Kimmo Ketolainen

Copterlinen helikopteri pudonnut mereen

474 viestiä aiheessa

Eiköhän nämä pikkuhiljaa älyttömyyksiin menevät arvailut voi jo lopettaa. Joku onneton ottaa vielä tosissaan ja alkaa levittämään vielä älyttömämpiä huhuja...

Ja tästä oon Mikko sun kanssa ihan samaa mieltä. Muistakaa nyt hyvät ihmiset, että tänne kirjoittamanne älyttömyydet ovat kaikkien luettavissa ja joku saattaa uskoa kaiken mitä netissä kirjoitetaan, joten vähän harkintaa pyytäisin.

 

Menehtyneiden muistoa kunnioittaen,

 

   Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...jonka jälkeen iltapäivälehdet repivät niistä kirkuvankeltaisia lööppejä!

 

Onkos noissa Sikorskyissä mustaa laatikkoa?

 

Käsittääkseni näistä Copterlinen Sikorskyistä ei CVR:ää löydy. Tuossa viime huhtikuun onnettomuuskoneessa sen sijaan oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja CVR != "musta laatikko".

 

Onko kellään tietoa, onko noissa näitä mustia laatikoita, eli onko se nyt sitten FDR ? Mikäli on, niin siitä on varmaan vielä paljon enemmän apua syyn selvittämisessä kuin tuolla ohjaamoäänten tallentimella.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja CVR != "musta laatikko".

 

Onko kellään tietoa, onko noissa näitä mustia laatikoita, eli onko se nyt sitten FDR ? Mikäli on, niin siitä on varmaan vielä paljon enemmän apua syyn selvittämisessä kuin tuolla ohjaamoäänten tallentimella.

 

Tero

 

Normaali instrumentteihin jää jotkut "lokit", joista huoltojätkät voi myöhemmin tarkistella, onko motit käyny ylikierroksilla ym. Tosin taitaa olla aika huonossa hapessa ko. laitteet tällä hetkellä, ellei sitten jotain kestävämpää tallenninta ole koneeseen laitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Normaali instrumentteihin jää jotkut "lokit", joista huoltojätkät voi myöhemmin tarkistella, onko motit käyny ylikierroksilla ym. Tosin taitaa olla aika huonossa hapessa ko. laitteet tällä hetkellä, ellei sitten jotain kestävämpää tallenninta ole koneeseen laitettu.

 

A-studiossa sanottiin mielestäni että onnettomuuskoneessa olisi sekä CVR että FDR, joten tämän perusteella (jos tallenteet ovat käyttökelpoiset) on hyvät eväät syyn selvittämiseksi .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A-studiossa sanottiin mielestäni että onnettomuuskoneessa olisi sekä CVR että FDR, joten tämän perusteella (jos tallenteet ovat käyttökelpoiset) on hyvät eväät syyn selvittämiseksi .

 

Hyvä homma, mikäli tämä pitää paikkaansa. Voi tosin olla aika huonolaatuista CVR matskua, sillä Sikorskyn äänihän ei mikään ihan hiljainen ole. Mutta ehkä äänitys on siten säädetty, että taustamökä jää pienemmälle. Vai onko CVR kytketty yleensä suoraan pilottien headset-mikrofoneihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin nettisivujen mukaan koneessa on se kuuluisa musta laatikko, joka saataneen ylös koneen hylyn kanssa.

Kone on pohjassa ylösalaisin, ovet kiinni, mutta etulasit ovat hajalla.

 

Mielestäni spekulointi onnettomuuden syistä on aika luonnollista tällä foorumilla,missä ilmailusta kiinnostuneet kohtaavat, eikä siinä sinänsä ole pahaa. Se sattuu vain kiinnostamaan varmasti näistä syistä monia täällä ja eikä kukaan varmasti epäilekkään tietävänsä syytä tapahtuneeseen.

Ainakaan itse en koe edellämainituista viesteistä moista välttyneen, vaan ennemmin aidon kiinnostuksen, kuin erilaisten juorujen luomisen.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin sanomien tuoreet osastolta tuoretta tietoa :

"Onnettomuuskopterin runko makaa nurinpäin 45 metrin syvyydessä meren pohjassa. Sen ovet ovat kiinni ja etuikkunat särkyneet, Viron rajavartioston tiedottaja Helena Loorents kertoi keskiviikkoiltana.

Helikopterin rungossa kiinni oleva musta laatikko saadaan tutkittavaksi heti kun koneen runko on saatu ylös merestä, Lähteenmäki sanoi."

 

Eli näyttää sisältävän mustanlaatikon...onko outoo että etuikkunat on rikki? hmm...

 

EDIT: Ja tietysti syvä osanottoni omaisille!!

 

Ja Henri kerkes ensiks tiedottamaan  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

...onko outoo että etuikkunat on rikki? hmm...

 

 

Lähinnä tarkoittaisi sitä, että "pyörivä siipi" ei ole toiminut. Ei voimalla, eikä vapaalla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni on mielenkiintoista, ettei media kysele ovatko helikopterista kuullut kaksi pamausta voineet olla peräisin räjähdyksestä esim. matkatavaroissa tai suoranaisesti pommeista.

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt huomannut onko tätä jo mainittu(tähän aikaan alkaa jo väsy painaa) Kopterin valmistanut Sikorsky lähetti heti kun kuuli onnettomuudesta omat miehet tutkimaan juttua ja myös jenkkien ilmaturvallisuudesta vastaavat viranomaiset on lähettänyt oman miehensä tutkintaan mukaan.

 

lähde: tuttu ja turvallinen Stt

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon aiemmin mainittuun lentokorkeuteen liittyen: Lensin muutama vuosi sitten samantyyppisellä kopterilla Hong Kongista Macaoon ja takaisin. Lentoaika taisi olla minuutilleen sama kuin Helsingin ja Tallinnan välillä. Menomatka lennettiin 1500 jalassa ja paluulento tapahtui 1000 jalassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hui!

 

Yllättävän samankaltainen onnettumuus samalle kopterityypille sattunut jo aiemminkin:

 

http://64.233.183.104/search?q=cache:2-1_rb3Dpo4J:www.aaib.dft.gov.uk/cms_resources/dft_avsafety_pdf_503164.pdf+sikorsky+S76+accidents&hl=fi

 

Syynä oli yhden pääroottorin siivekkeen murtuminen, joka tärinän lisääntyessä mursi vaihdelaatikon. Putosi todella nopeasti, ei eloonjääneitä :-(

Jutusta lisää 46 sivua

Html-versio

http://66.102.7.104/search?q=cache:puYOxKw-8D4J:www.aaib.dft.gov.uk/cms_resources/Section%25201.pdf+AAIB+Bulletin+3/2001&hl=en

tai

pdf-versio

http://www.aaib.dft.gov.uk/cms_resources/Section%201.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin sivuilla näkyi olevan listaa tiettävästi matkustajina olleista:

 

Onnettomuuskoneessa oli tiettävästi mukana suomalaista työturvallisuusjohtoa: Työturvallisuuskeskuksen toimitusjohtaja Matti Kopperi ja johtaja Marjut Ruotsalainen sekä apulaisjohtaja Ari Seger ja yhteistoimintasihteeri Pentti Vainio SAK:n työympäristöosastolta. Samoin mukana on tiettävästi ollut Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n työelämäasiantuntija.

      Turmakopterissa saattoi olla matkustajia, jotka olivat vaihtaneet laivamatkan helikopterilentoon. Lähes kaikki Helsingin–Tallinnan-väliä liikennöivät pika-alukset pysyivät keskiviikkona satamissa merenkäynnin vuoksi.

Kaikki neljä virolaisuhria olivat naisia. Kaksi heistä oli sisaret: virolaisen tutkimuskeskuksen hallituksen jäsen ja tunnetun liikemiehen vaimo sekä virolaisen makeistehtaan hallituksen jäsen. Kaksi muuta olivat viulunsoittaja ja pianisti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silminnäkijän mukaan kopterista kuului kaksi kovaa paukahdusta ja heko syöksyi lujaa veteen. Kuulemma savua tai tulta ei näkynyt.

 

Yhtäläisyyksiä siis löytyy tuohon G-BJVX:n aiempaan onnettomuuteen:

 

Witnesses report that there was either a single or double muffled bang or boom, although no one was actually watching the aircraft at this point. On hearing the bang the witnesses turned around and saw the aircraft falling into the sea.

 

Lähde: http://www.aaib.gov.uk/sites/aaib/cms_resources/Section%201%2Epdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luettuani juuri Eesti Päevalehden verkkosivua huomasin että onnettomuudessa menehtyneet Amerikkalaiset olivat äiti ja tytär iältään 86 ja 46 vuotiaita.

 

RIP edelleen

 

(mikäli tämä tieto oli täällä jo niin deletoikaa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tuo kaksi pamausta on muuttunut iltalehdessä "Kaksi hirveää pamausta".

 

edit: Turman uhrien nimet on kuitenkin julkistettu, sak:n sivuilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin aamujutussa sanotaan, että onnettomuuspaikalle lähti Suomesta apuun SUKELLUSVENEITÄ.

 

No, ymmärrän, mitä tarkoitetaan, siis veneitä, joista voidaan lähteä sukeltamaan, mutta silti mediassa menevät useimmiten ainakin jotkut termit hieman sekaisin.

 

Jopa riippumatta siitä, mitä tällä palstalla kirjoitetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Quote Ilta-Sanomien sivuilta

Helikopteria liikematkoillaan usein käyttävä virolainen liikemies Andre Peremees kertoo virolaisessa SL Õhtulehdessä, että helikopteri käyttäytyi oudosti jo aamulennolla keskiviikkona.

 

Peremeehen oli tarkoitus matkustaa turmavuorolla kello 12.40, mutta lehden mukaan hän sai vaihdettua lippunsa aikaisemmalle lennolle.

 

- Kopteri nousi ilmaan, kuitenkin ennen Helsinkiä sen keula kääntyi alaspäin ja kone värähteli oudosti, Peremees sanoo lehdessä.

 

Peremeehen mukaan tämän jälkeen miehistö keskusteli jotain keskenään. Se sai hänet epäilemään, että jotain outoa oli tapahtunut.

 

:P

 

Taas on "ilmailu-asiantuntijat" päässeet kommentoimaan lööppilehtiin  ::)

 

Eikös helikopterit yleensä tee näin ? Ainakin sen mitä olen itse huomannut niin vauhti tulee siitä kun nokka vähän on alaspäin... Varmaan herra Peremees ollut ensimmäistä kertaa helikopterin kyydissä.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eesti Päevaleht haastatteli silminnäkijää, joka kertoi nähneensä kopterin putoavan spiraalissa mereen tehden 3 tai 4 täyttä kierrosta. Sama silminnäkijä siis joka kuuli pamaukset ja soitti onnettomuudesta poliisille. Ilmeisesti pelastusalukset etsivät aluksi myös väärästä paikasta, mikä tosin on kovassa merenkäynnissä ja alkuhämmennyksessä ymmärrettävää.

 

http://www.epl.ee/artikkel_298227.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaveri oli menossa viikonloppuna Tallinaan Copterlinella, ja sieltä oli juuri soitettu että johtuen sattuneesta syystä olevasta miehistö/konevajauksesta viikonlopun lennot on peruttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Quote Ilta-Sanomien sivuilta

:P

 

Taas on "ilmailu-asiantuntijat" päässeet kommentoimaan lööppilehtiin  ::)

 

Joissakin matkustusmuodoissa tuntuu tulevan tilanteita

jotka matkustajasta tuntuvat hyvin oudoilta mutta miehistö

tuntuu käyttäytyvän ihan normaalisti.

Itse nimittäin olin kerran sukellusveneessä ja oltiin meren

pohjassa muutaman kymmenen metrin syvyydessä.

Ohjaaman lattialle alkoi tulvia vettä ja sitä tuli sinne

sellaisen 10-15 cm verran.

Voitte arvata että tuossa tilanteessa alkaa miettiä onko

kaikki ihan kunnossa. No jokatapauksessa vanha

parrakas kapteeni nosti tottuneen tuntuisesti jalkansa

kojelaudalle ja alkoi sytytellä piippuaan  ;) Myös

perämies nosti koipensa korkeammalle.

 

Ko. paatti oli Golden Salmon (Made in Finland)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

 

Ellei täällä ole jo asiasta keskusteltu, niin kysyisin, että onko helikoptereissa mustaalaatikkoa?

 

Mielestäni jokaisessa rekistöröidyssä säännöllistä reittiliikennettä harjoittavassa ilma-aluksessa tulisi olla mustalaatikko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään