Jani Salo

digikameran takuuhuollosta

32 viestiä aiheessa

moi

Ostin maaliskuussa 2005 Konica Minolta E50 digipokkarin Akibasta joka maksoi 270€. Kameran lataus systeemi alkoi kuitenkin jo vähän yli kuukauden käytön jälkeen reistailemaan ja lataus ei toiminut. Laturi toimi, mutta laturin ja kameran välissä oleva välikappale ei ilmeisesti toiminut. Vaihdoin Akibassa kaksi kertaa tuon välikappaleen. Aina sillä pystyi lataamaan vain pari kertaa sitten lataus ei toiminut. Vika oli ilmeisesti välikappaleessa tai kameran lataussysteemissä.

Kamerassa on Eiri kuvan takuuhuolto ja Akiban mukaan sen pystyy jättämään huoltoon missä tahansa Eiri kuva liikkeessä. Itse kun asun Espoossa niin en sitä viitsinyt lähteä viemään Itä-Keskukseen asti huoltoon vaan jätin kameran huoltoon Tapiolassa olevassa Eiri kuva liikkeessä 25.7.

Liike lupasi että saisin kameran huollosta Elokuun loppuun mennessä. Nyt on jo 30.8. eikä liikkeestä kuulunut mitään joten soitin ja kysyin että missä kamera viipyy. Kamera kun meni Ruotsiin huoltoon niin liikkeessä sanottiin että siellä (Ruotsin päässä) on kuulemma "ruuhkaa" ja että huolto vielä kestäisi.

Kuinka kauan pitää jotain ***metin kameran huoltoa odottaa että sen saa takaisin ? Minä en kyllä viitsisi kahta kuukautta odottaa että kamera huolletaan. Jos olisin tiennyt että tuossa E50 kamera mallissa on tälläinen maailman typerin välikappale lataus systeemi niin en olisi sitä kuuna päivänä ostanut.

Kuinka kauan yleensä joutuu kameraa odottamaan takuuhuollosta ? Jos odotus menee yli kahden kuukauden niin mihin pitää ottaa yhteyttä että asiaa voisi jouduttaa ? Pitääkö minun hiillostaa liikettä jonka kautta jätin kameran huoltoon vaiko Akibaa ? Luulisi että kun on takuu ja huolto kestää ikuisuuksia niin Akiba olisi velvollinen korvaamaan uuden samanlaisen kameran tilalle vai miten on ?

Ei ***vetti, jos olisin tiennyt niin en olisi koko Konica Minolta E50 kameraa edes ostanut tai sitten olisin sen ainakin jättänyt Akibaan huoltoon  >:(

Harmittaa jos 270€ mennyt hukkaan ihan turhan takia...

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä se on, eikä sille oikein mitään voi. Mulla oli aikoinaan se pikkuNikoni takuuhuollossa zoomin moottorin rikkoonnuttua. Kamera viipyi huoltoreissulla pitkästi toista kuukautta ja kun se sitten vihdoin saapui takaisin kotiin kokonaan uusi optiikkapaketti sisällään, mukana oli työlähete, johon oli työajaksi merkitty 1,5 tuntia. Eli kameraparka joutui odottamaan vuoroaan maahantuojan hyllyssä toista kuukautta, jotta pääsi sitten puolentoista tunnin tehohoitoon ja oli taas kuin uusi... Eli siellä on ruuhkaa noissa maahantuojien huolloissa ja ruuhkat vaan pahenee sitä mukaan, kun kameroiden määrät lisääntyy. En kyllä usko, että saat kameraasi yhtään nopeammin, vaikka kuinka asiasta valittaisit...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä tietää että tuo huolto ruuhka on yleistä. En ole koskaan ennen mitään tavaraa takuuhuoltoon jättänyt joten mitään kokemuksia tuosta huollosta ei ole ja sen kestosta. Ehkäpä täytyy sitten kiltisti odottaa  :P Toista kertaa en kyllä Konica Minoltaa osta...

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toista kertaa en kyllä Konica Minoltaa osta...

No, jos kamera muuten on huono, sitten ei ehkä kannata ostaa. Mutta jos tuon huollon kestämisen takia merkki vaihtuisi, niin siihen voi vaan sanoa, että sama se on kaikilla valmistajilla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Takuuhuollossa, kuten muussakin huollossa, on määrite, jotta laite pitää korjata kohtuullisen ajan sisällä. Tuollainen pari kuukautta ei ole enää kohtuullinen aika. Kohtuullienen aika määritellään tapauskohtaisesti. Mutta oli tuote mikä hyvänsä, ei se saa kuukausia kestää.

Kannattanee alkaa mesoamaan aiheesta, hillitysti tosin. Ja kuluttajavirasto auttanee asiassa lisää. Päättömiä aikoja ei kannata odotella.

edit, kuluttajaviraston sivulta lainattua:

TAKUUKORJAUKSEN KESTO

Kuinka kauan virheellisen tuotteen takuukorjaus saa kestää?

Takuun perusteella virhe oikaistaan samoja periaatteita noudattaen, kuin muutkin virhetapaukset. Jos takuuehdoissa on ostajan kannalta edullisempi vaihtoehto, esimerkiksi lupaus palauttaa rahat vähäisestäkin virheestä noudatetaan sitä.

Virhe oikaistaan ensisijaisesti joko korjaamalla tai vaihtamalla tavara kohtuullisessa ajassa. Oikaisusta ei saa aiheutua ostajalla kustannuksia eikä olennaista haittaa. Kohtuullista aikaa ja ostajalle aiheutuvaa haittaa arvioitaessa otetaan huomioon mm. tavaran laatu ja tarkoitus, jota varten ostaja on tavaran hankkinut. Esimerkiksi lapsiperheessä käytettävän pesukoneen kohtuullinen korjausaika voi olla vain muutamia päiviä. Sohvapöydän korjausaika saattaa vastaavasti olla selvästi pidempi.

Kohtuullista korjausaikaa on arvioitava tapauskohtaisesti.

Jos korjausaika venyy, voi ostaja vaatia tavaran vaihtamista virheettömään, hinnanalennusta tai kaupan purkamista. Joissakin tapauksissa myyjä voi tarjota ostajalle sijaislaitteen silloin, kun korjausaika venyy.

Lähde: Kuluttajavirasto

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, jos kamera muuten on huono, sitten ei ehkä kannata ostaa. Mutta jos tuon huollon kestämisen takia merkki vaihtuisi, niin siihen voi vaan sanoa, että sama se on kaikilla valmistajilla...

Minoltan huolto on ihan perseestä. Mulla on pari digiminoltaa ollu ja aina on kestänyt ja ihme syitä selitelty. Niillä on täällä suomessa ihan surkea huoltojärjestlemä jne. Kameratkin on vähän mitä on.. :-\ No siinä yks syy miks Minoltaa ei enää tueta (KonicaMinolta)

Ja kyllä se huolto merkeittäin vaihtelee, se on ihan varma. Esim Canonilla ja Nikonilla on aivan varmasti nopeampi huolto kun jollain Minoltalla, pakkohan sen on olla niinkin koska niitä on enemmän. (Nikonista en kuitenkaan mee takuuseen kun en tunne :laugh:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Canonin takuuhuoltoa hoitaa JAS, Nikonin takuuhuoltoa JAS ja Suomen Nikon. Kuulema pitkiä läpimenoaikoja on kummallakin ollut, mutta jonkun puhdistuksen voi saada heti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu niin hoitaa, mulla vaan ei oo koskaan ollu mitään onkelmia oikein, ja joskus kun on ollu niin oon saanu nopeasti kun on tehtyt selväksi että on kiire ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen vein oman Canonin pokkarin takuuhuoltoon ja JAS-tekniikkaan sen tosiaan lähettivät. Optiikan edessä oleva suojus ei auennut kokonaan ???. Saas nährä kauan mulla viipyy, paria viikkoa epäilivät, mutta itse olen varautunut paljon pidempääkin aikaan. Ketuttaa vaan kun melkein aina sille kameralle olis jotain käyttöä. (noh onneks ei ollut ainut kamera...)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen vein oman Canonin pokkarin takuuhuoltoon ja JAS-tekniikkaan sen tosiaan lähettivät. Optiikan edessä oleva suojus ei auennut kokonaan ???. Saas nährä kauan mulla viipyy, paria viikkoa epäilivät, mutta itse olen varautunut paljon pidempääkin aikaan. Ketuttaa vaan kun melkein aina sille kameralle olis jotain käyttöä. (noh onneks ei ollut ainut kamera...)

Mulla oli oma Ällälasi 4vko että...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

moi

Täytyy odotella vielä muutama viikko ja sitten kysyä asiaa Akibasta mistä tuon kameran alunperin ostin. Liike johon jätin kameran huoltoon sanoi heti että he ovat vain välikäsi... Mitäs teet kun Akiban ostokuitti meni huollon mukana ruotsiin  :P eli tuskin sitä uutta kameraa Akibasta saa ilman sitä kuittiä. Menee vaikeaksi  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

moi

Täytyy odotella vielä muutama viikko ja sitten kysyä asiaa Akibasta mistä tuon kameran alunperin ostin. Liike johon jätin kameran huoltoon sanoi heti että he ovat vain välikäsi... Mitäs teet kun Akiban ostokuitti meni huollon mukana ruotsiin  :P eli tuskin sitä uutta kameraa Akibasta saa ilman sitä kuittiä. Menee vaikeaksi  :P

Jotta tämmöiseltä vältyttäisiin, niin pitää ostaa luotettava canon!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotta tämmöiseltä vältyttäisiin, niin pitää ostaa luotettava canon!

Taitaa olla ihan asiantuntijalausunto tuo ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla ihan asiantuntijalausunto tuo ;)

Jep, canon on ainoa oikea. Meillä, Mikko hyvä, ei ole jumalaista kanuunaa, joten taivaspaikka on meiltä suljettu. Ikävä kyllä...

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep, canon on ainoa oikea. Meillä, Mikko hyvä, ei ole jumalaista kanuunaa, joten taivaspaikka on meiltä suljettu. Ikävä kyllä...

- J

Niinpä, canoni rulaa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin kun töihin ostin ekan digikameran, niin ajattelin että ostetaanpas Canon, kun se on jonkun verran kameroita tehnyt ennenkin. Kyllä oli hankalakäyttöinen kamera ja jatkuvasti toimintahäiriöitä. Pian takuuajan loputtua se sitten lakkasi toimimasta kokonaan, jolloin suuresti helpottuneena heitin sen roskiin. On ne niin ihqja ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ne on nää nykyajan digikikkelit tuollaisia. :)

Viime kesänä ostamani HP:n digikamera oli heti kättelyssä viallinen. Lomakuvat sillä napsittuani vaihtoivat tosin kyselemättä uuteen samanlaiseen, kun ilmoitin löytyneistä muutamasta viallisista pixelistä.

Eipä ollut (tai ole vieläkään) tällaisia ongelmia perinteisellä Olympuksen OM-10:llä, joka toimii yhä missä tahansa olosuhteissa, vaikka ikää laitteella onkin jo parikymmentä vuotta. Pitää vain toivoa ettei filminvalmistusta ja kehitystä lopeteta, kun oikeitakin valokuvia on vielä välillä kiva ottaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitää vain toivoa ettei filminvalmistusta ja kehitystä lopeteta, kun oikeitakin valokuvia on vielä välillä kiva ottaa.

Tarkoitat tietenkin, että välillä on kiva ottaa valokuvia perinteiselle filmillekin ;)

Ettei ihan pääsisi mielikuvat vääristymään :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan, varsinkaan kun parempia ei ole.  ;)

Canonin markkinointiosaston uhreja  ;)

Nimim. Ex-canonisti ja kiitollinen että pääsin siitä uskonnosta irti ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinka kauan pitää jotain ***metin kameran huoltoa odottaa...maailman typerin välikappale lataus systeemi...Luulisi että kun on takuu ja huolto kestää ikuisuuksia....Ei ***vetti, jos olisin tiennyt..

;D

Tulee tuosta sinun vaahtoamisesta ihan mieleen Kummelin Matti Näsä. "Ei mua huvita enää mikään!" :)

Mun Konica Minolta (Z2) on toiminu jo vuoden ihan hyvin - mitään oo ikinä ollu! Pari kertaa ei muistikortin luku ole onnitunut ja kerran mystisesti kaatunut (kamera, ei kuvaaja). Ihan onnetonhan se on vähänkään huonommassa (lue: ei hyvässä) valossa, mutta ei se Saksasta tilattuna paljon maksanutkaan.

post scriptum: Viimeistä päivää tänään työharjoittelussa. Kakkua tarjolla - tervetuloa. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoitat tietenkin, että välillä on kiva ottaa valokuvia perinteiselle filmillekin ;)

Ettei ihan pääsisi mielikuvat vääristymään :)

Ihan miten vaan, mielikuvat kuvaajan mukaan, tästä kun nyt en viitsi väittelemäänkään ruveta. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään