Juha Hepokangas

Kumpi oikeassa vai molemmat väärässä?

11 viestiä aiheessa

Sattuipa hiljattain Venäjän ilmatilassa, tällä kertaa IVAOn puolella:

 

Minä lentämässä Vantaalta Novosibirskiin, korkeus 11100 (yksitoistatuhattasata) metriä eli FL364. Samalla lentoväylällä tulee vastaan KLM*** pinnalla FL360. TCAS saa hepulin, mutta tuumin jotta riittää kun Hesarin sivu sopii väliin (kirjaimet saa lähteä, mutta paperi ei saa revetä) ja jätän väistömanööverit sikseen.

 

No, Kelmi sujahtaa ohi kohtalaisen läheltä (en ihan erottanut pilotin silmänvalkuaisia) ja pian tuleekin privaviesti "olipas lähellä, tarkista lentokorkeutesi". Vastaan, että Venäjällä käytetään metrisiä pintoja ja mikähän mahtoi olla herran oma lentokorkeus. Vastaukseksi tulee, että "11000 (yksitoistatuhatta) metriä, lentopinta 360".

 

Tähän kommentoin, että 11100 metriä eli FL364 (ei FL360) on itäänpäin lentäville ja lisään, että länteenpäin olisi käytössä 11600 metriä eli FL381 (ei FL380).

 

KLM*** totesi sitten tähän, ettei usko minua. Tosin lupasi tarkistaa asian sitten myöhemmin.

 

 

Joten jos olisi kolahtanut, niin kumpi meistä (vai molemmat) olisi ollut syyllinen ja joutunut IVAOn teloituskomppanian eteen?

 

 

 

P.S. Edellisellä lennolla Pietarin johto ihan erikseen kiitteli meikäläistä metristen pintojen käytöstä, ei kuulemma ole ihan yleistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Tosiaan sinä olit oikeassa mutta eihän tuo ole suuri ongelma kun on tuo TCAS niin voi itse fiksumpana muuttaa korkeutta jos ei ole lennonjohtoa. Yksi mielenkiintoinen ongelma on euroopan määrätyt yläilma reitit joissa lentopinnat ovat päinvastoin kuin normaalisti, en tarkoita nyt etelä-euroopan maita. Näyttää siltä että tarkat saksalaiset lennonjohtajatkaan eivät hallitse näitä mutta se on ymmärrettävää sillä ne poikkeukset näkyvät helposti ainoastaan Jeppesenin kartoissa.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi mielenkiintoinen ongelma on euroopan määrätyt yläilma reitit joissa lentopinnat ovat päinvastoin kuin normaalisti.

jukka

 

Mistä ämä poikkeukset saisi selville?

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"11000 (yksitoistatuhatta) metriä, lentopinta 360".

 

Tuo paljastaa heti ettei osaa...  ;D  Koska metrinen pinta ei taida (lähes) koskaan olla sama kuin jalkainen lentopinta tasalukuna. Eli ne on aina jotain FL365, 381 jne, ei tasan 360 yms.

 

Oliko meillä ivao.fi:ssä joku metric FL opas olemassa suomeksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onks tossa oppaassa muuten käynyt käsi, ja mennyt väärinpäin korkeus ja nopeus. Tuolla kun on että

Oikea käytettävä formaatti on: SxxxxKyyyy eli esim. S1010K0863 tarkoittaen korkeutta 10100m ja nopeutta 863km/h.

 

Ja kuitenkin sinunkin plaaneissasi toi on merkitty juuri toisinpäin?

 

(FPL-FIN77-IS

-MD11/H-SDIJPRWXYZ/S

-EFHK1420

-N0474F150 PVO T86 GOGLA/K0889S1010 R30 KTL R22 BUKET B496

CE/K0865S1110 A819 SURIP B938 RO A310 SERNA M520 POLHO/K0862S1130

B339 LADIX A326 ANRAT A326N SANKO A326 DONVO G597 AGAVO/N0470F390

Y64 ENKAS G597 JEC DCT TRE DCT SAEKI DCT HAKBI DCT OKC DCT ALISA

DCT EDDIE PEACH

-RJBB0851 RJGG

-EET/ULLL0012 ULWW0046 ULKK0112 UUYY00129 USSS0157 USHH0217 USRR0242

UNNT0304 UNKL0344 UIII0427 ZMUB0520 ZBPE0611 ZYSH0713 ZSHA0727

RKRR0738 RJJJ0820 REG/OHLGA SEL/DEAG OPR/VFINN COM/AGCS NAV/RNVD1E2A1

DAT/S RMK/TCAS DOF/090401 RVR/100

 

Onkin pitänyt kysyä tätä jo jonkun aikaa, mutta kysäistään tässä kun pompsahti toi opas esille.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kyllä plaaneihin merkitään ensin nopeus ja sen jälkeen lentopinta esim. N0455F360, sama pätee myös venäjällä kun käytetään kilometriä tunnissa/korkeus metreinä.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kyllä plaaneihin merkitään ensin nopeus ja sen jälkeen lentopinta esim. N0455F360, sama pätee myös venäjällä kun käytetään kilometriä tunnissa/korkeus metreinä.

 

jukka

 

Joo, tämä oli tiedossa mutta tuolla oppaassa oli juuri päinvastoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään