Guest Palezu

Throttle projekti (50%varmuudella tulee valmistumaan :D)

24 viestiä aiheessa

Juu eli eksyin täällä palstalla selailemaan noihin I/0 cardseihin liittyvää juttua vaimitänenytoli mutta kummiskin taisin tajuta ja tämmönen pälkähti päähän. Mulla on varsin hyvät työtilat ku muutenki harrastan puutöitä/värkkäilyä. Ja kerrottakoon että olen sähkökitarankin ihan itse rakentanut (leuho leuho  ;D). En oo vielä tilannu kortteja ku en oo vielä täysin varma minkä tilaan, todennäkösesti tuon USBaxesin.

 

Äsken sitten aloitin. Siinäpä alustavaa luonnostelua (järkevää vaan alkaa piirtään suoraan levylle ilman paperisuunitelmia  ;D) ei taida saada selvää kunnolla tuosta kuvasta.

Materiaalina tommonen paksuhko tammi (vai mahonki) vaneri jonka dyykkasin kaverin isiltä saadusta veneen ohjauspulpetista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Siinä sitten koitettu vahvistaa mustekynällä lopullisia muotoja (tämä siis on kotelon sivuprofiili). Suuniteltu silleen että vipua voi liikuttaa täyden neljäsosakierroksen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aattelin että potikka ei kuitenkaan pyörähdä tarpeeksi jos sen laittaa suoraan tuohon akselille. Aattelin tehdä siihen tommosen 1:3 välityssuhteella olevan tsydeemin eli akselilla on 30 millinen hammasratas ja potikassa 3kertaa pienempi eli 10millinen ratas. Näin ollen kun iso ratas pyörähtää neljäsosakierroksen niin pieni pyörähtää kolme neljäsosakierrosta, vai olenko väärässä?

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vaan työkalut pysyvät käsissä niin tuollaisen kaasun tekeminen ei liene kovinkaan suuri homma. Täältä foorumiltahan löytyy useita hyvin dokumentoituja projekteja ja tietoa aiheesta. Usbaxes on ainakin kätevä kortti, mullakin on sellainen jemmassa kun joskus meinasin tehdä myös jonkinlaisen kaasun mutta päädyin kuitenkin Saitekin systeemiin. Tämä sivu on varmaankin tuttu.

 

Aattelin että potikka ei kuitenkaan pyörähdä tarpeeksi jos sen laittaa suoraan tuohon akselille. Aattelin tehdä siihen tommosen 1:3 välityssuhteella olevan tsydeemin eli akselilla on 30 millinen hammasratas ja potikassa 3kertaa pienempi eli 10millinen ratas. Näin ollen kun iso ratas pyörähtää neljäsosakierroksen niin pieni pyörähtää kolme neljäsosakierrosta, vai olenko väärässä?

 

Normaali potikka pyörähtää yli 300 astetta, joten on hyvä idea tehdä vivut välityksellä. Voidaan toki kalibroida, mutta tarkkuus kärsii mitä vähemmän potikka pyörähtää. Jos et saa muualta hammasrattaita niin käytä Legon rattaita. Jos lennät muillakin kuin pienkoneilla, kannattaa harkita reverssien rakentamista kaasuvipuihin. Ainakin niin homma toimii että tehdään vipuun alkupäähän pieni "pykälä", jonka yli taakse vetämällä reverssit alkavat toimia. Potikka on kiinni vivussa aivan normaalisti, reverssit tarvitsee vaan kalibroida erikseen.

 

Usbaxes -korttiin saa kiinni 5 potikkaa ja 24 kytkintä, kolme vipua on varmaankin sopiva määrä (kun täyttä kuutta ei saa kaksimoottorikoneita varten), mutta kahdelle ylimääräiselle akselille löytyy ehkä myös käyttöä. FSUIPC:n maksullisella versiolla noita akseleita ja kytkimiä voi ohjelmoida erittäin monipuolisesti. Laippavipu olisi mahdollista toteuttaa potikan avulla, mutta ongelmia tulee jos lentää eri koneilla joissa on eri määrä laippa-asetuksia, lisäksi vipuun pitäisi mielellään tehdä pykälät.

 

Kytkimille varmasti löytyy käyttöä, niitä voisi asentaa riviin kaasun etureunaan kuten Saitekin kaasussa, ja ohjelmoida sitten tarpeen mukaan. Vipukytkimet ja painokytkimet toimivat molemmat. Käsittääkseni kiertokytkimellä voisi tehdä myös pienkoneen starttiavaimen. Trimmin ja laipat voi tehdä sopivalla keinukytkimellä helposti tyyliin "laippaa enemmän/vähemmän" ja trimmiä ylös/alas. Bonuksena tällainen laippakytkin toimii kaikissa koneissa. Vain mielikuvitus on rajana kytkimien käytölle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti tulee valmiiksi jos saan sen hankittua kortin. Ja voin sanoa että kokemusta piisaa kaikenlaisesta värkkäilystä. Ja tän rungonhan voi tehdä valmiiks ja sitte kortin ostaa myöhemmin.

 

Jep reverssit tulee taatusti. Ja kyllä mää laippa ja spoileri vipuja harkitsin siihen kans. Voi olla että teen myöhemmin ne, ei tarvi kuin ruuvata pikku levennyskotelo kylkeen.

 

Oon vaan miettiny erityisesti noissa laippa/spoileri vivuissa sitä että miten niihin sais tehtyä sellaset "askelmat" eli vaatis vähän voimaa että sais naksautettua laipat johonkin asentoon silleen että se "naksahtaa" siihen ja ei liiku siitä. Jotain sellaista mietin että joku jousi vetäis vipua sivullepäin ja sitten siinä vivun vieressä on joku metallilevy johon on muotoiltu ne askelmat. Kun vipu vedetään askelman kohdalle niin jousi vetää sen levyssä olevaan uraan mutta ura on kuitenkin pyöristetty niin että asentoa voi vaihtaa (ehkä tajusitte).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas hieno leveri sulla  :) Juurikin tuommoista aattelin mutta pitääkö tuota kahvaa ensin vetää itteenpäin että sitä voi liikuttaa, koska näyttää melko syvältä tuo ura.

 

Tänään tuli sitten vähän värkättyä tuota omaani. Huomasin että aika "räpellys" siitä sittenkin tulee  ;D Akselina 6mm kierretanko. Toinen keppi melkeen valmis ja tuo neliskanttinen keppi on vaan testausta varten. Härpäkkeestä tuli mielestäni turhan iso mutta onpahan "kunnon" kaasu ja mahtuu niitä mahdollisia nappeja tuonne alareunaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Juu ja tosiaan huomioikaa että se on vielä aika raakile vaiheessa joten mm. en jätä noita pohjan reunoja noin tökeröksi  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tássá on tuo kaksi sisákkáistá putkea periaate,

ulompi putki vaan on tollanen nylon palikka, johon on porattu reiká.

Takana oleva jousi vetáá vivun takaisin.

Jalmari on kyllá tehny tosi siistiá tyótá, verrattuna meikáláisen viritelmáán.

Jánná náhdá miten paljon erillaisia versioita tálláisestá laskutelinevivusta lóytyy,

Jokaisessahan periaate on sama.

Oikeassa koneessa tota vipua pitáá vetáá itseen páin, ennenkuin liikkuu ylós/alas.

( on myós liipasin malleja ).

Vipu on lukittuna asentoihin (konemalleista riippuen 2 tai 3).

Náin siis ainakin isoissa koneissa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa, okei. Tuota en tiennytkään että IRL vehkeissäkin pitää vetää ennenkuin liikkuu. Kiitti ja hieno leveri sullakin  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se riippuu varmaan myös siitä mistä vivusta on kyse. Laskutelinevipu ainakin yleensä on tuollainen "varmistettu" ettei sitä vetäise ylös vahingossa huitaisemalla kovin helposti, ihan ymmärrettävistä syistä.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se riippuu varmaan myös siitä mistä vivusta on kyse. Laskutelinevipu ainakin yleensä on tuollainen "varmistettu" ettei sitä vetäise ylös vahingossa huitaisemalla kovin helposti, ihan ymmärrettävistä syistä.. ;D

 

Ihan vain offtopic, mutta nousevatko ne telineet maassa vaikka sen vetäisisikin ylös?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mikäli Air/Ground logiikka on pettänyt niin voihan se toki laskea, puhuin toimivasta järjestelmästä.

 

Saattaapi sitä olla konetyyppejä missä ei sen kummempaa ground-logiikkaa ole kuin pilotin järjenkäyttö.. :)

- T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän kaikissa sähköisesti ohjattavissa järjestelmissä ole jokin anturi laskutelineessä kertomaan onko pyörien päällä paino vaiko ei. Täysimekaaniset järjestelmät ovat asia erikseen. Näissä 'vahinko' on enemmänkin tahallista vahingontekoa sillä voimaa tarvitaan sen verran ettei sitä tee tietämättään ohimenevällä hipaisulla.

 

Luulisin suurimman riskin olevan siinä, että laskuteline otetaan ulos liian suurella nopeudella ja telineluukut repeytyvät irti. Toinen mokan paikka on vetää telineet sisään lähestymisen aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dodii edistystä edistystä.

 

Koulusta pöllin vähän muovilevyä pyöreän osan peitteeksi  ;D.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Arrggh mitä jälkeä, ei tuota voinut ruuveilla kiinnittää. Pakkeloin nuo ylimääräset reiät epoksilla jossain vaiheessa ja maalaan levyn mustaksi niin ei pitäs jäädä kökköä näkyviin. Päätin että kiinnitän sen tommosilla pikkunauloilla vaikka ei välttämättä järkevin ratkaisu ookkaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Siinä ultimate hieno reikä vivuille.

[ attachment removed / expired ]

 

Toisen vivun muotoilua

[ attachment removed / expired ]

 

Nonii alkaahan tää näyttämään joltain  :P fiilistely tekstejä laitettu (laitan lopulliset tekstit varmaan jollain tulostuskalvolla)

[ attachment removed / expired ]

 

Vipujen ollessa ihan alhaalla niitä on vähän hankala luontevasti nostaa sieltä. Hökötyksen pitäisi olla vähän eteenpäin kenollaan jotta ois hyvä tuntuma mut käy tää näinkin.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää asialliselta :)

 

Saat vipuihin kivasti kitkaa kun otat palat valkoisesta leikkuulaudasta muovia ja laitat tonne väleihin. Tee vaikka alareunasts tasaiset niin pysyvät paikallaan pohjaa vasten (jos pyörivät vipujen mukana ei homma toimi)

 

Koko höskän läpi pitkä pultti tai kierretanko ja toiseen päähän siipimutteri niin saat säädettävän kitkan..

 

// tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienosti olet näköjään boksia tehnyt. :)  Jos nyt ruvetaan vähän pilkkua viilaamaan, niin TO/GA tehot eivät ole 100%. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää asialliselta :)

 

Saat vipuihin kivasti kitkaa kun otat palat valkoisesta leikkuulaudasta muovia ja laitat tonne väleihin. Tee vaikka alareunasts tasaiset niin pysyvät paikallaan pohjaa vasten (jos pyörivät vipujen mukana ei homma toimi)

 

Koko höskän läpi pitkä pultti tai kierretanko ja toiseen päähän siipimutteri niin saat säädettävän kitkan..

 

// tuomas

 

 

Ömmm... Sori en millään tajua tuota :-[. Siis minne väleihin ne laitetaan ja mitä pohjaa vasten pitäisi pysyä paikallaan? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelmanan on että, kaasuvivut ei pysy paikallaan, ellei niihin saa kitkaa.

jos esim laitat ne asentoon idle, niin mitenkäs ajattelit että ne pysyy siinä?

Et varmaankaan halua pitää lentäessä toista kättä jatkuvasti kaasuvivulla?

(= kun päästät hetkeksikään irti niin kaasut valahtavat pakille!)

 

Tuomas ehdottaa muovipyöriä, jotka laitetaan samaan kierretankoon, kuin nuo kaasuvivut

ja kiristetään esim ruuvillla kaasuvipujen molemmin puolin, niin että  vivut pysyvät halutussa asennossa.

No jotta ne ei pyöri siinä kierretangossa vipujen mukana, ne täytyy kiinnittää esim pohjaan.

Tälläkin saitilla on kuvia ko ratkaisusta...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No en mä nyt niin tyhmä ole että en tuota tajuais ettei vivut pysy paikallaan ilman kitkaa. Aluksi aattelin että laitan vipujen aukon ympärille jotain vaahtomuovi juttua niinkuin tossa Juho Vastapuun throttlessa.  Mutta en edelleenkään osaa hahmottaa että miten ne muovit asennettaisiin niin että se lisäisi kitkaa. Voisko joku laittaa linkin siihen ratkaisuun?

 

Villi veikkaus, noinko?:

 

 

Elisiis kun kiristystangon muttereita/siipiruuvia kiristetään niin se painaa koko pakettia kasaan ja vähän silleen vinksalleen jolloin kitkaa tulee lisää, onko lähelläkään... :P

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuomas ehdottaa muovipyöriä, jotka laitetaan samaan kierretankoon, kuin nuo kaasuvivut

ja kiristetään esim ruuvillla kaasuvipujen molemmin puolin, niin että  vivut pysyvät halutussa asennossa.

No jotta ne ei pyöri siinä kierretangossa vipujen mukana, ne täytyy kiinnittää esim pohjaan.

Tälläkin saitilla on kuvia ko ratkaisusta...

 

Esim näin

 

protothrottle1.jpg

 

// tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaajoojuu. Oli mennyt vähän ohi tämä  ;D. Eli projekti odottelee nyt sen ohjainkortin hankintaa... Funtsin tässä että saisko sen millään dyykattua jostain vanhasta usb laitteesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään