Kimmo Ketolainen

Copterlinen helikopteri pudonnut mereen

474 viestiä aiheessa

no ehkä kaikkien kannattaisi vähän vetää henkeä ja ottaa ihan rauhallisesti.  Aika sekavat ja hyvinkin ristiriitaiset tiedonannot ja lausunnot tälläisissä tilanteissa ovat aika normaaleja ja ihmillisiä.  Mitä tulee itse Copterline tiedottamiseen, niin kannattaisi varmaan siinäkin miettiä, että siellä meni ainakin kaksi heidän työtoveriaan ja voi olla, että ajatukset eivät ihan skarpeimmillaan ole.

 

Kannattaisi ehkä antaa paripäivää kulua ja alkaa sitten ihmettelemään, kun varmaan ollaan jo silloin noista asioista paljon viisaampia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mitään mahdollisuutta, että kone olisi unohdettu tankata ja polttoaine olisi loppunut?

 

 

edit: STT:ltä tällainen:

 

Tallinna, 10.8. Kotimaa stt 411

 

Helikopteriturman silminnäkijä sanoi virolaisen tv-kanavan Kanal 2:n puhelinhaastattelussa kuulleensa kaksi kovaa pamausta ennen helikopterin syöksymistä mereen.

 

Silminnäkijä oli Rohuneemen satamassa oleva luotsien päivystävä kapteeni Mati Ojase. Hän kuvasi pamauksia erittäin koviksi, sillä ne kuuluivat viiden kilometrin päähän.

 

Ojanen sanoi nähneensä kopterin putoavan mereen mutta ei havainnut äänten suunnassa tulta tai savua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpäs on kovasti spekulaatiota taas...noh, itselläkin olisi kyllä hieman mutta taidan suosiolla odottaa tutkimusraporttia.

 

Kappas, 3 kiloa viestejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mitään mahdollisuutta, että kone olisi unohdettu tankata ja polttoaine olisi loppunut?

 

Kaikkihan on aina mahdollista, mutta nyt tuo on kyllä aika epätodennäköistä. Ihan siksikin, että tapahtui noin pian lähdön jälkeen, noin modernissa koneessa on varmaan vähäisen polttoaineen varoitus, joka tulee enemmän kuin 10 minuuttia  ennen molempien moottorien sammumista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CNN kertoo, että ministeriön edustajan mukaan Viron ulkoministeri Urmas Paet oli aikaisemmalla Copterlinen lennolla Helsingistä Tallinnaan. Mahtaa olla fiilikset...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se kopterikaan heti alas mene, jos polttoaine loppuu, että luulisi ehtivän maydayn pistää.

Samalla sitten voisi vielä tulla alas autorotaatiolla, jonka ei pitäisi kokeneelle pilotille olla kovin haastavaa, varsinkaan ilmassa.

Kosketus on sitten enemmän tai vähemmän kolahtava, mutta ei nyt sentään todella kova.

Autorotaatiota vartenhan kopteri täytti jo kummatkin kriteereistä, joista ainakin toinen vaaditaan; nopeus tai korkeus.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensin puhuttiin huollosta, mutta jossain tiedotettiin, että on vain tarkastettu???

 

Mikäköhän on ollut totuus... oliko kopteri eilen huollossa?

 

Copterlinen nettisivulla http://www.copterline.com/ on nyt tiedote, jossa kerrotaan mm. seuraavaa:

 

Kone on viimeksi tarkastettu 9.8. 2005, eikä vikoja ole havaittu. Edellinen 50 lentotunnin huolto on suoritettu Suomessa 21.7.2005. Vuosihuolto on tehty 20.6.2005. Koneella oli lennetty 6253 tuntia ennnen turmaa.

 

Bongasin itse kopterin eilen illalla Malmilla Copterlinen hallin edessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Copterlinen nettisivulla http://www.copterline.com/ on nyt tiedote, jossa kerrotaan mm. seuraavaa:

 

Bongasin itse kopterin eilen illalla Malmilla Copterlinen hallin edessä.

 

No ni... ei se missään huollossa sitten ole ollut, normaali tarkastustoimet tehty vain.

 

Eli = Huollon jälkeinen riskitekijä voidaan sulkea pois.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan nyt kuvaa noista kellukkeista, joiden avulla koneen olisi toivonut jäävän kellumaan...  :P

 

floatation_gear_launch_accident.jpg

 

EDIT: Näiden kellukkeidenhan olisi tarkoitus pitää konetta sen verran pinnalla, että ihmiset olisivat päässeet poistumaan koneesta. Kellukkeiden varassahan se kone kaatuu erittäin helposti...varsinkin jos on viellä vähän aallokkoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti jossakin päin Jenkkilää oli tämän vuoden huhtikuussa tullut alas S-76A sarjan Sikorsky samalla tyylillä, eli antamatta mitään hätäilmoitusta tai tietoa ongelmista. Kyseinen kopteri oli tunnukseltaan N579EH. Googletuksella löytyy varmaan enemmän tietoa.

 

Eli siis kolme konetta tullut kolmen vuoden aikana alas samantyylisesti  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja milläs nuo kellukkeet sitten täyttyvät? Ei kai noilla sitten ole osaa eikä arpaa, jos tullaan tuhannesta(?) alas niin nopeasti, ettei ehditä mitään ilmoittaa... Osanotot myös minulta uhrien omaisille ja tutuille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti jossakin päin Jenkkilää oli tämän vuoden huhtikuussa tullut alas S-76A sarjan Sikorsky samalla tyylillä, eli antamatta mitään hätäilmoitusta tai tietoa ongelmista. Kyseinen kopteri oli tunnukseltaan N579EH.

 

Tuo onnettomuus tapahtui maaliskuussa 2004 http://www.ntsb.gov/NTSB/brief.asp?ev_id=20040422X00501&key=1. Tuosta käy ilmi, että kopterissa ei ollut lennonrekisteröintilaitetta, eikä sellaista vaadittu. Ohjaamoäänten nauhoittimen tallennuksen laatu oli huono.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selailin tuossa muutamaa ulkolaista foorumia,eipä siellä juuri ollut juttua aiheesta. Muutamalla oli juttua jo täälläkin mainitusta seikasta, että onnettomuudet tuntuvat tulevan kolmen sarjoissa.

 

EDIT :

NY Times kertoo seuraavaa:

 

"Pictures from an unmanned underwater robot sent to the wreckage on the seabed, some 160 feet underwater, showed that bodies were trapped inside, rescue spokesman Aivar Murikse said without giving a number.

 

''It seems like everybody is inside,'' Murikse said. He said the hull was nearly intact, but the front windows were shattered and the cabin was filled with water. ''Probably they died at the impact moment,'' he added.

 

Divers would try to recover the bodies later Wednesday or early Thursday, depending on the weather, he said.

 

160 jalkaa = n. 50 metriä, n´est pas

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin on minunkin kuva, jonka uploadasin eilen. Varsin mielenkiintoista, sillä ainakaan itse en pyytänyt mitään erikoiskäsittelyä...

 

Ennenkin on käynyt niin (kuvani Thain 747:stä uudessa maalauksessa Frankfurtissa huhtikuussa), että screenerit hakevat jonosta kaikki kuvat ko. rekisteritunnuksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silminnäkijän mukaan kopterista kuului kaksi kovaa paukahdusta ja heko syöksyi lujaa veteen. Kuulemma savua tai tulta ei näkynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pamaukset on voinut johtua vaikka siitä, että osui lintuparveen ja koneet imaisi linnut - tai jotain.  Ei hitto, nyt minäkin jo aloitan tämän..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs muuten polttoainesäiliö(t)? Olisiko niissä tapahtunut räjähdys voinut kuulua niin kauas? Se ainakin pistäisi pelin poikki saman tien.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tärkeintä tämmöisessä tilanteessa; hommaa jatketaan kaikesta huolimatta!

 

Syvimmät osanottoni onnettomuudessa menehtyneiden uhrien omaisille.

 

// Mika Raurala

 

Malmi tower,helicopter CN ready for departure at heko 2!

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs muuten polttoainesäiliö(t)? Olisiko niissä tapahtunut räjähdys voinut kuulua niin kauas? Se ainakin pistäisi pelin poikki saman tien.

 

Savua ja tulta ei silminnäkijöitten mukaan näkynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuuleman mukaan olisi tullut korjausta että vedenalainen robotti ei olisikaan nähnyt ruumiita koneessa.

 

Ei vieläkään saa ehjää kokonaiskuvaa tilanteesta :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos noissa Sikorskyissä mustaa laatikkoa?

 

TV1:n paneelikeskustelussa mukana olleen Reijo Lambergin kommentista pääsi siihen käsitykseen, että olisi. Toisaalta taas aiemmin viittasin viime vuonna USA:ssa sattuneeseen S-76 -onnettomuuteen, jonka yhteenvedossa kerrottiin, että ko. onnettomuuskopterissa ei sitä ollut eikä vaadittu, ainoastaan oli ohjaamoäänten tallennin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään