Sami Puro

Verkkojen lentotilastoja 2008-2009

7 viestiä aiheessa

Yleisön pyynnöstä kokosimme jälleen hieman tilastoja verkkojen aktiivisuudesta Suomessa.

 

Allaoleva data pohjautuu Ivao Finlandin käytössä olevaan tilasto-ohjelmaan (by Aki Kettunen), joka kerää joka päivä ja jatkuvasti automaattisesti Vatsim- ja Ivao-verkoista dataa verkossa olevista lentäjistä ja lennonjohtajista, samaan tapaan kuin esim. ServInfo, Ivae tai Vataware. Nämä tiedot tallennetaan ja niistä voi helposti myöhemmin koostaa tilastoja, joista näkee mm. verkkojen aktiivisuuden tiettynä aikana. Tilastot tässä ovat muodossa "online-tunteja viikossa", eli kuinka monta tuntia verkossa on vietetty Suomessa. Eli jos yksi lennonjohtaja on kirjautuneena Suomessa tunnin, tästä tulee yksi tunti tilastoihin. OBS:eja ei lasketa. Samoin lasketaan myös lentäjien aktiivisuus, mutta heidän osaltaan otetaan huomioon myös lentokoneen paikka, eli näissä maakohtaisissa tilastoissa lasketaan tietysti vain Suomen ilmatilassa olevien lentojen kokonaisaika. Kaikenkaikkiaan tilasto on melko tarkkaan paikkaansapitävä ja luotettava.

 

Kaikkien kuvaajien yksikkö on online-tunteja kuukaudessa Suomessa.

 

 

 

 

Kokonaisaktiivisuus, lentäjät ja lennonjohtajat Suomessa, 1.11.08 - 31.10.09, kuukausittain

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Lennonjohtajat Suomessa, 1.11.08 - 31.10.09, kuukausittain

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Lentäjät Suomessa, 1.11.08 - 31.10.09, kuukausittain

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostan nyt tosi vanhan aiheen, mutta hyvällä tarkoituksella.

 

Itseä kiinnostaa juuri nämä tilastot kahdessa mielessä. Eka päivittäiset tiedot sotilaslennoista IVAO:ssa kun ollaan sillä alalla. Toiseksi on ihan kiva ihmetellä miten paljon Suomessa lentää ihmisiä.. Vaikka tuskin niissä tilastoissa nykyään paljoa kehumista on..

 

Herätin henkiin muinaisen Servinfon. Ilmeisesti muuta softaa ei löydy joka keräisi tietoa IVAO:sta? Nyt se alkoi raksuttamaan minulle raportteja...

REU108:444446:Jean Baptiste Thoreux:PILOT::-20.7144:55.7324:11193:137:1/AT72/M-SDFGIRY/S:N0270:FMEE:F150:FIMP:EU4:B:4:1001:0:50:0:I:1845:1845:0:36:2:32:FMEE:PBN/D1 DOF/170405 REG/N725SB EET/FIMM0012 OPR/UU RMK/TCAS:EPTEK FF1:::::::20170405181839:IvAp:2.0.2:2:4::S:74:107:0:30:

RFF009:522085:Sergei Kozhukhovskiy:PILOT::45.1128:33.9787:501:11:1/S37/M-SDRW/S:N0550:URFG:F260:URKA:EU2:B:4:2000:0:50:0:I:1625:0:18:55:2:0:URSS:X-IVAP CS/RUSSIAN AIRFORCE RMK/TEST FLIGHT:NL DCT GNV DCT KND:::::::20170405185311:X-IvAp/win:0.3.4:2:4:URKK:M:1:297:1:14:

RG1106:521434:521434:PILOT::48.4444:-4.42043:333:0:1/A320/M-S/D/G/R/C:M078:LFRB:F330:LFBO:EU2:B:3:0:0:50:1:I:1900:0:1:30:1:0::X-IvAp - NEWBIE:ROSPO UT183 DEGEX UN490 TERPO UM616 USODA UM184 CNA UN863 SECHE:::::::20170405184324:X-IvAp/win:0.3.2:2:3::G:78:166:1:14:

Noniin nyt ollaan saatu alku aikaiseksi 8) Mutta eteenpäin on mulle tuntematonta maata..

 

1) Miten sellainen tilasto-ohjelma toimii.. Pitää koodata itse? Löytyisikö jostain valmiita tai malleja?

2) Miten lasketaan lentoaika Suomessa?

3) Tämä raksuttaa mulle automaattisia raportteja joka 3 minuutti. Niitä olisi sitten päivän päätteeksi 480 ja samat lennot toistuu. Näköjään parempi ratkaisu on yksittäinen .tmp file josta tilasto-ohjelma sitten kerää dataa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ratkaisin tilastoinnin ja lajittelun excelillä. Se tuo .txt datan nätteihin soluihin sheet 1. Sitten makron klikkauksella etsii sieltä M kuin sotilaslennot ja kerää ne sheet 2.

 

Lentoajan laskemista en oo vielä ratkaissut, mutta sentään voin laskea [lentoonlähdöt + laskut = aircraft movement] suomalaisille kentille.

 

Nyt pitää vain ratkaista se tekstidatan päivitys ja varastointi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nyt datan. Tekstitiedosto tallentuu joka 30 minuutti. Notepad++ plugin yhdistää päivän / viikon päätteksi 48 / 336 pakettia yhdeksi tiedostoksi. Se päivittyy exceliin, joka filteroi automaattisesti sotilaat ja sitten voi manuaalifiltterillä ottaa muut yhteiset tekijät. Ei täytynyt opetella ohjelmointia :D Katsotaan josko saisi Suomen liikenteen tilastoja aikaiseksi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin minne päin Eurooppaa kannattaisi lennot etukäteen suunnitella lennonjohdon saatavuuden perusteella. Katselin hieman tilastoja http://stats.vatsim-germany.org/ ja tein pienen kartan.

 

Tässä on laskettu kaikki tänä vuonna kertyneet (1.1-10.9) lennonjohtotunnit maata kohden. Prosentti on kertyneet tunnit jaettuna 6120 tunnilla, mikä on kulunut alkuvuodesta. Jos maassa olisi vain yksi lennonjohtopositio, luku olisi 0-100%, mutta kun on useita, se voi olla 359%, joka on keskimäärin 3.59 positiota aktiivisena jokaista vuoden tuntia kohden. Tietysti nämä luvut on karkeita keskiarvoja. Niitä katsottaessa kannattaa pitää mielessä:

- lennonjohtoa on eniten iltoina, online-päivinä ja viikonloppuina. Silloin nuo prosentit ovat parempia kun taas maanantaina aamu 3 aikaan paljon huonompia.

- Suhteuttaa nuo tunnit maan pinta-alaan ja siihen miten isoja/kattavia CTR-positiot ovat. Esimerkiksi Suomessa EFES_CTR kattaa koko maan. Jos taas Venäjällä ULLL_CTR kattaa 5% maan pinta-alasta, voisi sanoa että tavallaan yksi Suomen CTR-tunti vastaa 20 Venäjän CTR-tuntia, jos tavoitteena on koko maan kattava CTR.

 

Kertyneet tunnit: Kaikki lennonjohtopositiot - Harmaat alueet alle 10%

1yleinen.png

Kertyneet tunnit: CTR-positiot - Harmaat alueet alle 5%

2_CTR.png

- Saksa ja Britit on kärjessä kokonaismäärässä, mutta Britit häviää Ruotsille CTR-tunneissa.

- Hollanti äkkiä katsoen näyttää hiljaiselta, kun tietää miten suosittu EHAM on. Toisaalta kun ajattelee että maahan mahtuu yksi CTR ja lentokenttäpositiot on hyvin EHAM keskittynyt, sanoisin että siellä on yhtä hyvä johtoa kuin Saksassa ja Briteissä.

- Ranskassa on yllättävän vähän lennonjohtoa kaikin puolin.

- Ruotsi, Norja ja Tanska sijoittuu melko hyvin. Ainoastaan Norja tipahtaa kovasti CTR-positioissa 95->15%, kuten Britit.

- Suomessa Tampereen tutka muodostaa noin puolet, eli verrattuna muihin maihin ollaan melko CTR-valtainen maa vähillä kenttäpositioilla, mutta syyt varmaan kaikki tähän ymmärtävät.

- Toisaalta Suomessa on enemmän CTR kuin Ranskassa, Espanjassa tai Italiassa. Joka on minusta hämmästyttävää, ajatellen lentoliikenteen määrää.

- Itä-Eurooppa on melko hiljainen. Aktiivisimpia siellä Puola, Bosnia-Hertsegovina ja Kreikka. Ukrainassa on hyvin lentokenttäpositioita, mutta vähän CTR.

- Venäjä on vaikea arvioida. Suurin osa lennonjohdosta keskittyy varmastikin Moskovaan ja Pietariin. Lisäksi Pietarin Pulkovo on toisiksi suosituin kenttä. Mutta maassa on varmasti paljon lähes pysyvästi valvomatonta ilmatilaa.

 

Myöhemmin voisi tehdä kartan jossa nuo luvut suhteuttaa lentoliikenteen määrään. Se kertoisi miten hyvin lennonjohtoa on yksittäistä konetta kohden.

 

Minne siis kannattaisi lentää näiden lukujen valossa jos toivoo lennonjohtoa?

- Pohjoismaat on hyvin johdettu. Ruotsissa on Euroopan toisiksi eniten CTR. Ruotsi ja Norja hyvillä sijoilla myös lentokenttäjohdon suhteen.

- Ruotsin kautta: Saksa, Hollanti, Britannia ja Sveitsi. Täällä on yleensä eniten liikennettä.

- Puolassa on hyvin lentokenttäjohtoa. CTR on harvinaisempaa. Muu Itä-Eurooppa on hyvin hiljainen.

- Etelän kohteista Italia, Espanja, Portugali ja Kreikka. Tosin jos lennät Ranskan läpi, voi tulla pieni UNICOM-tauko. Itä-Euroopasta puhumattakaan.

- Jos haluat lentää paikallis-VFR, arvostat moninaista lentokenttäjohtoa, mene lentämään Britteihin tai Norjaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli vielä pakko tutkia loppuun kun pääsi vauhtiin..

 

VATSIM Number of aircraft movements 1.1-10.9.2017

Samalta sivustolta. Maan 20 suosituinta lentokenttää. DEP+ARR. Karkea tapa määrittää liikenteen määrä. Ei huomioi ylilentoja.

LIIKENNE.png

- Suomi on Euroopan hiljaisempia. Samassa sarjassa kuin Islanti tai Baltian maat.

- Briteissä on lähes tuplasti Saksan liikenne. Venäjällä on myös paljon.

- Muu Eurooppa on melko tasaista 20-30k Belgiaa lukuunottamatta.

- Sitten vain Itä-Euroopassa liikenne putoaa yli puolella verrattuna länteen.

 

VATSIM Hours of control / Number of aircraft movements 1.1-10.9.2017

Varmasti virhemarginaalia tässäkin. Paras olisi verrata lennonjohtotuntien määrää lentotunteihin, mutta kun ei löydy.

4keskiarvo.png

- Kartasta tulee tosi eri värinen mitä aiemmista.

- Eniten lennonjohtoa suhteessa liikenteeseen: Slovakiassa, Latviassa, Romaniassa ja Ruotsissa.

- Vähiten Liettuassa, Kreikassa, Ranskassa, Espanjassa, Hollannissa ja Venäjällä

- Suomi sijoittuu keskiarvon yläpuolelle.

 

 

Maantieteelliset loppupäätelmät neljän kartan perusteella:

- Suurin liikenne ja lennonjohto keskittyy Saksaan ja Englantiin, Hollannin ollessa kauttakulkumaana, tosin EHAM on vilkas ja suosittu kenttä.

- Itä-Eurooppa on hyvin hiljainen. Pl. Venäjä jossa on toisiksi eniten liikennettä. Mutta suuren pinta-alan takia lennonjohdon ja liikenteen määrä ja sijainti vaihtelee suuresti.

- Suomi on huomattavasti muita Pohjoismaita hiljaisempi niin liikenteen kuin kokonaislennonjohdon määrässä.

- Suomessa on hyvin lennonjohtoa liikenteen määrään nähden. Puolet lennonjohtotunneista on CTR-tunteja.

 

Ehkä jollain kertaa vertaan näitä oikean maailman lukuihin, niin näkee pysyykö ne samassa suhteessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin hyviä ja mielenkiintoisia tilastoja, kiitos Antti!

 

Venäjän aktiviisuus ehkä itselleni pieni yllätys, mutta toisaalta venäläiset taitavat keskenään olla melko aktiivisia  maansa sisällä. Noita tilastoja on varmaan kamala homma tehdä, mutta olisi mielenkiintoista verrata esim. USAhan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään