaisin kaverini kanssa työreissulla 14. kesäkuuta.Olen lentänyt monenlaisten kopterien kyydissä melko paljon, nyt sattui kai niin, että juuri tämä tippui. Joku kai bongasi tällaisiakin tapahtumia.Kuvasin koneen Hernesaaressa ja Tallinnan satamassa. Tuo lapateoria (vrt. edellinen haaveri tyypillä Pohjanmerellä) on aika mielenkiintoinen ja selviää kyllä nopeasti, kunhan kappaleet saadaan käsiin. Tässä vaiheessa voi kyllä spekuloida kaikenlaista, monesti haaveri on monen pienen asian summa (tekniikka,huolto,lentäjä,lentotyyli,keli jne.). Tämä kyllä selviää, mutta vie tietenkin aikaa. Malttia.

 

Se materiaalivika vielä unohtui, vai kuvataanko lavat määräaikaistarkastuksissa.?? Metallin väsyminen yms.???? Jos on sattunut aikaisemmin vastaava miksei nytkin olisi yksi vaihtoehto. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teknisen vian lisäksi syy voi löytyä täysin yllättävästä sääilmiöstä.

 

– Vaihtoehtona on, että on ollut kyse microburstista, joka on sellainen ukkospilvestä lähtevä alaspäin suuntautuva voimakas virtaus. Sellainen on joskus Jenkeissä työntänyt matkustajakoneenkin maahan.

 

 

Tuo sanonta on aika hyvin kopioitu Toronton turman yhteydestä (onko jopa tältä palstalta kun on samat sanamuodotkin). Huomaa toimittajan käyttämä Jenkki sanonta  :P

 

Kaima: Ainahan Copterlinella on ollut IL:n kanssa sukset ristissä, mutta se siitä aiheesta ainakin minun puolesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahvenistolla kuolleiden + vaikeasti vammautuneiden määrä oli suurempi, mutta kuolonuhreja oli vähemmän.

 

Menikös uhrit ja kuolleet kiireessä hieman sekasin.??

 

Nopeasti tuo tilanne Tallinnan edustalla on täytynyt kehittyä, oli senverran ammattitaitoa ja kokemusta keulalla.

 

 

Osanottoni pitkäaikaisten lentokaverieni omaisille. Unohtamatta matkustajien omaisia.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika likainen tuo kopteri ainakin noissa kuvissa on. Näyttää ihan siltä kuin ei olisi viikkoihin pesty.

 

Pakokaastuhan nyt aina vähän "tummentaa" pintaa ;)

 

Sinänsä harmittava tapaus, koska omasta mielestäni lafkalla meni aika hyvin tällä alalla..? Aika varmasti Copterline tulee kokemaan jonkinlaisen kolauksen matkustajien määrässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakokaastuhan nyt aina vähän "tummentaa" pintaa ;)

 

Sinänsä harmittava tapaus, koska omasta mielestäni lafkalla meni aika hyvin tällä alalla..? Aika varmasti Copterline tulee kokemaan jonkinlaisen kolauksen matkustajien määrässä.

 

Niinpä. Taloudellisesti nyt ainakin tämän päivän osalta menee pahasti miinukselle. Veikkaan kyllä että näkyy matkustajamäärissä jonkin verran tulevaisuudessa.

 

Ihmettelen sitä että Copterline muka meinaa huomenna jo aloittaa lennot uudestaan? :o

 

Veikkaan että halukkaita kyytiin ei ole jonoksi asti. Ja jos teknistä vikaa epäillään, niin voipi olla että IL laittaa kaikki Sikorskyt lentokieltoon tutkimusten ajaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jee ja ne on ihan varmaan päivitettävä välittömästi onnettomuuden jälkeen, vai??

 

 

Näistä onnettomuuksista kiinnostuminen on inhimillistä ja silloin niistä halutaan tietää mahdollisimman paljon. Tässä vaiheessa ei julkisuudessa ole paljoa faktoja saatvailla kuin kyydissä olleiden lukumäärä, kansallisuudet, kopterin tyyppi. Ja tietenkin rekisteritunnus. Faktojen lukumäärän ollessa näin pieni, pienempikin tieto on merkittävä.

 

Voin rehellisesti tunnustaa, että itseäni kiinnostaa onnettomuksissa tämä asia kovin; olenko ollut kyydissä vai mahdollisesti lentänyt itse. Ainakin omasta mielestäni tapahtumalla on syvempiä ulottuvuuksia kun siihen on jokin henkilökohtainen linkki olemassa. Miksi SE taas on tärkeää, sitä en osaa selittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se minusta on aika kyseenalaista jatkaa lentoja ennenkuin on mitään tietoa siitä mitä on tapahtunut. Itse en ainakaan kyytiin menisi ennenkuin on selvää että on kyse jostain mikä ei ole todennäköistä toistua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä harmittava tapaus, koska omasta mielestäni lafkalla meni aika hyvin tällä alalla..?

 

Todellakin: 74 000 matkustajaa viime vuonna jaetaan 365:llä = 202. Eli jos oikein ymmärsin tuon kopterin (12 kpl) matkustajapaikoista, niin tuo tekee 17 täyttä tuubia päivässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jee ja ne on ihan varmaan päivitettävä välittömästi onnettomuuden jälkeen, vai??

 

 

No, tuohon en ota kantaa sen enempää, kuin että se nyt tuskin on keneltäkään pois, jos sen päivittää mahdollisimman nopeasti. Toisaalta, ei ollut nyt minulla tuo takana, koska minulla ei kyseisestä yksilöstä A.netissä ole kuvaa...

 

Ja muutenpa Jouni on jo vastannut noihin kysymyksiisi varsin tyhjentävästi. Ei ainakaan minulla ole niihin mitään lisättävää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et Mikko kuitenkaan sitten ole laittanut kuvaa tuonne A.nettiin menemään.

 

On siellä yksi jonossa, kun ensimmäisen ja viimeisen kerran ko. kopterin viikonloppuna kuvasin. Uploadattu eilen, mutta kun jonotusajat on luokkaa yli viikko, niin ei se sinne ihan heti ilmesty...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensiksikin... erittäin valittettava tapaus.  :'(

 

Pari asiaa ihmetyttää. Copterlinen tiedottaja / johto viestittää, että Sää taikka tekninen vika ei ole mahdollista.

 

Kuulemman kopteri on ollut eilen Huollosaa  :o 

... noh asia on kuitenkin niin, että juuri huollon jälkeen onkin selkeä riski tekniseen vikaan.

 

Ensin puhuttiin huollosta, mutta jossain tiedotettiin, että on vain tarkastettu???

 

Mikäköhän on ollut totuus... oliko kopteri eilen huollossa?

 

Jos Copterlinen johto on niin vakavasti sitä mieltä, että Sää eikä Tekninen vika ole mahdollista, niin vaihtoehtoja ei jää monta.

 

A. sairaskohtaus (eipä taida faktat tuohonkaan riittää)

B. terroristi "hyökkäys" (enpä oikeen usko)

 

Luulisin kaikesta huolimatta tekniseen vikaan, vaikka copterlinen johto on selkeesti (vakuuttivat että on mahdotonta olla) sitä mieltä että ei ole.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään