Kimmo Ketolainen

Copterlinen helikopteri pudonnut mereen

474 viestiä aiheessa

Ilta-Sanomien otsikot olivat kyllä toisaalta erittäin loukkaavia  >:(

Kuuluis varmaan Ville tuohon toiseen threadiin....? Siinä on keskustelua tuosta "uutisoinnista". ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Entä miten onnistuu autorotaatio tai laskeutuminen, vai onnistuuko ollenkaan, jos pyrstöroottoriin tulee häiriö?

Onnistuu, yleensä molemmat tarpeen ja olosuhteiden/ paikan mukaan.

Onko pyrstöroottorivikakin heti menoa

Ei

Voisin kuvitella, että

Ei kannata kuvitella mitään.

Liittäisin sen enemmänkin pyrstöroottorivikaan.

Tämän onnettomuudenko? Millä perusteella, jos saa kysyä?

Onko kellukkeet ja laskutelineet sitten lauenneet itsestään veteen tullessa vai onko lentäjillä ollut aikaa avata ne? Koska kellukkeitten avautuminen ei ole ollut täydellinen, voisi mahdollisesti olettaa että se on tapahtunut jonkin virtapiirin oikosulun aiheuttamana. Laskutelineitten putoaminen voisi puolestaan olla mekaanisen hätävapauttimen (joka lienee myös koptereissa) pettäminen jonkin kovan iskun vaikutuksesta. Voi myös olla että lentäjät olisivat heti vapauttaneet laskutelineet kun ensimmäiset oireet ongelmista oli havaittu.

Melkoista spekulointia.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan hetki sitten TV2 uutisista kuulin, että virolaiset ovat kieltäytyneet lähettämästä mustaalaatikkoa Yhdysvaltoihin.

Syyksi uutisissa kerrottiin, että kopteri on valmistettu Yhdysvalloissa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai siis viron yleinensyyttäjä on kieltäytynyt, koska epäilevät eturistiriitaa asian suhteen.

Kysymys kuuluukin: Minnen sen voisi lähettää. Siis paikkaan jossa sen sisällön voisi tutkia puolueettomasti ja varmasti sekä on tietotaitoa asian suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tämän onnettomuudenko? Millä perusteella, jos saa kysyä?

 

Toki saat kysyä.

 

Tunnustan (jos ei jo selväksi käynyt) etten tunne koptereitten tai lentokoneittenkaan tekniikkaa mitenkään erikoisesti. Mutta jos on valittava mieleeni tulleista onnettomuuden syyvaihtoehdoista jompikumpi, valitsen pyrstöroottorin. Kuvittelisin, että pääroottorin lapavaurio aiheuttaisi suurempaa tuhoa. Tottakai tuohon onnettomuuteen voi olla (ja varmaan onkin?) jokin muukin syy.

 

Ei kannata kuvitella mitään.

 

Miksei?

 

Melkoista spekulointia.....

 

Kyllä, koska missään ei varmaa tietoa ole saatavilla. Kunhan ajattelin ääneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh näissä tilanteissa on aina jokin osapuoli jäävi.Olkoon se sitten tällä kertaa USA.  Kyllä tästä maailmasta löytyy jokin muu paikka, missä ohjaamonauhat ja lennonrekisteröimistiedot saadaan purettua. Mutta se mitä on lehdistössä spekuloitu onnettomuuden suhteen askarruttaa mieltäni kuvien julkaisun jälkeen. Mitähän onkaan tapahtunut? En ala spekuloimaan tosin sillä, odotan että ammattilaiset kertovat tapahtumien kulun tuonnempana. Itselläni on mielessä pari teoriaa, mutta pidän ne mielessäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki saat kysyä.

 

Tunnustan (jos ei jo selväksi käynyt) etten tunne koptereitten tai lentokoneittenkaan tekniikkaa mitenkään erikoisesti.

No miksi sitä pitää sitten spekuloida niin kovasti, vaikka tuntemus asiaan on noinkin puutteellinen kuin itse sanot. Mahdollisia syitä on niin monia, ettei niiden arvuuttelu täällä ilman minkäänlaista asiantuntemusta ole mielestäni kovinkaan asiallista. Se mitä on tapahtunut on ihan tarpeeksi vaikea asia muutenkin muutamille täällä kirjoittaville (ja varmasti vielä useammalle palstaa lukevalle), ettei tuollainen syiden "heittely" ole mielestäni hirvittävän järkevää, ainakaan jos ei satu olemaan kauheasti sitä kokemusta/ tietämystä. Kysymyksen muotoon asetetut kommenttisi olivat sen sijaan hyvinkin asiallisia.

 

Kyllä, koska missään ei varmaa tietoa ole saatavilla. Kunhan ajattelin ääneen.

Ymmärrän, mutta odotellaan nyt ihan rauhassa. Syyt varmasti alkavat selvitä piankin ja silloin asioista on paljon helpompi keskustella. Tuollainen arvuuttelu on kuitenkin mielestäni hyvin kyseenalaista eikä se varmasti paranna niiden ihmisten mieltä, joita tämä tragedia on henkilökohtaisesti koskettanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt Iltalehti uutisoi, että kadonnut pilotti onkin Peuralan Seppo.

 

Eräältä virolaiselta pelastajalta lipsahti jo ihan alussa, että koneen kapteeni olisi vain löydetty.

Tais pelastaja tietää totuuden.

Miksi tuo on niin vaikea nimetä kuka löyty.

 

Tuossa pari linkkiä HS:n uutisista.

 

Nyt etsitäänkin,Fredrikssonia. 

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101980600362

 

 

Nyt arvostellaan tiedotusta

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101980603423

 

Sukeltajat ovat jo lopettaneet toistensa mollauksen, huh  huh

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No miksi sitä pitää sitten spekuloida niin kovasti, vaikka tuntemus asiaan on noinkin puutteellinen kuin itse sanot. Mahdollisia syitä on niin monia, ettei niiden arvuuttelu täällä ilman minkäänlaista asiantuntemusta ole mielestäni kovinkaan asiallista. Se mitä on tapahtunut on ihan tarpeeksi vaikea asia muutenkin muutamille täällä kirjoittaville (ja varmasti vielä useammalle palstaa lukevalle), ettei tuollainen syiden "heittely" ole mielestäni hirvittävän järkevää, ainakaan jos ei satu olemaan kauheasti sitä kokemusta/ tietämystä. Kysymyksen muotoon asetetut kommenttisi olivat sen sijaan hyvinkin asiallisia.

 

Ymmärrän ja olen pahoillani. Olisihan tuon voinut paremmin kieltämättä muotoilla, tai jättää kirjoittamattakin. Kuten sanoin, se oli vain ääneen ajattelua eikä todellakaan tarkoitettu loukkaamaan tai koskettamaan ketään.

 

Inhimillinen tragedia jos jätetään huomioimatta, niin kaikenlaiset onnettomuudet (tai enemmänkin niitten syntyyn johtaneet asiat) kiehtovat ja minulle tuollainen spekulointi tulee automaattisesti. Jos ei saa tietää varmasti mitä tapahtui, rupeaa väkisinkin ajattelemaan mitä saattoi tapahtua.

 

Ja tahdon vielä painottaa, että on aina suuri suru menettää ihmishenkiä, olivat he sitten läheisiä tai kaukaisia. Otan osaa ja toivon teille voimia joita tämä tapahtuma on läheisesti koskettanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäätävän olosuhteen helikoptereista, www.mil.fi :

 

"Suomessa on käytössä kaksi Mi-8:n aseistamatonta perusversiota. Koneet on varustettu länsimaisella avioniikalla, mikä mahdollistaa lentämisen mittarilento-olosuhteissa. Lentäminen on mahdollista myös jäätävissä olosuhteissa." (korostus minun)

 

 

Ja lisään eli editoin: itse onnettomuuteen liittyen on ehkä seuraava kaavio hyödyllinen, siinä on tutkinnassa ollut nimittäin tapaus, jossa lapa on todistetusti katkennut, ja siihen liittyvät pääparametrit lennontaltioinnista.

 

http://www.aaib.dft.gov.uk/cms_resources/Annex%20I%20%20CVFDR%20Parameters%2Epdf

 

Ja kuinka roottorin tilaa mitataan:

http://www.aaib.dft.gov.uk/cms_resources/Annex%20J%20Rotor%20Tracker%20Description%2Epdf

 

 

Lennontallennuslaatikon voisivat virolaiset lähettää Isoon-Britanniaan AAIB:lle, siellä tiedot osataan avata ja selvittää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä siis menee ristiin? Tuo lainauksesi yhtiön sivuilta on aivan paikkansapitävä eikä missään liene ollut toisenlaista tietoa. Jäänpoiston puuttumisella tuskin on ollut mitään vaikutusta tähän onnettomuuteen (missään maailman S-76:ssa ei ole jäänpoistojärjestelmää) sen paremmin kuin muillakaan vallinneilla sääilmiöillä. Raesateeseen en kehoita ketään lentämään yhtään millään lentovehkeellä ja niiden kiertäminen ei ole todellakaan vain kyseiselle tyypille ominainen asia. Turbulenssia pyritään varmasti välttämään jo pelkästään matkustusmukavuuden vuoksi vaikka heikko/ kohtalainen turbulenssi yksistään tuskin konetta rikkoisikaan.

 

En oikein ymmärrä, mitä haluat lainauksellasi ajaa takaa, vai onko sinulla tietoa, että alueella olisi ollut onnettomuuden aikaan jäätävä keli, raesadetta tai kovaa turbulenssia? Koska muuten noilla asioilla ei ole mitään tekemistä tämän erittäin ikävän tapahtuman kanssa.

On annettu ymmärtää että kopteri pystyy lentämään lähes kelissä kuin kelissä, ettei se voi olla syy onnettomuuteen. Tietääkseni onnettomuushetkellä keli merellä oli tuulinen ja maiden väliset pikalaivatkaan eivät saaneet lähteä satamasta. En sulkisi vielä kelin syytä onnettomuuteen pois, tämä oma mietteeni siitä mitä olen medioista lukenut onnettomuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On annettu ymmärtää että kopteri pystyy lentämään lähes kelissä kuin kelissä, ettei se voi olla syy onnettomuuteen. Tietääkseni onnettomuushetkellä keli merellä oli tuulinen ja maiden väliset pikalaivatkaan eivät saaneet lähteä satamasta. En sulkisi vielä kelin syytä onnettomuuteen pois, tämä oma mietteeni siitä mitä olen medioista lukenut onnettomuudesta.

(tasaisella tai hieman vaihtelevalla)Tuulellahan ei ilmassa vaikuta koneeseen mitenkään, vain laskun ja nousun aikana, jolloin joudutaan pysymään maahan nähden hyvissä väleissä. Ilmassa ei ole niin tärkeää lentääkö 100 metriä siellä vai sata metriä täällä mutta laskussa & nousussa ja silloin kun lennetään erittäin matalalla(=tarkasti).

 

Itse epäilen että lentäjä(t) ovat yrittäneet hidastaa konetta ottamalla renkaat ulos, eli eivät ehkä tulleet ulos törmäyksessä. Ja mitä noihin laukaistaviin tyynyihin tulee, epäilen että ne (etutyynyt) ovat tulleet ulos törmäyksessä, ja sillä selittäisi miksi taka telineiden tyynyt eivät ole tullet ulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdissä on kerrottu että toinen pilotti on rikkonut ikkunansa ja yrittänyt päästä pintaan. Hän on varmaan jossain muutaman metrin syvyydessä pistänyt lasin rikki, kavunnut ulos ja ehkä päässytkin pintaan tai lähelle pintaa. Jos hän olisi päässyt pinnalle ja onnistunut uimaan vaikka pari sataa metriäkin, niin se selittäisi miksi ruumista ei ole läheltä löydetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdissä on kerrottu että toinen pilotti on rikkonut ikkunansa ja yrittänyt päästä pintaan. Hän on varmaan jossain muutaman metrin syvyydessä pistänyt lasin rikki, kavunnut ulos ja ehkä päässytkin pintaan tai lähelle pintaa. Jos hän olisi päässyt pinnalle ja onnistunut uimaan vaikka pari sataa metriäkin, niin se selittäisi miksi ruumista ei ole läheltä löydetty.

 

Tuossa aivan onnettomuuspaikan lähellä ei taida olla mitään saaria tai luotoja, jonne uimalla olisi mahdollista päästä. Tai nyt siis kyse normaali ihmisen uimataidosta, eikä mistään kilpauimareista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On annettu ymmärtää että kopteri pystyy lentämään lähes kelissä kuin kelissä, ettei se voi olla syy onnettomuuteen. Tietääkseni onnettomuushetkellä keli merellä oli tuulinen ja maiden väliset pikalaivatkaan eivät saaneet lähteä satamasta. En sulkisi vielä kelin syytä onnettomuuteen pois, tämä oma mietteeni siitä mitä olen medioista lukenut onnettomuudesta.

Edelleenkään tuo lainauksesi ei liity mitenkään tähän onnettomuuteen. Helikopteri ei ole laiva ja tuulisemmilla keleillä sama asia on tapahtunut usein ennenkin, eli ainut tie lahden yli on ollut ilmatie.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa aivan onnettomuuspaikan lähellä ei taida olla mitään saaria tai luotoja, jonne uimalla olisi mahdollista päästä. Tai nyt siis kyse normaali ihmisen uimataidosta, eikä mistään kilpauimareista.

 

Tarkotin että hän olisi parin sadan metrin uinnin jälkeen väsynyt ja hukkunut?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman asian sivusta, mutta AFP-uutistoimiston mukaan Torontossa pudonneen Air Francen A340:nen mustat laatikot lähtivät Ranskaan purettaviksi, koska kanadalaisilla ei ollut sentyyppisten laatikoiden tietojen purkuun soveltuvaa laitteistoa.

 

Eikös tässäkin ole vähän ristiriitainen tilanne?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tosiaan pyytäisin tässä ketjussa keskittymään edelleen vain itse onnettomuusuutisten seurantaan.

 

Eli hengitys syvään, ja katsokaa vaikka Lassin hienot DC-3 kuvat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmiset, jotka käyttävät tätä tilannetta jonninjoutavaan" minä tiedän sinä et tiedä" höpinään; hiljentykää nyt hetkeksi ja kunnioittakaa omalla käytöksellänne niitä, jotka kokevat tapahtuneen muuna kuin väittelytilanteena. Tätä foorumia kun saattaa seurata yllättävänkin moni omainen tahi uhrien ystävä.Ymmärrän kyllä, että tunteet saattavat nousta pintaan, mutta pysytään asiapohjalla!

 

Ugh,

 

Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

minäkin sanoin useasti, tuossa  Samin poistamissa viesteissäni seuraavaa;

 

Tätä foruumia seuraa menehtyneiden pilottien lentokaverit, omaiset, työnantaja  ja tutut. Puhumattakaan menehtyneiden matkustajien omaiset. Kaikki haluavat viimekäden tietoa.

 

Lentokaverit, työtoverit eivät voi vastata, koska aihe liian arka ja suru liian suuri. Moni ei näe edes näppistään, kyyneleet silmissä.

 

Kannattaa miettiä mitä ja miten kirjoittaa.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

olen maallikkona seurannut keskustelua syistä, ja ihmettelen kun säätila on rajattu syistä pois.

Katselin testbed.fmi.fi sivulta onnettomuuden jälkeen tuulen suuntakarttoja, ja matalapaineen

keskus on ollut kopterin putoamisaikaan Tallinnan kohdilla.

Tuulen nopeus on ollut Porvoon edustalla 21 m/s onnettomuushetkellä [http://uutiset.stt.fi/kopteri/27828235.htm],

mutta Tallinnassa ainoastaan 6 m/s.

Eikö matalapaineen keskuksessa ole tyyntä?

Ja toisaalta tuuli on voimakkaampaa mitä lähempänä keskusta ollaan (poislukien tuo tyyni 'silmä')?

Eikö voi olla mahdollista, että matalapaineen keskuksesta loitottaessa olisikin yllättävä, voimakas

tuuli voinut vaikuttaa kopterin putoamiseen?

Harmikseni ei tullut otettua noita tuulikarttoja talteen, testbed-sivuilta ei noin vanhoja enää löydy.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maallikko vastaa mallikolle: kyllä ilma-alus silkkaa tuulta kestää, ongelmia tulee silloin, kun tuulen nopeus ja suunta vaihtelevat, ja pitäisi päästä maahan. Kanoottikin kestää kovan kosken, mutta rantautuminen on hankalaa, ellei pääse suvantoon. Toisaalta tiedetään tapauksia, joissa ääriolosuhteissa (USA:n Keskilännen ukkosmyrsky, Fuji-vuoren tuulenalainen rinne) lentokoneen etu- ja takaosan välille on syntynyt niin suuri ilmavirran nopeuden ero, että runko on suoranaisesti katkennut.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuuli ei ole kopterilennon este. Yksi syy on: helikopterilla voi valita laskusuunnan vapaasti.  Lisäksi jotkut tekniset seikat vaikuttavat siihen, tarkempaa tietoa niistä ei minulla ole.Kopterilla lennetään semmoisissakin myrskyissä missä katamaraanit jäävät satamaan, eikä mitään ongelmia ole. Sensijaan nollanäkyvyys estää kopterilennot. Eli kelillä, jolloin "variksetkin kävelevät ojanpohjilla" ei lennetä. Eräs Coterlinia käyttänyt sanoi lentäneensä myrskytuullakin ja sumupäivinä lennot oli peruutettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään