Erkki Mikola

Purjelentoa valtameren päällä

3 viestiä aiheessa

"Erehdyin" kerran osallistumaan tällaiseenkin keskusteluun nyyssien soaring-ryhmässä

"Around the world glider project"

http://groups.google.fi/group/rec.aviation.soaring/browse_frm/thread/5af11e61b53af984/e17f720908c69bf8?tvc=1&q=%22around+world%22&hl=fi#e17f720908c69bf8

 

ja kyselemään siellä voisiko ihminen käyttää purjekoneessa samoja luonnonilmiöitä kuin albatrossi, jonka sanotaan liitävän päiväkausia meren päällä räpyttämättä siipiään. Termiikkiähän siellä ei kaiketi ole  ;)

 

Tänään ja eilen sain meilitse aika mielenkiintoisia linkkejä, joiden ajattelin ehkä kiinnostavan joitain muitakin FSNORDIC:in lukijoita

---------------------------------

The upcurrents produced by waves are not thermals but literally wave

effect as found over mountain ranges and which allow gliders to get to

over 20 000ft. Albatrosses also use the wind gradient. The wind blows

faster a little way above the wave compared to lower down and this can

be utiliseed by trading ground speed for height while keeping airspeed

constant, true soaring!

----------------------------------

More on the subject and how it works:

 

http://www.wfu.edu/albatross/atwork/dynamic_soaring.htm

 

http://www.lfm.mw.tum.de/lfm_sources/albatros.html

(in german)

----------------------------------

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis se vaan aika pirullista touhua, ajella valtameren yli koko ajan koukkien muutaman metrin korkeudessa. Tuommoinen albatrossi voi kait laskeutua tai sitten ruveta ajaan paluumoottorilla, jos homma alkaa sylettää?

 

Pikemminkin uskon siihen, että voisi koettaa tarkoilla sääennusteilla päästä kiinni tasaisen maan aaltoon, joka voikin viedä aika korkealle... mutta sekin on harvinainen ilmiö, itse olen onnistunut vain kerran pääsemään sellaiseen. (Sitä paitsi, tasaisen maan aaltokin vaatii tuekseen termisen konvektion, jota vasten aalto nojaa, ja seuraavassa sitten voimistuu - ehkä.)

 

Ei saa pojat minulta uhtää Korunaa. (Vai millä kurnuilla ne nyt hommaa rahoittaakaan.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja taitaisipa sitä purtsikka vaatia vähän isomman mittakaavan aaltojen/ilmiön suhteen.

 

Kärkivälien suhde lienee 1:5 paikkeilla - siipikuormitusta en tosin osaa arvioida - eli voisi kuvitella, että ihan samoilla aalloilla ei homma skulaisi.

 

Ja, kuten Sakke jo totesi, maasto/vesistölaskuskenaario pistäisi kyllä haalarin puntin tutisemaan ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään