Kimmo Ketolainen

Copterlinen helikopteri pudonnut mereen

474 viestiä aiheessa

Ellei täällä ole jo asiasta keskusteltu, niin kysyisin, että onko helikoptereissa mustaalaatikkoa?

 

 

Lue aiempia viestejä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo tuplapamaus oli tosiaan myös Norfolkin onnettomuudessa selkeästi kuultavissa.

 

Luin tuota pidempää raporttia, ja Norfolkin onnettomuudessa kaikki löydetyt menehtyneet olivat kuolleet kovan iskun aiheuttamiin ruumiillisiin vammoihin. Yksikään ei siis hukkunut. Jos tuossa eilisessä nyt on käynyt samoin kuin Norfolkissa, niin mielestäni oli rauhoittavaa lukea että kyytiläiset todennäköisesti kuolivat 'heti' putoamistraumoihin eikä paniikissa merenpohjassa ponnistellessa.

 

Tuosta tuulilasin hajoamisesta ja 3-4 kierroksen pyörimisestä pudotessa (joista uutisissa silminnäkijökijälausuntoina kerrottiin) itse ainakin päättelin, ettei pääroottori ole ollut toimintakuntoinen pudotessa. Ymmärtääkseni ilman pääroottoria kopteri useimmiten putoaa nokilleen, ja pyöriminen tulee peräroottorin voimalla, kun pääroottorin kavitaatioefektiä ei (enää) ole.

 

Mutta tämä jälleen omaa spekulaatioitani.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä lisää Norfolkia: Jos Kopterista irtoaa 4,15 metrin osa pääroottorin yhdestä lavasta, niin vaihdelaatikkoon kohdistuu 4,5 kertaa enemmän G-voimia, kuin mitä sen pidikkeille on rakenteellisesti suunniteltu.

 

1.18.6 Main rotor out-of-balance forces

 

The manufacturer carried out calculations to determine the magnitude of the

lateral forces that would be generated when the outer 4.15 metres of a main

rotor blade separates in-flight. These calculations estimated that the out-ofbalance

lateral force generated would be in the region of 27,000 lbf. The main

rotor gearbox to fuselage mountings are designed to accept lateral forces up to

+/- 3g, which is approximately 5,800 lbf. These figures indicate that with

4.15 metres of a main rotor blade missing, the out-of-balance forces would be

about 4.5 times greater than the design lateral loading of the main rotor gearbox

to fuselage mounting points.

 

Norfolkissa kaiketi epäiltiin että pamaus yksi tuli roottorin lavan irrotessa ja pamaus kaksi, kun vaihdelaatikko roottoreineen tykkäsi erota kopterista. Noilla voimilla näiden kahden ero ei kaiketi ole montaa sekuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin huonolla tuloksella löytää tilastoja kopterionnettomuuksista.

 

Sellainen artikkeli vuodelta 2003 löytyi, jossa mainitaan, että Sikorskyn S-76-kopterit olivat siihen mennessä lentäneet yli 3 miljoonaa lentotuntia 192 operaattorilla 44 maassa.

 

Onnettomuuksien määrä tällä kopterityypillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tällaisessa tapauksessa kun suomen rekisterissä oleva kone putoaa Tallinan edustalle, niin kukas tämän nyt sitten tutkii? Ilmeisesti Viron viranomaiset? Suomen onnettmuustutkintakeskukselta kai on joku asiantuntija mukana työryhmässä, mutta virolaisilla lienee päävastuu?? Vai kuinka?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tällaisessa tapauksessa kun suomen rekisterissä oleva kone putoaa Tallinan edustalle, niin kukas tämän nyt sitten tutkii? Ilmeisesti Viron viranomaiset? Suomen onnettmuustutkintakeskukselta kai on joku asiantuntija mukana työryhmässä, mutta virolaisilla lienee päävastuu?? Vai kuinka?

 

Juuri noin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tällaisessa tapauksessa kun suomen rekisterissä oleva kone putoaa Tallinan edustalle, niin kukas tämän nyt sitten tutkii? Ilmeisesti Viron viranomaiset? Suomen onnettmuustutkintakeskukselta kai on joku asiantuntija mukana työryhmässä, mutta virolaisilla lienee päävastuu?? Vai kuinka?

 

Viro ja Suomi muodostavat yhteisen onnettomuustutkintalautakunnan jonka nimeää viron hallitus tai parlamentti. Mukaan tulee myös jenkkien joku ilmaturvallisuudesta vastaavan viraston edustaja kun kerran viro pyysi apua Yhdysvalloista asti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virolainen tutkijalautakunta, plus edustaja(t) Suomesta ja valmistajamaan NTSB sekä valmistajayhtiön edustajat, olettaisin uutisten perusteella.

 

Vertauskohta esim. Swissairin MD-11-onnettomuus Kanadan rannikolla, jonka tutkivat kanadalaiset. Eiköhän se kansainvälisten sopimusten mukaan näin mene.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh. Luin juuri tosta iltalehdestä. Suomi saa yhden edustajan kansainvälisen sopimuksen nojalla. Tällä yhdellä edustajalla/tutkijalla on myös suomen päässä muutama avustava tutkija/asiantuntija rajan turun laivueesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virolaisista uhreista kaksi oli syntynyt vuonna 1983, yksi vuonna 1965 ja yksi vuonna 1967. Kaikki uhrit olivat naisia kertoo STT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaavanmallista ja -varusteista S-76C+ kopteria siis etsitään, jottei pilotteja tarvitse uudelleenkouluttaa.

 

Uusia olisi myynnissä, hintapyyntö 6,79 miljoonaa dollaria. Ei siis ihan halpaa ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Virolainen tutkijalautakunta, plus edustaja(t) Suomesta ja valmistajamaan NTSB sekä valmistajayhtiön edustajat, olettaisin uutisten perusteella.

 

Vertauskohta esim. Swissairin MD-11-onnettomuus Kanadan rannikolla, jonka tutkivat kanadalaiset. Eiköhän se kansainvälisten sopimusten mukaan näin mene.

 

Kyllä, eli ICAO:n Annex 13 (onnettomuustutkinta) mukaan:

- Onnettomuusvaltio on velvollinen käynnistämään onnettomuustutkinnan

- Onnettomuusvaltion on ilmoitettava viipymättä onnettomuudesta:

  • Rekisteröintivaltiolle
  • Operaattorivaltiolle
  • Suunnitteluvaltiolle
  • Valmistajavaltiolle
  • ICAOlle, mikäli koneen MTOW on yli 2250kg

- Rekisteröinti-, operaattori-, suunnittelu- ja valmistajavaltion viranomaiset ovat oikeuttettuja seuraamaan tutkintaa paikan päällä

- Rekisteröinti- tai operaattorivaltio voi pyytää onnettomuusvaltiota jättämään onnettomuuskoneen koskematta, jotta heidän edustajansa voivat tulla tarkastamaan tilanteen ennen osien siirtämistä

- Mikäli onnettomuus tapahtui minkä tahansa valtion alueen ulkopuolella tai paikkaa ei voi määrittää, tulee rekisteröintivaltion käynnistää onnettomuustutkinta

 

Terveisin,

 

-Lauri

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virolaisen lennonjohtajan mukaan kopteri kääntyi ensin etelään, sitten länteen ja taas pohjoiseen ennen katoamistaan tutkalta. Nopeus ja korkeus putosivat nopeasti. 800 jalasta 400 jalkaan mentiin sekunneissa.

 

Olisiko tuo se silminnäkijän kertoma spiraali alas?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:'(

 

Kyllä nyt kaikki näyttää sen puolesta, että lapa on lähtynyt pois roottorista, jostain syystä.

 

Varsinkin, kun nuo paikalla olleen "todistajan" mukaan olevat pamaukset ovat totisinta totta. :'(

 

Perin ikävä tapahtuma... tällöin ei Piloteille ei jätetty mitään mahdollisuutta yrittää tuoda kopteri alas hallitusti.

 

voi, voi....  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun en oikein noita koptereita tunne, niin minkälainen vaihdelaatikko tms. noissa on tuota isoa potkuria pyörittämässä.  Voisiko se "pamahtaa" siten, että tuo aiheuttaisi jonkinlaista jumiutumista tai vastaavaa joka toisi kopterin vähemmän hallitusti alas?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä juttu tosiaan tuo vispilän ilmeinen hajoaminen ilmassa. Olen lueskellut Bristow Sikorsky S-76A+ (G-BJVX) onnettomuuteen liittyvää tutkimusta tällaisella saitilla...

 

http://www.ainonline.com/issues/09_02/09_02_s76rotorbladespg6.html

 

Pieni lainaus artikkelista;

 

Examined in a lab, the main rotor blade in question was found to have begun fracturing on the upper surface in the area of the inboard edge of the scarf joint between the two-piece titanium leading-edge erosion strip. Microscopic examination of the fatigue-initiation point indicates that it had suffered intense thermal damage. “The area has the appearance of and discoloration similar to an electrical ‘spot weld,’” the AAIB report read. No evidence was found of thermal damage to the surrounding composite materials, resins or paint.

 

En tiedä olisiko tuo kyseinen lapa joka ilmeisesti HCI'sta irtosi, saanut salamalta siipeensä joskus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsin että tuossa rikkoontuneessa lavassa olisi jo valmistuksessa jäänyt piilevä vika.

 

http://www.ainonline.com/issues/09_02/09_02_s76rotorbladespg6.html

But the story didn’t end there. Subsequent metallurgical analysis of the rotor blade by the UK Air Accidents Investigation Branch (AAIB) showed that the July 16 crash more likely resulted from a flaw deep within the blade that went undetected at manufacture, and that the lightning strike took place at that exact location.

In its finding, the AAIB speculated on the possibility that more faulty blades, their flaws undetected, could be at large within the S-76 fleet. Nevertheless, the emergency AD that was issued required only a hunt through operational records in search of lightning strikes encountered either airborne or while on the ground.

:'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VACC:fi:n puolella oli muutama linkki, joista ilmenee, että lavat on määrätty tarkistettavaksi vuonna 2002.

 

Uskoisin, että tuollaisen määräyksen jälkeen lavat tarkistetaan säännöllisin väliajoin ja taitaa tuo määräyskin olla vielä voimassa. Tuossa vielä linkki tuohon lapojen tarkistus määräykseen http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/julkaisut/FI/lentokelpoisuusmaaraykset_tiedotteet/pdf/ad/2500-2999/m2980_02.pdf.

 

Itse ainakin uskon, että Copterline on tietoinen tuosta "riskistä", joka aiheutuu, jos salama iskee roottorin lapaan ja tietysti tämä riski pyritään poistamaan toimimalla oikein, kuten Copterline on varmasti tehnytkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, olihan siellä toki se valmistajan virhe, jota ei kait näkynyt aiemmissa röntgenkuvissa? Eikö lavat röntgenkuvata aina tiettyjen käyttötuntien jälkeen?

Mielenkiinnolla vaan pitää seurata HCI'n onnettomuuden syitä syviä :-\

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virolaisen lennonjohtajan mukaan kopteri kääntyi ensin etelään, sitten länteen ja taas pohjoiseen ennen katoamistaan tutkalta. Nopeus ja korkeus putosivat nopeasti. 800 jalasta 400 jalkaan mentiin sekunneissa.

 

Olisiko tuo se silminnäkijän kertoma spiraali alas?

 

Nopea kaartoliike näyttää tutkaesitysjärjestelmissä juuri tuollaiselta; tyypillinen monopulssitutka pyörii 8-15 kierrosta minuutissa, eli ilma-aluksen paikasta ja lentosuunnasta otetaan "näyte" 4-8 sekunnin välein. Kaarto näyttää siis siltä, että ilma-aluksen suunta muuttuu nykäyksittäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työni puolesti omassa lehdessäni sain tietää, että HCI:n kapteeni Peter Fredriksson asui DEGER:in kohdalla Sipoossa. Kolmen lapsen perheestä isä ja elämänkumppani on poissa.

 

[ attachment removed ]

 

Erkki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työni puolesti omassa lehdessäni sain tietää, että HCI:n kapteeni Peter Fredriksson asui DEGER:in kohdalla Sipoossa. Kolmen lapsen perheestä isä ja elämänkumppani on poissa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Erkki

 

 

 

Kiitos ammattilehtimiehelle koskettavasta osanotosta. Mereen he kaikki nukahtivat.

Myös Seppo..levätkää rauhassa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään