Lasse Nygren

Concorden Suomen vierailut.

25 viestiä aiheessa

Eli meikäläisellä olisi pari Concorde aiheista kyssäriä.  :)

 

1. Onko Concorde käynyt joskus Turussa? (On tainnut, mutta olisi kiva saada asiasta jotain lisä infoa...)

2. Kuinka kauan Concordella kesti lento Heathrowlta Ivaloon?

3. Koska Concorde kävi viimeisen kerran Suomessa?

 

No siinä niitä näin alkuun onkin.  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Kuinka kauan Concordella kesti lento Heathrowlta Ivaloon?

 

Veikkaisin villisti, että siihen kolmen tunnin paikkeille se menee, koska ei saa ajella mantereen päällä yliääninopeuksilla.

 

//basse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli meikäläisellä olisi pari Concorde aiheista kyssäriä.  :)

 

1. Onko Concorde käynyt joskus Turussa? (On tainnut, mutta olisi kiva saada asiasta jotain lisä infoa...)

 

Olisikohan ollut toukokuussa 1999 Chiracin vierailun yhteydessä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli meikäläisellä olisi pari Concorde aiheista kyssäriä.  :)

 

1. Onko Concorde käynyt joskus Turussa? (On tainnut, mutta olisi kiva saada asiasta jotain lisä infoa...)

2. Kuinka kauan Concordella kesti lento Heathrowlta Ivaloon?

3. Koska Concorde kävi viimeisen kerran Suomessa?

 

No siinä niitä näin alkuun onkin.   ;)

 

1.

Kyllä vaan.

Ranskan presidentti, olikohan se Mitterrand siihen aikaan, kävi vierailulla Kultarannassa Manua morjestamassa ja lähti Turusta takaisin Ranskaan.

Mulla ois jopa kuviakin mutta kun eipä oo skanneria missään...  :(

Innostuinpa kaivamaan taasen "arkistojani" ja löysin kuin löysinkin.

Tässä pari kuvaa ko. mösjöö Mitterrandin Suomen visiitiltä. Kone tosin kuvattu EFHK:lla.

Kaverin kanssa ehdimme tovin kiertää konetta ja potkaisemaan paria rengastakin ennenkuin turvamiehet ehtivät hätistelemään pois.  :)   Toista se oli silloin ennen ...

3.

...Concorde vieraili Ivalon kentällä vuosina 1997 ja 1998. ...

Tässä viimeinen "varma tieto" tältä palstalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1.3.Tässä viimeinen "varma tieto" tältä palstalta.

 

Muistaakseni Concorde kävi vielä vuonna 1999 Rovaniemellä, mutta Ivaloon se ei saanut tulla kuulemma liian epätasaisen kiitotien takia. Kiitotie oli korjattu edellisenä kesänä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Concorde kävi vielä vuonna 1999 Rovaniemellä, mutta Ivaloon se ei saanut tulla kuulemma liian epätasaisen kiitotien takia. Kiitotie oli korjattu edellisenä kesänä...

Siellä pohjolassa ne ramppas joka joulu tuomassa turisteja katsomaan joulupukkia. Taisipa kerran olla sekä Air Francen että British Airwaysin Concordet yhtäaikaa samalla kentällä. No, Ilkka muistaa paremmin kuin etelän miäs. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeinen Concorde lento Rovaniemelle tapahtui 20.3.2000, ollen myös viimeinen Suomen vierailu. Kone oli AF:n F-BVFA.

Joulukuussa 1999 oli sekä AF:n sekä BA:n Concordet Rovaniemellä yhtäaikaa.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista maaperällä käynneistä en sen enempää, muitta sen sijaan muistan joskus lukeneeni Hesarissa juttua Suomen ylilennoista ja lähinnä artikkeli käsitteli noita maksuja, mitä niistä kilahtaa tänne kotimaahan per ylilento.

Siinä yhteydessä oli juttua, että Concordekin joutui lentämään meidän ilmatilassa "sukkasilteen", kun kuskasi Ranskan silloista presidenttiä itänaapuriin. Mutta sitä en enään muista miksi näin oli, eli onko tuonne taivahan väylille asetettu jonkinlaisia rajoituksia myös nopeuksien suhteen, vai lieneekö kyse vaikkapa vain silloisesta liikennetilanteesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eli onko tuonne taivahan väylille asetettu jonkinlaisia rajoituksia myös nopeuksien suhteen, vai lieneekö kyse vaikkapa vain silloisesta liikennetilanteesta?

 

Täyttä vauhtiahan kone pystyi ajelemaan vain pohjanmeren päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esitin tuon hieman epämääräisesti. Siis artikkelissa oli asiasta niin, että juuri Suomen päällä jouduttiin "jarruttelemaan". Olisiko voinut sitten olla, niin että koneella olisi ollut enemmän vauhtia meren päällä? Jos siis olettaisi, että olisi tullut Itämeren suunnalta ja reitti olisi koukannut eteläisen Suomen kautta kohti Moskovaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

asiasta mitään oikeasti tietämättömänä muutama kommentti tuohon hidasteluihin. Varmaan voi olla että tulivat itämeren päällä, mutta ainakin Rovaniemelle tullessa oli joskus LapinKansassa juttua että lentoreitti oli rovaniemeltä lähes suoraan kohti länttä Ruotsin ja Norjan yli Atlantin päälle josta sitten saivat luukuttaa 'sen minkä halusivat'

 

Muistan itse kuulleeni tuon viimeisen Rovaniemeltä lähdön, oli jo pimeä ilta ja muistelen että jonkinlaista pilvirintamaa taivaalla, mutta Korkalovaarassa oli helppo kyllä tunnistaa mikä kone kentältä lähti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

asiasta mitään oikeasti tietämättömänä muutama kommentti tuohon hidasteluihin. Varmaan voi olla että tulivat itämeren päällä, mutta ainakin Rovaniemelle tullessa oli joskus LapinKansassa juttua että lentoreitti oli rovaniemeltä lähes suoraan kohti länttä Ruotsin ja Norjan yli Atlantin päälle josta sitten saivat luukuttaa 'sen minkä halusivat'

 

Muistan itse kuulleeni tuon viimeisen Rovaniemeltä lähdön, oli jo pimeä ilta ja muistelen että jonkinlaista pilvirintamaa taivaalla, mutta Korkalovaarassa oli helppo kyllä tunnistaa mikä kone kentältä lähti.

 

Norjan ja Atlantin kautta ne lennot suuntautuivat Ivaloon ja Rovaniemelle. Vasta meren päällä lyötiin hanat auki, kuten mainitsitkin. Nuo startit oli kyllä jotain erityistä, sillä meteli oli suorastaan helvetillinen ja pitkät lieskat persiissä pimeässä joulukuun illassa oli upea näky!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan ei minulla muuta kun että tänään yhteiskuntaopin tunnilla kirjasta ilmestyi tämä kuva, jota jäin katselemaan..   ;D Sori laadun puolesta.. Ei tämä kodin "monitoimilaite" niitä parhaimpia ole, muttei niitä halvimpiakaan..  :-[

 

concorde.jpg

 

Ihan mielenkiinnostani tämän tänne pistin.. Tässä taitaa tosiaan olla käynnissä Rovaniemen jouluturistikuskauksia?  :-\ Olisi se kuulkaa mahtavaa, jos nämä vierailut jatkuisivat vielä.  :(

 

Tuosta skannaamastani kuvasta jäi uupumaan, mutta rengasluukun läpässä (mikä sen oikea nimi sitten onkaan) lukee AF, eli yksilönä tässä lienee G-BOAF.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnostani tämän tänne pistin.. Tässä taitaa tosiaan olla käynnissä Rovaniemen jouluturistikuskauksia?  :-\ Olisi se kuulkaa mahtavaa, jos nämä vierailut jatkuisivat vielä.  :(

 

Ei ne voi jatkua sillä Concorden lentää enään muistoissa.

 

Fiilistellä saa kuitenkin! Vaikkapa:

 

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eli onko tuonne taivahan väylille asetettu jonkinlaisia rajoituksia myös nopeuksien suhteen, vai lieneekö kyse vaikkapa vain silloisesta liikennetilanteesta?

 

Suomen alueella on oletusarvoisesti kielletty siviili-ilma-aluksella ääntä nopeammin lentäminen. Tästä voidaan erillisellä luvalla poiketa, jos sellainen lupa satutaan saamaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen alueella on oletusarvoisesti kielletty siviili-ilma-aluksella ääntä nopeammin lentäminen. Tästä voidaan erillisellä luvalla poiketa, jos sellainen lupa satutaan saamaan...

Niin, ja lentopinnan 100 alapuolellahan ilma-aluksilla on nopeusrajoitus 250 kias. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi Dia-kuva-arkistojen aarteita, eipä löytynyt ketjuista (enää?) vastaavia kuvia, oliko spottareiden suku silloin vähälukuinen,

joten fiilistelläänpä lisää

 

Concorde G-BOAB EFHKlla 22.5.1985

 

Toinen Concorden Suomen vierailu oli samalla koneen ensikäynti Helsingissä. G-BOAB toi Helsinkiin 76 jalkapallofania katsomaan, miten Suomi ja Englanti pelasivat 1–1 tasapelin 22. toukokuuta 1985.

 

(Suomessa Concorde vieraili ensimmäisen kerran 25. joulukuuta 1984. Kone toi 97 englantilaista joulupäivänä 8 tunnin vierailulle Rovaniemelle)

 

Muistaako kukaan mihin prosessiin sinivuokot koneen vieressä liittyivät?

 

Myöhemmin v. 92 oli Alpha-Bravon puikoissa ohjelmaa:

 

Alpha-Bravo suffered a rudder separation enroute to New York in 1992.

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19920321-0

http://www.aaib.gov.uk/cms_resources.cfm?file=/5-1993%20G-BOAB.pdf

 

G-BOAB was the third Concorde to be delivered to British Airways on Jan 14th 1976

 

2000 - Aug 18  Final flight - JFK to LHR ) - this aircraft was not given the post Paris crash modifications in time and never returned to service. It was reassembled, re-painted and put on outside display at Heathrow.

 

2004 - May 4  De-registered from service. Final Resting Place: G-BOAB is currently on display at Heathrow on a taxiway alongside Runway 23. It is planned that she will eventually be used as a gate guardian for the new Terminal 5.

 

Onko häntä nähty T5:n edustalla?

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi Dia-kuva-arkistojen aarteita, eipä löytynyt ketjuista (enää?) vastaavia kuvia, oliko spottareiden suku silloin vähälukuinen,

joten fiilistelläänpä lisää

 

Concorde G-BOAB EFHKlla 22.5.1985

 

Kyllä omat diat on tallella samasta paikasta ja samaan aikaan!

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia.  :thmbup:

Koneessa on tuossa British Airwaysin väritys, jossa iso teksti koneen kyljessä on pelkkä "British" ilman Airwaysia. Samantapainen väritys oli British Airwaysin Boeing 737:ssä vuonna 1981, kun menin sellaisella Helsingistä Lontooseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä omat diat on tallella samasta paikasta ja samaan aikaan!

 

Perttu

 

Jos löydät ne jostain, niin uppaileppas tänne niitä.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan 80-luvulla Rovaniemellä ensimmäisen ohjaamovierailuni BA:n Concordessa. Tuhannet ihmiset tukkivat nelostien ja lentokentälle vievän tien kun tulivat katsomaan maailman ihmettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laittakaapa minulle ne ohjeet, miten kuvia laitetaan tälle palstalle ja missä koossa, niin skannaan Concorden kuvasarjan vuodelta 1990.

Saatan muutaman puskakuvankin laittaa tulemaan. :thmbup:

 

Terveisin Jouni Aslak

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään