Jukka Mäcklin

Blue1 moottori häiriö.

23 viestiä aiheessa

Moro!

 

Blue1 Bae146 lensi 3 moottorilla Ouluun kun yksi oli sammunut tänään klo 13.55.

Kuulemma lentää hyvin kolmellakin.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lintuinfluenssa.  ;)

 

Pojkkarnat näemmä joutuvat maakuntakeikalle. 

 

Arvaappa kuka on menossa yövuöröön....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimiiko tuo kone muuten enää kahdella moottorilla kovin hyvin?

Voisin _veikata_ ainakin että vaikuttaa oleellisesti, että meneekö 2 mottia toiselta puolen vai eri puolilta. Jos nimittäin menee eripuolilta niin ei tartte peräsintä juurkaan tai ollenkaan eikä kone kampea. Eikä tarvi peräsintrimmiä niin paljon(tai ollenkaan) -> vähemmän vastusta. Kyllä se varmaan vielä kahdella suht. hallitusti tulee sieltä alas vaikkei ehkä nousekkaan ylöspäin(tosin ei ole taulukoita ko. koneelle että nouseeko vai ei)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin _veikata_ ainakin että vaikuttaa oleellisesti, että meneekö 2 mottia toiselta puolen vai eri puolilta. Jos nimittäin menee eripuolilta niin ei tartte peräsintä juurkaan tai ollenkaan eikä kone kampea. Eikä tarvi peräsintrimmiä niin paljon(tai ollenkaan) -> vähemmän vastusta. Kyllä se varmaan vielä kahdella suht. hallitusti tulee sieltä alas vaikkei ehkä nousekkaan ylöspäin(tosin ei ole taulukoita ko. koneelle että nouseeko vai ei)...

 

Kyllä se vaan kahdellakin moottorilla vielä nousee iloisesti, mikä taitaa olla ihan vaatimuskin.. Kolmella moottorilla lentäminen ei poikkea oikeastaan mitenkään neljällä moottorilla lentämisestä. Käytettävät nopeudet, menetelmät ja laskuasu ovat samat. Voi jopa tehdä CAT III A lähestymisen autolandilla jos tarvii. Kolmimoottoritilanne ei ole mikään vaaratilanteeksi luokiteltava asia. Ihme jos olisi, kun lentoonlähdönkin saa suorittaa kolmella moottorilla:) Tosin ainoastaan siirtolentotarkoituksessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se vaan kahdellakin moottorilla vielä nousee iloisesti, mikä taitaa olla ihan vaatimuskin..

 

Se tosiaan on vaatimus ja sama vaatimushan koskee myös kolmimoottorikoneita eli niilläkin pitää 1500ft korkeudella olla positiivinen nettolentoradan gradientti yms. yms. kahden moottorin vikaannuttua.

 

Tiedoksi heille, joilta puuttuu tiedonhankintakyky: Aina ei kannata kysellä itseään tyhmemmiltä vaan esim. tässä tapauksessa kohtuullista tietoa antaa JAR-OPS 1 Luku G, kohta 1.505!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kolmimoottoritilanne ei ole mikään vaaratilanteeksi luokiteltava asia.

 

Niin no mitenpäin sen nyt ajattelee, kyseessä on lento-onnettomuusvaara joka tapauksessa perustuen hälytysohjeesta löytyvään "ilma-aluksen toimintakyky on heikentynyt" -kohtaan. Käsittääkseni tälläkin kertaa hälytykset kuitenkin tilattiin ohjaamosta. Sitä en toki kiistä, etteikö kolmella moottorilla operointi olisi täysin turvallista :).

 

Kummasti tuli muuten uteliaita katselijoita lentokentälle piipaa-autojen perässä! :laugh: Ihminen on utelias eläin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se vaan kahdellakin moottorilla vielä nousee iloisesti, mikä taitaa olla ihan vaatimuskin.. Kolmella moottorilla lentäminen ei poikkea oikeastaan mitenkään neljällä moottorilla lentämisestä. Käytettävät nopeudet, menetelmät ja laskuasu ovat samat. Voi jopa tehdä CAT III A lähestymisen autolandilla jos tarvii. Kolmimoottoritilanne ei ole mikään vaaratilanteeksi luokiteltava asia. Ihme jos olisi, kun lentoonlähdönkin saa suorittaa kolmella moottorilla:) Tosin ainoastaan siirtolentotarkoituksessa...

Kiitoksia selvennyksestä. :)

 

btw. MD11:stahan saa kans siirtolentää kahdella moottorilla... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia selvennyksestä. :)

 

btw. MD11:stahan saa kans siirtolentää kahdella moottorilla... ;)

...ja simussa nousi pienillä painoilla yhdelläkin varsin iloisesti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan muuten bongannut tätä kyseistä koneyksilöä, jolla oli tämän moottorin kanssa kikkailua? Tänään lenteli Kuopion yli RJ, jossa oli yhden moottorin suojus valkoinen, taisi olla juuri se kyseessä oleva?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan muuten bongannut tätä kyseistä koneyksilöä, jolla oli tämän moottorin kanssa kikkailua? Tänään lenteli Kuopion yli RJ, jossa oli yhden moottorin suojus valkoinen, taisi olla juuri se kyseessä oleva?

 

Epäilen vahvasti, ettei kyseessä ollut sama kone.Olen bonkannut....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan muuten bongannut tätä kyseistä koneyksilöä, jolla oli tämän moottorin kanssa kikkailua? Tänään lenteli Kuopion yli RJ, jossa oli yhden moottorin suojus valkoinen, taisi olla juuri se kyseessä oleva?

 

Frey kertoi tuossa pari viestiä aikaisemmin että kolmella moottorilla saa lähteä lentoon vain siirtolento tarkoituksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkää vaan kukaan kuvitelko että Suomessa lennetään kolmella moottorilla nelimoottorikoneella kaupallisia lentoja.

 

Ei koskaan lähdetä raajarikolla taivaaseen ellei todella haluta taivaaseen ja jos Kuopijossa on nähty eriväriset moottoripellit niin miten se liittyy itse moottorin hajoamiseen ?

 

Ei kai autoonkaan konepeltiä vaihdeta jos moottorissa on vikaa. ???

 

Jos jokin kone laskeutuu vähemmillä moottoreilla kun siihen on asennettu niin se EI ole lähtenyt vajaatehoisena vaan syystä tai usein toisestakin osa moottoreista on sammutettu lennon aikana.

 

HuH HuH , toivottavasti kukaan muu ei ymmärtänyt lukemaansa kuten minä...

 

:o -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se öljyn lämpötila noussut liian korkeaksi juuri nousussa? (luki teksti-tv:ssä) Taitaa olla väärää tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Frey kertoi tuossa pari viestiä aikaisemmin että kolmella moottorilla saa lähteä lentoon vain siirtolento tarkoituksessa.

 

Joo, tarkennetaan tosiaan että kolmella moottorilla saa lähteä lentoon ainoastaan siirtolentotarkoituksessa ILMAN MATKUSTAJIA ja muuta lastia. Lisäksi se vaatii erillisen suoritusarvotarkastelun tekemistä kiitotielle jota aiotaan käyttää. Moottoripellin väristä ei kyllä voi moottorin kuntoa tai toimivuutta tai edes huoltohistoriaa päätellä millään tavalla. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se öljyn lämpötila noussut liian korkeaksi juuri nousussa? (luki teksti-tv:ssä) Taitaa olla väärää tietoa?

Eipä kai kukaan lennä koko matkaa Kööpenhaminasta Ouluun yhden moottorin ollessa rikki? Eikös silloin olisi ennemminkin palattu lähtökentälle?

 

Varsinkaan kun konetta ei voitu korjata Oulussa...

 

   Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se öljyn lämpötila noussut liian korkeaksi juuri nousussa? (luki teksti-tv:ssä) Taitaa olla väärää tietoa?

Ei se lämpö nousussa noussu, eikä konepeltien väritystä ole vaihdettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä kai kukaan lennä koko matkaa Kööpenhaminasta Ouluun yhden moottorin ollessa rikki? Eikös silloin olisi ennemminkin palattu lähtökentälle?

 

Eipä kai, mutta yrittihän BA lentää 747:lla Los Angelesista Lontooseen kolmella... Tosin menokeitto hupeni ja joutuivat tyytymään Manchesteriin, jonne MÄ en menisi milään laitteella saati sitten jalan.

 

http://www.flightinternational.com/Articles/2005/03/01/194546/BA+747+in+fuel+emergency+after+three-engined+Atlantic.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään