Kimmo Ketolainen

Copterlinen helikopteri pudonnut mereen

474 viestiä aiheessa

Tämä foorumi taitaa olla täynnä väärinymmärrettyja asioita ja ihmisiä

 

Niinkun Riku tuossa jo totesi, kun luetaan vain toisen kirjoittamaa tekstiä, tulee väärinkäsityksiä helposti, koska tekstin perusteella ei aina saa kaikkea sitä irti mitä kirjoittaja haluaisi sanoa.. Eli usein tekstin mieliala ja välillä viestin tarkoituskin menee sekaisin, se ei ole uutta nettifoorumeissa, mutta on kyllä sellainen asia mihin ei oikein helppoa ratkaisua ole.

 

Samaa mieltä myös asiasta, että turhaa "olen varma tästä jutusta, vaikken tiedäkään"-viestittelyä on aina välillä täällä, ja siitä tietysti pyritään pääsemään eroon, koska sekään ei ole hyödyllistä luettavaa. Eli mutujuttuja ei esitetä varmana tietona, please. Mutta jos näitä näkyy ... niin tässäkin tarvitaan teidän viisaampien apua, eli tuo valvojalle ilmoitus -nappi alakulmassa herättää meidät ja sitä kautta voi sitten kertoa että "tämä juttu kannattaisi vilkaista", ei asia muuten välttämättä korjaannu.

 

 

Eikä netissä kannata todellakaan loukkaantua siitä mitä kirjotetaan

 

Vähän ohi aiheen vieläkin, mutta täytyy sanoa, että aika hurjaa juttua tässäkin kopterijutussa lentää tuolla anonyymeillä palstoilla.. Siihen nähden tämä meidän seuranta tutkimuksista on kyllä kaikinpuolin fiksua jutustelua. Ja näyttää tuo iltapäivälehtienkin otsikointi olevan edelleen siellä omalla tasollaan....

 

 

...Mutta palataan tästä takaisin aiheeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vaikka tulisi lekasta päähän:

 

Onkohan nyt aivan varma, että tuohon turma-aikaan ei ollut mitään muuta aktiviteettia Viron rannikon tietämillä? Ettei persana olisi väistetty jotain lentävää, kenties sotakonetta, tai lennetty sellaisen jättöpyörteeseen? Joku asian tietää, jos on ilmassa ollut vaikkapa venäläisiä.

 

Spekuloin, koska muutakaan en voi. Ei kukaan poikkeuta turhaan sauvaa takatappiin.

 

Lyökää sanoin, räimikää minua, mutta kaikkeahan tässä joutuu ajattelemaan. Se on varmaankin virhe, että tein sen näin julkisesti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenne- ja viestintäministeriö

www.mintc.fi

 

Lehdistötiedote

 

19.9.2005

 

Lentoturvallisuushallinto tutkii Copterlinen toimintakonseptin - Ministeri Luhtanen tyytyväinen selvitykseen

 

Lentoturvallisuushallinto aikoo arvioida koko Copterlinen toimintakonseptin. Lentoturvallisuushallinto haluaisi myös lisätä ilman ennakkoilmoitusta tehtäviä tarkastuksia kaikille kotimaisille ja ulkomaisille yrityksille.

 

Lentoturvallisuushallinto luovutti 19. syyskuuta liikenne- ja viestintäministeriölle selvityksensä Viron rannikolla 10. elokuuta sattuneesta helikopterionnettomuudesta. Selvityksessä todetaan, että vakavan onnettomuuden jälkeen on aina perusteltua arvioida uudelleen harjoitettua lentotoimintaa. Selvityksessä ei oteta kantaa onnettomuuden syihin, joita tutkii onnettomuustutkintalautakunta Virossa.

 

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen on tyytyväinen selvitykseen ja pitää lentoturvallisuushallinnon suunnitelmia perusteltuina.

 

- Lentoturvallisuudesta on huolehdittava kaikin mahdollisin tavoin, vaikka tämän hetkisten tietojen perusteella Viron rannikolla sattuneen onnettomuuden takia ei ole tarvetta jyrkkiin toimiin, ministeri Luhtanen sanoo. Selvityksen yksityiskohtiin otetaan kantaa, kun olemme ehtineet ministeriössä tutustua siihen tarkemmin.

 

Lentoturvallisuushallinto on viime vuosina moninkertaistanut ulkomaisille lentoyhtiöille tehtävät pistokokeet eli asematasotarkastukset. Turvallisuushallinto haluaisi lisätä näitä pikatarkastuksia myös kotimaisille lentoyhtiöille.

 

Lentoturvallisuushallinto korostaa selvityksessään, että säännöllinen reittiliikenne helikoptereilla on maailmanlaajuisesti harvinaista, joten toiminnan turvallisuutta on vaikea kuvata tilastollisesti.

 

Ministeri Luhtanen pyysi Suomen Lentoturvallisuushallintoa laatimaan selvityksen tapahtuneesta 12. elokuuta. Lentoturvallisuushallinnon tuli esittää arvionsa lentoturvallisuustoiminnan kehittämistarpeista.

 

Lentoturvallisuushallinto on Ilmailulaitoksen yhteydessä toimiva ilmailuviranomainen, joka ylläpitää ja kehittää lentoturvallisuutta.

 

 

Selvitys löytyy pdf-tiedostona osoitteesta http://www.mintc.fi/oliver/upl849-Lentoturv.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäyksenä Harrin liitteeseen

 

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101981005651

 

lukekaa kohta......

 

>

Selvityksessä todetaan olevan ilmeistä, että turma on johtunut äkillisestä tapahtumasta, joka ei ole ollut ohjaajien hallittavissa.

<

 

Tuo on seuraus jostain, ei syy. Syy on se mikä aiheutti tuon tapahtuman. Joten voitko Jaakko kertoa nyt sen syyn, mikä tuon kaputin aiheutti? Sitä odottavat jo aika monet täällä.

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on seuraus jostain, ei syy. Syy on se mikä aiheutti tuon tapahtuman. Joten voitko Jaakko kertoa nyt sen syyn, mikä tuon kaputin aiheutti? Sitä odottavat jo aika monet täällä.

 

-Kähmy

 

Jos Jaakko todella tietää syyn en usko että hän edes saisi sitä kertoa noin vain yleisellä internet-foorumilla.  :P Saati sitten haluaako hän...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Jaakko todella tietää syyn en usko että hän edes saisi sitä kertoa noin vain yleisellä internet-foorumilla.  :P Saati sitten haluaako hän...

Mitäs meni alunperin vihjailemaankaan mitään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulkaas ny Poijjaat,

 

  Teillä on harmittava tapa vinoilla toisillenne -jonkun kirjoitus voidaan ymmärtää monella eri tavalla ja siitäpä

alkaa pitkä ja lopunperin varsin turha jankutus....

  Esimerkkinä nyt tämän ikävän Copterlinen onnettomuuden puinti, jossa on verrattu samanmerkkisen koneen toista onnettomuutta ja jos yhtään itse olen kärryllä pysynyt, niin nekin sekottuivat jossain välissä? Etenkin ne kommentit...

 

  Ja hei, Jaskahan on aina osannut vihjailla  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja hei, Jaskahan on aina osannut vihjailla  ;)

Ja yleensä vihjeet ovat olleet varsin mielenkiintoisia. Ja myös hyödyllisiä... Vihi, vihi...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Jaakko todella tietää syyn en usko että hän edes saisi sitä kertoa noin vain yleisellä internet-foorumilla.  :P Saati sitten haluaako hän...

 

haluaisin kertoa, mutta en voi. 

 

Syy miksi noin tuossa vihjasin oli se, että halusin lopettaa turhat spekulaatiot onnettomuuden syystä.

 

Saahan noita arveluja esittää, mutta tuntuu turhalta.

 

tutkijalautakunnan raportista näette sitten mistä onnettomuus johtui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ainakin olen nyt tuon raportin luettuani ihan sillä kannalla että en spekuloi enää. Tuosta raportista puuttuu se yksi palapelin osanen jonka Jaska tietänee, ja jos se tosiaan on se syy ihan oikeasti, niin hyvä että on löytynyt. Se tässä se pääasia on. Jotenkin tuo tieto syyn löytymisestä nollasi oman mysteerinratkaisu-hinkuamiseni vaikkei itselläni ole hajuakaan mikä se on. Selviää meillekin aikanaan.

 

Meissä kaikissa asuu pieni salapoliisi mysteerien edessä. Siitähän ne spekuloinnit lähtevät kun jokainen rakentelee mahdollisia ratkaisumalleja päässään sen tiedon perusteella mitä on sillä hetkellä saatavilla. Välillä lähtee helposti liian pitkälle, itsellänikin ehkä .. mahdollisesti .. joskus..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ainakin olen nyt tuon raportin luettuani ihan sillä kannalla että en spekuloi enää. Tuosta raportista puuttuu se yksi palapelin osanen jonka Jaska tietänee, ja jos se tosiaan on se syy ihan oikeasti, niin hyvä että on löytynyt. Se tässä se pääasia on. Jotenkin tuo tieto syyn löytymisestä nollasi oman mysteerinratkaisu-hinkuamiseni vaikkei itselläni ole hajuakaan mikä se on. Selviää meillekin aikanaan.

 

Meissä kaikissa asuu pieni salapoliisi mysteerien edessä. Siitähän ne spekuloinnit lähtevät kun jokainen rakentelee mahdollisia ratkaisumalleja päässään sen tiedon perusteella mitä on sillä hetkellä saatavilla. Välillä lähtee helposti liian pitkälle, itsellänikin ehkä .. mahdollisesti .. joskus..

 

Ihminen on utelias otus. Ilmailuasioissa ratkaisujen löytyminen ja mysteerioiden ratkeaminen on olennaista. Copterlinessakin ovat varmaan mielissään, kun asian palaset loksahtavat kohdalleen ja lopullinen raportti valmistuu. Pahin on kuitenkin tapahtunut, joten muuta ei voi tehdä kuin yrittää välttää oletettujen x+y=z -tapahtumien ilmaantumista uudelleen.

 

Ja jotakin minäkin kuulin, mutta siitä tuonnempana. Anteeksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen täältä "hieman kauempaa" (Thaimaa) seurannut mielenkiinnolla tämän kovin surullisen tapahtuman tiimoilta käytyä "monitahoistakin" keskustelua. Luonnollisesti olen ollut utelias muiden tavoin saamaan tietää, mikä on kopterin veteeniskeytymiseen johtanut tapahtumien kulku? Tänään vihdoin luin tutkijalautakunnan englanninkielisen väliraportin. Yhdistämällä sen sivuilla kolme ja neljä kuvatut kopterin ohjaustoimenpiteet ja näitä seuranneen kopterin käytöksen väliraportin ajanhetkestä 0 lähtien aina veteeniskeytymiseen asti, ja aikaisemmin tässä threadissa kaydyn keskustelun roottorin taantuvan (taaksepäin menevän) lavan sakkauksesta ja sen seurauksista, sekä ottamalla mukaan silminnäkijän kuulemat paukaukset olen muodostanut itselleni käsityksen tapahtumien kulusta.

 

Lisäksi: tutkijalautakunta spekuloi, että roottori on osunut veteeniskeytymisen yhteydessä ylöstaittuneeseen takarunkoon  ja pääroottori on tässä yhteydessä rikkoutunut. Tämä ei estä sitä että lapa ei olisi osunut takarunkoon aikaisemminkin jo ilmassa (tämän verran omaakin spekulointia - vrt veteeniskeytymispaikalta kauempaa löytynyt lavan pätkä, miksipä se sinne olisi uinut eroon muusta iskeytymispaikalta löytyneestä tavarasta).

 

Jäämme odottamaan tutkijalautakunnan lopullista lausuntoa tapahtumien kulusta. Sitä ennen kukin pohtikoon omassa mielessään eri vaihtoehtoja esilletulleiden tosiasioiden perusteella - omaakaan näkemystäni en suoraan sano, vaikka se onkin varsin selvästi rivien välistä nähtävissä. Monenlaista on tässäkin threadissä pohdittu, UFOja ei sentään kukaan tainnut epäillä!

 

Harmin paikka kaikkiaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihminen on utelias otus. Ilmailuasioissa ratkaisujen löytyminen ja mysteerioiden ratkeaminen on olennaista. Copterlinessakin ovat varmaan mielissään, kun asian palaset loksahtavat kohdalleen ja lopullinen raportti valmistuu. Pahin on kuitenkin tapahtunut, joten muuta ei voi tehdä kuin yrittää välttää oletettujen x+y=z -tapahtumien ilmaantumista uudelleen.

 

 

Uskon, että Copterlinen pilotit ja mekaanikot  tietävät tarkalleen mitä on tapahtunut. Eiväthän he muuten lentäisi ja kuljettaisi matkustajia reitillä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskon, että Copterlinen pilotit ja mekaanikot  tietävät tarkalleen mitä on tapahtunut. Eiväthän he muuten lentäisi ja kuljettaisi matkustajia reitillä.

 

Jaakon kommenttia sivuten...

Minua on mietityttänyt se, että Copterline jatkoi lentojaan normaalisti heti seuraavana aamuna. Jatkoi ilman, että ainakaan minun silmiini olisi osunut mitään tietoa toisen kopterin tarkastamisesta tai muista toimenpiteistä. Teknistävikaahan epäiltiin syyksi heti alusta lähtien. Kieltämättä minulla on ollut koko ajan tunne, että Copterlinellä tiedettiin ja  tiedetään tarkalleen mitä hajosi ja mitä tapahtui.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaakon kommenttia sivuten...

Minua on mietityttänyt se, että Copterline jatkoi lentojaan normaalisti heti seuraavana aamuna. Jatkoi ilman, että ainakaan minun silmiini olisi osunut mitään tietoa toisen kopterin tarkastamisesta tai muista toimenpiteistä. Teknistävikaahan epäiltiin syyksi heti alusta lähtien. Kieltämättä minulla on ollut koko ajan tunne, että Copterlinellä tiedettiin ja  tiedetään tarkalleen mitä hajosi ja mitä tapahtui.

Juha.

 

Eipä noita Boeing 737-200 tai -300 koneitakaan pistetty lentokieltoon, kunnes on kaikki tarkastettu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Justiinsa tulin kesälomilta ja kattelen tässä vanhoja threadeja. Tulipa tuota virolaisten raporttia lukiessa mieleen, että mikäköhän tuollaisen Sikorskyn Maneuvering speed Va mahtaisi olla..? Tietäiskö kukaan?

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MTV3:n 45 minuuttia-ohjelmassa on tänään juttua Copterlinesta. Ja vähän ikävämpään sävyyn ainakin mainospuheiden mukaan...

 

Niin siis se alkoi just se ohjelma :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipahan taas täyttä tuubaa koko juttu. Copterline sitä Copterline tätä... Tämä on paras kohta:

 

Copterline on ollut pitkään Ilmailulaitoksen erityistarkkailussa, mutta yhtiön toimilupaa ei ole peruttu, koska viranomaisilla ei ole ollut mielestään riittävän pitävää laillista syytä luvan peruuttamiseen.
  :laugh:

 

HALOO?? Tuohan ihan normaalia, jos löytyy syy peruuttaa lupa niin silloin se peruutetaan esim. Finnairin toimilupa peruutetaan jos löydetään riittävä syy peruutukseen.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipahan taas täyttä tuubaa koko juttu. Copterline sitä Copterline tätä... Tämä on paras kohta:

  :laugh:

 

HALOO?? Tuohan ihan normaalia, jos löytyy syy peruuttaa lupa niin silloin se peruutetaan esim. Finnairin toimilupa peruutetaan jos löydetään riittävä syy peruutukseen.  :-[

 

Kunpa jo jättäisivät hekomiehet rauhaan  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mtv:n seiska uutiset kertoi äsken, että ohjausjärjestelmästä on löytynyt vika jonka osuutta onnettomuuteen tutkitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/Copterline%3A+Turmakopterin+ohjausj%C3%A4rjestelm%C3%A4ss%C3%A4+tekninen+vika/1101981350341

 

Copterline: Turmakopterin ohjausjärjestelmässä tekninen vika

 

Copterlinen mereen syöksyneen helikopterin ohjausjärjestelmästä on yhtiön mukaan löytynyt tekninen vika, jonka mahdollista osuutta turmaan selvitetään.

Washingtonissa tehdyissä tutkimuksissa Sikorsky 76C -helikopterin etuservosta on löydetty vika, joka on saattanut aiheuttaa ohjausjärjestelmän hetkellisen jumiutumisen.

Etuservo on yksi kolmesta ohjausjärjestelmän "ohjaustehostajasta", joka välittää lentäjän ohjainkomennot. Näiden koneen osien peruskorjauksesta vastaa helikopterin valmistaja säännöllisin väliajoin.

Toistaiseksi ei ole vahvistettu, että onnettomuus olisi johtunut kyseisestä viasta. Turman mallintamista jatketaan.

     

Elokuussa sattuneessa onnettomuudessa Copterlinen vuorokopteri putosi mereen matkalla Tallinnasta Helsinkiin.

Onnettomuus sattui Tallinnan edustalla. Kopterin 12 matkustajaa ja kaksi lentäjää kuolivat turmassa.

     

HS–STT

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin muuten ms Romantikalla Tallinnan satamassa kun tuo onnettomuus tapahtui. Henkilökunta ja matkustajat katselivat järkyttyneinä Viron TV:n uutisia. En ole koskaan nähnyt risteilyllä niin apeata tunnelmaa, itselläkin oli todella paha olo koko kotimatkan ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kurja oli myös uutinen Copterlinen YT-neuvotteluista, matkustajakato ollut ilmeisen kova...lisää surullisia uutisia yrityksen sysisynkkään syksyyn...onnettomuuden syyn/syiden selvittämisen pitkittyminen ei ainakaan helpota tilannetta.

 

Kyllähän työn määrä on tipahtanut ainakin tilapäisesti, kun puolet henkilökunnasta työskentelee reittiliikenteen parissa ja puolet reittiliikennekalustosta on poistunut käytöstä. Uudesta kopterista ei ole vieläkään tainnut mitään kuulua?

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään